Astra G blower maakt ratel geluid

Forumindex Forums Modellen Astra Astra G blower maakt ratel geluid

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 35)
  • Auteur
    Berichten
  • #17243548
    Step-han
    Deelnemer
      Lid sinds:
      27 September 2010

      Hallo allemaal,

      Sinds de zomer ongeveer maakt mijn blower een ratel geluid als hij op stand 2, 3 of 4 staat. Op stand 1 is hij nog redelijk geluidsloos maar ook niet zoals het hoort (denk ik), maar als ik zoals vanochtend de auto wat sneller warm wil hebben en de blower op stand 3 zet maakt de blower echt veel lawaai wat bij de zafira en de vectra niet zo is. Ik moet de radio gewoon wat harder zetten omdat het geluid dan echt irritant is. Het is een soort brommend geluid, net alsof het motortje trilt heb ik het idee dat die echt moet werken om de lucht weg te pompen, misschien is hij verstopt?

      Zit er dan wat tussen mijn motortje? Of is het motortje dan aan vervanging toe? Zit er wat verstopt? Het gaat om een Astra G 1.6.

      Alvast bedankt,

      Groet,
      Stephan

      #17946196
      RISL
      Moderator
        Lid sinds:
        24 January 2011

        Ik had dit ook. Heb toen het interieurfilter eruit gehaald en toen de blower vol aangezet. Er kwamen nogal wat blaadjes en takjes uit. Later ook de stofzuigerslang erin gestoken, kwam er nog meer uit. Gelijk een nieuw interierfilter erin en je bent klaar voor de winter.

        Interieurfilter zit achter je dashboardkastje.

        #17946195
        Step-han
        Deelnemer
          Lid sinds:
          27 September 2010

          Kan ik dit zo los halen zonder enige kennis? Zou je mij kunnen vertellen waar dit precies zit?

          Edit;
          Heb al wat gevonden. viewtopic.php?f=126&t=155571

          #17946194
          RISL
          Moderator
            Lid sinds:
            24 January 2011

            Ja, dat gaat zonder technische kennis. Ik heb thuis de handleiding daarvoor ingescand, maar ik zal het vast proberen te beschrijven.

            – Schroef met uitwendige Torx de zes schroeven uit je dashboardkastje
            – Dashboardkastje voorzichtig naar voren trekken en dan de stekker van de verlichting lostrekken
            – Dashboardkastje helemaal eruit halen.
            – Dan zie je wat verder naar achter, redelijk onderin zit een soort zwart kastje
            – Dat kastje maak je open door de clips eraf te klikken en vervolgens het dekseltje weg te draaien
            – Dan kun je het interieurfilter uit halen
            – Dan de blower eens vol open zetten, warm en koud, alle standen en dan eens goed uit stofzuigen.
            – Terugbouwen is in omgekeerde volgorde. Wel opletten dat je het interieurfilter er niet teveel in propt.

            Ik heb momenteel geen foto’s waar je echt iets aan hebt, behalve dit: http://ri-sl.blogspot.com/2011/06/spots-my-ride.html

            Al het vuil wat daar op de mat ligt, kwam uit het interieurfilter, want ik had kort daarvoor de auto uitgestofzuigd. Je ziet ook mijn oude vuile interieurfilter (1 jaar oud) dat er helemaal gekreukeld in zat. Het nieuwe heb ik wel met beleid er rechter ingekregen.

            #17946193
            Step-han
            Deelnemer
              Lid sinds:
              27 September 2010

              @RISL wrote:

              Ja, dat gaat zonder technische kennis. Ik heb thuis de handleiding daarvoor ingescand, maar ik zal het vast proberen te beschrijven.

              – Schroef met uitwendige Torx de zes schroeven uit je dashboardkastje
              – Dashboardkastje voorzichtig naar voren trekken en dan de stekker van de verlichting lostrekken
              – Dashboardkastje helemaal eruit halen.
              – Dan zie je wat verder naar achter, redelijk onderin zit een soort zwart kastje
              – Dat kastje maak je open door de clips eraf te klikken en vervolgens het dekseltje weg te draaien
              – Dan kun je het interieurfilter uit halen
              – Dan de blower eens vol open zetten, warm en koud, alle standen en dan eens goed uit stofzuigen.
              – Terugbouwen is in omgekeerde volgorde. Wel opletten dat je het interieurfilter er niet teveel in propt.

              Ik heb momenteel geen foto’s waar je echt iets aan hebt, behalve dit: http://ri-sl.blogspot.com/2011/06/spots-my-ride.html

              Al het vuil wat daar op de mat ligt, kwam uit het interieurfilter, want ik had kort daarvoor de auto uitgestofzuigd. Je ziet ook mijn oude vuile interieurfilter (1 jaar oud) dat er helemaal gekreukeld in zat. Het nieuwe heb ik wel met beleid er rechter ingekregen.

              Bedankt voor deze beschrijving!

              Maar het probleem is, ik moet nog een interieurfilter bestellen weet jij daar een goede voor? En kan ik hem wel schoon maken vanavond zodat ik dat geratel kwijt ben en dan tijdelijk de oude er weer even inzetten totdat ik de nieuwe in huis heb?

              #17946192
              RISL
              Moderator
                Lid sinds:
                24 January 2011

                Ja, je kunt ‘m schoonmaken en de oude er weer in zetten.
                En als de oude pas een paar maanden oud is, zou ik er niet eens een nieuwe inzetten.

                Je kunt ‘m bestellen bij bijvoorbeeld de Brezan of bij http://www.mijngrossier.nl (en dan bij adressen kijken). Beiden hebben een landelijk dekkend netwerk van verkooppunten.
                Ik zal proberen vanavond nog even die ‘handleiding’ te posten, die heb ik gewoon ingescand, je krijgt ‘m namelijk bij een nieuw interieurfilter.

                #17946191
                RISL
                Moderator
                  Lid sinds:
                  24 January 2011

                  Ow, stom van me, ik had ‘m al eens eerder gepost, staat op m’n photobucket:

                  Dan gaat het helemaal goed komen met de (de)montage.

                  #17946190
                  Step-han
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    27 September 2010

                    Bedankt RISL, ik ga het tegen 5 uur eens even proberen. Je hoort nog wel van het resultaat. Bedankt.

                    #17946189
                    RISL
                    Moderator
                      Lid sinds:
                      24 January 2011

                      Ja, laat maar weten of het gelukt is en of het probleem weg is. :thumb

                      #17946188
                      patrickww
                        Lid sinds:
                        27 October 2011

                        Blaadjes in je kachelmotor kunnen inderdaad een irritant geluid veroorzaken zoals risl al zegt :thumb

                        #17946187
                        Step-han
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          27 September 2010

                          Zal ik doen jongens, maar eerst nog even een half dagje verder werken! Jullie horen nog van me.

                          #17946197
                          Step-han
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            27 September 2010

                            Nou ik heb het losgehaald en inderdaad er zat echt veel rotzooi in. Alles schoon gemaakt en weer terug gemonteerd maar het brommende geluid is er nog steeds het ratel geluid is minder geworden/weg.

                            Ik denk dat mijn motortje al die blaadjes in die tijd niet leuk heeft gevonden?

                            #17946198
                            patrickww
                              Lid sinds:
                              27 October 2011

                              Toevallig niet ergens nog een klein blaadje dr tusse?

                              #17946199
                              Step-han
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                27 September 2010

                                Nee, niet waar het interieurfilter heeft gezeten zeg maar, ik heb de blower zelf niet losgedraait (dat ronde ding rechts van het filter).

                                #17946200
                                Esox Lucius
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  6 September 2011

                                  Zoals Patrick ww al zei:
                                  Er zit waarschijnlijk nog iets in de kachelmotor zelf (dat ronde ding rechts van het intr filter) je kan evt even de rec klep bedienen en dan met een spiegeltje er van boven af in kijken.
                                  Of de compl kachelmotor even de – monteren.
                                  Het kleinste blaadje of stukje tak, geeft al onbalans in de motor met als gevolg een bijgeluid.
                                  maak evt een fototje met je telefoon om te zien of er nog iets in zit (evt even foto plaatsen)

                                  succes Esox

                                  #17946201
                                  patrickww
                                    Lid sinds:
                                    27 October 2011

                                    Kachelblower licht er zo uit iig :thumb

                                    #17946202
                                    Step-han
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      27 September 2010

                                      Is het misschien verstandig om die klep boven aan open te zetten, kachelmotortje uit zetten en met een compressor er even door heen blazen? Want ik denk dat er inderdaad dan nog wat blaadjes oid vast zitten in het motortje zelf want het brommend geluid komt van dat ronde ding rechts van het intr filter! ;)

                                      #17946203
                                      Step-han
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        27 September 2010

                                        Iemand?

                                        #17946204
                                        RISL
                                        Moderator
                                          Lid sinds:
                                          24 January 2011

                                          Bedoel je je recirculatieklep? Zet die maar eens open. Steek desnoods daar ook even de stofzuigerslang in.
                                          Lag bij mij ook een hoop zooi in, terwijl dat eigenlijk niet zou moeten kunnen.

                                          #17946205
                                          Step-han
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            27 September 2010

                                            @RISL wrote:

                                            Bedoel je je recirculatieklep? Zet die maar eens open. Steek desnoods daar ook even de stofzuigerslang in.
                                            Lag bij mij ook een hoop zooi in, terwijl dat eigenlijk niet zou moeten kunnen.

                                            Ja zo heet die klep inderdaad, ik ga dit zaterdag middag maar eens uitvoeren, dan heb ik er ook daglicht bij. Ik denk dat ik de kanalen ook even door ga spuiten met de compressor. En ook even door het motortje heen blazen, want hij bromt nog steeds misschien zit er wel wat bladeren in de motor zelf.. of is dat niet mogelijk?

                                            #17946206
                                            RISL
                                            Moderator
                                              Lid sinds:
                                              24 January 2011

                                              Uhm, theoretisch is het niet mogelijk, maar alles kan, heb ik wel geleerd bij mijn auto :P
                                              Alles gewoon goed doorblazen en een paar keer testen als je dashboardkastje er nog uit ligt, dan kun je het geluid misschien nog preciezer lokaliseren.

                                              #17946207
                                              Fearless
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                9 January 2005

                                                Hey stephan,

                                                Als je interieurfilter er uit is, contact aan en de blower op standje hoog.
                                                Dan blaast ie zelf het meeste er wel uit.
                                                Kan je daarna wel je tapijtje stofzuigen :jerry

                                                Als ie dan nog lawaaierig is dan kun je het lager wel eens inspuiten van de blower.

                                                Filters heb ik zat op voorraad, kost volgens mij niet eens zo veel.
                                                Zit alleen verschil in filters als je een airco hebt of 1 zonder.

                                                #17946208
                                                RISL
                                                Moderator
                                                  Lid sinds:
                                                  24 January 2011

                                                  Dat eerste heeftie al gedaan, volgens mij.
                                                  En het lager maakt geen ratelend geluid, lijkt me? Dat zou eerder een beetje gaan piepen of zingen. Ik gok nog op iets van een takje dat in een draaiend deel is gekomen.

                                                  #17946209
                                                  Fearless
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    9 January 2005

                                                    rauwig lagertje kan gekke geluiden maken hoor. Heb het al wel vaker mee gemaakt.

                                                    Je komt er alleen maar achter als je de blower in je handen hebt. Dan kan je zelf draaien en voelen aan het motortje.
                                                    En dan kan je hem ook nog eens laten draaien als ie uit het huis gehaalt is.
                                                    Pas op de vingers :jerry

                                                    #17946210
                                                    Step-han
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      27 September 2010

                                                      He Dennie,

                                                      Ja ik heb het allemaal al eens door laten blazen met het interieurfilter eruit. Maar het geluid is maar heel iets minder geworden en het geluid komt echt bij de motor zelf weg (dat ronde ding naast het filter).

                                                      Misschien dat daar nog blad in zit? En is het makkelijk om dat lagertje in te spuiten? Of moet dan die hele blower (rond ding) los?

                                                      Ik denk dat ik die klep erboven op eerst eens ga los zetten en door ga spuiten met de compressor want volgens mij zit daar ook nog wel wat blad in.

                                                      Het filter hebben jullie trouwens onlangs met de kleine of grote beurt vervangen (ziet er als nieuw uit en staat op de bon), maar dat geluid is er eigenlijk al zolang ik de auto heb, dacht eerst dat dit hoorde totdat ik in een Zafira A zat waarbij dit geluid dus niet voorkwam..

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 35)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.