Forumindex › Forums › Modellen › Astra › astra G 1.6 bj 2000 wordt te heet help !!!! benzine
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
11 november 2015 om 00:30 #17274165
astra wordt te heet.meter loopt naar boven de 100 !!!
om de temp weer lager te krijgen wordt de verwarming op alles gezet binnen en daalt de temp van de koeling
gecheckt of koelvloeistof lekt :geen lekkage
sensor op de thermostaathuis gecheckt en koelventilator slaat aan opm:wel boven de 90 graden (ik denk normaal voor een bj 2000)
thermostaat vervangen :en toch ontlucht door de expansie dop enige tijd los te draaien ,temp loopt toch op en koelventilator slaat wel aan maar temp loop op.waterpomp er niet uit gehaald want deze schijnt vervangen te zijn door vorige eigenaar,met het oog lijkt het erop dat distributie nog nieuw is en spanner en waterpomp,maakt ook geen geluid.
radiator lijkt ook vervangen want op het oog lijkt het schoon en bijnaa nieuw,wat kan het nog zijn ???
controle of water circuleert de slang bij thermostaat wordt wel warm de andere blijft koud bijna warm.ook bij andere auto merken zie je dat de koelvloeistof terug loopt naar expansievat maar bij deze auto zie ik dat niet.vragen :
is de sensor op de thermostaathuis voor de koelventilator of voor de dashboard meter of voor beiden ?zit er ergens anders de sensor voor de koelventilator?
kan het de koppakking zijn ? maar dan zou de koelvloeistof toch moeten borrelen in de expansievat ?
waarom is de dikke slang rechts koud en wordt niet warmer als de slang links die op het thermostaathuis is aangesloten ?
kan het de toch de pomp zijn ? waarom maakt het geen geluid als andere autos bv bmw of golf ?
er is geen sprake van lekkages.
of heeft het te maken mat de kachelradiator ?
iets anders ?Graag prof opmerkingen.
dank voor het meedenken.11 november 2015 om 10:27 #18301543radiator verstopt?
11 november 2015 om 10:38 #18301544@joop1970 wrote:
radiator verstopt?
Dat denk ik ook. Als de ingaande slang warm is en de uitgaande slang koud is, dan denk ik inderdaad ook aan een verstopte radiateur.
11 november 2015 om 14:12 #18301545de onderste slang word nooit zo snel warm als de bovenste, maar als de thermostaat open gaat hoort die wel langzaam warm te worden, zeker als je stil staat.
normaal gesproken word de vloeistof gekoeld in de radiator door rijwind en, komt er minder warm weer uit bij de onderste slang.om verstopping te controleren kan je met koude motor even goed in je bovenste slang knijpen, kijk dan in je koelvloeistof reservoir met de dop eraf, normaal gesproken hoort de vloeistof te stijgen als je in de slang knijpt .
word je koelvloeistof in het reservoir wel heet nadat de thermostaat geopend is ?
heb namelijk wel eens mee gemaakt dat die totaal niet warm werd toen was de pomp kapot, die pompte geen water meer rond, had toen ook het probleem dat die te heet werd.11 november 2015 om 16:28 #18301546@b07 wrote:
de onderste slang word nooit zo snel warm als de bovenste, maar als de thermostaat open gaat hoort die wel langzaam warm te worden, zeker als je stil staat.
normaal gesproken word de vloeistof gekoeld in de radiator door rijwind en, komt er minder warm weer uit bij de onderste slang.Klopt, maar ik denk dat niet dat je het verschil kunt voelen als je stilstaat (met warme motor). En ik ga er voor het gemak even vanuit dat je altijd voelt terwijl je stil staat :P
11 november 2015 om 17:54 #18301547Tuurlijk voel je als je stil staat maar, als je net een stuk heb gereden dan is de onderste slang meestal niet zo heet als de bovenste, daarbij komt ook nog eens dat de ventilator draait en, koelt ook als stil staat, het duurt gewoon langer eerdat de onderste slang net zo heet word als de bovenste, zelfs als de thermostaat open gaat is de onderste niet gelijk net zo heet als de bovenste.
11 november 2015 om 18:36 #18301548Misschien de thermostaat aan het stuk gaan, dat deze niet voel doende open gaat, even eruit halen en in een pan met heet water gooien, en kan ook zijn een begin van een lekke kop, het expansie vat hoeft niet altijd te borrelen, begint er al wat sluts aan de oliedop te verschijnen.
11 november 2015 om 22:00 #18301549dank voor het meedenken ,maar thermostaat is nieuw zoals beschreven heb dus nadat het verwisseld was en omdat het probleeem bleef de oude thermostaathuis erop geschroefd zonder thermostaat en ermee gereden ….het probleem blijft ! dat houd dus in dat de nieuwe en oude thermostaat wel werkt.Ik ga toch nog de pomp vervangen voordat ik nog verder gaat hoop dat het probleem dan verholpen wordt.het kan niet een verstopte radiator zijn want die oogt nieuw.geen roest geen vliegen of vuilgeen schade geen lekkages.
blijft over pomp, erger nog kan zijn koppaking maar er is geen vloeistof verlies ,geen witte rook normal condens uitlaat…ook schone vloeistof in expansievat en ook geen troebel koelvloistof in expansievat.
ik dacht aan de kachelradiator dat iemand daarmee ervaring zou kunnen hebben ? in elk geval pomp next
11 november 2015 om 22:26 #18301550Pomp alleen vervangen als je geen stroming merkt…Dat zie je snel genoeg in het reservoir.
Anders vervang je hem voor niks.Ik denk toch de koppakking, maar ook dat is te testen met een snuffeltest.
12 november 2015 om 07:19 #18301551Wat denk je dat er mis zou kunnen zijn met de kachelradiateur waardoor je motor te warm wordt? Kan hooguit lek zijn, maar dat ruik je wel in je interieur en voel je wel aan je matten. Als die verstopt is, dan zou de motor niet moeten koelen op het moment dat jij je kachel aan zet.
Verstopping van de radiateur hoef je niet aan de buitenkant te kunnen ziet. De hoeveelheid vliegen die erop zitten zegt niks over hoe die er aan de binnenkant uit ziet. Als jouw motor te warm wordt, maar de uitgaande slang van de radiateur blijft koud, dan denk ik toch echt dat daar het probleem zit.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.