Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra G 2001 DAB+
- Dit onderwerp bevat 9 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 20 augustus 2024om 08:04 door astrid_fahrer.
-
AuteurBerichten
-
5 augustus 2024 om 19:31 #18554392
Hi!
Ik heb in onze Astra G uit 2001Â nog een (denk ik) origineel interieur, en momenteel heb ik op FM heel slecht ontvangst en er zijn wat zenders verdwenen uit de lucht helaas.
Ik zou graag een dab+ radio willen maar is dat te doen om zelf te installeren?
Ik heb ook geen speciaal gereedschap om de huidige er uit te halen.
Las ook wat over een dab antenne wegwerken enzo, maar dat een antenne niet altijd nodig is?
Heeft iemand goede tips voor welke radio, of juist niet?
Alvast bedankt!
6 augustus 2024 om 07:47 #18554398Je middenconsole ziet er inderdaad netjes en origineel uit. Wel tof met stoelverwarming en climate control
Met wat handigheid is de radio wel makkelijk zelf te vervangen voor eentje met DAB+
Je zult er wel een DAB+ ontvanger/antenne voor moeten plaatsen maar je hebt varianten die je bijvoorbeeld niet helemaal naar de achterzijde hoeft te trekken maar ook op de voorruit binnen geplakt kunnen worden.Speciaal gereedschap is niet persé nodig. Normaliter heb je twee U vormige pennen die je in de 4 gaatjes van de radio moet steken om hem eruit te kunnen trekken. Echter als je 4 spijkers hebt die een beetje goed in het gat passen dan kun je hier ook de radio ermee uithalen met wat handigheid.
Verder als je een beetje gangbaar merk zoals Pioneer, JVC, Kenwood of Sony pakt dan kun je bijna altijd de radio plug en play aansluiten aan de auto met een verloopstekker. Dan is dus de DAB+ antenne het enige meerwerk en dan kun je weer genieten van goede FM en DAB (en USB, bluetooth).
14 augustus 2024 om 14:26 #18554508<p style=”text-align: left;”>Thanx, ja zo’n beetje alles wat er op kan zit er op.</p>
Zelfs parkeersensoren in de bumper meegespoten, maar die hebben we losgekoppeld ik werd er knetter van dan gebliep 🫣Dan gaan we op ons gemak opzoek naar een radio.
Hoe moet die antenne dan weggewerkt worden? Kan dat wel netjes?
14 augustus 2024 om 16:12 #18554511In principe kun je de antenne aansluiten achterop de radio, dan de draad achter of bovenover het dashboard kastje leiden en dan in onderhoek of bovenste hoek van de voorruit bevestigen.
Op deze manier zit de antenne enigzins in het zicht maar niet storend en het is makkelijker als de draad helemaal helemaal doortrekken naar achterop het dak waar je dan bijvoorbeeld een DAB haaienvin op het dak plaatst in plaats van de huidige FM antenne.Hieronder een voorbeeldje hoe die DAB antenne eruit kan zien. De A-stijl bekleding valt weer over de draad natuurlijk.
17 augustus 2024 om 08:36 #18554550Ik heb nu bijv de Pioneer MVH-330DAB op het oog maar daar zit geen antenne bij, toch goede recensies.
Is het bereid van dab regio afhankelijk of auto/model afhankelijk?
Als het zonder antenne zou kunnen zou dat fantastisch zijn.
Is er hier iemand die al een DABÂ heeft in een astra g toevallig en een radio kan aanraden?
19 augustus 2024 om 08:57 #18554573We krijgen met geen mogelijkheid de oude los.
Philips DC614
Iemand enig idee?
19 augustus 2024 om 09:06 #18554574Wat gebruik je nu om de radio eruit te halen? De radio “sleutels” of spijkers? Als in alle 4 de gaten tegelijkertijd de spijkers of sleutels goed zitten dan zou hij met een beetje heen en weer wrikken los moeten komen.
DAB moet wel met antenne. Zonder Antenne doet DAB namelijk echt niks, misschien pakt hij 1 of 2 zenders per ongeluk maar meer ook niet.
De pioneer zou inderdaad een prima radio zijn maar dan nog met Antenne erbij.
Bij Coolblue bijvoorbeeld leveren ze hem standaard met antenne.https://www.youtube.com/watch?v=ObcLK1PRWVg
19 augustus 2024 om 09:19 #18554575Hieronder zie je waar de spijker moet komen en dan dat 4x uiteraard. Als die weerhaakjes zijn ingedrukt dan zou hij wanneer je de spijkers naar buiten drukt en tegelijkertijd trekt dan zou hij vrij moeten komen.
19 augustus 2024 om 16:06 #18554585Het lukte niet met spijkers of stalen bbq satespiezen dus ik ben viavia bij een automaterialen bedrijf gekomen die had een setje pinnen voor me.
Toen was het zo gepiept, nieuwe radio zit er ook in alleen die onthoudt de instellingen weer niet.
Als ik de auto start gaat ie aan (zoals het hoort)
En als ik de auto uitzet gaat de radio ook mee uit (wat hoort)
alleen is ie dan weer alle instellingen vergeten en begint hij weer opnieuw met fabrieksinstellingen.
<p style=”text-align: left;”></p>
20 augustus 2024 om 08:04 #18554591Als hij de instellingen niet onthoud dan moet je de plussen omwisselen of bij sommige merken combineren.
Het zal vast in de handleiding staan en de persoon in het youtube filmpje een paar posts eerder laat het ook zien. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.