Forumindex › Forums › Modellen › Astra › astra f wil niet optrekken
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
29 juni 2010 om 13:51 #17222984
Beste mensen,
Ben nu al een paar dagen bezig met me suf te zoeken op diverse fora ivm astra f 1997, x16xel. Er valt een hoop te vinden, echt super!
Maar ik ben helaas complete leek op het gebied van moderne autotechniek. Mijn astra had een paar weken lang een gebroken einddemper en begon langzamer op te trekken, alsof je steeds met een caravan reed. Ook bezineverbruik nam aanzienlijk toe. Nu heb ik dat eindelijk gerepareerd, maar de kracht is nauwelijks terug. Ook gaat regelmatig het mm lampje branden.
Inmiddels zelf uitgelezen middels paperclipmethode en krijg volgende codes: 0400, 0110 en 0130. Dit kan dus blijkbaar nog steeds vanalles zijn. Iemand enig idee wat ik verder nog kan doen om dichter bij het probleem te komen?groet, astraal
29 juni 2010 om 14:09 #17693627P0110 inlaatluchttemperatuur sensor spanning te hoog / laag
P0130 lambda sonde storing (Bank 1 Sensor 1)
p0400 uitlaatgas ciculatie klep0400 :ik denk dat je egr vies is ,probeer em is schoon te maken.
0130: waarschijnlijk is je lambdasonde kapot.
29 juni 2010 om 14:17 #17693628Dank bo7 voor je snelle reactie. Zoiets had ik ook al gelezen als optie, maar ik kom er maar niet achter hoe ik bij dat ding kom. Moet je dan misschien de hele inlaat en nog wat rommel weghalen? Of kan het vrij simpel? En dat reinigen moet je doen met remmenreiniger?
29 juni 2010 om 15:56 #17693629kan inderdaad met remreiniger en, een doekje maar soms zit het roet echt vast gekoekt dan kan je voorzichtig met een mesje of, platte schoefen draaier het eraf schrappen en, wat ik meestal doe is de klep inspuiten met wd40 en een paar keer op en neer drukken zodat die nog soepeler kan bewegen
volgens mij heb jij zoon een motorblok hier is tezien waar de egr zit.
http://img132.imageshack.us/img132/7142/egr2zw.jpg
de egr zit meestal met 2 torx bouten vast
29 juni 2010 om 16:19 #17693630ok, bedankt voor de info! Zodra ik hem weet te vinden ga ik dat maar doen. Helaas is dat niet het juiste blok.
Kan het zijn dat ie pas goed tevoorschijn komt als je het een en ander hebt gedemonteerd?
29 juni 2010 om 16:27 #17693631ja meestal moet je wel wat weg halen ,ik moest me kap eraf halen die boven op het gasklephuis zit volgens mij word die ook wel padestoel genoemd .
29 juni 2010 om 16:33 #17693632dit is je egr
http://ekmsecure2.com/ekmps/shops/vauxworld/images/new-1709836nummer 5 is je egr zo te zien moet jij ook een kapje weg halen ,stelt niet zo veel voor.
http://www.skandia-sauna.de/opel/Bastelanleitungen/pics/X16XEL.jpg29 juni 2010 om 16:33 #17693633Oh shit….sorry!
Ik geloof dat je toch wel gelijk had en dat het wel het juiste blok is, realiseerde me niet dat de foto van de achterkant was. dom dom dom.
Ik ga meteen nog wat specifieker kijken of ik hem daar kan vinden.
dank bo7!
29 juni 2010 om 16:43 #17693634http://img132.imageshack.us/img132/7142/egr2zw.jpg
als het dit plaatje is dan lijkt het er op dat je daar moeilijk bij gaat komen zonder schaaf plekken op je knokkels te krijgen :D succes
29 juni 2010 om 16:52 #17693635misschien kan je er zelf bij als je onder je auto gaat liggen dan hoef je niks los te maken ,is maar een gokje hoor
1 juli 2010 om 18:19 #17693636Ben vandaag eindelijk die klus aangegaan. Egr eraf, pfff wat een ellende, schoon gemaakt en er weer terug op. Geen verschil!!! Helemaal niets. Geeft trouwens ook nog dezelfde codes. Hij was trouwens helemaal zo vies, zat maar klein beetje aanslag op.
Iemand nog een idee wat ik nu kan gaan doen?
1 juli 2010 om 20:16 #17693637Misschien toch lambdasonde? Ik heb geen meetapparatuur, maar zag vandaag wel dat het metalen huisje los zat van de rest. Ik kon het gewoon ronddraaien, is dat normaal?
2 juli 2010 om 09:57 #17693638ja dat is normaal
2 juli 2010 om 10:02 #17693639kat verstopt?
2 juli 2010 om 11:29 #17693640codes blijven er in staan ,ook als het onderdeel gemaakt is.
2 juli 2010 om 18:18 #17693641alleen lampje moet tijdens rijden uit wezen…
dan is er geen actieve storing aanwezig.
codes zijn alleen te wissen door met de Tech-II / op-com
Willem
2 juli 2010 om 21:25 #17693642Dank voor jullie meedenken. Dus als ik het goed begrijp is de storing nog aanwezig omdat lampje tijdens rijden aan gaat, zodra ik rond 110 of harder ga gaat ie na paar minuten branden en even later weer uit.
En wissen van codes kan blijkbaar niet echt. Heb vanavond accu los gegooid en met contactsleutel gedraaid, van alles aangezet om restjes stroom kwijt te raken. Ik laat de hele nacht accu los, maar heeft dus geen zin?
Betekent dit dat ik niet anders kan dan naar een dealer te gaan voor grondig uitlezen?
Of is er nog iets te doen voor mij. Zoals verstopte kat, hoe kan ik dat checken?
2 juli 2010 om 21:32 #176936434 cijfercode modellen resetten niet door de accu los te halen (of je moet m 2 maanden losgekoppeld laten).
Willem
8 juli 2010 om 16:13 #17693644Ben uiteindelijk toch maar langs de dealer gegaan en deze heeft hem uitgelezen. Helemaal gratis!
Hij dacht eerst ook aan egr, maar na aansturing bleek dit goed te werken. Uiteindelijk denkt hij dat de katalysator verstopt zit. Ik heb natuurlijk weinig zin om een nieuwe te kopen.
Is er iemand die mij kan vertellen of en hoe ik dit zelf kan oplossen? Is schoonmaken een optie?
8 juli 2010 om 16:16 #17693645Schoonmaken is GEEN optie
Er word vaak gesproken over verstopt, dit heeft te maken met het binnenwerk van de katalysator welke inwendig kapot aan het gaan is, waardoor de doorstroming word belemmerd.
Vervangen is de enige optie, maar ga nog niet uit van dit probleem.
wil je een klein testje doen, dan zou je moeten kijken hoeveel uitlaatdruk er aan het eind van de uitlaat is bij flink gasgeven..
Willem
8 juli 2010 om 17:01 #17693646Hmmm, tja…alleen weet ik niet wat normaal is kwa uitlaatdruk.
8 juli 2010 om 18:41 #17693647dan wqrod het effe lastig, maar met een verstopte kat wil ie wel een drukkend geluid of GEEN uitlaatgeluid geven.
en heel weinig luchtstroom
Bij verstopte katalysator kan je vaak ook goed rijden tot een bepaald gaspedaalstand, en dan iets dieper is het ineens in een dip.
Willem
8 juli 2010 om 19:11 #17693648Het is inderdaad wel zo dat ie wat teveel gedempt klinkt. Dacht eerst dat het vanwege nieuwe einddemper was, maar het klinkt eigenlijk zelfs gesmoord.
Heb net even testje gedaan wat je zei. Het vreemde is dat bij stationair er flink wat druk te voelen is, maar zodra je gas geeft wordt het een stuk minder. Echt behoorlijk weinig zou ik zeggen.
Wat betreft een dip vanaf bepaald punt, heb ik niets van gemerkt. Het vermogen is gewoon over de hele lijn dramatisch afgenomen. En bij laag toerental al helemaal niet vooruit te branden.
8 juli 2010 om 21:38 #17693649kat kapot zeker weten!!
je kunt een kat vervanger (stuk buis) er tussen zetten maar waarschijnlijk met de apk een probleem.groetjes jurrian
10 juli 2010 om 08:20 #17693650Kat kapot inderdaad..
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.