Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra g bertone 16v xe Raar doen, enkele probleempjes
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
19 augustus 2013 om 11:44 #17260081
Halloo.
Ik ben Davy en ik ben nieuw hier. Heb al 2x vag gehad en nu eens opel, ouders hebben een corsa opc en een insignia sports tourer. Nu wou ik opel ook een kans geven. Nog niet zo lang geleden(2-3 weken) heb ik mij een astra g bertone 16v xe.. met 125 pk van 2002 aangeschaft met 178000 km op de teller.
Na 2-3 weken en een rit met de astra naar tsjechie en terug ben ik een aantal dingen op gaan merken wat volgens mij niet normaal is.-Olie al 2x bij gevuld.
-Wanneer deze koud is een tikkend geluid dat erger word als ik gas geef. verdwijnt na aantal minuutjes.
-Word precies niet warm als ik rij. aantal stukken 180-200 gereden en temperatuur nog steeds onder 90. -Temperatuur schommelt ook heel fel
-Vlak na starten precies alsof ik gas geef. toeren gaan de lucht in en weer omlaag
-stationair schommelt als ie koud is.Had hem vannacht op de klinkers gezet met karton onder en geen plekje te zien.
Misschien enkele tips?Alvast bedankt en hoop dat jullie mij kunne helpen
Mvg Davy19 augustus 2013 om 12:05 #18168007-Wanneer deze koud is een tikkend geluid dat erger word als ik gas geef. verdwijnt na aantal minuutjes.
dat zal wel een kleppenstoter zijn. is niet heel problematisch
-Word precies niet warm als ik rij. aantal stukken 180-200 gereden en temperatuur nog steeds onder 90. -Temperatuur schommelt ook heel fel
zou kunne duiden op een kapotte termostaat.
19 augustus 2013 om 12:29 #18168008Schommelen van de toeren kan zijn dat het gasklephuis smerig is.
Welke motor ligt erin de z18xe of de x18xe1 ?19 augustus 2013 om 14:16 #18168009Dat moet ik eens nakijken. Hij wordt warm wanneer ik stilsta.
Danku voor de reacties.19 augustus 2013 om 14:22 #18168010Het is dus een z18xe volgens het boekje.
Heeft de dealer ingevuld toen de 1ste eigenaar het voertuig had gekocht.19 augustus 2013 om 17:38 #18168011ik zou eerst eens even nieuwe olie + filter er in doen, dit kan tikkende kleppen voorkomen (weet niet waneer deze voor het laatst een goede beurt heeft gehad?) En liefst ook even andere bougies
En een andere thermostaat, alle symptomen dat daar jou motortempratuur zo raar van doet
voor het onregelmatig lopen even je gasklephuis goed schoonmaken en kijken of er geen slangetjes uitgedroogd zijn of zoiets
al met al kleine dingen die relatief eenvoudig opgelost zijn waarschijnlijk
19 augustus 2013 om 19:21 #18168012Olie en filter zijn in april 2013 vervangen. olie vandaag nog 1 liter bij gegooid.
Thermostaat is niet echt belangrijk denk ik ofwel? Het onregelmatig lopen heeft hij alleen bij koud starten en verdwijnt als auto warm is en kan wel zijn dat er een slangetje uitgedroogd is. auto had 3 maanden stilgestaan.19 augustus 2013 om 19:40 #18168013Idd gaskephuis schoonmaken kan ook je verhoogde toeren verklaren direct na het starten.
Deze motortjes komen niet boven de 90 tijdens rijden zie foto van mijn Z18XE:
Alleen tijdens stilstaan met warmer weer wil die wel over de 90 gaan.
Tikken zijn hoogst waarschijnlijk klepstoters die stuk zijn.
En deze motoren willen wel olie verbruiken als je hem niet netjes warm rijd en meteen begint te trappen kan dus zijn dat de vorige eigenaar er niet zo zuinig op is geweest.
Laat hem eens warm draaien en geef eens een paar keer goed gas en laat iemand kijken of hij blauw rookt dat duid dan op olie verbruik.
19 augustus 2013 om 19:44 #18168014Ja zo is ie bij mij ook. verbruik lag op 7.5 omdat hij binnendoor moest rijden en alleen korte stukjes. kwam van een oudere man die de auto op tijd onderhoud gaf. aan facturen te zien.
19 augustus 2013 om 19:47 #18168015Ja mijne word dus ook niet warmer maar is wel goed zo als ie met stilstaan maar wel iets omhoog gaat en de vin aanslaat.
Maar olie verbruik zou ik me verders niet zo druk om maken een oom van mij rijd zo al jaren rond in z’n zafira(Z16XE) als basis de zelfde motor maar kunnen ze goed oud mee worden hoor alleen op tijd bijvullen.
19 augustus 2013 om 19:51 #18168016Maar elke week gaan bijvullen ga ik niet doen. op 822km is er 1 liter weggegaan. vind dit niet kunnen.
dit gaat mij te veel geld kosten.19 augustus 2013 om 19:52 #18168017Tja veel geld??? ligt eraan waar je je olie koopt action olie rijd ie ook goed op hoor en kost geen drol.
19 augustus 2013 om 19:54 #18168018norauto heb ik deze keer gekocht. 5 liter voor 33 euro. Het is niet de bedoeling van een auto dat hij olie zuipt he.
19 augustus 2013 om 19:58 #18168019Nee is idd niet de bedoeling, maar ja wat doe je er nu aan?? dan moet je hem idd weg doen of een onderblok revisie.
Maar goed ik zou m’n auto niet weg doen omdat deze olie verbruikt dan knikker ik er wel action olie in van een paar euro.
19 augustus 2013 om 20:01 #18168020Hem wegdoen kijk ik een beetje tegenop maar moest deze zoveel olie blijven verbruiken gaat hij wel weg denk ik.
hoeveel kost zo een onderblokrevisie eigenlijk?19 augustus 2013 om 20:07 #18168021Onderblok revisie kost een paar duizend euro dan word echt meteen alles aangepakt, maar wat jij wil zijn nieuwe zuigerveren en je cilinders honen.
19 augustus 2013 om 20:11 #18168022Ik wil niets en mijn auto gewoon zo houden :p
Die paar duizend euro heb ik niet dus dat zal hem niet worden :p19 augustus 2013 om 20:19 #18168023Wat jij nodig hebt dan om hem weer verbruiks vrij te hebben dan ;)
19 augustus 2013 om 20:24 #18168024Ik moet dan maar eens naar een opel dealer rijden of kijken als hij nog zo veel olie zal verbruiken. Mvg
19 augustus 2013 om 20:30 #18168025Naar de dealer rijden zal geen zin hebben deze gaan je uiteindelijk het zelfde vertellen dat hij olie lekt langs de zuigerveren(komt vaker voor)
Maar je olie verbruik zal er niet minder op worden, wat je wel kan proberen waar ik zelf niet zo’n voorstander van ben is dit
Gekopieerd van amtforum: Wynn’s Oil system cleaner, Wynn’s Super charge.
Wynn’s Oil system cleaner:
* maakt afzettingen en onzuiverheden los, houdt ze in suspensie en verhindert ophoping ervan
* maakt vastzittende zuigerveren en hydro-klepstoters los
* voorkomt directe vervuiling vd nieuwe olie door achtergebleven restvuil
Wynn’s Super charge:
* vermindert olieverbruik via zuigerveren en klepsteelafdichtingen
* verhoogt de viscositeit
* regenereert rubber dichtingen en O-ringen
* stopt en voorkomt verdere olielekken zonder demontage
Als je zelf gaat zoeken op olie verbruik ga je dit soort middeltjes vaak tegenkomen ook van andere merken, dus ja dat kan je nog proberen misschien i.c.m dikkere olie.
20 augustus 2013 om 19:57 #18168026Thermostaat is niet echt belangrijk denk ik ofwel?
als je de kans wil hebben dat hij te heet word en je motor in de soep loopt, of als hij open blijft staan en je het in de winter niet warm krijgt in de auto, dan moet je het zo laten. Maar thermostaatjes zijn niet heel duur over het algemeen, vervangen dus. DIng zit er ook niet voor niets op natuurlijk.
Over je olieverbruk, zorg eens voor goede schone olie, je hebt dan ook de kans dat je kleppen niet meer tikken en goed gevuld worden. Daarnaast zou je een addetief kunnen proberen zoals hierboven aangegeven. Over het algemeen vebruiken de 1.6 en 1.8 altijd wel wat olie, maar niet zoveel als die van jou wat duid dat er mogelijk niet echt zuinig er mee is omgegaan in het verleden
7 oktober 2013 om 11:53 #18168027Dus na een tijdje weggeweest te zijn heb ik dus wel een beetje tegenslag gehad maar toch heb ik besloten om de auto toch te houden.
Downdates: Radiator is rot(word vandaag vervangen.
Flexibel van de uitlaat is kapot gegaan. daar is een andere voor in de plaats gekomen.
burage van de krukas lek(Word nog vervangen samen met koppelingsplaat.Update: Velgjes gekocht king:
Ik hou jullie op de hoogte :)
7 oktober 2013 om 11:58 #18168028de mijne heeft alleen dat die idd altijd net onder de 90 graden blijft, olieverbruik is bijna niks, loopt rustig en regelmatig.. alleen die temperatuur.. gas geven doe ik pas na ong 10 minuten nadat hij ( bijna ) op 90 staat.. dus ik zoek er niet teveel achter.. als je wat doorrijd word die wel 90.. hij doet t geweldig.. onderhouds beurtje met filters etc heeft hem goed gedaan :wub
7 oktober 2013 om 12:39 #18168029Ik vind het ook gewoon Overdreven fijn om met deze auto te rijden. Dat gevoel wat ik heb heb ik alleen maar gehad bij 2 auto’s en dat was bij een vag en bij opel. Al de rest moet ik eerlijk gezegd niet hebben.
Daarom heb ik ook besloten om de astra te houden.7 oktober 2013 om 12:57 #18168030vind dat je em voor olie verbruik ook niet weg hoeft te doen :P
daarnaast kost zon kaal blok ook niet de wereld (als het echt een olieboot is dan :P )
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.