Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra F sedan x1.6szr probleempjes
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
16 november 2013 om 15:17 #17261918
Hallo allemaal,
Na een hele tijd afwezig te zijn geweest ben ik weer terug. De kadett die ik toen de tijd had is inmiddels niet meer. (verkocht en in september dit jaar gesloopt helaas)
De Astra heb ik nog wel en daar heb ik wat kleine probleempjes mee.1. Bij koude motor en stationair draaien wil deze wel eens teruggaan in toeren en daarna afslaan. Soms pakt de motor het op en gaat die eerst wat hoger in toeren en zakt dan weer terug naar 800 toeren stationair. Bij warme motor is dit probleem over. De garage heeft het gasklephuis al gereinigd maar dit heeft het niet opgelost. Wat zou het kunnen zijn?
2. Al een aantal jaren heeft de auto last van “bokken” tijdens het wegrijden in z’n 1. Volgens de garage is dat de versnellingsbak en dat word een dure geschiedenis om deze te vervangen. Is dit wel zo of kan het ook iets anders zijn? (stappenmotor o.i.d?) Er is bij 150.000 km een andere motor ingekomen (lekke koppakking) maar dit probleem was daarmee niet over. Wel is er toen alle aanbouwdelen en alle losse items van de oude motor overgebouwd.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Groeten,
Peter.
16 november 2013 om 22:48 #18192400Dat eerste zou ik helemaal toeschrijven aan de stappenmotor.
Puntje twee denk ik ook, maar dat ligt eraan wat jij bedoelt met “wegrijden”. Is dat het moment dat je terugzakt in toeren op het moment dat je de koppeling op laat komen? Ik zak zelf vaak tot heel dichtbij stationair, maar ik heb geen idee of de stappenmotor op zo’n moment bijspringt.
Misschien dat je er bent met schoonmaken van de stappenmotor. Dat is in dit topic (viewtopic.php?f=5&t=180673) beschreven
Dat bokken tijdens wegrijden is ook een beetje karakter van het blok. Mijn x16sz doet het ook wel eens en dat is toch praktisch dezelfde motor.
17 november 2013 om 12:27 #18192401Het kan idd geen kwaad om even te kijken naar je stappen motor. Zoals ik daar al beschreef, klusje van niks.
Dat bokken tijdens het weg rijden heb ik ook. Echter ik kan het verwijten aan verkeerd gebruik van mn koppelingspedaal.
Als ik dat heb heb ik gewoon te weinig gas gegeven en mijn koppelingspedaal wat te ver los gehad.17 november 2013 om 15:34 #18192402Bedankt voor jullie reacties! Ik ga ermee bezig over een tijdje.
Groeten,
Peter.
12 maart 2014 om 08:54 #18192403Hallo allemaal,
Na een tijdje eindelijk tijd gevonden om met de auto bezig te gaan. Ik heb de stappenmotor en de egr-klep schoon gemaakt.(moet er toch af om erbij te kunnen)
Het palletje zat inderdaad vast, na inspuiten met remmenreiniger en wd-40 weer gangbaar en teruggezet. Het lijkt nu weer goed te zijn!
Hartelijk dank voor jullie hulp.Groeten,
Peter.
15 maart 2014 om 11:08 #18192404Hallo allen,
Helaas heb ik vandaag weer hetzelfde probleem gehad. Bij het stoplicht bij stationair ging het toerental terug tot bijna afslaan. Heel kort daarop ging de motor direct weer razen tot boven de 2000 toeren. In dit geval bleef het zo en moest ik de motor afzetten. Daarna heb ik weer gestart en deed de auto het weer als vanouds. Wat kan de oorzaak zijn? Het vervelende is dat het op een onverwacht moment en af en toe gebeurd. Wat ik dus al heb gedaan:
-stappenmotor gangbaar gemaakt en gereinigd
-EGR klep schoongemaakt (moet er dan toch af)
-gasklephuis schoongemaakt.Alvast bedankt voor het meedenken!
Groeten,
Peter.
15 maart 2014 om 22:56 #18192405Als schoonmaken van de bekende vervuilingen niks helpt, zal er toch ergens iets stuk aan het gaan zijn. Ben er geen expert in, maar als je de auto laat uitlezen en de bevindingen hier neerzet zijn er zat mensen die je wat meer kunnen vertellen.
Als ik topics met soortgelijke problemen zie, kan het echt aan van alles liggen16 maart 2014 om 12:49 #18192406kan ook zijn dat de stappen motor gewoon kapot is
17 maart 2014 om 10:28 #18192407inderdaad, probeer eens een stappenmotor van de sloop.
31 maart 2014 om 20:56 #18192408staionair regelaar kapot
zit tegen de gasklep aan geschroefd
vervang die maar probleem opgelost
gr kees4 september 2014 om 07:19 #18192409Halllo allemaal,
Helaas niet geholpen. Ik heb een nieuwe stappenmotor geinstalleerd maar het probleem is er nog steeds helaas.
Ik zou niet meer weten wat het zou kunnen zijn. Kan het een sensor zijn die van slag is?
Ik denk eraan om dan toch de auto maar bij de garage te brengen. Dus als iemand nog een idee heeft?Groeten,
Peter.
4 september 2014 om 18:26 #18192410al eens gedacht laat hem is uitlezen is dan nog niet zo,n groot brok elektronica maar misschien dat hij ergens een melding geeft/
4 september 2014 om 18:30 #18192411Brandt je motorstoringslampje als je het slot op contact zet? Zo niet, is dat lampje stuk en kan er zomaar een storing zijn opgeslagen die je verder helpt. En dan zou het kunnen zijn dat je egr slecht is
11 september 2014 om 11:32 #18192412Hallo allen,
Gister heb ik de auto bij de garage gebracht. Ze hebben de auto uitgelezen en daarbij een defecte temperatuursensor gevonden. Deze gaf 260graden aan. Verder hebben ze veel gecontroleerd en gereinigd. In totaal 6 uur mee bezig geweest. Resultaat is dat de motor veel rustiger loopt en beter op gang komt. Verder helaas geen aanwijsbare oorzaak gevonden. Tenzij een sensor daarvoor kan zorgen natuurlijk maar dat was niet zo volgend hun. Hopelijk blijft het zo! Bedankt allen voor het meedenken!
Groeten,
Peter.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.