Astra F X16SZR – Motorstoringslampje brand, P-0500-0 fout.

Forumindex Forums Modellen Astra Astra F X16SZR – Motorstoringslampje brand, P-0500-0 fout.

• Dit onderwerp is leeg.
3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Grobyc
    Deelnemer

Hallo,

Astra F X16SZR uit 98.

Sinds 2 weken nu ongeveer heb ik het probleem dat mijn motorstoringslampje opeens gaat branden tijdens het rijden. Als ik me auto net start brand ie niet, pas wanneer ik een stukje ga rijden en (voor mijn gevoel) ga remmen als ik ongeveer 70/80 rij en langzaam zachter gaat richting de 50/40 springt ie ineens aan en blijft ie aan totdat ik me auto stop zet. Als ik erna weer herstart is het weg.

Enigste veranderingen die in deze tijd periode zijn gedaan:
      – Voorbanden waren versleten en zijn vervangen voor gloednieuwe banden. Oude waren 195/45/15 en nieuwe zijn 195/50/15, dezelfde als mijn achterste. Dit is het eerste wat is gebeurd afgelopen 2 weken, hiervoor is het lampje nooit gebrand. Ik heb me banden verwisseld in Dongen (10-11km ongeveer vanuit mijn woonplaats). Na het wisselen weer terug naar huis gereden zonder problemen. Ik heb expres voor ook dezelfde maten gedaan als me achterste banden zodat ze alle 4 hetzelfde waren.

– Mijn dash klok deed het niet optimaal wanneer mijn stereo aan ging ging ie (half) uit. Dit probleem had ik al sinds 2 jaar nadat ik een Pioneer stereo had aangesloten en heb er niet echt hoge prioriteit op gezet. Bleek de stekker achterin niet goed aangesloten te zijn. Dit is verholpen en werkt zoals het hoort.

Ik merk dat als het lampje brand dat mijn auto wat lager in de toeren gaat lopen wanneer ik stil sta en heel licht gaat stotteren en het uitlaat geluid veranderd ook een beetje naar een rustigere geluid. Als het uit staat loopt ie prima. Tijdens het rijden heb ik niet zo een probleem ondervonden en rijd naar behoren.

Ik heb het laten uitlezen: P-0500-0: Geen wagensnelheidssignaal is er uit gekomen. Gereset en weer stukje gaan rijden komt het weer terug na enkele minuten (soms na 15 seconden en soms iets later ongeveer naar schatting +-2-3 minuten).

Waar ik aan denk eventuele oorzaken:
      – Verandering in banden maat geeft misschien verkeerde signalen door aan het ECU die niet met elkaar overeen komen. Stel dat het dit is hoe kan ik dit weer goed krijgen?
      – Elektrische storing ergens achter me stereo, is dat wel mogelijk? Me dash klok/tijd/datum, stereo en speakers werken allemaal prima.

De monteur heeft het een en ander nog doorgenomen maar er is niet echt iets aangetroffen waar het aan zou kunnen liggen. Zekeringskastje is ook voor de zekerheid nagelopen. Ik wil het volgende week eventueel uitgebreid laten nakijken om het toch opgelost te hebben want stoor me er wel aan eerlijk gezegd.

Iemand die dit kent of mij kan zeggen waar het aan kan liggen? Of waar ik het probleem moet gaan zoeken?

Kadettgek
      Deelnemer

Achter de radio zit een een kabelboom,
        Met de orignele opelradio wordt op het display van de klok het radiostation weergegeven.
        Als er dan niet originele radio’s geplaatst worden gaat het display “uit” als de radio inschakelt. Dit is te voorkomen door een draad achter de radio door te knippen (ik weet zo de kleur niet uit mijn hoofd)
        In deze zelfde kabelboom loopt ook een kabel die een snelheidssignaal doorgeeft naar de tellerbak en ik dacht ook de computer.
        Misschien heeft de monteur deze kabel doorgenomen?

Grobyc
        Deelnemer

Bedankt Kadettgek.

Het dash klok is opgelost door de remote kabel uit elkaar te halen (zat in elkaar geschoven). Me dash klok blijft nu mooi aan staan wanneer de radio aangaat.

Het motorstoringslampje is vandaag ook opgelost. Het probleem bleek aan de kilometer teller te liggen en die is vervangen. Gelukkig was er nog eentje op de sloop te vinden.

Hier een foto van Google om te laten zien wat er precies is vervangen, voor toekomstige mensen die eventueel dezelfde probleem krijgen.

Alleen de middelste dus. Er zit blijkbaar ook een sensor op de achterkant en die functioneerde niet meer zo goed. Mijn kilometerstand is weer netjes gewijzigd op de nieuwe teller, alles terug gemonteerd, fouten gereset en klaar.

Ben blij dat het is opgelost :wors.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.