Astra F radiateur-ventilateur en aanjager werken soms niet.

Forumindex Forums Modellen Astra Astra F radiateur-ventilateur en aanjager werken soms niet.

  • Dit onderwerp is leeg.
12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #17264661
    tim_j
      Lid sinds:
      4 February 2007

      goedeavond,

      Ik zit met een probleempje met de astra F X16sz 1995. Sinds 1996 in bezit.

      Al jaren werkte de aanjager van de verwarming sporadisch niet, dit loste we dan op door de sleutel even opnieuw om te draaien.
      Vandaag gebeurde het weer maar heb het voor de rit zo gelaten. Bij het inparkeren merkte ik op dat de KVS temperatuur tegen de 100 graden zat en nog geen Fan horen aanslaan :thumbdown

      sleutel even opnieuw omgedraaid en op pas op contact begon de radiateurfan pas te draaien. direct motor gestart, toerental iets verhoogd en even laten staan. Temperatuur zakte vrij vlot weer naar de 90/95 graden. dus het werkte dan weer zoals het moet.

      Mijn vraag waar ligt dit aan, waar komt het door? komt het vaker voor?
      Het valt op dat dit vooral bij warm weer gebeurt. :thumbdown

      vind het technisch gezien knap waardeloos dat de radiateurfan geschakeld zit op het contact. Dit zou compleet los moeten staan van de geschakelde plus.

      #18223471
      gose91
      Deelnemer
        Lid sinds:
        13 November 2013

        Heel vaak zal het niet voorkomen, maar als je je auto heet wegzet en de radiateurfan trekt direct je accu leeg wordt je ook niet echt gelukkig. Ik denk dat die fan daarom op de geschakelde zit
        Werkt alles wat met de geschakelde plus te maken heeft verder wel normaal? Het automatisch aan en uit van je radio of de werking van het achteruitrijlicht bijvoorbeeld… Beide probleempjes waar jij mee zit hebben met die plus te maken, dus als er meer klachten zijn kan het aan het contactslot liggen.

        #18223472
        tim_j
          Lid sinds:
          4 February 2007

          Hey bedankt voor je reactie.

          Op het moment van niet werken werkt de radio wel. Aanstekerplug dacht ik ook. Achteruitrij lichten weet ik niet uit mn hoofd. Zitten deze op de zelfde groep?

          Maar het is dus niet zo dat de thermosensor en fan op de constante Plus zitten?
          Dat het de accu leeg trekt zal wel meevallen. Wanneer de temperatuur zakt tot onder het werkbereik van de thermosensor slaat de fan uit. Zal hooguit 2 min zijn.
          Maar als deze regeling op de Geschakelde Plus zit af-fabriek is dat slecht geregeld :hmmz

          #18223473
          gose91
          Deelnemer
            Lid sinds:
            13 November 2013

            Je hebt er alleen niet veel aan als je fan laat draaien, terwijl de motor uit staat. De kvs in je radiator wordt dan wel lekker koud, maar het wordt niet naar de motor gepompt. In het instructieboekje staat ook dat je inderdaad een paar minuten stationair moet draaien bij een hete motor.
            Ik heb zelf een keer in de buurt van het contactslot zitten prutsen en het viel mij op dat er veel draden bij het kastje van het slot weggaan. Of dat er meerdere geschakelde plus draden zijn of dat die pas in de zekeringkast worden gesplitst weet ik niet.
            Het wordt voor jou een jacht met een multimeter ben ik bang

            #18223474
            TedMechanic
            Deelnemer
              Lid sinds:
              9 January 2007

              @gose91 wrote:

              Je hebt er alleen niet veel aan als je fan laat draaien, terwijl de motor uit staat. De kvs in je radiator wordt dan wel lekker koud, maar het wordt niet naar de motor gepompt.

              Jawel hoor, typische natuurkunde. Warm stijgt op en koud daalt neer. Dus als de koelvloeistof in de radiateur afkoelt, krijg je vanzelf een stroming in je radiateur. Die wordt van bovenaf door de motor aangevoerd door de “nieuwe” warme koelvloeistof. De plaats van de slangen aan je radiateur zijn strategisch gekozen. Daarom zit de warme kant bovenin en de koude kant onderin.

              Het zal niet zo effectief werken als met een waterpomp, maar het zorgt wel degelijk voor koeling en stroming door je motor.

              #18223475
              gose91
              Deelnemer
                Lid sinds:
                13 November 2013

                @TedMechanic wrote:

                @gose91 wrote:

                Je hebt er alleen niet veel aan als je fan laat draaien, terwijl de motor uit staat. De kvs in je radiator wordt dan wel lekker koud, maar het wordt niet naar de motor gepompt.

                Jawel hoor, typische natuurkunde. Warm stijgt op en koud daalt neer. Dus als de koelvloeistof in de radiateur afkoelt, krijg je vanzelf een stroming in je radiateur. Die wordt van bovenaf door de motor aangevoerd door de “nieuwe” warme koelvloeistof. De plaats van de slangen aan je radiateur zijn strategisch gekozen. Daarom zit de warme kant bovenin en de koude kant onderin.

                Het zal niet zo effectief werken als met een waterpomp, maar het zorgt wel degelijk voor koeling en stroming door je motor.

                Maar wel effectief genoeg om te voorkomen dat de koppakking gesloopt wordt? Daar hoef je niet heel lang voor in het rood te zitten namelijk.
                Als het inderdaad een beetje werkt, vind ik het zelf eigenlijk ook niet vreemd om de fan op de constante plus te zetten. Mits er een beetje fatsoenlijke accu aan vast zit

                #18223476
                TedMechanic
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  9 January 2007

                  Ik weet ook niet waarom ze er niet voor gekozen hebben om ‘m via constante plus te schakelen. Er zijn merken die dat wel doen. Als ik me goed herinner bleef de Renault van mijn vader nog even blazen nadat je ‘m stil zette.

                  #18223477
                  tim_j
                    Lid sinds:
                    4 February 2007

                    Ted, Inderdaad dat is de naloop. voel ik me eigenlijk veel prettiger bij.
                    Weet jij hoe dit precies zit in de astra?
                    Er zit mag ik aannemen een thermosensor in de radiateur die de fan aanstuurt in een gesloten circuit, maar Geschakelde spanning krijgt.
                    Lijkt het niet beter om de geschakelde spanning om te zetten in een constante spanning.
                    dat wanneer de motor heet is je deze niet direct af moet zetten weet ik wel. Maar helaas de andere personen die er ook in rijden weten het weer niet..

                    Maar goed, het eigenlijke probleem is dat de Fan en aanjager soms niet werken.
                    Ik zal inderdaad de boel moeten nameten. maar is er ergens een schema van de bedrading beschikbaar?
                    Als ik wilde gok doe denk ik dat de plus/min van de thermosensor richting zekeringkast gaan, en dan aan een geschakelde plus. wellicht achter een arbeidsrelais.?
                    Als ik dat weet maak ik er een constante voeding van. De accu is prima, is een 55Amp dat moet wel lukken.
                    Heb ook een Golf 2 die rijk uitgerust is kwa electrische opties deze heeft wel een naloop. gaat nooit fout.

                    #18223478
                    TedMechanic
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      9 January 2007

                      Is bij een Astra F zonder poespas (lees: airco) best makkelijk te veranderen. De thermoschakelaar zit in de radiateur inderdaad, maar die is als het goed is massa geschakeld, dus daar hoef je niets mee te doen. Het enige wat je hoeft te doen is de plus draad naar de ventilator vervangen voor een constante plus. Als je het quick and dirty wilt doen, kun je gewoon een draad vanaf de plus van de accu met een zekering ertussen naar de ventilator leggen.

                      #18223479
                      tim_j
                        Lid sinds:
                        4 February 2007

                        aha oke, dat is is eenvoudig. Ik zal het nameten of het inderdaad massa geschakeld is. Dan wordt het quick en dirty op een nette manier.

                        #18223480
                        sampa
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          21 December 2013

                          hoe moet ik de airco ventilator uitbouwen opel astra 2000 ?

                          #18223481
                          2000
                          Moderator
                            Lid sinds:
                            30 June 2004

                            @sampa wrote:

                            hoe moet ik de airco ventilator uitbouwen opel astra 2000 ?

                            Het meest handige (en ook meer kans van slagen + de overzichtelijkheid blijft bewaard) is hierover een eigen topic aan maken :thumbup

                          12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.