Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra F Startmotorprobleem
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
10 juli 2013 om 19:35 #17259160
Oeps, en dan zit je zelf in de ziektewet voor je rug en dan heeft je zoon panne met zijn Astra.
Verhaal:
Astra F 16 klepper liep niet meer. Oorzaak startmotor was blijven hangen en is dus naar zijn grootje (oorzaak contactslot was blijven hangen)
Nu is er iemand bezig geweest die de startmotor heeft vervangen. 1e jaars student autotechniek maar de bedoelingen waren absoluut goed.
Het probleem is dat de startmotor nu alleen klik zegt, en de accu is vol. Kan het zijn dat er iets fout is aangesloten ?
Even daarvoor was hij namelijk ook aangesloten maar anders en toen hoorde je alleen wat “zachtjes snorren”. Geen startactiviteit dus.
Op basis van de klik denk je (accu te weinig vermogen) Maar ik zit ook te denken aan een foute aansluiting.
Wie kan ons verder helpen met tips, of iets meer wijsheid……….Of kan er nog meer gesneuveld zijn door het meelopen van de startmotor?
Please help, over anderhalve week ga ik op vakantie, en ook deze auto moet mee.
Of een handige Harry die uit Doetinchem of nabije omgeving komt die even een blik zou willen werpen die is ook heel welkom.Bedankt alvast voor het lezen en hopelijk meedenken
10 juli 2013 om 21:03 #18158757Eerst eens alle aansluiting nakijken ! en kijken over spanning op het kleine draadje komt ! ( waarschijnlijk wel aan de klik te horen )
is er een nieuwe startmotor op gegaan ? zo ja heb je wel eens kans, dat je starterkrans de tandjes daar van afgebrokkeld zijn !
heb zelf wel eens gehad dat op 1 of andere manier de startmotor niet helemaal lekker op zijn plaats zat, startmotor moet wel goed passen.
anders komt het rondsel er maar een klein stukje uit en draait hij niet rond !10 juli 2013 om 21:18 #18158758ALs de startmotor meegedraait heeft mag je de bekabeling bij het contactslot ook wel nakijken..
Klik is meestal accu leeg, probeer startkabel.
Willem
10 juli 2013 om 21:50 #18158759Bedankt voor de reacties jongens, ik zet morgenvroeg mijn V70 er even naast, eens kijken of het op die accu wel lukt om te starten op de startmotor. Wanneer dat ook niet lukt moeten we verder kijken.
10 juli 2013 om 22:08 #18158760Effe de Tiger aan de Sherman hangen haha…
Willem
10 juli 2013 om 22:18 #18158761Ik zou zeggen de buldog aan het Poedeltje LOL
Morgen gaan we het beleven.
gr,
Johan12 juli 2013 om 15:25 #18158762Probleem verholpen. Startmotor is vervangen en nu correct aangesloten, en het contactslot is gecontroleerd en gesmeerd.
We kunnen weer. Pfffffffffffffffff. En nu tijd voor vakantie.12 juli 2013 om 17:15 #18158763Mooi dat het opgelost is
13 juli 2013 om 14:26 #18158764Dus die startmotor was wederom stuk ??
Maar fijn dat het opgelost/verholpen is :thumb
Rik :)
14 juli 2013 om 21:08 #18158765Problemen zijn nog niet helemaal verholpen. Aangezien de vervangende startmotor in eerste instantie fout was aangesloten heeft hij er toch een opdonder van gehad. Op dit moment start de auto nog slecht. En af en toe doet de startmotor helemaal niets. Even in de versnelling heen en weer drukken, en dan vervolgens kun je de auto wel starten. En dat was nooit zo.
Heeft iemand van jullie een foto van de aansluiting van de kabels op de startmotor ?
Er zat volgens mij een Rode op (dik) en een bruine (massa ??) Volgens mij heeft hij af en toe een slechte massaverbinding.
Na de laatste reparatie zijn er wat kabels omgegooid, (waarom. . . . . . prik mij maar lek, ik weet het niet) ik ben nu de draad even kwijt welke waar op zat of hoort te zitten, vandaar mijn ondersteuningsvraag, Ik hoop natuurlijk dat één van jullie mij kan helpen, met een foto of tekeningetje waar welke kleur draad hoort te zitten op de startmotor.
Alvast bedankt voor het meedenken.14 juli 2013 om 21:09 #18158766Contact blokje achter je slot niet de rede van doordraaien van de startmotor????
14 juli 2013 om 21:12 #18158767Wim,
Contactblokje lijkt niets mis mee. Startmotor stopt ook keurig met draaien wanneer de sleutel terugspringt naar de (normaal lopen stand)14 juli 2013 om 21:15 #18158768ja hoeft maar 1x te blijven hangen..
Startmotor is eenvoudig.
op het startrelas zitten 2 dikke en een dunne aansluiting
1 dikke vanaf Accu naar startrelais
1 dikke vanaf startrelais naar Electromotor
1 dunne vanaf contact slot naar startmotor (aansturing)Massa pakt ie vanaf metaal van de motor
vandaar mijn vermelding Startblokje, er zit niks tussen verder..
Willem
14 juli 2013 om 21:23 #18158769Durf het bijna niet te vragen, maar heb je de kleurtjes ook nog voor mij ? Sorry.
Ik lag er gisteren nog onder en zag maar één dikke kabel (de rode), dit vond ik al gek. Maar ja starten deed hij wel. Niet van harte, maar hij deed het!!14 juli 2013 om 21:31 #18158770Dikke kabel vanaf accu, Rood of Zwart
Dunne kabel dacht iets van Blauwwit..
Willem
14 juli 2013 om 21:49 #18158771Bedankt Willem, ik kijk morgen natuurlijk weer effe verder. Alhoewel Blauwwit mij niet echt bekend voorkomt in mijn fotografisch geheugen van de aansluiting van de startmotor.
En de andere dikke kabel kleur, weet je die ook nog voor mij.
Lastig hé. ;) Op één dikke aansluiting zit nu namelijk de rode.
Op de kleine middelste (weet ik effe niet meer)
Op de onderste dikke pen zit nu niets, en dat vind ik vreemd. Alleen de vaste kabel van de startmotor zelf. De monteur in opleiding die bezig geweest is heeft daar in eerste instantie de dikke bruine op gezet. Of te wel de massa van de accu.
Even noteren of een fototje had zoals altijd dit keer wonderen gedaan, maar die plaatjes zijn er niet :cry Anders was ik al 10 keer klaar geweest.15 juli 2013 om 16:53 #18158772Wij vervangen het contactblokje altijd mee als we een start motor vervangen
15 juli 2013 om 17:18 #18158773Bekabeling klopt. Ook de bougies nog even vervangen en hij loopt weer prima.
Nick-GSI, dat begrijp ik. maar ik vind dit nu even niet nodig. Sleutel loopt prima, spuitbusje deed wonderen. Startmotor loopt echt niet mee. En het heeft nu wel weer even voldoende pijn gekost in de knip.
Thanks voor het meedenken lui.20 juli 2013 om 20:19 #18158774Gaat NIET om een moeilijk lopende sleutel,
Contact blokje is het DE! electro schakelaar van je Contact slot, en zit LOS achterop het slot gemonteerd.
Als deze dus SLecht Contact maakt, kan de Startmotor KNAP!! moeilijk doen met Starten, en kan er zelfs rook of Brand ontstaan in dit Contaqct blokje, je bent niet de eerste, en zeker niet de laatste!!Zoals ik al Zei het werkt alsvolgt, aansturing startmotor:
1: je draait je sleutel op stand Starten
2: je Contactblokje op je Contact slot moet nu VOLDOENDE stroom doorgeven naar het START RELAIS op de startmotor om de Bandix te doen ingrijpen in het vliegwiel
3: Als de Bendix van je startmotor het tandwieltje VOLLEDIG in je vliegwel heeft laten ingrijpen, moet dit Startrelais je Electromotor van de Startmotor van een Zeer grote stroom voorzien,hiervoor is dus een Vrij zwaar relais nodig, en deze heeft echt Voldoende stroom nodig om goed te kunnen Functioneren, een Slecht werkend Contact blokje kan dit verhinderen.
Ook kan een kapot contact blokje stroom blijven geven aan de startmotor met alle gevolgen van dien..
het is maar dat het je gezegd is
Er is niks MEER dan het Contact Blokje, Startrelais, en Startmotor, niks zit daar tussen, tenzij een NIET originele startnonderbreker is geplaatst..
Willem
16 augustus 2013 om 13:03 #18158775Nou lui, het probleem is nog steeds aanwezig. Accu verliest spanning en de startmotor functioneert wel gewoon bij voldoende spanning. Dus toch maar het Contact blokje vervangen.
Projectje heeft even stilgelegen i.v.m. de vakantie.
Accu wordt op de één of andere manier leeg getrokken, maar door wie ?
Dynamo laadt de accu wel bij, maar na een paar dagen is de accu leeg.
Dan toch maar het Contact blokje vervangen ? Dit was in eerste instantie ook de boosdoener
Kan dit nu ook de boosdoener zijn ?
En de daarop volgende vraag…… weet iemand wat dat blokkie kost ?16 augustus 2013 om 20:40 #18158776Stekker loshalen van de startblokje om te kijken of dat het is.
is het niet zo dat bijvoorbeeld het lampje in de kofferbak niet blijft branden.
Wat voor radio zit er in, zit er een versterker op de radio.
Willem
16 augustus 2013 om 20:49 #18158777Zelfs de radio is er al uit. Ook de versterker is er uit. Het is nu een kale auto. Klaar voor verkoop, Maar dat zou jammer zijn. Ik zal morgen het startblokje eens loshalen.
Ook van de binnenverlichting blijft er niets branden -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.