Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra F radiateur-ventilateur en aanjager werken soms niet.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
11 maart 2014 om 21:55 #17264661
goedeavond,
Ik zit met een probleempje met de astra F X16sz 1995. Sinds 1996 in bezit.
Al jaren werkte de aanjager van de verwarming sporadisch niet, dit loste we dan op door de sleutel even opnieuw om te draaien.
Vandaag gebeurde het weer maar heb het voor de rit zo gelaten. Bij het inparkeren merkte ik op dat de KVS temperatuur tegen de 100 graden zat en nog geen Fan horen aanslaan :thumbdownsleutel even opnieuw omgedraaid en op pas op contact begon de radiateurfan pas te draaien. direct motor gestart, toerental iets verhoogd en even laten staan. Temperatuur zakte vrij vlot weer naar de 90/95 graden. dus het werkte dan weer zoals het moet.
Mijn vraag waar ligt dit aan, waar komt het door? komt het vaker voor?
Het valt op dat dit vooral bij warm weer gebeurt. :thumbdownvind het technisch gezien knap waardeloos dat de radiateurfan geschakeld zit op het contact. Dit zou compleet los moeten staan van de geschakelde plus.
11 maart 2014 om 22:05 #18223471Heel vaak zal het niet voorkomen, maar als je je auto heet wegzet en de radiateurfan trekt direct je accu leeg wordt je ook niet echt gelukkig. Ik denk dat die fan daarom op de geschakelde zit
Werkt alles wat met de geschakelde plus te maken heeft verder wel normaal? Het automatisch aan en uit van je radio of de werking van het achteruitrijlicht bijvoorbeeld… Beide probleempjes waar jij mee zit hebben met die plus te maken, dus als er meer klachten zijn kan het aan het contactslot liggen.11 maart 2014 om 22:28 #18223472Hey bedankt voor je reactie.
Op het moment van niet werken werkt de radio wel. Aanstekerplug dacht ik ook. Achteruitrij lichten weet ik niet uit mn hoofd. Zitten deze op de zelfde groep?
Maar het is dus niet zo dat de thermosensor en fan op de constante Plus zitten?
Dat het de accu leeg trekt zal wel meevallen. Wanneer de temperatuur zakt tot onder het werkbereik van de thermosensor slaat de fan uit. Zal hooguit 2 min zijn.
Maar als deze regeling op de Geschakelde Plus zit af-fabriek is dat slecht geregeld :hmmz12 maart 2014 om 07:38 #18223473Je hebt er alleen niet veel aan als je fan laat draaien, terwijl de motor uit staat. De kvs in je radiator wordt dan wel lekker koud, maar het wordt niet naar de motor gepompt. In het instructieboekje staat ook dat je inderdaad een paar minuten stationair moet draaien bij een hete motor.
Ik heb zelf een keer in de buurt van het contactslot zitten prutsen en het viel mij op dat er veel draden bij het kastje van het slot weggaan. Of dat er meerdere geschakelde plus draden zijn of dat die pas in de zekeringkast worden gesplitst weet ik niet.
Het wordt voor jou een jacht met een multimeter ben ik bang12 maart 2014 om 07:55 #18223474@gose91 wrote:
Je hebt er alleen niet veel aan als je fan laat draaien, terwijl de motor uit staat. De kvs in je radiator wordt dan wel lekker koud, maar het wordt niet naar de motor gepompt.
Jawel hoor, typische natuurkunde. Warm stijgt op en koud daalt neer. Dus als de koelvloeistof in de radiateur afkoelt, krijg je vanzelf een stroming in je radiateur. Die wordt van bovenaf door de motor aangevoerd door de “nieuwe” warme koelvloeistof. De plaats van de slangen aan je radiateur zijn strategisch gekozen. Daarom zit de warme kant bovenin en de koude kant onderin.
Het zal niet zo effectief werken als met een waterpomp, maar het zorgt wel degelijk voor koeling en stroming door je motor.
12 maart 2014 om 08:25 #18223475@TedMechanic wrote:
@gose91 wrote:
Je hebt er alleen niet veel aan als je fan laat draaien, terwijl de motor uit staat. De kvs in je radiator wordt dan wel lekker koud, maar het wordt niet naar de motor gepompt.
Jawel hoor, typische natuurkunde. Warm stijgt op en koud daalt neer. Dus als de koelvloeistof in de radiateur afkoelt, krijg je vanzelf een stroming in je radiateur. Die wordt van bovenaf door de motor aangevoerd door de “nieuwe” warme koelvloeistof. De plaats van de slangen aan je radiateur zijn strategisch gekozen. Daarom zit de warme kant bovenin en de koude kant onderin.
Het zal niet zo effectief werken als met een waterpomp, maar het zorgt wel degelijk voor koeling en stroming door je motor.
Maar wel effectief genoeg om te voorkomen dat de koppakking gesloopt wordt? Daar hoef je niet heel lang voor in het rood te zitten namelijk.
Als het inderdaad een beetje werkt, vind ik het zelf eigenlijk ook niet vreemd om de fan op de constante plus te zetten. Mits er een beetje fatsoenlijke accu aan vast zit12 maart 2014 om 08:39 #18223476Ik weet ook niet waarom ze er niet voor gekozen hebben om ‘m via constante plus te schakelen. Er zijn merken die dat wel doen. Als ik me goed herinner bleef de Renault van mijn vader nog even blazen nadat je ‘m stil zette.
12 maart 2014 om 09:36 #18223477Ted, Inderdaad dat is de naloop. voel ik me eigenlijk veel prettiger bij.
Weet jij hoe dit precies zit in de astra?
Er zit mag ik aannemen een thermosensor in de radiateur die de fan aanstuurt in een gesloten circuit, maar Geschakelde spanning krijgt.
Lijkt het niet beter om de geschakelde spanning om te zetten in een constante spanning.
dat wanneer de motor heet is je deze niet direct af moet zetten weet ik wel. Maar helaas de andere personen die er ook in rijden weten het weer niet..Maar goed, het eigenlijke probleem is dat de Fan en aanjager soms niet werken.
Ik zal inderdaad de boel moeten nameten. maar is er ergens een schema van de bedrading beschikbaar?
Als ik wilde gok doe denk ik dat de plus/min van de thermosensor richting zekeringkast gaan, en dan aan een geschakelde plus. wellicht achter een arbeidsrelais.?
Als ik dat weet maak ik er een constante voeding van. De accu is prima, is een 55Amp dat moet wel lukken.
Heb ook een Golf 2 die rijk uitgerust is kwa electrische opties deze heeft wel een naloop. gaat nooit fout.12 maart 2014 om 09:53 #18223478Is bij een Astra F zonder poespas (lees: airco) best makkelijk te veranderen. De thermoschakelaar zit in de radiateur inderdaad, maar die is als het goed is massa geschakeld, dus daar hoef je niets mee te doen. Het enige wat je hoeft te doen is de plus draad naar de ventilator vervangen voor een constante plus. Als je het quick and dirty wilt doen, kun je gewoon een draad vanaf de plus van de accu met een zekering ertussen naar de ventilator leggen.
12 maart 2014 om 10:17 #18223479aha oke, dat is is eenvoudig. Ik zal het nameten of het inderdaad massa geschakeld is. Dan wordt het quick en dirty op een nette manier.
25 juli 2014 om 19:03 #18223480hoe moet ik de airco ventilator uitbouwen opel astra 2000 ?
27 juli 2014 om 21:49 #18223481 -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.