Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra-g 1.8 gasklep/stappen motor inleren.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
12 januari 2011 om 16:01 #17230949
Hallo,
ik heb net een nieuwe astra van me werk gekocht,
ik werk bij een garage. en daar is de ecu toen die tijd vervangen.Nu zoekt hij nog heel erg in zijn stationair toeren en vooral met een koude start valt hij direct uit. maar zodra ik een beetje gas geef en op 1000 toeren hou pakt ie ‘m na 30 sec.
en blijft hij lopen maar toch is hij nog steeds aan het zoeken hij verhoogt zijn toeren en laat hem weer zakken, zo schommelt dit. tot dat hij warm is of een stukje heeft gereden.maar omdat nou iedere ochtend te doen vind ik ook niks!
nou heb ik gehoord dat de gasklep een stappen teller heeft. en dat die ingeleerd moet worden. mijn vraag nu is hoe leer ik deze in?
hoorde laatst van een monteur ong. dit verhaaltje:
Gaspedaal vol in – Contact aan – 2sec. ingetrapt houden – gas los – contact uit.
en vertelde hij dat hij zo zijn hoogste toeren en zijn laagste toeren wist.alleen ik weet niet meer of ik dit zo goed heb, ben het verhaaltje min of meer vergeten dus weet niet of ik het zo goed zou doen.
weten jullie hier raad mee?
Mvg.
natuurlijk heb ik eerst de zoekfunctie gebruikt ;)
maar helaas niks gevonden.12 januari 2011 om 17:20 #17795799ik weet even niet uit mijn hoofd of hij uberhaupt ingeleerd moet worden.
als dit toch het geval is, dan kun je dit het beste met de uitlees/testapparatuur (laten) doen.
wij hebben een Bosch op het werk. Daar kun je aanklikken ‘Basisinstellingen’12 januari 2011 om 17:38 #17795800Idd. TECH 2 of opcom Kenveld reset.
Dan is hij weer gereset.Wat je ook kan proberen is je auto even een paar minuten op contact laten staan.
12 januari 2011 om 18:21 #17795801Laagvlieger:
… of opcom Kenveld reset.
Dan is hij weer gereset.Ik heb een opcom, maar hoe doe je dit precies dan, want deze functie kan ik niet vinden…
Gr,
The Duke12 januari 2011 om 18:46 #17795802special functions, en dan de learn blocks resetten.
Willem
12 januari 2011 om 18:50 #17795803Ha die Willem,
bedankt voor je reactie!
Als ik op special functionsdruk zie ik het volgende scherm:
En dan snap ik niet hoe je de learn blocks moet resetten ?!
Gr,
The Duke12 januari 2011 om 19:04 #17795804gewoon op start drukken en wachten tot ie klaar is.
als je op start drukt gaat het blokje stop activation open, en die springt op een gegeven moment terug.
Willem
12 januari 2011 om 19:19 #17795805ok, maar voordat ik op Start Activation druk moet ik eerst velden selecteren, want mijn schermpje ziet er standaard zo uit:
Welke functie of functies moet ik dan kiezen uit de dropdown lijstjes om de:
– Gasklep learn blocks en de
– Lange termijn brandstof correcties
te resetten ?Gr,
The Duke12 januari 2011 om 19:40 #17795806Ow oke,
dus zo’n stappenteller kun je dus alleen inleren dmv. een computer met speciale software?want beide apparaten heb k niet op ‘t werk. (werk bij een universele garage, geen dealer)
heb alleen zo’n standaard uitlees computertje (om fout codes uit te lezen), zo’n geel zwart ding. die je aansluit op de Ecu aansluiting. meestal onder je stuur.
kan het ook daar mee?
en is er verder echt geen andere manier om ‘m in te leren?
zoals dat maniertje wat ik noemde? klinkt niemand dit bekend in de oren??Mvg. Aymen
12 januari 2011 om 19:54 #17795807meestal niet.
Dat is het nadeel van veel universele garages, deze hebben meestal niet het vermogen om dure uitlees apparatuur aan te schaffen welke Veel mogenlijkheden hebben.
voor veel auto’s is dan ook weer speciale software en stekker nodig.
je kan eens hier vragen of er iemand in de buurt zit met een Op-Com.
Willem
12 januari 2011 om 20:08 #17795808[rquote=1840497&tid=140378&author=wim-v6]meestal niet.
Dat is het nadeel van veel universele garages, deze hebben meestal niet het vermogen om dure uitlees apparatuur aan te schaffen welke Veel mogenlijkheden hebben.
voor veel auto’s is dan ook weer speciale software en stekker nodig.
je kan eens hier vragen of er iemand in de buurt zit met een Op-Com.
Willem[/rquote]
Oke.. hmm..,
even een ander vraagje tussen door. stel ik ga m’n gasklep schoonmaken zonder stekkertjes los te halen of wat dan ook. (heb hem nog niet bekeken dus weet niet wat en hoeveel er aan vast zit) dan hoef ik hem niet op nieuw in te leren toch?en voor die stappenteller.. tsja das wel echt balen.. euhm.. k denk dat k dan keertje langs de opel dealer hierzo rij. hoeveel zal ‘t me als het een beetje tegen zit gaan kosten?
Mvg. Aymen
12 januari 2011 om 20:12 #17795809Inleren hoeft niet bij deze Opel motoren.
en gasklep reinigen is ook geen probleem, stekkers los ook niet.
Meestal zit het probleem in vervuiling van de gasklep, of een onjuiste werking.
dat kan je helaas niet wegwerken met een reset.
Stappenmotor:
de modernere opel motoren hebben geen stappenmotor meer.
de volgende motoren en nieuwer hebben een electrische gasklep stelmotor:
– X16XEL type-II
– Z16XE (volledig electrische gasklep)
– X18XE1
– Z18XE (Volledig electrische gasklep)Willem
12 januari 2011 om 20:34 #17795810en Willem, voordat ik op het Start Activation knopje druk, welke functie of functies moet ik dan kiezen uit de dropdown lijstjes om de:
te resetten ?Gr,
The Duke13 januari 2011 om 22:52 #17795811Yes! haha! opgelost! :D
Astra loopt heerlijk nu!
wat was er nou aan de hand, nou het volgende
pakking van de EGR klep lekte…betekend valse lucht = slecht lopen, dat verklaarde dus het zoeken naar zijn toeren…
(ecu regelde hem dus wel gewoon netjes alleen valse lucht verpeste het hele zooitje)
Topic kan close, en Thanks iedereen! :D
14 januari 2011 om 19:37 #17795812je kan in princiepe alles resetten, kan totaal geen kwaad.
zolang je maar niet gaat klooien in sleutelcode programmering.
Willem
14 januari 2011 om 21:27 #17795813en weet je toevallig welke opties ik moet kiezen om de:
te resetten ?(van de 67 mogelijke keuzes die er zijn ?)
Gr,
The Duke14 januari 2011 om 21:42 #17795814haha, resetten van alles kan geen kwaad.
ik heb niet zoveel keuze bij mijn motoren.
ik kan de lambda learnmap resetten, en de stationair regelaar learnmappen.
dat is het wel.
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.