astra g 1998 1.6 8v schokt by optrekken…

Forumindex Forums Modellen Astra astra g 1998 1.6 8v schokt by optrekken…

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Auteur
    Berichten
  • #17253516
    vinnys
      Lid sinds:
      10 December 2012

      hallo iedereen,

      ik heb al reeds enig speurwerk gedaan in de andere forum onderwerpen maar kan hier niet echt wijzer uit worden.
      het gaat dus over een astra g uit 1998 de 1.6 8v met 55kw. het probleem is dat de wagen sinds korte tijd gaat schokken tijdens het optrekken en dit ENKEL bij warme motor :???:
      nu moet ik hierbij wel vermelden dat ik net de thermostaat heb vervangen samen met distributieriem en waterpomp. de thermostaat was best al wel lang stuk ( meer dan 10 000km) wat ik nu bedoel is dat de motor voorheen nooit warm genoeg werd omdat de thermostaat altijd open stond, hierdoor had ik nooit last van het geschok omdat de motor nooit de temperatuur van 90 graden berijkt had waarbij de motor dus gaat schokken

      nu een half jaar geleden heb ik de egr klep vervangen, het geschok dat de motor nu heeft kwam wel overeen met het geschok dat de egr klep toen veroorzaakt had, ik heb nu de egr klep verwijdert schoongemaakt en weer gemonteerd maar het probleem bijft.

      de bougiekabels lijken mij ook onwaarschijnlijk omdat deze motor een bobinebrug heeft en hier zelden problemen mee gekend zijn ook zou hij het dan met koude motor moeten hebben denk ik dan?

      de bougies zitten er ook nog maar 10 000 km in

      en met de stappenmotor kan het ook niet veel te maken hebben omdat dit enkel stationair toerental regelt voor zover ik weet?

      heb ook al eens reiniger van benzinesysteem mee in de benzintank gedaan… heeft niets geholpen

      kan iemand mij msn helpen?

      #18082943
      DarkNL08
      Deelnemer
        Lid sinds:
        7 March 2010

        Mijn gevoel zegt toch iets met EGR, bougies, bougiekabels of benzinefilter/aanvoer, vacuum….. :thumb

        #18082944
        Roy van der Linde
        Deelnemer
          Lid sinds:
          21 October 2012

          koelvloeistofsensor ?

          #18082945
          Mr-T-Opel-Astra-G
          Deelnemer
            Lid sinds:
            11 August 2011

            Vergeet bobine niet. Al een spanningsmeter erbij gehaald?

            #18082946
            vinnys
              Lid sinds:
              10 December 2012

              met koelvloeistofmeter neem ik aan dat je de thermostaat bedoelt? deze is net nieuw..
              en ook de benzinefilter is niet zo lang geleden vervangen
              als er iets met de bobine zou schelen zou die tog ook vreemd moeten doen bij koude motor? of niet

              gisteren de wagen ook laten uitlezen, geen resultaat….

              ga nu eens proberen met nieuwe bougies dan….

              #18082947
              Roy van der Linde
              Deelnemer
                Lid sinds:
                21 October 2012

                Koelvloeistofsensor in niet hetzelfde als de thermostaat ;-)
                Wij hebben hetzelfde gehad namelijk … dingetje is hooguit €15 en zet je er zo in

                #18082948
                darknight2003
                  Lid sinds:
                  25 July 2012

                  Ja. aangezien het bij warme motor is.. Denk ik temperatuursensor.. Of toch bobine (komt wel redelijk vaak voor bij opeltjes.. Wij hebben er vaak last van in de garage..

                  #18082949
                  vinnys
                    Lid sinds:
                    10 December 2012

                    Ja ik had ook al gedacht aan de temperatuursensor van het koelwater,
                    Maar ik dacht dat by deze wagen de temp.sensor die de temperatuur op het metertje
                    in het instrumentenpaneel aangeeft dezelfde sensor is als degene die het injectiesysteem corigeert? Kan me vergissen hoor, maar ik dacht dat dan de naald van het metertje op het instrumentenpaneel dan ook niet zou werken?

                    #18082950
                    vinnys
                      Lid sinds:
                      10 December 2012

                      Temperatuursensor vandaag ook vervangen wederom blyft het probleem!
                      Iemand msn nog een idee ?????

                      #18082951
                      Roy van der Linde
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        21 October 2012

                        Koelvloeistof sensor !!
                        Temperatuur sensor is niet dezelfde

                        Mvg

                        #18082952
                        pieterrademakers
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          10 August 2011

                          Weet je zeker dat de distributieriem juist gemonteerd is? Ik zou eventerug gaan om te laten hecken of heb je het zelf gedaan?

                          #18082953
                          vinnys
                            Lid sinds:
                            10 December 2012

                            Ja sorry voor de verwarring, ik heb de sensor van het koelwater vervangen.
                            Ja ik heb de distributieriem zelf vervangen de timing is in iedergeval corect, kan wel eens controleren of de panning ook nog klopt…
                            Maar ik ga morgen eens proberen met de egr-klep af te doppen…

                            #18082954
                            vinnys
                              Lid sinds:
                              10 December 2012

                              iedereen al bedankt voor de reacties! maar het probleem blijft :(

                              hier nogmaals het verhaal: het gaat dus over een astra g van 1998 1.6 8v 55kw
                              het probleem is dus nog steeds dat de wagen soms gaat schokken tydens het optrekken en dit dus ENKEL doet bij een warme motor, rijd dus beter met koude motor dan met warme motor.
                              dit probleem is begonnen sinds ik de thermostaat heb vervangen, hierbij heb ik ook ineens distributieriem en waterpomp en spanrol vervangen. de thermostaat was best al wel lang stuk meer dan 10 000km. doordat de thermostaat stuk was kwam de motor dus nooit op de correcte temperatuur en had ik dus ook geen schokkende motor.

                              verder heeft de motor ook nieuwe olie+oliefilter
                              -benzine filter 10 000 km geleden ook vervangen
                              -net nieuwe bougies (oude hadden ook correcte koffie kleur)
                              -nieuwe sensor van de koelwatertemperatuur
                              -egr klep ook net afgesloten

                              auto blijft dus schokken tijdens het optrekken en dit dus enkel by warme motor….

                              ik vermoed dat het iets met een of andere temperatuursensor te maken moet hebben, zit er nog een sensor in buiten die van het koelwater die het injectiesysteem stuurd? van de olietemperatuur ofzo? sensor van luchttemperatuur zal hier wel niets mee te maken hebben denk ik.

                              ik hoop dat ik het duidelijk heb beschreven en dat iemand my kan helpen, alvast bedankt!

                              #18082955
                              Astranaut
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                24 December 2012

                                Hoi Vinnys,

                                Ik zou toch nog eens de bougies, bobine & kabels checken omdat het alleen bij een warme motor voorkomt… Je hebt een 1.6SZR met enkelvoudige injectie en overslag door condens en/of defecte bobine komt vaak voor. Gewoon eens je “nieuwe kaarsjes” checken of ze koffiebruin zijn; zijn dat er 3 en is er 1 zwart of blank dan is het bingo. Zou ook eens inlaatspruitstuk schoonmaken i.v.m. condens, valse lucht, kabels checken en lucht+brandstoffilter controleren. Tot slot de hele handel in de WD40 spuiten; weert vocht & voorkomt overslag.
                                Luchtinlaatsensor van de Astra G doet niet zoveel maar schoonmaken & stekker inspuiten kan beslist geen kwaad… Enjoy!

                                Greetz Peter

                                @vinnys wrote:

                                iedereen al bedankt voor de reacties! maar het probleem blijft :(

                                hier nogmaals het verhaal: het gaat dus over een astra g van 1998 1.6 8v 55kw
                                het probleem is dus nog steeds dat de wagen soms gaat schokken tydens het optrekken en dit dus ENKEL doet bij een warme motor, rijd dus beter met koude motor dan met warme motor.
                                dit probleem is begonnen sinds ik de thermostaat heb vervangen, hierbij heb ik ook ineens distributieriem en waterpomp en spanrol vervangen. de thermostaat was best al wel lang stuk meer dan 10 000km. doordat de thermostaat stuk was kwam de motor dus nooit op de correcte temperatuur en had ik dus ook geen schokkende motor.

                                verder heeft de motor ook nieuwe olie+oliefilter
                                -benzine filter 10 000 km geleden ook vervangen
                                -net nieuwe bougies (oude hadden ook correcte koffie kleur)
                                -nieuwe sensor van de koelwatertemperatuur
                                -egr klep ook net afgesloten

                                auto blijft dus schokken tijdens het optrekken en dit dus enkel by warme motor….

                                ik vermoed dat het iets met een of andere temperatuursensor te maken moet hebben, zit er nog een sensor in buiten die van het koelwater die het injectiesysteem stuurd? van de olietemperatuur ofzo? sensor van luchttemperatuur zal hier wel niets mee te maken hebben denk ik.

                                ik hoop dat ik het duidelijk heb beschreven en dat iemand my kan helpen, alvast bedankt!

                                #18082956
                                vinnys
                                  Lid sinds:
                                  10 December 2012

                                  zal dan tog de bobine eens moeten nakijken, valt deze op een of andere manier te testen?
                                  voor overslag te controleren kan je best met plantenspuit in het donker over de bobinebrug spuiten en kijken of er vonken te zien zijn, als ik het goed begrepen heb?

                                  voor de rest heb ik gisteren bij warme motor de stekker van de lambdasonde uitgetrokken, na een 500meter sprong wel het lampje van het motormanagement aan maar voor de rest reed de auto nog identiek als daarvoor… zou het dan kunnen dat de lamdasonde stuk is? ik weet niet of bij deze auto de lambda sonde zichzelf verwarmd zodat ze ook bij koude motor werkt? of werkt ze bij deze auto enkel bij warme motor? dit zou dan wel iets met het geschok te maken kunnen hebben denk ik?

                                  #18082957
                                  vinnys
                                    Lid sinds:
                                    10 December 2012

                                    @Mr-T-Opel-Astra-G wrote:

                                    Vergeet bobine niet. Al een spanningsmeter erbij gehaald?

                                    zou je mij misschien wat meer informatie kunnen geven over hoe je dit het beste controleerd/uitmeet?
                                    maar wat ik wel niet goed begrijp is waarom hij het dan niet heeft met koude motor.

                                    alvast bedankt voor je hulp

                                    #18082958
                                    Blue-Dragon
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      18 July 2006

                                      Zou ook nog aan de ECU kunnen liggen , heb het al is gehad dat ik door een harde regen stortbui.
                                      Door een grote plas ben gereden en daardoor kortsluiting heb gekregen op de bobinerail en toen is doorgeslagen naar de ECU.

                                      #18082959
                                      Astranaut
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        24 December 2012

                                        Hoi Vinnys,

                                        AUB niet met plantenspuit overslag checken; de spanning is 15-25kV dus gewoon droog in gedimd licht ook goed waarneembaar. De meeste multimeters gaan tot 1kV dus kun je alleen de primaire stuurspanning mee meten. Reden koud/warm heeft te maken met uitzetting en krimp bij wel/geen contact. Mijn 1.6SZR heeft 1x ook iets dergelijks gehad en dat lag toen aan defecte bougiekabel i.c.m. vacuumprobleem. (o.a. voorontsteking) Maatje van mij heeft het centrale bobineblok kapot gehad (bekend Opel & Saab probleem)

                                        X-mas greetz, Peter

                                        #18082960
                                        vinnys
                                          Lid sinds:
                                          10 December 2012

                                          Kheb daarnet een ritje met de auto gemaakt, wat me meteen opviel is dat
                                          het lampje van het motormanegment niet opsprong terwijl de stekker van de lambdasonde
                                          nog steeds is uitgetrokken… Verder ryd de auto wel normaal. maar is het wel normaal dat het lampje van het motormagment
                                          niet aangaat terwijl de stekker uit is ???

                                          #18082961
                                          vinnys
                                            Lid sinds:
                                            10 December 2012

                                            beste,
                                            ik denk dat de lambdasonde stuk is, toen ik de stekker van lambda sonde uittrok lichte het lampje van het motormagnement op waardoor ik denk er vanuit te kunnen gaan dat de motor op noodloop draaide. hierdoor denk ik dat ik ervanuit kan gaan dat er met de brandstoftoevoer al niets mis is omdat de motor normaal draaide.

                                            nu rijd ik al een paar dagen rond met de stekker van de lambdasonde nog steeds uit, het lampje van het motormangement licht niet meer op waardoor ik denk dat de motor op het normale programma draait en niet op noodloop?
                                            verder heb ik ook geen last meer gehad van het geschok. en lijkt de motor stabieler te draaien op staionair toerental voorheen versprog hij wel voortdurend met +- 20 toeren maar ik dacht dat dit vrij normaal was maar dat lijkt nu dus ook beter te zijn.

                                            wat ik eigenlijk wel niet begrijp is dat het lampje van het motormangement niet brand terwijl de stekker van de lamda nog steeds is uitgetrokken…

                                            mijn vraag is nu of iemand zich kan vinden in mijn ” diagnose theorie :???: “

                                            en zou een namaak universele sonde een goede oplossing zijn of kan ik beter een originele opel sonde halen?
                                            dingen zijn namelijk vrij duur…

                                            alvast bedankt ierdereen!!

                                            #18082962
                                            Vallard
                                              Lid sinds:
                                              2 February 2014

                                              Beste Vinnys is er al een oplossing voor het probleem?
                                              Zo ja hoor ik dit graag aangezien i met exact het zelfde probleem zit en ook inderdaad na het vervangen van thermostaat!
                                              Hoor graag van je

                                              Mvg

                                              #18082963
                                              Vallard
                                                Lid sinds:
                                                2 February 2014

                                                Beste Vinnys is er al een oplossing voor het probleem?
                                                Zo ja hoor ik dit graag aangezien i met exact het zelfde probleem zit en ook inderdaad na het vervangen van thermostaat!
                                                Hoor graag van je

                                                Mvg

                                                #18082964
                                                black_astra
                                                  Lid sinds:
                                                  30 November 2010

                                                  Ik had dit ook. Maar sinds ik de astra flink op zijn staart trap is dit probleem steeds minder geworden en nu helemaal weg. Dus wees niet bang en trap het gaspedaal maar goed in. ( wel bij warme motor )

                                                  Bij mij ging het om een astra g 1.6 8v szr uit 2000

                                                  #18082965
                                                  Vallard
                                                    Lid sinds:
                                                    2 February 2014

                                                    Ik heb nu ook een astra X1.6Xsr uit 2000 en heb hem al een aantal keren op ze toeren begrenzer getrapt bij de keuring om te proberen het co te verlagen om alles ff schoon te blazen heeft helaas niks geholpen..
                                                    Ook uiteraard op de weg ff aantal keer goed op ze staart getrapt maar verandert weinig

                                                    #18082966
                                                    b07
                                                      Lid sinds:
                                                      24 February 2009

                                                      vorige week was mij uitstoot ook te hoog bij de apk met de standaard egr pakking,na het plaatsen van een plaatje met 1 gat was me uitstoot perfect .is ook een astra g 1.6 8v x16zsr.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.