Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra G 1.6 8V Licht bedienings paneel verlichting
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
17 november 2014 om 14:34 #17269109
Ten eerte ik ben nieuw op dit forum, Heb sinds kort een eigen auto een Astra G uit dec 2003 Njoy (90.000) op de teller. Ik ben zeer tevreden met mijn aankoop en heb de eerst 8000 KM en nu al op zitten.
Nu viel het mij laatst op dat het lampje van de draaiknop waarmee je de verlichting regelt het niet deed.
Ik ben niet weg van een uitdaging en heb op internet opgezocht hoe je het paneel open maakt en het lampje vervangt.Het probleem:
Het gaat om het Led lampje in de foto hier boven. Ik heb deze vervangen door een nieuwe zoals je kunt zien. maar toen alles weer terug in de auto zat deed deze het nog niet.Nu heb ik het idee dat deze helemaal geen stroom krijgt de contact punten aan de achterkant maken geen contact met iets van stroom in de auto.
De Vraag:
Wat doe ik verkeerd / hoe lost ik mijn probleem op?
Hieronder nog een aantal foto’s van het Licht paneel:
Al vast bedant voor jullie aandacht en reacties
hopelijk weten jullie mij een oplossing te geven.Groetjes Timon.
17 november 2014 om 14:50 #18261096Weet je zeker dat er geen spanning staat? ALs de rest wel werkt lijkt het mij sterk dat alleen dat stukje geen stroom krijgt. Heb je de plus en min van het ledje wel goed aangesloten? Niet verkeerd om gemonteerd zeg maar?
Heb laatst nog lampjes veranderd in een andere kleur zonder problemen.
17 november 2014 om 14:55 #18261097Dat kan ik nog even controleren. Het Led lampje dat er uit kwam deed het wel toen ik het buiten de auto teste. Ik kom hier nog op terug. Ga er morgen weer even mee bezig. :). Bedankt voor de snelle reactie.
17 november 2014 om 15:01 #18261098o, dus dat oude lampje werkte gewoon. Dan is er toch iets niet goed in de unit(ervan uitgaan dat de overige knoppen van die unit wel werkt) Dan zul je even de banen moeten volgen van die contacten en kijken of die ergens niet wordt onderbroken. Eventueel alles doormeten met een multimeter.
17 november 2014 om 16:52 #18261099Zit er wel een weerstandje tussen?
En een led heeft een + en een – aansluiting.17 november 2014 om 20:48 #18261100Heb toevallig mijn unit vandaag eruit gehaald. Er zit geen weerstandje tussen. Beetje vreemd…? Die heeft een LED wel nodig om de stroom en spanning op het juiste niveau te krijgen.
Wellicht dat je geen spanning krijgt op de contacten achterop de unit. Ik zou het eens meten in de auto.18 november 2014 om 14:17 #18261101ik heb het paneel los gehad en doorgemeten in de auto nu meet ik geen stoom op de contact punten waar het orginele ledje op zit. wel heb ik een – op 1 van de polen (zie afbeelding).
op een spoor dat naar het ledje toe loopt heb ik 12V staan als ik de schakelaar rond draai. hoort dit spoor door te lopen?kan iemand dit checken door zijn eigen paneel los te halen. en er een foto van te maken zodat ik misschien een verschil zie?
bij voorbaat dank.
Timon
18 november 2014 om 15:51 #18261102Het potmeterje zelf is misschien stuk. Dat is waarschijnlijk ook de weerstand die voor het ledje gebruikt wordt. Als het goed is kan je tussen de contactpunten van de potmeter een weerstand meten die variabel is met de instelling van het draaischijfje. De waarde zou enkele kilo ohm’s moeten zijn en varieren. Zo niet, dan kaduuk.
18 november 2014 om 16:27 #18261103@SimpleFace wrote:
Het potmeterje zelf is misschien stuk. Dat is waarschijnlijk ook de weerstand die voor het ledje gebruikt wordt. Als het goed is kan je tussen de contactpunten van de potmeter een weerstand meten die variabel is met de instelling van het draaischijfje. De waarde zou enkele kilo ohm’s moeten zijn en varieren. Zo niet, dan kaduuk.
achter de witte draai knop zit geen pot meter alleen een paar contact punten die de boel doorverbinden.
bij het regelen van de sterkte van het binnen licht zit wel een pot meter:
maar deze doet het gewoon (dashboard licht is dimbaar). ik heb de contact punten van de auto ook na gemeten
en ik weet niet of er op dit: contact punt ook spanning moet staan maar dat is wel de trace die naar het LED loopt
18 november 2014 om 16:38 #18261104Tja, ergens inderdaad moet er spanning staan voor het ledje. Je moet kunnen terug traceren waar er een spanningsonderbreking is. Ledje heeft ook een plus en min, dus zodra je de spanning gevonden hebt moet je ook nog controleren of de LED goed aangesloten is. Ergens zou ook een weerstand voor de led moeten zitten, dit kan bij de oude LED ook intern geweest zijn. Dus bij je nieuwe LED waar dat ongetwijfeld niet in zit moet je daar misschien ook rekening mee houden. Er zijn mensen die elektrische schema’s hebben van diverse Opel’s, misschien dat dat nog helpt.
18 november 2014 om 19:16 #18261105Als jij 12 volt meet op de pinnen bij het ledje(dus gewoon meten over het ledje heen),wanneer de draaiknop gedraaid is. Dan is toch dat ledje niet goed. Had je nog geprobeerd het ledje om te draaien. En zoals andere zeggen volgensmij hoort er inderdaad een weerstand voor te zitten. Ik kan me dit nog vaag herrineren toen ik een ander ledje in had gesoldeerd.
Als je helemaal geen 12 volt meet over het ledje wanneer de draaiknop gedraaid is , dan is er misschien iets dat geen goed contact maakt. Ik had toendertijd het probleem dat als ik de knop erruit trek om de binnenverlichting aan te doen niet werkte, de contact was verbogen waardoor de banen geen contact maakte.
Kijk dan eve naar de draaiknop hoe de banen lopen, ergens moet het contact maken met de baan van het ledje.
18 november 2014 om 19:24 #18261106@Shane_Astra_g wrote:
Als jij 12 volt meet op de pinnen bij het ledje(dus gewoon meten over het ledje heen),wanneer de draaiknop gedraaid is. Dan is toch dat ledje niet goed. Had je nog geprobeerd het ledje om te draaien. En zoals andere zeggen volgensmij hoort er inderdaad een weerstand voor te zitten. Ik kan me dit nog vaag herrineren toen ik een ander ledje in had gesoldeerd.
ik meet de niks tussen de 2 contact punten van het ledje dus daar staat geen stroom op. daarbij zat er ook geen weerstand tussen bij het origineel. ik ga even uitzoeken of ik het anders kan oplossen door van een ander contact punt de stroom te halen en en idd een weerstand tussen te drukken. heb je toevallig een foto van de oplossing die jij gemaakt hebt? ik heb ook op internet LED kits gevonden zodat de hele unit verlicht word door een led lampje. misschien is dat ook wel een oplossing.
ik houd jullie op de hoogte :)
Timon
18 november 2014 om 19:45 #18261107Ik kan de foto’s van mijn unit niet meer vinden. het was verder geen speciale oplossing ofzo. Ik moest gewoon het ledje in serie met de weerstand er tussen solderen.
Je geeft aan geen 12 volt te meten op de contacten van het ledje als je de draaiknop draait. Dit betekend tochj echt dat iets geen contact maakt. Controleer die draaiknop nog is goed, ergens moeten 2 banen contact maken met elkaar op moment van draaien.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.