Astra G 2003 probleem batterij/alternator

Forumindex Forums Modellen Astra Astra G 2003 probleem batterij/alternator

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Ken Lauwaet
    Deelnemer

Beste,

Gisteren merkte ik voor de eerste keer dat mijn auto raar deed. Ik rij met een Opel Astra G van 2003. Opweg naar huis merkte ik dat de radio soms opnieuw startte en ook de stuurbekrachtiging raar deed. Na mij langst de kant te plaatsen om de auto eens opnieuw te starten kreeg ik deze niet meer gestart. Na mijn voltage te meten op mijn batterij merkte ik dat deze wat te laag was (12V). Ik heb deze gisteren dan een paar uur laten opladen en s’avonds was de batterij 12,58V na deze een nacht te laten rusten was de batterij 12,55V en kon ik deze nog opstarten. Ik heb dan mijn auto even stationair laten draaien en mete direct na het starten nog slecht 11,6V op de batterij. Na een 20km met de auto te gaan rijden en veel verschillende meldingen te krijgen (batterij problemen, abs, …) wou na het stopen van de motor de auto opnieuw niet meer opstarten.  Denken jullie dat dit een probleem is met de alternator, batterij, combinatie of nog iets anders?

Alvast dank voor de hulp

Mvg

CommoCruiser
      Deelnemer

Dat klinkt als een kapotte dynamo (alternator).
        Laadspanning met draaiende motor hoort rond de 14,5 V te zijn.
        Een slechte batterij kan de laadspanning omlaag trekken, maar omdat je zegt dat de batterij na een nacht maar 0,03V inzakte lijkt me die niet het probleem.
        Ik zou de oorzaak beginnen te zoeken bij de dynamo.

De stuurbekrachtiging van een Astra G is elektrisch en wordt uitgeschakeld als de accu niet geladen wordt.
        Signalen van diverse sensoren (o.a. ABS) kunnen door een te lage boordspanning verstoord raken, de ECU krijgt dan niet genoeg spanning van die sensoren binnen en geeft een storing aan.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.