Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra F koppeling kapot?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 januari 2014 om 09:16 #17263369
mijn astra koppeld niet meer.
de pedaal ligt op de grond.
de kabel is nog heel.
ik vermoed druklsger.
heb ik het goed of kan het wat anders zijn.om de drukgroep te vervangen.
moet ik de bak er af hebben.
moet ik dan ook de draagarm los hebben.
om de steekas los te krijgen????15 januari 2014 om 09:38 #18208231weet je zeker dat de kabel nog heel is?
zit het zwarte blokje aan het eind er ook nog aan? bij de hevel op de bak.
en ook nog vast aan het pedaal?
als je koppeling kapot is dan zou je het goed moeten kunnen horen namelijk.
ik denk dat het toch de kabel is.
15 januari 2014 om 11:47 #18208232nee kabel is nog heel.
als ik hem aan trek bij het blok beweegt het pedaal mee.
de hevel is ook geknapt toen ik thuis was.
toen ik er aan voelde.
er was toen geen weerstand.
en een rammelend geluid.
ik heb hem in de 2 gestart en in de 2 naar huis gereden zonder te kunnen schakelen.15 januari 2014 om 14:26 #18208233als het goed is zit er een servise luikje op je bak, dan hoef je de hele bak er niet af te hebben, hooguit iets los
15 januari 2014 om 14:28 #18208234en de hele cassete eruit nemen, daar zit je pries-as aan, anders krijg je het niet ertussenuit.
ik heb het nog nooit via het service luik gedaan zelf.
maar ook zonder koppeling kun je schakelen hoor, vergt wat feeling, maar gaat goed.
zelf eens ruim 120km gereden met een geknapte kabel.
15 januari 2014 om 14:29 #18208235voor de hevel bedoel je.
of ook de drukgroep???
want die is ook stuk volgens mij.
alles lag op de bodem toen het nog heel was.15 januari 2014 om 14:31 #18208236als je hevel kapot, dat is wel klote, weet niet of je daaraan kunt via het luikje.
zit 1 borgbout in, miss met geluk kun je eraan.
maar dan moet alsnog eerst de hele koppeling eruit.
15 januari 2014 om 14:33 #18208237Misschien tip voor de volgende keer. of als je nog ergens anders heen moet.
behalve wegrijden in zn 1 kan je prima schakelen zonder een koppeling.Uit de versnelling gaat sowieso altijd heel makkelijk. Op het moment dat je het gas los laat duw je tegelijkertijd de pook naar zn vrij. Dat is simpel en kan in elke auto zomaar altijd zonder problemen. Je voelt vanzelf het moment.
Zoals altijd: Niks forceren. Als ie niet wil, time je het niet goed.
In de versnelling is wat moeilijker. Dat gaat ie namelijk alleen als je het aantal toeren draait waarin je normaal in die gewilde versnelling zou rijden.
Dus geef een dot gas, laat het gas los en terwijl ie in toeren zakt duw je de pook in de gewilde versnelling als ie het juiste toerental draait.Als je dit oefent wordt je vanzelf beter in toerentallen schatten/aanvoelen en kan je eigenlijk probleemloos schakelen zonder koppeling.
Ik rijd met mn werkauto meer zonder koppeling dan met ;)
15 januari 2014 om 14:35 #18208238als ik deze foto zo bekijk zou het haast te doen zijn als je goed bent om op gevoel te werken haha
en denk dat je ook niet te dikke handen moet hebben15 januari 2014 om 14:40 #18208239lol die hevel is zo wel te vervangen.
maar drukgroep dus niet grrrr.
nou vrijdag de bak er maar af bij de garage.
ga nu niet buiten liggen sleutelen.
het hok is al vol met de paarse zonder velgen en veerpoten.15 januari 2014 om 14:47 #18208240Drukgroep en koppelingsplaat vervangen lukt sowieso door het luik, heb dat zelf ook wel eens gedaan. Ik zou dat sowieso als eerste proberen, voordat je de bak eraf haalt.
15 januari 2014 om 14:58 #18208241ohw kan dat.
hoe doe je dat met die pen dan.
alleen de bak losmaken.????
en naar achteren trekken????15 januari 2014 om 15:01 #18208242zoals ik al schreef, je moet de cassette eruit pakken.
dat is het deel waar alle tandwielen aanzitten, vanaf de wielkant eruit te krijgen.
15 januari 2014 om 15:03 #18208243deksel aan de zijkant verwijderen.
en met een vande bouten de pri as terug halen.dan kun je via het serviceluik bij je koppeling komen
15 januari 2014 om 15:08 #18208244ok nice we gaan het proberen.
15 januari 2014 om 17:53 #18208246Ik ben benieuwd hoe het gaat Brobbel1,
Wil je mij/ons op de hoogte houden ?
Ik hoop hier ook van te leren en ene hoop geld uit te besparen als het nodig is.Rik :angel
15 januari 2014 om 18:08 #18208245het verhaal van hoe je de platen er af haalt met de cassette los halen ben ik ook wel nieuwsgierig naar.
het schijnt allemaal best makkelijk te zijn.
maar ja, dat is met de meste dingen zo… als je het maar ff door hebt haha15 januari 2014 om 18:34 #18208247ik heb ff gespeurd.
ligt er aan welke bak je hebt.
als je een komvliegwiel gaat het verhaal niet op.je moet de …. pin er een stukje uittrekken en dan kun je de boel vervangen.
ik hoop morgen bij de garage teregt te kunnen.
om te sleuten.17 januari 2014 om 16:57 #18208248poging mislukt de bak is er af.
17 januari 2014 om 19:02 #18208249brobbel je heb pb
17 januari 2014 om 19:19 #18208250Hoezo mislukt?
17 januari 2014 om 19:24 #18208251het hangt er ook een beetje vanaf wat voor subframe je hebt.
en of het subframe in de weg zit of niet.een andere koppeling hoeft niet de wereld te kosten
17 januari 2014 om 19:30 #18208252koppeling heb ik gelukkig nog liggen.
drukgroep is er ook.
en hevel heb ik van de sloop gehaald.
helaas heb ik weer een aparte keering nodig.
die komt maandag pas binnen :(
nu staat mijn assie tussen de golfje’s 1 in.
hopelijk maandag weer klaar.17 januari 2014 om 19:48 #18208253Keerring?
Van de krukas ofzo?
17 januari 2014 om 19:56 #18208254van de pri as.
bak was volgens de monteur nogal zwart en vet van binnen. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.