Astra-G-CC; X1.8XE1 lambda sensor / computer probleem

Forumindex Forums Modellen Astra Astra-G-CC; X1.8XE1 lambda sensor / computer probleem

  • Dit onderwerp is leeg.
3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #17253101
    Eline van der Plas
      Lid sinds:
      24 November 2012

      Ik hoop dat iemand het geduld heeft om onderstaande te lezen want ik wil mijn auto niet kwijt!!!

      Mijn auto is van februari 1999. In oktober 2007 gekocht met 131.000km op de teller.
      Eind 2009 ging mijn motor electronica lampje af en toe branden. Deze uit laten lezen, storing van de lambda sensor.
      Ik had al wel wat problemen dat mijn auto inhield als ik gas gaf en bij langzame snelheden dat hij schokte (bijv bij een snelheid dat je twijfelt of je moet schakelen van 2 naar 3 of niet. Koppeling intrappen, schokken stopt).
      Ik heb de sensor twee keer laten resetten. Uiteindelijk in november bleef het lampje branden. Als ik gas gaf was hij niet voorruit te branden of ik schoot in één keer schrikbarend vooruit om daarop weer niet voorruit te krijgen te zijn. Auto wilde toen ook niet meer verder rijden. Bij de garage geconstateerd dat de computer kapot was. 26 november 2009 is de luchtstroommeter en het stuurapparaat/inspuitregelaar vervangen. Maar niet de lambda sensor! Grote berg geld kwijt! (tweede hands computer kon niet volgens de garagehouder. Alle andere Astra’s wel behalve mijn motortype) De km stand was 160.000km.

      Ik heb mijn auto altijd gebruikt voor korte afstanden en heel af en toe wat langer. In september van dit jaar heb ik de distributieriem laten vervangen inclusief waterpomp, dynamo, nokkenas sensor en multiriem bij 184.000km. Vanaf dat moment rij ik elke dag 100 km heen en weer naar mijn werk waarbij in de avondspits behoorlijk file gereden wordt. Het gebeurt dus regelmatig dat ik met een koude/ niet geheel warme motor de file induik. Nu ging van de week mijn motor elektronica lampje weer branden. Tussenstop gemaakt van een half uurtje. Auto starten, lampje brandt even en gaat uit. Daarna liep de motor lekker soepel.
      Uit laten lezen; storing lambda sensor. Advies gekregen om op de snelweg even flink in de toeren te gaan om de sensor schoon te branden. Het lampje is sindsdien (donderdag) niet meer aan geweest. Km stand is ondertussen 189.000

      Auto heeft elk jaar een grote beurt gehad en kapotte dingen heb ik altijd zsm laten vervangen.

      Ben ik nu op dezelfde weg als in 2009 dus naar een kapotte computer? Dat zou voor mij beteken dat mijn auto eerdaags accuut ingeruild gaat worden. Maar ik wil hem helemaal niet kwijt!
      Hij rijdt verder lekker en het verbruik 1 op 15 vind ik heel acceptabel.

      Kan iemand mij adviseren wat ik moet doen? Aankijken en het risico lopen dat ik binnenkort zonder auto sta, of opruimen?

      #18077379
      Blue-Dragon
      Deelnemer
        Lid sinds:
        18 July 2006

        Als de computer weer kapot zou gaan , dan is er heus wel een andere oplossing voor.
        Wat je dan kan doen is zoeken naar een computer met de transponder/s die zitten in de sleutel en ook de immobiliser.
        Als je dit setje compleet hebt kan je alles zo overzetten en de motor loopt dan ook weer goed.

        Of je zoekt naar een computer van de x20xev van het zelfde type als die van de x18xe1 maar deze moet dan wel zijn
        zijn afgemeld van de auto waar die is uitgekomen, En die kunnen ze dan monteren en daar weer de software op zetten.

        Ook dan kan je weer heerlijk gaan rond toeren.

        Mocht je meer info willen weten stuur me dan maar een pm berichtje.

        #18077380
        Haasje17
        Moderator
          Lid sinds:
          8 September 2009

          ECU’s van dit type astras gaan vaker stuk.
          ECU’s zijn weldegelijk uit te wisselen uit andere astra’s , die van de X18XE1, X20XEV en X20XER zijn allemaal zelfs uit te wisselen.
          Enkel moet je dan wel de ecu uitprogrameren in de astra waar deze vanuit komt of de transponder in de sleutel en imobiliser hebben om deze ook over te zetten.

          Dus dat is leugentje voor de verkoop geweest.

          In de meeste gevallen kunnen ecu’s door specialisten gewoonweg gerepareerd worden voor een stuk minder geld dan een nieuwe ecu, afhankelijk van het mankement.

          Lamda probleem komt regelmatig voor niet enkel bij jou motortype.

          Wat je kunt doen is de lamda sensor even uit de uitlaat draaien en schoonmaken met perslucht / doekje.

          Meeste gevallen is lamda vervangen na verloop van tijd nodig. Maar mag je echt niet meer dan 100 euro kosten. en dat vind ik zelfs al aan de hoge kant.

          De kans op zelfde problemen is aanwezig, maar wil niet zeggen dat alles weer gaat herhalen, daar zou ik in iedergeval niet vanuit gaan denk dat het enkel lamda probleem zal zijn.

        3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.