Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra G 2000 stappenmotor
- Dit onderwerp bevat 10 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 2 maart 2018om 12:22 door Dennis73.
-
AuteurBerichten
-
22 februari 2018 om 14:43 #18353087
hallo
ik heb de zoekfunctiw gebruikt en heb geen antwoord op mijn vragen kunnen vinden.
Ik wil de stappenmotor gaan reinigen (astra g 1.6 8v bj2000). Ivm stotteren en fluctuerende toerental
Ook wil ik daarom de egr schoonmaken.
Echter zoek ik een diy of een topic foto’s waar die stappenmotor zit en hoe te werk te gaan.
Hoop dat iemand mij kan helpen.
Groet
dennis
22 februari 2018 om 19:47 #18353097wat is de motor code, niet alle motoren hebben een stappenmotor maar een vaste boring in het gasklephuis
deze raakt net als een stappenmotor vervuilt/verstopt, je kunt deze dan gelijk tot 1mm opboren (modificatie)
23 februari 2018 om 17:49 #18353132Dank voor je antwoord.
Hoe kom ik erachter welk type blok ik heb?
23 februari 2018 om 17:59 #18353133google x16szr en x16xel
23 februari 2018 om 21:52 #18353139Hai,
het is de x16szr.
Deze heeft dus last van fluctuerende toeren. Soms met starten maakt hij 7000 toeren en zakt daarna.
Soms met rijden, koppeling indrukken en de toeren gaan dan ook omhoog.
groet
dennis
23 februari 2018 om 22:11 #183531417000 toeren valt echt ver buiten het regelbereik van de stappenmotor. Misschien ergens een vacuümlek, maar het gasklephuis schoonmaken kan geen kwaad. Vaak valt het bij dit type injectiesysteem wel mee, de gasklep zelf is meestal behoorlijk schoon doordat er benzine op verneveld wordt. Het gedeelte waar de stappenmotor zit kan wel vuil worden.
Groet,
Jasper
24 februari 2018 om 09:50 #18353145Dank voor je antwoord.
Enig idee wat het toerental doet oplopen als je rijdt en je koppeling intrapt?
Groet
dennis
24 februari 2018 om 12:04 #18353150Even redeneren. Als je afremt op de motor, of in elk geval met een ingeschakelde versnelling zonder de koppeling in te trappen, dan loopt de motor op de uitloopregeling, dat wil zeggen dat er geen benzine ingespoten wordt omdat de motor dan door de wielen aangedreven wordt. Trap je vervolgens de koppeling in omdat de motor dreigt af te slaan bijvoorbeeld, dan moet het motormanagement de stationair loop inschakelen. Er wordt dan weer benzine ingespoten en de stappenmotor regelt de hoeveelheid lucht/benzinemengsel.
Op je filmpje zie ik dat het toerental oploopt tot ongeveer 2000 rpm. Exacte getallen weet ik niet uit m’n hoofd, maar dat zal best puur voor de stappenmotor binnen het regelbereik zijn.
Wat ik nu als eerste zou doen is het gasklephuis bekijken en de boel schoonmaken, dus ook de stappenmotor loshalen. Mocht dat niet helpen dan is verdere diagnose nodig. Zeker ook het hoge toerental na het starten is niet erg goed voor de motor en is iets wat toch snel opgelost moet worden.
Kun je misschien nog wat meer erover vertellen, bijvoorbeeld hoe lang dit al is en of het in dit koude weer erger geworden is etc.?
Groet,
Jasper
24 februari 2018 om 12:19 #18353151Dag Jasper,
fijn deze hulp.
Met (koude motor) starten wil de auto wel eens vol in de toeren gaan.
Rijdend zie je wat er gebeurd, koppeling in en toeren loopt op.
Hoor zojuist van me dochter dat de auto inhoudt. Management lampje brand, dus die kan ik uitlezen.
Ik heb wel de bougies, benzinefilter en luchtfilter vervangen. Dit ter info.
Gasklephuis zit precies in midden onder die zwarte kap die in verbinding staat met de luchtfilter? Die is brandschoon
Groet
dennis
1 maart 2018 om 20:48 #18353356Hai,
is er iemand die een diy heeft voor de stappenmotor schoon te maken?
alvast bdankt
groet
dennis
2 maart 2018 om 12:22 #18353367Dank allen voor de mails. :toppie:
Heb de stappenmotor eruit gekregen en schoongemaakt.
Had trouwens de auto uitgelezen en deze gaf geen code aan, terwijl motorlampje soms brandde, als de wagen inhield.
Mocht de auto nu weer dezelfde klachten veroorzaken, en geen code aangeven, is het verstandig om er een nieuwe stappenmotor in te gooien?
groet
dennis
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.