Astra G beginnersvragen

Forumindex Forums Modellen Astra Astra G beginnersvragen

  • Dit onderwerp is leeg.
24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Auteur
    Berichten
  • #17276387
    rjkooijman
    Deelnemer
      Lid sinds:
      26 April 2016

      Hallo iedereen,

      Ik ben nieuw op dit forum en ook een nieuweling met betrekking tot Opel rijden. Ik heb vandaag mijn Astra G opgehaald. Hier zat nog de originele radio uit 1999 in waar ik vrij weinig aan heb. Nou had ik nog een autoradio (Sony DSX-S100) liggen die ik er nu ook in heb zitten. Ik heb alleen 1 probleempje. De autoradio slaat de instellingen niet op. En dan heb ik het over de radiostations (welke ik als laatst geluisterd heb), maar ook dingen als Equalizer en Demomode etc. etc. Aan de hand van onderstaand filmpje heb ik bekeken wat het kon zijn.

      Nou zegt mijn vader zojuist ook dat het aan de constante 12 volt draad die mist (neem ik aan) kan liggen. Heeft iemand hier nog een oplossing/how-to ik dit moet oplossen?

      https://www.youtube.com/watch?v=L9dvxo2pWWk

      #18317560
      turbosix
      Deelnemer
        Lid sinds:
        7 November 2010

        Welkom.
        Vaak kun je de rode en de gele draad in de kabelboom makkelijk wisselen, als dit kan is dit denk ik de oplossing voor je probleem.

        #18317561
        rjkooijman
        Deelnemer
          Lid sinds:
          26 April 2016

          @turbosix wrote:

          Welkom.
          Vaak kun je de rode en de gele draad in de kabelboom makkelijk wisselen, als dit kan is dit denk ik de oplossing voor je probleem.

          Is dit een kwestie van het kabeltje uit de connector trekken en op de andere plek terugduwen of is het knippen en solderen? Het is mijn eerste autootje namelijk

          #18317562
          turbosix
          Deelnemer
            Lid sinds:
            7 November 2010

            Misschien heb je hier wat aan:
            http://opel-forum.nl/viewtopic.php?f=5&t=194756″ onclick=”window.open(this.href);return false;

            #18317563
            littlebird
            Deelnemer
              Lid sinds:
              9 February 2015

              In de kabel van je sony naar de kabel van de auto zit een rode en gele draad. Daaraan zitten stekkertjes. Deze haal je los. En dan moet je even de gele op de rode en de rode op de gele doen. Hierbij wissel je de constante 12v en geschakelde 12v om. Opel heeft een rare eigenschap deze twee andersom te monteren.
              Dan onthoud die zijn instellingen wel weer. (Zolang je maar niet vals mee gaat zingen hoor! Lol)

              Veel plezier van je radio en je eerste auto!

              Verstuurd vanaf mijn Nokia 3310 zonder Tapatalk

              #18317564
              rjkooijman
              Deelnemer
                Lid sinds:
                26 April 2016

                Had het geluk dat deze radio van iemand anders is geweest en dus het verlengstuk van de iso-blok was al wat aan gedaan. Gelukkig zaten er al krimpvoetjes (zie foto) aan de rode en gele draad, was slechts een kwestie van de verbindingstukken omwisselen. Hij doet het nou weer goed :). Thanks voor de hulp.

                Nou heb ik nog gewoon standaard speakers er in liggen. En net klein rondje gereden en vond de diepgang van de speakers beetje tegenvallen. Het volume kan wel hoog alleen mis dan nog beetje de bas e.d.

                Heeft iemand tips/winkelwagentje voor goede speakers in een Astra G 3-deurs hatchback? Ben er nog niet over uit of ik een subwoofer wil, wil niet zo’n auto hebben waarbij ik geen gas meer hoef te geven vanwege de trillingen van de subwoofer…

                #18317565
                remon2905
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  24 April 2016

                  Rjkooijman je hoeft ook geen 1000w subwoofer er te maken! Maar voor echt diepe bass raad ik je het wel aan,echt mooie bass red met de deur speakersloot niet! Ik heb een 1000w sub achter in maar op de versterker kun je alles regelen net dat iets bass voelt of dat je auto uit elkaar rammelt dat ik aan jou!

                  #18317566
                  turbosix
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    7 November 2010

                    Ik denk niet dat de vorige eigenaar de ISO stekker heeft aangepast maar dat dit standaard is, wat ik in mn eerste post al probeerde te zeggen (makkelijk geel/rood om te wisselen).
                    En ik ga er van uit dat je het stukje bloot liggende draad aan de rode kabel even hebt ingetapet of met een krimpkousje beschermt?

                    #18317567
                    littlebird
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      9 February 2015

                      @rjkooijman wrote:

                      Had het geluk dat deze radio van iemand anders is geweest en dus het verlengstuk van de iso-blok was al wat aan gedaan. Gelukkig zaten er al krimpvoetjes (zie foto) aan de rode en gele draad, was slechts een kwestie van de verbindingstukken omwisselen. Hij doet het nou weer goed :). Thanks voor de hulp.

                      Nou heb ik nog gewoon standaard speakers er in liggen. En net klein rondje gereden en vond de diepgang van de speakers beetje tegenvallen. Het volume kan wel hoog alleen mis dan nog beetje de bas e.d.

                      Heeft iemand tips/winkelwagentje voor goede speakers in een Astra G 3-deurs hatchback? Ben er nog niet over uit of ik een subwoofer wil, wil niet zo’n auto hebben waarbij ik geen gas meer hoef te geven vanwege de trillingen van de subwoofer…

                      Je draad isoleren! Stukje blootliggend draad is brand gevaarlijk als ergens tegenaan komt. Brand ie volledig uit. Dus wel belangrijk.
                      Verder zou ik er een composetje in stoppen als dat er nog niet inzit. Dat klinkt al stuk beter.
                      En dan kun je daarna kiezen voor klein versterkertje met klein subwoofertje. En die bouw je strak weg aan de zijkant van je kofferbak. Of een underseat woofer.
                      maar de srandaard speakers zijn vaak verdroogt en oud van origineel opel.

                      Verstuurd vanaf mijn Nokia 3310 zonder Tapatalk

                      #18317568
                      rjkooijman
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        26 April 2016

                        Ja zag het ook toen ik de foto had genomen, gelijk wat isolatietape gepakt en erom heen gedaan. Speakers ben ik nog niet over uit, voor nu is het prima. Heb al wat met de equalizer van de radio zitten spelen waardoor het beter is. Heb eerst wat andere prioriteiten.

                        Kan een mod deze topictitel aanpassen naar iets passenders?

                        -Distributieriem
                        -Mijn Astra G heeft nu 121d km gelopen, en kan nergens een sticker vinden van wanneer de distributieriem is vervangen en ook niet in het serviceboekje. In mijn gedachte moet deze altijd zo rond de ton aan kilometers vervangen worden met vaak de waterpomp er bij. Net in het boekje gevonden wanneer de tandriem (?) vervangen moet worden. Ik neem aan dat hiermee de distributieriem mee bedoelt word? Zo ja, is het dan aan te raden gelijk de waterpomp te laten vervangen?
                        – Mijn bestuurdersstoel hangt door aan de linkerkant, ik neem aan dat ik deze gewoon bij een sloopbedrijf kan halen zonder heel veel moeite te moeten doen om hem te vervangen?

                        #18317569
                        TedMechanic
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          9 January 2007

                          @rjkooijman wrote:

                          Kan een mod deze topictitel aanpassen naar iets passenders?

                          Kun je ook zelf. Gewoon bij je bovenste bericht op “Edit” klikken.

                          #18317572
                          rjkooijman
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            26 April 2016

                            @TedMechanic wrote:

                            @rjkooijman wrote:

                            Kan een mod deze topictitel aanpassen naar iets passenders?

                            Kun je ook zelf. Gewoon bij je bovenste bericht op “Edit” klikken.

                            Thanks

                            Waar ik vandaag ook nog achter kwam, is dat mijn stuur begint te trillen wanneer ik 130(+) rijd. Ik heb een Astra 1.6 Sport met 75pk, zou het kunnen liggen aan dat de motor het gewoon niet meer trekt of aan de balans/uitlijning van mijn banden? Dit laatste lijkt in mijn ogen nogal onwaarschijnlijk omdat ik bij aankoop 4 nieuwe banden erop gekregen heb en ik er van uit ga dat ieder zelfrespecterend autobedrijf toch wel de banden uitlijnt en balanceerd.

                            #18317570
                            b07
                              Lid sinds:
                              24 February 2009

                              Nieuwe banden doen ze altijd balanceren en, dat gebeurt niet altijd goed, gewoon terug gaan en, opnieuw laten balanceren .

                              Uitlijnen is iets anders, dat doen ze nooit bij nieuwe banden tenzij je er om vraagt en, extra voor betaald maar dat heeft weinig met trillen te maken.

                              #18317571
                              littlebird
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                9 February 2015

                                Balanceren. De band moet zich soms zetten. Ik had 4 nieuwe banden en mn stuur ging gewoon op en neer van het trillen. Ondanks dat ze goed waren gebalanceert in eerste instantie. Ik heb er zelf bij gestaan ook.
                                Even melding van maken en evt afspraak maken over een week of wat. Je moet namelijk wel ff een paar honderd km (hoeft niet in 1 keer) rijden op deze nieuwe banden, dat de band goed warm is geweest en zich goed kan zetten. En dan even na-balanceren. Als het een goed bedrijf is doen ze dit even gratis. Bij mij zat er 15 gram verschil in alsnog. Ondanks de eerste run goed was gedaan. Heeft per merk type band velg en auto te maken.

                                Uitlijnen gebeurd niet standaard. Kost extra en moet je om vragen.

                                Verstuurd vanaf mijn Nokia 3310 zonder Tapatalk

                                #18317573
                                wim-v6
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  12 August 2005

                                  @rjkooijman wrote:

                                  Had het geluk dat deze radio van iemand anders is geweest en dus het verlengstuk van de iso-blok was al wat aan gedaan. Gelukkig zaten er al krimpvoetjes (zie foto) aan de rode en gele draad, was slechts een kwestie van de verbindingstukken omwisselen. Hij doet het nou weer goed :). Thanks voor de hulp.

                                  Nou heb ik nog gewoon standaard speakers er in liggen. En net klein rondje gereden en vond de diepgang van de speakers beetje tegenvallen. Het volume kan wel hoog alleen mis dan nog beetje de bas e.d.

                                  Heeft iemand tips/winkelwagentje voor goede speakers in een Astra G 3-deurs hatchback? Ben er nog niet over uit of ik een subwoofer wil, wil niet zo’n auto hebben waarbij ik geen gas meer hoef te geven vanwege de trillingen van de subwoofer…

                                  Die verbindings stekkertjes zijn standaard op je radio, om dit problee juist op te kunnen lossen.

                                  verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

                                  #18317574
                                  rjkooijman
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    26 April 2016

                                    Afspraak met de monteur staat voor nieuwe distributieriem, spanrol, waterpomp etc. Maar nou wil ik dat het motortje iets sterker word. De 75 pk is voldoende, maar vind m niet snel genoeg :oops:. Hoe kan ik efficient en voor weinig geld er voor zorgen dat ie zo’n 25 pk ongeveer er bij krijgt? Zat zelf te denken aan een K&N luchtfilter, of uberhaupt nieuw inlaatsysteem maar ik weet niet of ik dan op de juiste weg ben. Heeft er iemand nog tips/suggesties die ik kan doen?

                                    #18317575
                                    Speedswitch
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      5 June 2015

                                      Voor weinig geld 30% vermogen erbij gaat je niet lukken. Dat kost centen. Meestal meer dan dat je uit zal geven aan een auto met groter blok. Maar als je het heel graag wilt dan zou je kunnen overwegen om je inlaatspruitstuk te vervangen voor een powerbox oid, en een andere uitlaat te monteren. Daarna chip-tuning toepassen. Maar dan zit je eigenlijk al op €1200 oid.

                                      #18317576
                                      Corsa_GSi
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        30 June 2004

                                        @Speedswitch een Powerbox of ander inlaatspruitstuk gaat niet werken, dit is een 8v motor en geen 16v.

                                        @rkooijman
                                        Nu je toch je distributie gaat vervangen, dan zou ik er gelijk een sportievere nokkenas in zetten.
                                        Dat levert je dan zo’n 10 tot 15 pk op, mits je later ook nog je uitlaatsysteem aanpast.

                                        Linkje als voorbeeld:
                                        http://www.mathijssentechnics.nl/?View=page&part_id=600318&lhid=&lvid=&mid=65″ onclick=”window.open(this.href);return false;
                                        http://www.dbilas-shop.com/Produkte/Sportnockenwellen/Opel/1-2-1-6-8V-OHC-small-block/hydro/Neue-Nockenwellen:::7_2504_2700_2705_3474_2708.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
                                        En dan de Opel 1,2 – 1,6 8V OHC /Sportnockenwelle Einsatzbereich: Sport 1,4 & 1,6 en dan de 276 of 280 graden.
                                        http://www.dbilas-dynamics.nl/DBilas_Nederland_Speedequipment_adresgegevens.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

                                        Een K&N luchtfilter kan je zeker doen, maar dan wel een vervangingsfilter en niet de openluchtfilter!!
                                        Je kan ook zoiets nemen:
                                        http://www.txautosport.co.uk/carbon-fibre-cold-air-induction-kit-94-p.asp” onclick=”window.open(this.href);return false;
                                        Die heb ik ook op de Corsa Turbo en werkt prima.

                                        Deze beide upgrades kan je nog prima rijden zonder chiptuning en zonder aanpassing van je brandstofdrukregelaar.

                                        PS Ik geef even een algemeen advies, want je specifieke motorcode ontbreekt. Er zijn in de Astra G diverse 1.6 8v motoren geleverd.
                                        Mijn vermoeden is dat je een X16SZR hebt.

                                        #18317577
                                        rjkooijman
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          26 April 2016

                                          @Corsa_GSi wrote:

                                          @Speedswitch een Powerbox of ander inlaatspruitstuk gaat niet werken, dit is een 8v motor en geen 16v.

                                          @rkooijman
                                          Nu je toch je distributie gaat vervangen, dan zou ik er gelijk een sportievere nokkenas in zetten.
                                          Dat levert je dan zo’n 10 tot 15 pk op, mits je later ook nog je uitlaatsysteem aanpast.

                                          Linkje als voorbeeld:
                                          http://www.mathijssentechnics.nl/?View=page&part_id=600318&lhid=&lvid=&mid=65″ onclick=”window.open(this.href);return false;
                                          http://www.dbilas-shop.com/Produkte/Sportnockenwellen/Opel/1-2-1-6-8V-OHC-small-block/hydro/Neue-Nockenwellen:::7_2504_2700_2705_3474_2708.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
                                          En dan de Opel 1,2 – 1,6 8V OHC /Sportnockenwelle Einsatzbereich: Sport 1,4 & 1,6 en dan de 276 of 280 graden.
                                          http://www.dbilas-dynamics.nl/DBilas_Nederland_Speedequipment_adresgegevens.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

                                          Een K&N luchtfilter kan je zeker doen, maar dan wel een vervangingsfilter en niet de openluchtfilter!!
                                          Je kan ook zoiets nemen:
                                          http://www.txautosport.co.uk/carbon-fibre-cold-air-induction-kit-94-p.asp” onclick=”window.open(this.href);return false;
                                          Die heb ik ook op de Corsa Turbo en werkt prima.

                                          Deze beide upgrades kan je nog prima rijden zonder chiptuning en zonder aanpassing van je brandstofdrukregelaar.

                                          PS Ik geef even een algemeen advies, want je specifieke motorcode ontbreekt. Er zijn in de Astra G diverse 1.6 8v motoren geleverd.
                                          Mijn vermoeden is dat je een X16SZR hebt.

                                          Uit me hoofd heb ik dat blok inderdaad. Waarom een vervangingsfilter en geen open lucht? Open lucht geeft toch betere prestaties? Misschien is dat vloeken in de kerk, maar heb me nog niet zo ver ingelezen in het verschil tussen de twee.

                                          Dus jij raad deze in
                                          http://www.knfilters.com/search/product.aspx?prod=33-2787
                                          in plaats van
                                          http://www.knfilters.com/search/product.aspx?prod=57-0270-1

                                          Verder ben ik op zoek naar een goede (niet te sterke — 200-500W) actieve underseat subwoofer. Iemand suggesties of argumenten deze niet te halen? Ik wil namelijk niet teveel kofferbak ruimte verliezen door een subwoofer.

                                          #18317578
                                          TedMechanic
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            9 January 2007

                                            Open luchtfilter zuigt 9 van de 10 keer meer warme lucht aan dan een standaard filter, waardoor je eerder vermogensverlies hebt dan vermogenswinst.

                                            Verder moet je sowieso geen wonderen verwachten bij het vervangen van je luchtfilter.

                                            Tja, dat je 75 pk te weinig vindt, had je bij de proefrit toen je ‘m kocht ook al kunnen merken en dan heb je gewoon de verkeerde auto gekocht. De goedkoopste manier om 100 pk te krijgen is om deze auto te verkopen en een 1.6 16V ervoor terug te kopen.

                                            #18317579
                                            Shane_Astra_g
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              12 December 2012

                                              Woofer:

                                              Platte subwoofer>>Pioneer TS-WX710A

                                              of in je reservewielkast>> TS-WX610A

                                              En wat ted zegt, Wil je dat torretje sneller maken ben ik bang dat je heel veel geld moet uitgeven. Ik zou dan inderdaad voor een 1.6 16v gaan. Die zijn ook stuk beter te tunen.

                                              #18317580
                                              Corsa_GSi
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                30 June 2004

                                                @rjkooijman wrote:

                                                Dus jij raad deze in
                                                http://www.knfilters.com/search/product.aspx?prod=33-2787

                                                Ja precies, maar veel moet je er niet van verwachten. En op ebay en google goed zoeken, want dan vind je ze meestal voor een mooie prijs.

                                                #18317581
                                                Corsa_GSi
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  30 June 2004

                                                  @TedMechanic wrote:

                                                  Open luchtfilter zuigt 9 van de 10 keer meer warme lucht aan dan een standaard filter, waardoor je eerder vermogensverlies hebt dan vermogenswinst. Verder moet je sowieso geen wonderen verwachten bij het vervangen van je luchtfilter.

                                                  Tja, dat je 75 pk te weinig vindt, had je bij de proefrit toen je ‘m kocht ook al kunnen merken en dan heb je gewoon de verkeerde auto gekocht. De goedkoopste manier om 100 pk te krijgen is om deze auto te verkopen en een 1.6 16V ervoor terug te kopen.

                                                  Je kan ook overwegen een ombouw te doen naar een 1.6 multipoint injectie motor, C16SE(I) of E16SE, dan kom je op 98pk uit.
                                                  Dan heb je de komplete motor nodig met aanbouwdelen en kabelboom, alsmede een brandstofpomp van een X16XE / Z16XE motor even uit me hoofd.
                                                  Versnellingsbak, steunen en assen kan je dan hergebruiken.

                                                  Ik weet alleen niet of dit al is gedaan is in een Astra G en of je dan ook nog je uitlasgaswaardes voor de APK haalt :hmmz

                                                  #18317582
                                                  rjkooijman
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    26 April 2016

                                                    Hmm dan neem ik maar genoegen met de 75 paardjes (als ze er nog zijn) onder de motorkap. Dan eerst het geluid maar eens regelen :).

                                                  24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
                                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.