Astra F – paar vragen achteras / voortrein / grote beurt

Forumindex Forums Modellen Astra Astra F – paar vragen achteras / voortrein / grote beurt

  • Dit onderwerp is leeg.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #17256745
    muizenissen
      Lid sinds:
      9 July 2008

      Helden forummers. Ik heb wat vagen over mijn Astra F uit 1996 (is dat F1, of F2?) met een X16SZR motor erin (1.6 8V 75pk/55kW). Binnenkort gaat de ophanging eronderuit, om plaats te maken voor een Bilstein set met veren, maarrrrr..

      • Ik heb een veerpoot, compleet met demper/veer. Aan die veerpoot zit nog een naaf van een GSI (4-gaats), en daarop zit nog een remschijf + klauw van een Calibra turbo (dus dat zijn Meriva schijven? Die gan namelijk niet lang meer mee, dus ik moet even weten welke ik straks moet kopen).

        Op zich is dat allemaal leuk, maar het grote probleem is dat in die naaf ook nog een homokineet met aandrijfas zit. Verwijderen zal knap lastig worden omdat er nu geen bak aan zit die weerstand kan bieden, dus ik vraag me af wat dan de beste aanpak is: alles van de losse naaf afhalen, en de originele aandrijfassen gebruiken? Of de aandrijfassen uit de bak halen, en deze aandrijfassen erin knallen. En, past dat dan ook? Of zijn deze dikker / andere vertanding? Detail foto’s op verzoek te maken (ik heb ze nu niet).

      • Tweede punt is de achteras: ik meen me te herinneren dat er verschil zit tussen de diverse achterassen van een sedan, hatchback of stationwagon. Op ‘t oog leek het allemaal zeer sterk op elkaar, dus daar twijfel ik over. Iemand?
      • Derde: de verkoper is zo slim geweest om de remleidingen af te knijpen voor de achterremmen. Bij de achteras (GSI) zit een set remschijven met remklauwen, in op zich (erg) goede staat – op de remleidingen na. In tegenstelling tot wat er bij mij onder zit (A4) is het geen flexibele slang, maar een hard line. Hij heeft ze aan beide kanten losgeknepen (remklauw van as, en as van auto). Nu kan ik de auto > as delen geheid van de huidige as af halen, maar dan nog zit ik met de remleiding naar de remklauwen toe. Is dit een los onderdeel? Opel Teile biedt tot nog toe weinig soelaas.
      • Vierde: de remklauw vóór is van een calibra turbo – en komt nu van een Astra GSI af. Enig idee of ik hier in de problemen mee ga komen? Lijkt mij niet, qua remleidingen..
      • Vijfde: ik wil de Astra een beurt geven, en heb geen idee welke bougies ik nodig heb. Tips? Kenteken invullen op winparts en Opel Teile resulteert in 24 verschillende bougies…

      En wat foto’s om de droge tekst wat op te leuken.

      #18123597
      wim-v6
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 August 2005

        > F1 / F2
        – Dit is een F2: de F1 is t/m 1994 geleverd geweest
        – De F1 is nooit met een X16SZR motor geleverd (alleen C16NZ en X16SZ)

        > Naven zijn anders, van de Bigblock motoren.. dus passen zal het niet, de 1.6 as in de 2.0 liter naaf
        – Nu kan je de Schokbrekers en veren op jouw poten zetten, als het tenminste loswil
        – Je kan ook de naven overzetten (en gelijk voorzien van nieuwe wiellagers)
        — De 284 / 288mm schijven en klauwen passen ook de de naven van de 1.6, dat is het probleem niet..

        > Achteras
        – Afgeknepen leidingen is niet echt een oplossing
        – Op de sloop moet je ze wel kunnen vinden denk ik, Drukbegrenzers voor schijfremmen achter, dat ivm alle 1.8 16v en 2,0 16V motoren met schijven geleverd zijn.
        – Deze zitten meestal op de hoofdremcilinder (lang stuk metaal op een leidingaansluiting van de hoofdremcilinder, dan pas krijg je de leiding, die zit dan op de begrenzer geschroefd

        Willem

        #18123598
        muizenissen
          Lid sinds:
          9 July 2008

          Willem, thanks voor de reply. Ik heb me al flink rotgezocht, maar kom meestal Corsa en Manta projecten tegen ;).

          Afgeknepen remleidingen zijn geen optie voor mij, het moet werken. ‘t Is jammer dat de ‘sloper’ niet gewoon de leidingen uit de klauwen heeft geschroefd, dat moet immers gewoon kunnen lijkt mij. Dat sloop je tenminste niks (ja, dan loopt de vloeistof eruit, dat wel, maar da’s niet boeiend). Het beste leek het mij om de dempers gewoon over te zetten op de huidige naaf, dan hoef ik ook niets te klooien met homokineten (zijn nog prima en de hoezen zijn dicht, op de andere zitten volgens mij haarscheurtjes). Zolang de klauwen maar op de huidige poot passen vind ik het best, dan komen we daar wel uit.

          Voor de achterremmen: goed, dus op de sloop op zoek naar 16V blokkies (1.8+) met schijfremmen achter, en daar de leidingen vanaf halen. Is die drukbegrenzer ook nodig als ik de Calibra klauwen monteer? Dit omdat deze natuurlijk ook wat meer remkracht leveren dan de OEM Astra klauwen (en GSI klauwen), dus wellicht is die druk verhoudin voor/achter zo weer prima? Anders meteen meenemen van dezelfde 16V sloper…

          Iemand nog tips? In de regio Alphen is bijna geen sloper te vinden die niet meer geld verdient met ‘t kweken van plantjes in de achtertuin van z’n sta caravan, dan met het effectief demonteren van auto’s..

          #18123599
          wim-v6
          Deelnemer
            Lid sinds:
            12 August 2005

            Dat zou je eerst eens kunnen proberen inderdaad..
            Anders ben je achter weer onderberemd

            Maar euh, Afgeknepen leidingen, dat doe ik ook hoor, alleen maar om het vuil buiten te houden.

            Ik heb nog een aantal ABS pompen liggen met afgeknipte dichtgeknepen leidingen erin.. alleen maar om vuil buiten en remvloeistof binnen te houden..

            Willem

            #18123600
            muizenissen
              Lid sinds:
              9 July 2008

              Fair enough, maar goed, ik vind ‘t wel jammer dat-ie dat op beide kanten heeft gedaan ;). Beste is dus nu gewoon om een setje remleidingen van een as af te slopen… en dan ben ik er.

              #18123601
              touro_louco
              Deelnemer
                Lid sinds:
                4 May 2011

                @muizenissen wrote:

                Willem, thanks voor de reply. Ik heb me al flink rotgezocht, maar kom meestal Corsa en Manta projecten tegen ;).
                Iemand nog tips? In de regio Alphen is bijna geen sloper te vinden die niet meer geld verdient met ‘t kweken van plantjes in de achtertuin van z’n sta caravan, dan met het effectief demonteren van auto’s..

                Ik neem aan dat je met ‘Alphen’, ‘Alphen a/d Rijn’ bedoelt: dan kan je misschien ‘Carmix’ in Woerden proberen, die hebben van alles op voorraad liggen. Of anders ‘Auto Recycling Nederland BV/Verweij’ in Lopik. Die laatste heeft vaak wel een aantal F-jes en andere Opels op het terrein staan (en stapelt ze niet op, zoals bij ‘t Vertrouwen in Utrecht) en e.e.a. op voorraad.

                #18123602
                muizenissen
                  Lid sinds:
                  9 July 2008

                  @touro_louco wrote:

                  @muizenissen wrote:

                  Willem, thanks voor de reply. Ik heb me al flink rotgezocht, maar kom meestal Corsa en Manta projecten tegen ;).
                  Iemand nog tips? In de regio Alphen is bijna geen sloper te vinden die niet meer geld verdient met ‘t kweken van plantjes in de achtertuin van z’n sta caravan, dan met het effectief demonteren van auto’s..

                  Ik neem aan dat je met ‘Alphen’, ‘Alphen a/d Rijn’ bedoelt: dan kan je misschien ‘Carmix’ in Woerden proberen, die hebben van alles op voorraad liggen. Of anders ‘Auto Recycling Nederland BV/Verweij’ in Lopik. Die laatste heeft vaak wel een aantal F-jes en andere Opels op het terrein staan (en stapelt ze niet op, zoals bij ‘t Vertrouwen in Utrecht) en e.e.a. op voorraad.

                  Thanks! Inderdaad a/d Rijn. Ik zal beide slopers aanschrijven/bellen.

                  Ander idee: is zo’n hard line niet te vervangen door een ‘standaard’ flexibele, van auto naar klauw? Regelmatig goed vastzetten natuurlijk..

                  #18123603
                  muizenissen
                    Lid sinds:
                    9 July 2008

                    Even een QQ: ik heb natuurlijk Calibra klauwen (turbo, 751 FN 54/24/G en 752 FN 54/24/G). Is voor de 284mm schijven. De blokken zijn zo op als maar kan, dus even snel een tijdelijk setje eronder.

                    Gaat dit passen?
                    http://www.ebay.de/itm/ATE-Bremsbelage-13-0460-7052-2-vorne-OPEL-Astra-Calibra-Kadett-Omega-Vectra-/390389383927?pt=DE_Autoteile&fits=Model%3ACalibra+A&hash=item5ae50542f7″ onclick=”window.open(this.href);return false;

                    Qua maat lijkt het overeen te komen (evenals het gaatje in de rand), maar deze schijnen ook in elke Astra F klauw te passen? Zijn die hetzelfde dan? If so – waarom kan de Ferodo DS2500 dan niet in de Astra?
                    http://www.fineline-imports.nl/ferodo-racing-remblokken/ferodo-ds2500-remblokken/ferodo-ds2500-fcp685h-p9076-107284.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

                    Voor ik zinloos spullen bestel (ook al is ‘t dirt-cheap, je ziet ze zelfs al vanaf €9,90!), toch even checken… Later ook 284mm 4×100 Meriva schijven, als ik me niet vergis?

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.