Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra F sedan betere remmen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 april 2014 om 18:02 #17265610
Ik zit erover na te denken om de remmen van mijn Astra F sedan (1998-01, 1.6i, 75pk) een upgrade te geven, gewoon omdat het kan :). (Dat en ik heb steeds vaker humor op de A1 met mensen die het nodig vinden om ineens een noodstop te maken.)
Nu is er iemand die zijn Astra GSI in onderdelen wil verkopen. Kenteken van die auto is JF-VS-99.
Achter heeft mijn Astra trommelremmen (dus ook handrem is trommel). Ik wil proberen zijn acheras over te zetten, zodat ik achter ook remschijven kan plaatsen. Ik wil ook de veerpoten voor overnemen, incl. remklauw, remschijf en remslang. Ik verwacht dat het vervangen van de veerpoten en remmen voor wel gaat lukken zonder veel moeite, maar weet iemand misschien of de achteras zonder aanpassingen overgezet kan worden?P.S. Ik heb al vier nieuwe Continental PremiumContact 5 banden (175/65R15 T) gekocht en merk het verschil wel.
4 mei 2014 om 09:33 #18231617Schijfremmen remmen per definitie niet harder, Goeie trommels kunnen echt knap hard remmen.
Handrem bochtjes zijn ook verleden tijd met schijfremmen, tenzij je de boel aan flenters wil hebben..Ikzelf zorg liever dat Voor beter remt, voordat ik achter wat ga knutselen, Voor rem je namelijk het meest en het hardst.
Zo heb ik bij mijn Vectra-B V6 de Voorremmen geupgrade van 288mm x 24mm schijven naar 308mm x 24mm Klauwen en schijven van de Vectra i500
en Bij mijn Combo-B benzine van 236x20mm remmen voor naar 256x24mm remmen voor van een Opel Vectra-A GT 2.0i 130pk
Ook mijn Corsa-B diesel is geupgrade van 236×10 massief schijven naar 256x24mm remmen van een Astra-F 1.6 16V CaravanVoor Remmen:
Deze kan je pakken van de volgende (256x24mm (zogeheten GSi remmen of 2liter remmen):
> Astra-F:
– 1.6 16V – 1.8 16V – 2.0i – 2.0 16V
> Kadett-E:
– 1.8i 112pk 115pk en 2.0i – 2.0 16V
> Vectra-A:
– 2.0i – 2.016VAchter Remmen
Achter kan je overstappen op Schijfremmen, daarmee moet er wel drukbegrenzers geplaatst worden.
echter kan je ook de grotere Trommelremmen pakken van de:
> Astra-F:
– 1.6 16V – 2.0i niet GSI tot 1993 (ook voor ABS)
> Kadett-E:
– 2.0i
> Vectra-A:
– 1.8i – 2.0iFoto’s van de Upgrades:
Corsa-B 1.5TD 1999 van 236×10 massief schijven naar 256x24mm Astra-F 1.6 16V Caravan klauwen en Schijven (zogeheten 2liter remmen of GSi remmen):
De Combo van 236x20mm naar 256x24mm (2liter of GSi remmenrij komend vanaf een Vectra-A 2.0i GT 130pk:
Willem
4 mei 2014 om 10:02 #18231618Met schijfremmen hoef je minder hard te remmen, door de warmte gaan schijven uitzetten en zich dus harder tegen de remblokken drukken ,en dus harder rremmen.met trommelremmen is dat andersom, de trommel zet zich uit dus gaat verder weg van de remschoenen waardoor er minder remkracht is dus je moet nog harder trappen.
Verstuurd vanaf mijn Q10 met Tapatalk
4 mei 2014 om 10:51 #18231619Ooit motorvoertuigentechniek gevolgd Arjan.
Trommelremmen hebben een trekkende werking, Deze Trekken bij remmen juist de voering naar de trommel toe.
Dat is ook de rede dat de doseerbaarheid wat minder goed is bij trommelremmen.Daarbij komt dat een goede Trommelremschoen meer rem oppervlak heeft dan een Remblok.
Zal om het even zijn, maar om harder te remmen is het per definitie niet de schijf die harder remt, maar juist doseerbaarder is met remmen.Nadeel van Schijfremmen is dat Verglazing sneller kan optreden dan bij trommel remmen.
Nog een Voordeel van Trommels is dat deze normaal gesproken langer mee gaan dan Schijfremmen, bij goed gebruik een Lang autoleven zelfs.Willem
4 mei 2014 om 14:22 #18231620Bedankt voor update Willem. Echt cool die foto’s van jouw aanpassingen!
Ik heb begrepen dat trommelremmen ieder jaar opnieuw afgesteld moeten worden, om maximale remkracht te behouden. Even los daarvan weet ik niet of ik de huidige trommelremmen een upgrade kan geven. Ik wil in ieder geval geen grotere wielen aanschaffen, omdat ik pas geleden nieuwe banden heb gekocht.
Ik verwacht dat de remklauwen van de GSI grotere schijfremmen dan huidig mogelijk maken, maar weet iemand of dat ook daadwerkelijk zo is? Anders heb ik eigenlijk niet zoveel aan de onderdelen van een GSI…
4 mei 2014 om 15:30 #18231621Nee ik niet willem,jij? Maar dat hebben ze me geleerd bij brembo..
Als wat jij zegt,dat remschoenen woorden aangetrokken door de trommel wil dus zeggen dat ze elke rembeurt blijven plakken, ik durf met 100% zekerheid te zeggen dat remschijven beter zijn dan trommels, ga maar eenss een beetje sportief remmen, kijken wat langer mee gaat.Verstuurd vanaf mijn Q10 met Tapatalk
4 mei 2014 om 18:03 #18231622ik vond persoonlijk de gsi remmen ook niet echt geweldig op de astra, als je toch gaat upgraden kies dan voor calibra turbo klauwen met 4 gaats meriva schijven,
dan zit je op 284mm of 288 hangt af van type klauw.
of als je echt groot wil gaan, maar dat kost meer centen, moet je de remklauw beugels van een vectra i500 hebben icm calibra turbo of vectra 288 klauwen en dan zafira opc remschijven in 4 gaat, dan zit je op 308mm.
5 mei 2014 om 06:40 #18231623@Alien_Fromspace wrote:
Bedankt voor update Willem. Echt cool die foto’s van jouw aanpassingen!
Ik heb begrepen dat trommelremmen ieder jaar opnieuw afgesteld moeten worden, om maximale remkracht te behouden. Even los daarvan weet ik niet of ik de huidige trommelremmen een upgrade kan geven. Ik wil in ieder geval geen grotere wielen aanschaffen, omdat ik pas geleden nieuwe banden heb gekocht.
Ik verwacht dat de remklauwen van de GSI grotere schijfremmen dan huidig mogelijk maken, maar weet iemand of dat ook daadwerkelijk zo is? Anders heb ik eigenlijk niet zoveel aan de onderdelen van een GSI…
Ieder jaar Afstellen??
De Afstelling van de handrem Controleer je zelf al dagelijks aan het aantal tanden van de handrem 3 tot 6klikken is een goede afstelling
heb In al die jaren dat ik met Opels rijdt met Trommels achter denk 2 of 3x de Trommel moeten stellen, denk ongeveer 30 seconden werk per kant, als je het doet zoals het hoort, (Steller verdraaien door wielboutgat met schroevendraaier)
Bij de Schijfremset van de Astra-F moet je ook Jaarlijks de Handrem afstellen, is precies het zelfde werkje als bij normale trommelremmenIk heb vaker de handrem van mijn Schijfremsysteem van de Vectra-B (Zit ook in een Trommel) moeten stellen, Dan die van Mijn Trommelrem Opels in ieder geval.
Bij de Schijven moet je toch wel ieder jaar een Beetje onderhoud geven aan de Remklauwen, de Blokken gaan anders Vast zitten.
Mocht er iemand bij monteren remmenvet gebruikt hebben, dan zitten ze met een maand of 2 al vast.Dat blijft echter wel om het even, je hebt aan bijde onderhoud, We hadden hierover een Interne Discussie en het uiteindelijke Antwoord was:
> Trommels:
+ Bijzonder Weinig onderhoud, Afstellen wanneer de handrem hoog zit, dus je Controleert m zelf al elke dag!! (mijn Corsa zit al 30.000km op 4 tandjes = Vast (Slip))
+ Alles van het Trommelsysteem gaat meestal langer mee dan de auto zelf, Ja ook de Voeringen en Cilinders (Weinig omkijken en Kosten aan)
+ Geen aanpassingen nodig zoals Drukbegrenzers bij het ombouwen
– Trommels hebben een mindere doseerbaarheid, Blokkeren dus iets makkelijker bij een Noodstop
– Uiterlijk, het ziet er niet zo Hip uit als schijfremmen op de Achteras> Schijvremmen achter:
+ Betere Doseerbaarheid
+ Ziet er Leuk uit zo door het wiel heen
– Meer aanpassingen nodig bij ombouwen, Denk aan Handremkabels, Drukbegrenzers, Leidingen
– Meer onderhoud nodig, Vaker Kontroleren op Vast zitten van de Remblokken en Zuigers, Onderdelen als schijven en Blokken slijten hardereven op onderzoek geweest:
Grotere Trommels zitten op:
Alle Astra-F Automaat versies
Alle Astra-F Stationwagens
Alle Astra-F 2.0i met trommelremmen achter (+ ABS sensor)Schijfremmen zitten op de Volgende Astra-F’s:
Alle 1.8 16V en 2.0 16V Versies
Alle 2.0i GSi versies en 2.0i modellen na 1993
Als jij 14inch Wielen hebt of Groter is de ”GSi Remmerij” gewoon passend.
Ik heb ook maar 14inch (zelfs Lichtmetaal) op mijn Corsa, met de Zelfde Remmen, Dan heb je Dit aan Ruimte over:
Heb wel ”Grote” Trommels liggen hier van een Astra-F Station zijn nog met ABS ook, mocht je dat op je auto hebben.Willem
5 mei 2014 om 07:23 #18231624Het grote verschil is vooral dat bij trommelremmen sneller fading kan ontstaan bij langdurig, en herhaaldelijke hoge rembelasting. De remwerking kan dus afnemen.
Echter bij normaal straatgebruik zal dit niet zo snel gebeuren, te meer omdat idd de meeste remdruk/kracht naar de voorwielen gaat.Trommelremmen zijn idd onerhoudsvrijer in de regel.
Vwb de ‘gsi’ remmen van een Astra F (256mm,) voor ook echt een gsi idd een enigzins onderbemeten installatie.
De autopers was hier zelfs in 1993 al over uit. Er werdt gesproken over ‘matig remwerking van de Astra GSI’5 mei 2014 om 07:37 #18231625Ja, maar denk toch dat het voor een X16SZ van effe 1000kg een prima Remmenset is.
Toch wel vreemd dat je dan niemand hoort over de Standaard 236×10 (12,5)mm massieve Schijfremmen Voor en 200x37mm Trommel remmen achter van de 1.4 en 1.6 8kleppermodellen zit ik me te bedenken.
Maar die word ook niet als Sportwagen gebruikt natuurlijk.
Voor de 925kg zware Corsa-B Voldoen de 256x24remmen remmen overigens prima Jeroen.. :thumbup :thumbup
Willem
5 mei 2014 om 08:04 #18231626Ja dan ook wel. Alleen een gsi met 150 pk is wel wat anders, meestal wordt hier toch steviger mee gereden. Misschien zelfs is zo nu en dan een rondje circuit..
Idd doorgaans zullen auto’s met de basis motoren niet tot het uiterste gedreven worden, en zullen de eigenaren /bestuurder dat ook niet ambieeren waarschijnlijk.Ja voor een Corsa zal het zeker prima zijn idd. Scheelt toch alweer in de kilo’s.
Goede remblokken dat maakt uiteindelijk ook wel een hoop verschil bijv.5 mei 2014 om 08:10 #18231627Goede Rem / Schijf Combinatie inderdaad, Word helaas door Velen nog te veel op Bezuinigd naar mijn idee.
Vaak Volstaan de Originele Remmen eigenlijk ook prima, maar word er goedkoop Spul gemonteerd, en dat kan echt HEEEEEEELLLLLL VEEEEEEELLLLL Schelen.
Voordeel van die goedkope meuk is vaak wel dat t voor de meter niet doet slijten omdat de zowel de schijven als Blokken van VEEELLL TE Hard materiaal zijn.Mijn Corsa Remde echter echt al als een Beer met de 236x10mm Voorremmen, daarbij komt dat de Trommels echt nog GOED Remmen!!
Alleen van 200 naar 100 vond ie niet echt Fijn (Faden op de Vooras)Willem
5 mei 2014 om 08:17 #18231628ja idd. En de remvloeistof is ook belangrijk dat deze niet teveel vocht bevat.
Hihihi, ja alleen van 200 km/h naar 100 km/h valt eigenlijk niet echt onder de noemer dagelijks straat gebruik king:
Tenminste niet voor mij persoonlijk dan. ;)5 mei 2014 om 08:23 #18231629Dat klopt, datzelfde had ik met de Vectra ook wel eens, dat is ook al een Stuk minder met de 308mm remmerij, Veel harder remt het niet, Warmt alleen minder snel op.
Dat gebeurt nu ook met de 256x24set van de Corsa.Kan meer verdragen zeg maar.
Alleen nog een keer opzoek naar een paar jong gebruikte Originele Trommels, om mijn Krommels te vervangen.Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.