Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra g 1.4 16v onrustig stationair…
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 september 2014 om 22:39 #17268104
Hey!
Een aantal maanden geleden vertoonde mijn Astra g 1.4 16v benzine een probleem met het stationair toerental.
Tijdens een rit begon hij bij stilstaan of intrappen koppeling plots van 750 toeren naar 500 terug te vallen, en stoterig te draaien. Ik hield hem met het gaspedaal in leven, dus weet niet of hij ook volledig uitgevallen zou zijn.
Na een tijdje reed hij weer als normaal.Vandaag had ik exact hetzelfde probleem: terugvallen in stationair toerental en stoterig draaien…
Na een tijdje was het weer weg.Heeft iemand een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn, en of ik zelf hier iets aan kan doen of nakijken?
Geen waarschuwingslampjes.Los hiervan merk ik ook dat hij bij intrappen gaspedaal in eerste versnelling wat aarzelt alvorens daadwerkelijk op te trekken (alsof hij eerst ff moet nadenken wat hij moet doen :p).
Kan er een verband zijn?Bedankt om even mee te denken!
16 september 2014 om 12:45 #18253000EGR misschien schoonmaken ?
16 september 2014 om 12:48 #18253001Kan een vervuilde EGR dan voor dergelijke problemen zorgen?
Ik bedoel, met zoveel tijd tussen?En hoe maak ik dit ding dan schoon?
16 september 2014 om 14:14 #18253002Bestaat er voor het schoonmaken van de EGR een How-to?
Mijn Astra G heeft af en toe met een koude motor de gewoonte om in de eerste versnelling te bokken/haperen/stotteren of hoe je het wilt omschrijven.
Is het schoonmaken van de EGR voor een leek met 2 linkerhanden te doen?
16 september 2014 om 15:42 #18253003Yup, kan je met google vinden, staat hier op het forum. Kon het zo even niet vinden via de zoek functie maar via google vind je hem wel.
16 september 2014 om 19:12 #18253004EGR: kan je hem meteen afdoppen: viewtopic.php?f=150&t=157999
Gasklep ook meteen schoonmaken en carterventilatie iets opboren: viewtopic.php?f=150&t=157603
Is bij jou iets anders de gasklep maar spreekt voor zich, gaatje is wel hetzelfde niet meet opboren als 2mm!!
17 september 2014 om 22:44 #18253005Wat doet de carterventilatie eigenlijk juist?
Buiten het carter ventileren… :hmmz17 september 2014 om 23:04 #18253006Ik weet niet of het precies klopt zoals ik het nu omschrijf, maar ik doe een poging. Op het moment dat het mengsel in de cilinder ontbrandt lekt er altijd wel een klein beetje gassen langs de zuiger het carter in. Als dat niet afgevoerd wordt ontstaat er een flinke druk in het carter, wat de zuigers op hun beurt niet fijn vinden omdat ze dan moeilijker naar beneden kunnen bewegen. Daarom worden die gassen afgevoerd naar het gasklephuis om in de cilinder te worden verbrand en afgevoerd.
17 september 2014 om 23:19 #18253007…en het uitboren hiervan zorgt voor een betere afvoer en soepelere motorloop.
Ben helemaal mee!Bedankt voor de uitleg :wors .
Een van de komende dagen neem ik het astraatje ff onder handen :).
Oh ja, bij het uitlezen met opcom gaf de egr waarde 0. Is dit normaal?
17 september 2014 om 23:37 #18253008Je ziet als het goed is een waarde die de ECU uitstuurt en een waarde die de EGR terugstuurt. Als die twee te vaak of te lang niet matchen is er iets aan de hand en krijg je het motorstoringslampje en een foutcode.
Maar er zijn genoeg gelegenheden waarop de EGR gesloten is, dus dat is niet zo vreemd hoor18 september 2014 om 22:41 #18253009Ok, bedankt voor de uitleg!
23 september 2014 om 14:07 #18253010Afdekplaatje EGR is onderweg.
Als ik dit erop zet, pas ik gelijk ook even de gasklep aan en laat dan weten of er verandering te merken is!Kan de combinatie egr afdoppen + carterventilatie geen problemen geven bij de keuring qua waardes van uitlaat en dergelijke?
23 september 2014 om 15:50 #18253011Benzine auto’s worden volgens mij niet gemeten aan de uitlaat. Dus nee.
23 september 2014 om 15:53 #18253012Echt wel dat die gemeten worden “co meting” maar zal hierdoor niet afwijken.
23 september 2014 om 16:27 #18253013Hmm, ok, bedankt!
Zal voor alle zekerheid via de snelweg naar de keuring rijden… :jerry
24 september 2014 om 12:51 #18253014@Opeltje17 wrote:
Echt wel dat die gemeten worden “co meting” maar zal hierdoor niet afwijken.
Ok, dan heb ik nooit goed opgelet bij de apk keuringen :P
24 september 2014 om 12:55 #18253015Vanaf 2005 hoeven ze hem niet meer te meten dan hoeven ze hem alleen EOBD uit te lezen.
Mits ie goed is.
6 oktober 2014 om 15:46 #18253016Volgens mn garagehouder meten ze bij de keuring niet enkel CO, maar ook allerlei andere zaken, waardoor die evt wel zouden kunnen afwijken bij afgedopte egr.
Echter, normaal geen probleem zegt hij.
Zie je op de opcom een verschil tussen afgedopte en niet-afgedopte egr?
24 oktober 2014 om 17:58 #18253017NOU DOET IE T WEER!! :p
Vandaag vielen de toeren van mn G’tje weer weg bij het stilstaan aan een kruispunt
Hingen rond de 500 te broebelen, hij sloeg net niet af.
Blindplaatje voor de EGR is verloren gegaan bij de post :fy1 , de man bij wie ik et kocht heeft echter op eigen kosten nog eentje opgestuurd.
Ik wacht dit even af, en dan hopen dat ie mooi spint tijdens t rijden king: .
24 oktober 2014 om 19:38 #18253018Enige waar ze naar kijken bij de APK is CO en lambda waarde, en dat zal niet afwijken door het afdoppen van de EGR
Wat je eens zou kunnen proberen is de bobine brug uitwisselen, zou best kunnen dat die stuk is.
1 mei 2015 om 14:19 #18253019Deze weer ff vanonder het stof halen…
Vandaag had ik hetzelfde probleem.
Hij sloeg plots af toen ik afremde voor een stoplicht. Niet fijn natuurlijk, plots geen bekrachtiging meer.
Weer gestart, viel hij weer uit.
Derde keer heb ik hem in de toeren gehouden, anders was hij gegarandeerd weer uitgevallen want voelde m al broebelen.Rij ondertussen al ff met een afgedopte egr en gasklep is naar mijn mening schoon.
Ik zie geen lampjes branden, maar ga m meteen ff uitlezen.
Ik onthoud van de reacties hierboven: carterventilatie, bobinebrug.
Nog mogelijke redenen waar jullie zo meteen aan denken?1 mei 2015 om 15:03 #18253020Update: heb m uitgelezen: geen foutcodes.
Ben er dan een stukje mee gaan rijden: eerst ging het goed, dan begon ie weer keer op keer af te slaan.
Weer een stukje goed, ook stationair. Ik rij onze oprijlaan op, geen probleem.
Ik leg m stil, en probeer m weer te starten: weer hetzelfde, keer op keer afslaan.Misschien een vuiltje in het benzinesysteem? vacuumslangetje gescheurd?
Ik ga straks ff kijken of ik wat kan vinden, maar alle hulp is meer dan welkom! :D.1 mei 2015 om 15:19 #18253021Qua EGR betreft.. Als opel zelf blinde pakkingen verkoopt dan zal dit niet erg zijn met de APK.. Anders zou opel hier niet met deze oplossing komen lijkt mij… En de EGR is eengas circulatie.. Dus dat je uitlaatgassen voor een deel terug je motor in gaan maar deze heeft niet veel tot geen effect op de 4 gassen meting bij de APK
1 mei 2015 om 16:17 #18253022Gasklep eraf halen goed schoonmaken en carterventilatie iets opboren max 2mm!!
1 mei 2015 om 16:32 #18253023Ja, dat ga ik dit weekend ff doen.
Moet er een andere pakking gebruikt worden als de gasklep er weer op gaat? En waar zou ik deze kunnen vinden, gewoon bij de dealer?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.