Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra G coupe 2001 op zoek naar goed (preventief) onderhoud
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
24 mei 2014 om 18:50 #17266032
Goeiedag beste forumleden!
sinds kort ben ik aardig wat aan het aflezen op dit mooie forum en ik vind het prachtig om te zien hoe behulpzaam iedereen hier is en wat voor passie er voor de auto’s is :thumbup
maar voor ik afdwaal laat ik mezelf eerst eens even voorstellen (wel zo netjes)ik ben Rocky 28 jaar uit Rotterdam, en sinds juli 2009 een trotse bezitter van een metallic blauwe opel astra g coupe.
Motor: x18xe1 en nogsteeds zo standaard als toen hij uit de fabriek kwam rollen.
ik ben aan deze auto gekomen door een kennis van mijn pa toen der tijd, er stond toen 89.000 km op de teller en nu bijna 145.000. dus ja ik geniet van deze bak :agentnu zit ik echter met een probleem.
er moeten gewoon wat dingen gebeuren aan mijn wagen, maar de afgelopen 2 jaar is al mijn vertrouwen in garagebedrijven gewoon verdwenen.
waar ik de wagen kocht probeerde me na 6 maanden al te naaien door een rekening van 1200 euro op te sturen.
oa. distributieriem ( zat er net 20.000 km op) en nog wat dingen, ik ben toen uit me plaat gegaan en hem gewoon een oplichter genoemd, met bewijs dat de distributieriem net was vervangen bood hij zijn excuus aan en werd het ineens 370 euro om door de apk te komen…. nja gedaan en nooit meer terug gekomen natuurlijk.daarna was ik naar een bedrijf hier in de buurt gegaan (ik zal geen namen noemen)
daar kwam ik 3 jaar door de apk zonder iets, 4de jaar uitlaat van voor tot achter remschijven + blokken voor + banden.apk en nog wat kleine dingen, 1700 euro. om weg te rijden met een enorme trilling boven 120 km pu.
ik terug, linkerstuurkogel kapot, dus ik vroeg: hoe kan hij dan door de apk zijn gekomen? toen kreeg ik, ja moment opnames. en weer 170 euro armer
jaar erna (afgelopen jaar) Achter remschijven + banden + apk. 740 euro
zoals gezegd nieuwe banden, er zaten Bridgestone banden onder mijn astra en die hadden mij trouw gediend.
helaas weet ik niet meer welke het waren maar ik wou dus dezelfde.
de monteur vertelde mij: ja die hebben we niet maar ik heb wel een soortgelijke band.
dus ik met 0.0 verstand van auto’s ga uit van zijn kennis/oordeel.(bleek Typhoon succesor 2 te zijn)
5 maanden later scheurt me linker achterband finaal af, door dat hij gewoon afgescheurd is, is me zijskirt op zijn bevestigings punt in de wielkas afgebroken.
ik ben altijd superzuinig geweest op mijn auto daarom laat ik hem onderhouden door “professionals”
en wat kom je dan van een koude kermis thuis als je naar je garage bedrijf gaat en gewoon totaal geen coulance krijgt.
het kwam er op neer dat het mijn fout was terwijl het overduidelijk een productie fout was.
na bijna mijn lichtmetalen velg door de zaak te hebben gesmeten ben ik langs gegaan bij de euromaster.
achterbandjes gelijk allebij laten vervangen door Vredesteintjes.eerst met de manager staan praten en mijn ongenoegen geuit. hun vingen mij gelukkig wel goed op en hadden op alle vragen antwoorden, er zit zelfs een verzekering bij, als er nu iets met mijn band gebeurd krijg ik gratis een nieuwe tot er 3mm profiel af is dan 90% en zo loopt dat door.
afijn toen ging de monteur dus beginnen, bleek hij zelf ook een Astra G coupe te rijden, alleen heeft hij hem in 2001 uit de fabriek gereden :wors
je kan al raden het ijs was gelijk gebroken, en hij overladen me met info en handige tips and tricks, wat zeer welkom was!
ongeveer een uurtje met hem staan praten en hij wou met plezier het onderhoud doen, ook had hij nog een collega die 8 jaar bij de opel dealer had gewerkt, dus ze wisten alles van de auto ;)
maargoed daar hangt ook een aardig prijskaartje aan bij de euromaster.en dat brengt mij dus met de vraag van deze topic (hoop dat jullie nog niet inslaap zijn gevallen) :jerry
ik vroeg me af of iemand hier dus een goed onderhouds bedrijf weet het liefst in de omgeving rotterdam waar ik gewoon met een gerust hart me wagen kan achterlaten en weet dat wat er moet gebeuren gewoon goed gebeurd.
voor een schappelijke prijs.
het liefst zou ik hem naar de opeldealer brengen maar aangezien ik de afgelopen 2 jaar al aardig wat heb uitgegeven en sinds een jaar trotse vader ben, kan ik nu gewoon niet zoveel meer missen.alle suggesties zijn welkom,
wat echt MOET gebeuren dit jaar is de Distributie riem, bij GMtuning zag ik een complete set 109 euro Ex waterpomp.
bij Euromaster is dit bijv. al 250 euro voor onderdelen alleen ( wel compleet met waterpomp)voor de rest wil ik misschien een katvervanger laten instaleren voor meer pk
en wil ik de EGR even laten reinigen tesamen met een kleine beurt ( als ik gas los laat en heel zachtjes weer intrap voelt het schokkerig, trap ik het gas half / vol in voel je niks )
dus als bij alles wat ik wil laten doen 100 euro scheelt loopt dat al snel op.voor de rest zullen er nog wat kleine dingen gaan gebeuren, maar dat wil ik zelf gaan doen.
het word hoog tijd dat ik ook eens verstand van auto’s krijg, en met hulp van dit forum moet dat zeker lukken! :agentik hoop dat ik jullie niet teveel verveeld heb, en dat er wat tips zijn voor dit onderhouds groentje :jerry
Groeten.
Rocky24 mei 2014 om 19:33 #18235555Heb ik net het hele verhaal gelezen… Staat er geen foto van de auto bij!! :cry
24 mei 2014 om 20:08 #18235556hey gozer gelijk heb je, ik heb er een paar geupload maar ik moet toch binnenkort bij daglicht wat betere gaan maken.
24 mei 2014 om 20:25 #18235557Mooie auto. Ik kom zelf ook uit rotterdam. Veel bedrijven zijn inderdaad niet te vertrouwen. Ik was ook ergens voor apk gegaan paar dingen gedaan, jaar errop voor zelfde afgekeurd, bleek het niet goed gedaan te zijn. Ik rij helemaal naar den haag zuid om bij een vertrouwde garage te gaan :jerry
Ik haal onderhouds spullen bij fsrs opel webshop. Hele onderhoudspakket kun je daar halen.
24 mei 2014 om 20:34 #18235558hey shane.
bedankt voor je reactie, het is idd moeilijk een degelijk bedrijf te vinden ja.
daarom wil ik nu zelf ook wat gaan doen dan weet je tenminste wat er gebeurd.
echter heb ik nog geen ervaring dus een distributie riem vervangen gaat het al helemaal niet worden :P
maar bedankt voor je tip ik zal eens even op die webshop kijken!24 mei 2014 om 20:45 #18235559Ja, ik zelf probeer ook zoveel mogelijk te doen. Filters vervangen en die dingen lukt nog wel. Distributie e.d. Begin ik liever niet aan, maarja ik heb gelukkig connecties aan wie ik het kan vragen. :jerry ikdacht even dat die foto’s gemaakt waren bij de vierhavenstraat?
24 mei 2014 om 20:56 #18235560Stuur anders CarloAstra of Wim-V6 eens een PM hun zitten in Berkel en Rodenrijs en doen vaker klusjes voor forumleden en zijn betrouwbaar.
24 mei 2014 om 22:17 #18235561Klopt shane bij de tango :jerry
hey opeltje thx voor de tip maar ik ben pas net lid van dit forum dus het word eerst tijd om iedereen te leren kennen ;)
25 mei 2014 om 09:22 #18235562Kan je ze evengoed een berichtje sturen hoor ;)
En klopt je onderschrift wel? de X18XE1 heeft standaard 116pk en de Z18XE heeft 125pk standaard ;)
25 mei 2014 om 10:18 #18235563Volgens kenteken checker 125, mijn uitlaat is wel anders veel coupes hebben de kat op de motor ik heb uitlaat kat middendemper pot, dat verbaasde die monteur ook al want zijn coupe heeft vanaf zen blok de kat en dan uitlaat middendemper pot.
ook trekt mijn astra van 0-100 in 9 seconden en niet de 9,7 die ze aangeven.
maar voor zover ik weet istie standaard.
kan zijn dat ik er naast zit hoor, mocht dat zo blijken verander ik het ;)Groeten :afro
25 mei 2014 om 11:34 #18235564AnoniemLid sinds:
1 January 1970Ik herken je verhaal maar al te goed Rocky. Ik ben op zich wel handig maar heb weinig ervaring met sleutelen aan auto’s en heb er ook niet de ruimte voor, dus besteedt het daarom het liefste uit aan een betrouwbare garage. En naar mijn idee hechten (onwetende) kopers veel waarde aan een netjes afgestempeld onderhoudsboekje.
Eerste keer dat ik de mijne wegbracht voor onderhoud ben ik wel naar een opel dealer gegaan, wel eentje die niet tot een groter bedrijf behoorde maar meer een soort van familiebedrijf. Wellicht een gevoelskwestie, maar “goed gevoel hebben” is toch een belangrijke factor bij de keuze voor een garage (naast ff uitgebreid googlen op reviews ;) ). Ben hier heel goed geholpen maar kwa prijs betaal je natuurlijk wel de hoofdprijs.
Daarna ben ik voor regulier onderhoud naar een opel specialist gegaan hier in de buurt (zuiden des lands helaas voor je), heb deze gevonden via het forum eigenlijk en iedereen was er positief over. Betaal nu een stuk minder en hun kennis niveau is vergelijkbaar met dat van een dealer. Dus wellicht is dat een idee voor je, om te zoeken naar een opel specialist voor de klusjes die je niet zelf wil/kan doen.
25 mei 2014 om 11:53 #18235565Hey stephano bedankt voor je reactie :thumbup
ja ik heb ook totaal geen ruimte ik moet alles voor de deur doen.
daarom moet olie verwisselen en me luchtfilter vervangen etc. Wel gaan lukken maar de grotere dingen zal ik moeten uitbesteden.jou verhaal sluit sterk aan op dat van mij en het goede gevoel had ik ook wel bij die gasten van euromaster.
binnenkort laat ik gewoon ff wat offertes maken hier bij de opeldealer om de hoek en bij euro.
maar hoe goedkoper ik het allemaal weet te krijgen hoe meer ik kan doen en het goedkoopst is zelf klussen.
maar aangezien mijn vriendin en dochter de auto dagelijks gebruiken kan ik niet teveel risico nemen haha.
bedankt voor jou input king:R.
26 mei 2014 om 12:35 #18235566Voor de liefhebber nog wat foto’s.
heb ook gelijk wat schade foto’s gemaakt die ik aan wil gaan pakken maar dat komt in een ander topicje zodra me vakantiegeld er is wil ik het gaan opknappen, voornamelijk een flinke polish and wax beurt en wat uiterlijk opknapwerk door fietsen en spelende kinderen :argue
R.
28 mei 2014 om 12:22 #18235567Mooie Coupe! Ik heb ook een 2001 X18XE1 maar dan Capri Yellow en volledig leer uitgevoerd, wel zelfde velgen. Hij rijdt super.
Wat ik wel zou doen als ik jou was is de koplampen schuren en polijsten. (daarna wel behandelen met een UV protectant zoals wax of zo) Ze zijn namelijk erg dof en verkleurd.
Mag ik vragen wat jou verbruik is? Mijn Coupe verbruikt vrijwel altijd 1l (e95) op 10km, dus ook snelweg. Mijn KM stand is ongeveer het zelfde.
28 mei 2014 om 12:38 #18235568Hey gab, ja ik zit te denken over andere koplampen, dit is nu al 5 jaar zo rechts was net nieuw toen ik em kocht ook iets donkerder als links en lijkt minder te lijden aan verwering.
nu zag ik op gmtuning voor 150 euro al donkere angeleyes dus ff kijken of ik daar voor ga anders schuren ed. Maar daar moet ik dan eerst ff over lezen :thumbme verbruik ligt aan me voet als ik gewoon 110-120 rij doe ik 200 km met een kwart tank en als ik sportief rij zeg maar 20km boven limiet dan gebruik ik 1/3 tank. Groot verschil dus.
maar ik vind zowiezo dat als je met een g coupe boven de 3500 toeren komt hij enorm gebruikt.groeten!
28 mei 2014 om 13:17 #18235569Als je trouwens soms zelf gaat klussen aan je auto, dan kun je bij spaanse polder een brug huren. Ik ga altijd bij markos DHZ. In die zelfde straat hebben ze meer garage’s waar je kunt huren. Meestal rij ik erheen en kijk waar plek is. Werkt wel zo prettig voor olie verversen brandstoffiltertje e.d.
Kost 10 euro per uur voor een brug
gr.
28 mei 2014 om 13:52 #18235570Hey shane thanks voor de tip man :thumb
als alles goed gaat zal ik binnekort wel weten hoe ik me olie ed. Moet vervangen dus dan komt zo, n brug goed van pas
hopelijk binnenkort ook me distr. Riem dan kan ze er weer tegen aan :jerrymerk de laatste tijd wel steeds meer schokkerig rijgedrag als ik me gas los laat bij bijv, een rotonde en je terugvalt op je koppeling meestal 3 keer flinke schok en dan gaat ze weer :shock:
nu denk ik dat me egr moet worden schoongemaakt maar ik lees ok vaak dat mensen het met stotterig gedrag over een lamdasonde hebben, wat is dit?groeten
rocky28 mei 2014 om 17:40 #18235571Goeie avond beste mensen.
ik wil iedereen bedanken voor het meedenken :thumb
ik heb dankzij de reacties hier en in pm een plekje gevonden en zal spoedig dus de distributie riem ed. Laten vervangen.ik zal er een topicje over maken om alles bij te houden en hopelijk wat meer pktjes eruit te halen :jerry
groeten
R. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.