Astra F – Heeft zij toekomst?

Forumindex Forums Modellen Astra Astra F – Heeft zij toekomst?

• Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 43)
  • Auteur
    diemux

Hallo,

Ik heb een Opel Astra F (1.4 uit 1992). De auto heeft al wat langer lopende problemen maar tot nu toe rijdt zij prima en sta ik nooit stil (lange afstanden op snelweg met +- 140 gaan haar goed af).

Problemen:

Al 2 jaar krijg ik de mededeling dat de koppakking zweet, afgelopen 2 jaar nooit hoeven bij te vullen. Afgelopen maand de eerste keer dat het lampje ging branden, bijgevuld en klaar. Toevallig vandaag nog even gechecked en merkte ik op dat er wel weer een flinke hoeveelheid op was (peil was op onderste markering van de 1 liter).

Overige zaken zijn de banden (zet er bijna elk jaar budget banden op, die gaan ongeveer 1,5 jaar mee), ze moeten i.i.g. weer vervangen worden. Een van de voorveren is niet helemaal lekker meer, weet niet of die vervangen moet worden. Radiateur is eigenlijk elk jaar wel lek, deze wordt elke keer gerepareerd.

Over het algemeen ben ik elk jaar zo’n 300 – 500 euro kwijt aan onderhoud. Nu ik merk dat de auto wel meer olie aan het gebruiken is (en ook het benzineverbruik omhoog gaat) vraag ik mij af hoelang zij nog blijft rijden. Geld voor een nieuwe auto is er niet.

De auto heeft voor de rest minimaal last van roest. Paar plekjes rond een deuk en een paar plekjes bij de deur aan de chauffeurzijde (door het dichtgooien van de deur is de lak gebarsten).

Koppakking vervangen gaat het denk ik niet worden. De garage vraagt er 700 euro voor.

wim-v6
      Deelnemer

Welk lampje ging branden.

een Astra-1.4 heeft namelijk geen lampje voor zowel oliepeil als koelvloeistofpeil!!!

Als je het olie lampje bedoeld heb je door het oog van de naald gekropen wat motorschade betreft.

te lage oliedruk door TE telaag oliepeil.

Dit oliepeil dien je regelmatig te controleren aan de hand van de oliepeilstok.

en dat zweten komt echt niet van de koppakking!!!

meestal komt dat hoger weg. (klepdekselpakking).

Willem

diemux

Rood lampje met icoon (welke weet ik even niet). Volgens de garage was het de koppakking die aan het zweten was.

Boven op de motor (waar die rechthoekige bovenkap zit, rechts daarvan zit een rood ding met 4 uitsteeksels) is het helemaal zwart van de olie (voornamelijk aan de linker zijde).

EDIT: Dit dus (plaatje geleend van internet, ook niet exacte dezelfde motor volgens mij):

(kennis van motoren is nihil)

soepkiepe
          Deelnemer

sowieso.. je koppaking is lek.. zegt de garage.. en je radiateur lekt.. rara waar blijft je koel water.
            je koelwater verlies je al door die lekke radiateur, waneer jij bij de garage aankomt en zegt dat je water verliest word er snel aan een lekke kop gedacht, vooral de garage kan ze zo mooi verdienen, k weet nie hoe het met een astra is ma alleen de pakkings zelf kosten nog geen 20 euro denk ik, maja daar komen de bouten en vlakken en alle kleine dingen bij dan..

ik ken iemand die moets voor nieuwe koppakking in de garage 7 a 800 betalen en bij de beunhazer 250.. dus wat vind jij je astra waard, zoals jij hem omschrijft lijkt het me een goeie auto, zet er eerst eens een nieuwe radiateur op, elke keer weer laten maken word ie namelijk ook niet beter van, des noods haal er 1 van de sloop, dan eens weer kijken wat ie doet met het water gebruik ;)

diemux

Momenteel loopt het koelwater niet weg, nooit meer bij hoeven te vullen sinds laatste APK. Lijkt mij dus nu niet het probleem.

Ow, vergeet bijna te melden dat sinds 2 weken de auto soms stottert in de eerste 10 minuten bij het wegrijden. Vermogen lijkt dan helemaal weg te vallen.

soepkiepe
              Deelnemer

dat wat jij op de foto heb staan is je kleppen deksel pakking, kost hooguit 20 euro en krijg je geld weer zelfs nog denk ik, de 8 boutjes los draaien, ouwe pakking er onder weg halen, randje van dat “dekseltje” ff schoonmaken en het randje waar hij afkomt ook, pakking er op leggen en kruislings aan draaien… let op, niet als een onwijze aan draaien anders draai je hem zo weer kapot, goed vast draaien en een week later eens na draaien of zo

diemux

[rquote=1866270&tid=142490&author=soepkiepe]dat wat jij op de foto heb staan is je kleppen deksel pakking, kost hooguit 20 euro en krijg je geld weer zelfs nog denk ik, de 8 boutjes los draaien, ouwe pakking er onder weg halen, randje van dat “dekseltje” ff schoonmaken en het randje waar hij afkomt ook, pakking er op leggen en kruislings aan draaien… let op, niet als een onwijze aan draaien anders draai je hem zo weer kapot, goed vast draaien en een week later eens na draaien of zo [/rquote]

Kan die pakking het olieverlies veroorzaken?

soepkiepe
                  Deelnemer

hij “zweet” dus er komt wel olie door ma dit zal nooit veel zijn denk ik.
                    ik denk dat je dat beter ff aan wimv6 of een andere forum lid kan vragen

Astraman
                    Deelnemer

Zweten is helemaal geen schande voor een auto van 19 jaar oud. Deze pakkingen zijn idd zelf goed te vervangen, ik zou een rubberen aanraden ipv een van kurk. Die koppeling kan volgens mij goedkoper vervangen worden, en ik denk dat als ik jouw zo hoor ik het eens bij een andere garage zou proberen want volgens mij hebben ze er of geen zin in, of ze willen misbruik van je onwetendheid maken.

koenelsenaar
                      Deelnemer

ff op http://www.mijngarage.nl kijken.

boekje1

nu ik dit leest heb zelf een astra van 1994 een 1.4 sedan ik ben ook om een andere pakking geweest ze raden mij toen een rubbere pakking aan voor kleppendeksel ,wat uiteindelijk dus wel een kurk pakking moest zijn dus let daar wel op
                          een kurkpakking kost je maar 5 euro en heb er zelf ook nog loctide vloeibare pakking tussengedaan bovenop de kurk pakking,heb nu geen problemen meer
                          zo rubber pakking is goed als je de groef in je kleppendeksel heb zitten zodat hij er niet van tussen gaat als je de boel aandraait dus beter een kurk pakking

wim-v6
                          Deelnemer

> zweten:

Klepdekselpakking lekt eigenlijk altijd wel bij deze motoren, is echt een probleempje welke eigenlijk geen kwaad kan.

> Garages en reparaties:

Garages praten heel makkelijk koppakking, kunnen ze lekker op verdienen.

3 cilinders lopen koud:

en het op 3 cilinders lopen koud kan komen door verschillende zaken, hier een kleine opsomming, mogenlijkheden
                            – Bougies helemaal versleten:
                            – bougiekabels slecht
                            – verdeelkap+rotor slecht
                            – temperatuursensor slecht of verkeerd verhaal.

Willem

boekje1

klopt wat willem zegt
                              ze willen aleen maar verdienen terwijl ze het zelf ook niet weten
                              klein voorbeeld
                              had een jaar geleden een andere auto
                              ging in toerental steetds omhoog en weer omlaag
                              garage wou me een nieuwe stappenmotor aansmeren tw van 234 euro, zei wacht nog wel even en laat het wel weten
                              bleek 1 dag later dat er allemaal olie bij mijn koelvloeistof zat in mijn radiateur zelf
                              wat dus het probleem was kop lek
                              betrefde toen een peugeot 106
                              dus je kan ook niet altyd uit gaan van wat een garage zegt

diemux

Ok, ben wat meer gerustgesteld over die koppakking. Ik heb volgende week een APK staan, zoals gewoonlijk krijg ik eerst van hun een prijsopgave voor de reparatie. Mochten er extreme dingen op staan zal ik dat hier nog wel even melden en misschien dan maar ook een andere garage raadplegen.

Bedankt voor alle (vooral vlotte) reacties!

boekje1

daar zijn we voor om mekaar te helpen
                                  dat is het fijne van deze forum ,ben zelf ook al genoeg keren geholpen op deze forum

soepkiepe
                                  Deelnemer

als ik jou was he, zal ik eens rond kijken als er op het forum ook eenbeunhazer bijjou in de buurt zit, want ik kan bijvoorbeeld wel zeggen van die en die garage is goedkoper, dat zal misschien eens een paar tientjes schelen.. zoals ik al zei, me tante moest voor een koppaking vervangen 7 a 800 betalen bij een garage, de beunhazer nam 250 ;) tel uit je winst

KadAstra-EF
                                    Deelnemer

Ten eerste:

Van harte welkom op dit forum !!(en dat na 4 jaar na je registratie)
                                      Voor het plaatsen van foto’s en een avatar verwijs ik je graag naar het volgende topic:

http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=139209

Ten tweede:

Als ik je verhaal zo lees dan heeft je auto wat achterstallig onderhoud wat weggewerkt moet worden.
                                      Ik zou zeggen als het financieel kan: los die problemen op en je hebt weer een goede auto, ook al omdat de roest :(:( bij jouw minimaal is. Je hebt er dan weer jaren plezier van !!
                                      Als de koppakking lek zou zijn dan spuugt de auto water door de uitlaat en dan kun je de druppels van je achterdemper halen. Ook kun je in het koelwatertankje kijken of je daar “oliekleuren” ziet. Als dit niet zo is dan valt het wel mee.

Hartelijke groeten, Rik

wim-v6
                                      Deelnemer

[rquote=1866468&tid=142490&author=KadAstra-EF]Ten eerste:

Voor het plaatsen van foto’s en een avatar verwijs ik je graag naar het volgende topic:

Ten tweede:

Als ik je verhaal zo lees dan heeft je auto wat achterstallig onderhoud wat weggewerkt moet worden.
                                        Ik zou zeggen als het financieel kan: los die problemen op en je hebt weer een goede auto, ook al omdat de roest :(:( bij jouw minimaal is. Je hebt er dan weer jaren plezier van !!
                                        Als de koppakking lek zou zijn dan spuugt de auto water door de uitlaat en dan kun je de druppels van je achterdemper halen. Ook kun je in het koelwatertankje kijken of je daar “oliekleuren” ziet. Als dit niet zo is dan valt het wel mee.

Hartelijke groeten, Rik[/rquote]

@ KadAstra-EF:

Mag ik jouw wat vragen:

Waarom zou er ten alle tijden bij een Lekke koppakking VEEL koelvloeistof meekomen uit de uitlaat,
                                        en zit er ALTIJD olie in de koelvloeistof??

Lekke koppakking omschreven, deze kan op meerdere manieren en plekken lekken namelijk, omdat deze eigenlijk alle vloeistoffen en drukken tegenhoud die de motor opbouwd.

1: lek van Cilinder naar koelvloeistog kanaal:
                                        > dan is er drukopbouw in het koelvloeistof reservoir, doordat Compressiedruk in het koelsysteem komt.
                                        – Draai de koelvloeistof dop er bij koude motor af, en laat de motor lopen tot deze redelijk richitng bedrijfstemperatuur komt, komt de koelvloeistof er vlot uitzetten kan je uitgaan van een lekke koppakking.

>> er is meestal sprake van veel koelvloeistof verlies

> Er kan sprake zijn van veel Witte ROOK (geen waterdamp)
                                        – er komt dan ook koelvloeistof in de cilinder, dit kan rot lopen veroorzaken

> Er kan sprake zijn van compressie verlies
                                        – er kan te weinig Compressie zijn, de motor kan rot gaan lopen.

> Er is in dit geval ook vaak verbrandings lucht / gassen te ruiken in de koelvloeistof tank

2: Lek van Cilinder naar Oliekanaal:

>> er is meestal sprake van veel olieverbruik

> lek in olieaanvoer naar boven, er komt olie in de cilinders
                                        – hierdoor kan witblauwige rook ontstaan welke stevig naar olieverbranding ruikt.
                                        – er komt veel olie in de verbrandings ruimten, er kan rot lopen ontstaan
                                        – er kan compressie verlies optreden, er kan rot lopen ontstaan

> lekkage naar olie retour kanaal, Er komt compressiedruk in het oliecarter en carterventilatie systeem.
                                        – hierdoor ontstaat een te hoge carterdruk,
                                        dit kan je controleren door met draaiende motor de oliedop los te draaien, komt er flink damp uit de dop, KAN dit duiden op een probleem met de koppakking
                                        – er kan compressie verlies optreden, dit kan rot lopen veroorzaken

3: Lekkage van olie kanaal naar koelvloeistof kanaal

> Er is dan spraken van olie bij de koelvloeistof en/of andersom
                                        – de motor zal hierdoor niet slechter gaan lopen/
                                        – er is spraken van olieverbruik en/of koelvloeistof verbruik
                                        – ook kan het zijn dat het oliepeil of koelvloeistof oploopt, door de toevoer van de andere vloeistof

4: Compressie lek naar buiten, van cilinder naar buiten
                                        > Dit geeft meestal een blazend of tikkend geluid
                                        – er treed Compressie verlies op, dit kan rot lopen veroorzaken

5: Van Cilinder naar cilinder:
                                        > Dit geeft ALTIJD rot lopen
                                        – er kan een flinke zuigerkanteling te horen zijn
                                        – auto wil ECHT niet meer vooruit (loopt op 2 cilinders + 2 cilinders die elkaar TEGENWERKEN)

6: Van olie kanaal naar buiten:
                                        > Er treek uitwendige olie lekkage op
                                        – aan de motor is qua lopen niks te merken
                                        – er is een flink olieverbruik.

7: van koelwaterkanaal naar buiten:
                                        > er treed uitwendige koelvloeistof lekkage op
                                        – er treed een flink koelwaterverbruik op.

LET OP: er kunnen ook meerdere van deze lekkages tegelijk optreden.

ik heb al meerdere manieren van lekke koppakking mee gemaakt.

Opel X14XE en X16XE motor
                                        – Lekkage van koelvloeistof naar oliekanaal
                                        – ook een keer olielekkage naar buiten mee gemaakt
                                        bij deze lekkages is aan het rijden niks te merken

bij mijn eigen X16XE:
                                        – doorgeslagen van cilinder naar cilinder
                                        daar was een stevig klakkend geluid te horen bij accelereren, en er was 0 aan vermogen beschikbaar, door de 2 bougiekabels van de niet werkende cilinders los te trekken heb ik op de overige 2 cilinders thuis kunnen komen.

ik heb laatst bij een Suzuki Swift een koppakking lekkage ontdekt van Cilinder naar koelkanaal, motor sputterde bij gasgeven, en als ie dan op 4 cilinders ging, was de nieuwe paus gekomen hoor.
                                        bij het losdraaien van de koelvloeistof dop had de radiateur meer weg van de fontein op het hofplein in rotterdam dan een koelradiateur.

ik heb ook koelwater > cilinder lekkage gehad bij een Alfa (fiat) diesel, deze motor liep gewoon goed, alleen had je Flink witte rook achter de auto met rijden en drukte deze de koelvloeistof door de ontluchting van de koeldop naar buiten.
                                        in de koelvloeistoftank is dan ook een stevige diesel verbranding te ruiken.

Willem

diemux

[rquote=1866468&tid=142490&author=KadAstra-EF]Ten eerste:

Ten tweede:

De auto heeft inderdaad weinig onderhoud gehad, enkel het hoog nodige. Ik zal eens gaan inventariseren wat er echt allemaal aangepakt moet worden en dat weeg ik dan wel op tegen de aanschaf van een andere tweedehands auto. Voorlopig gaat het even om de aanstaande APK en de olielekkage.

PS: Ik had reeds eerder gepost op dit forum, dit was echter een aantal jaar geleden en ik vermoed dat er het een en ander is opgeruimd :) Vanmiddag of anders morgen zal ik even een fotootje schieten van de auto en dan ook gelijk even van de huidige staat van de motor.

soepkiepe
                                          Deelnemer

zoals wat ik van jou heb gelezen in dit forum zal ik eerst ff een andere radiateur en nieuwe kleppen deksel pakking er op zetten, die 2 dingen samen ben je nog geen 50 euro kwijt, en op de sloop hebben ze vast wel een radiateur voor je liggen, blijkt deze lek te zijn kun je hem vast ruilen, ma dat ken je van te voren wel ff vragen

dan is je water verbruik sowieso al afgelopen, want je zegt dat ie al meerdere malen gemaakt is, op welke manier? hebben ze “de pil” er in gedaan? schijnt namelijk ook niet helemaal top spul te wezen.
                                            en vroeg of laat gaat ie toch weer kapot.

het olie verbruik weet ik zo niet waar dat weg komt, maar waneer jij het al zo ver heb gehad dat je lampje gaat branden en je olie echt op was dus, kan het zijn dat je autu daardoor wel meer olie gebruiken gaat.
                                            maar zoals ik al eerder zei, dat ken je beter ff aan iemand anders vragen ;)

Astraman
                                            Deelnemer

En daarbij zijn al die punten geen apk afkeur. Ze kijken alleen naar veiligheid en milieuzaken, dus remmen, roest, uitlaat, co meting, banden, als ie niet zo happy loopt of wat zweet dan is er niks aan de hand, jah of de olie moet eronderuit zeiken, dan word het een ander verhaal. Ik zou hem gewoon eerst laten keuren en daarna kun je in ieder geval een jaar rijden en het een en ander oplossen waarbij ik zou beginnen met de koeling. Dat zweten kan ie heel oud mee worden.

KadAstra-EF
                                              Deelnemer

[rquote=1866483&tid=142490&author=wim-v6][rquote=1866468&tid=142490&author=KadAstra-EF]Ten eerste:

Ten tweede:

@ KadAstra-EF:

Mag ik jouw wat vragen:

Waarom zou er ten alle tijden bij een Lekke koppakking VEEL koelvloeistof meekomen uit de uitlaat,
                                                en zit er ALTIJD olie in de koelvloeistof??

Lekke koppakking omschreven, deze kan op meerdere manieren en plekken lekken namelijk, omdat deze eigenlijk alle vloeistoffen en drukken tegenhoud die de motor opbouwd.

1: lek van Cilinder naar koelvloeistog kanaal:
                                                > dan is er drukopbouw in het koelvloeistof reservoir, doordat Compressiedruk in het koelsysteem komt.
                                                – Draai de koelvloeistof dop er bij koude motor af, en laat de motor lopen tot deze redelijk richitng bedrijfstemperatuur komt, komt de koelvloeistof er vlot uitzetten kan je uitgaan van een lekke koppakking.

>> er is meestal sprake van veel koelvloeistof verlies

> Er kan sprake zijn van veel Witte ROOK (geen waterdamp)
                                                – er komt dan ook koelvloeistof in de cilinder, dit kan rot lopen veroorzaken

> Er kan sprake zijn van compressie verlies
                                                – er kan te weinig Compressie zijn, de motor kan rot gaan lopen.

> Er is in dit geval ook vaak verbrandings lucht / gassen te ruiken in de koelvloeistof tank

2: Lek van Cilinder naar Oliekanaal:

>> er is meestal sprake van veel olieverbruik

> lek in olieaanvoer naar boven, er komt olie in de cilinders
                                                – hierdoor kan witblauwige rook ontstaan welke stevig naar olieverbranding ruikt.
                                                – er komt veel olie in de verbrandings ruimten, er kan rot lopen ontstaan
                                                – er kan compressie verlies optreden, er kan rot lopen ontstaan

> lekkage naar olie retour kanaal, Er komt compressiedruk in het oliecarter en carterventilatie systeem.
                                                – hierdoor ontstaat een te hoge carterdruk,
                                                dit kan je controleren door met draaiende motor de oliedop los te draaien, komt er flink damp uit de dop, KAN dit duiden op een probleem met de koppakking
                                                – er kan compressie verlies optreden, dit kan rot lopen veroorzaken

3: Lekkage van olie kanaal naar koelvloeistof kanaal

> Er is dan spraken van olie bij de koelvloeistof en/of andersom
                                                – de motor zal hierdoor niet slechter gaan lopen/
                                                – er is spraken van olieverbruik en/of koelvloeistof verbruik
                                                – ook kan het zijn dat het oliepeil of koelvloeistof oploopt, door de toevoer van de andere vloeistof

4: Compressie lek naar buiten, van cilinder naar buiten
                                                > Dit geeft meestal een blazend of tikkend geluid
                                                – er treed Compressie verlies op, dit kan rot lopen veroorzaken

5: Van Cilinder naar cilinder:
                                                > Dit geeft ALTIJD rot lopen
                                                – er kan een flinke zuigerkanteling te horen zijn
                                                – auto wil ECHT niet meer vooruit (loopt op 2 cilinders + 2 cilinders die elkaar TEGENWERKEN)

6: Van olie kanaal naar buiten:
                                                > Er treek uitwendige olie lekkage op
                                                – er is een flink olieverbruik.

7: van koelwaterkanaal naar buiten:
                                                > er treed uitwendige koelvloeistof lekkage op
                                                – er treed een flink koelwaterverbruik op.

LET OP: er kunnen ook meerdere van deze lekkages tegelijk optreden.

ik heb al meerdere manieren van lekke koppakking mee gemaakt.

Opel X14XE en X16XE motor
                                                – Lekkage van koelvloeistof naar oliekanaal
                                                – ook een keer olielekkage naar buiten mee gemaakt
                                                bij deze lekkages is aan het rijden niks te merken

bij mijn eigen X16XE:
                                                – doorgeslagen van cilinder naar cilinder
                                                daar was een stevig klakkend geluid te horen bij accelereren, en er was 0 aan vermogen beschikbaar, door de 2 bougiekabels van de niet werkende cilinders los te trekken heb ik op de overige 2 cilinders thuis kunnen komen.

ik heb laatst bij een Suzuki Swift een koppakking lekkage ontdekt van Cilinder naar koelkanaal, motor sputterde bij gasgeven, en als ie dan op 4 cilinders ging, was de nieuwe paus gekomen hoor.
                                                bij het losdraaien van de koelvloeistof dop had de radiateur meer weg van de fontein op het hofplein in rotterdam dan een koelradiateur.

ik heb ook koelwater > cilinder lekkage gehad bij een Alfa (fiat) diesel, deze motor liep gewoon goed, alleen had je Flink witte rook achter de auto met rijden en drukte deze de koelvloeistof door de ontluchting van de koeldop naar buiten.
                                                in de koelvloeistoftank is dan ook een stevige diesel verbranding te ruiken.

Willem[/rquote]

Willem, om je vraag te beantwoorden…..

heel vaak wordt een lekke koppakking herkent door verlies van koelvloeistof. Zo ook bij mij.

Ik heb 2 keer de koppakking van mijn C1.6NZ motor lek gehad.

Bij de eerste keer kwam er dikke witte rook uit de uitlaat en was het motorcompartiment thv het schutbord zeiknat. Gelukkig zag ik net op tijd dat de motor oververhit raakte en heb hem meteen stop gezet. conclusie bij de garage: lekke koppakking.

Bij de tweede keer hed ik niets door. wel moest ik elke keer een beetje koelwater toevoegen, maar dit moest steeds vaker. toen toch maar even achter de auto gekeken. Er was GEEN dikke witte rook maar wel druppels bij de achterdemper. Ik heb wat opgevangen en ja, toen wist ik het wel. Weer naar de garage. Conclusie: lekke koppakking.’

Ik heb ook bij een dorpgenoot even onder de motorkap gekeken omdat hij ook koelvloeistof verloor. Ik draaide de dop van het tankje eraf en zag olievlekken in het koelwater. Ik heb hem gezegd dat hij wel naar de garage kon gaan want volgens mij was de koppakking lek. Hoe kan olie anders in het koelwater terechtkomen ??
                                                Conclusie bij de garage: je raad het al, een lekke koppaking.

Ik heb gereageerd vanuit mijn ervaring en wat hier op het forum besproken wordt. dat jij met nog 20 punten aankomt voor oorzaken van een lekke koppakking dat wist ik niet. Volgens mij weet alleen jij dat :D.
                                                Bovendien wordt verlies van koelwater vaak gekoppeld aan een lekke koppakking…..Dit hoeft inderdaad NIET ALTIJD zo te zijn !!! Daarin heb je gelijk. Het kan ook een poreuze slang of radiateur zijn bijvoorbeeld

Wat moet ik er verder nog van zeggen. Zo veel kennis heb ik ook weer niet.

tevreden ?:D:D

Hartelijke groet, Rik

wim-v6
                                                Deelnemer

Bij opels word koelvloeistof meestal aan de waterpomp gekoppeld, en niet aan de koppakking.

druppels uit de uitlaat, en zelfs best veel, heb ik ook bij de Vectra, zeker als ze niet heel warm is, dus dat zegt uiteindelijk niks.

als je veel korte ritten maakt is het zelfs als ie warm is dat er veel water uit de uitlaat komt.

Olie in de koelvloeistof, let op, dit is vaker NIET de koppakking als Wel.

Veel moderne auto’s hebben een warmte wisselaar, als deze lekt krijg je ook olie in de koelvloeistof.

en dan word door garage in 9 van de 10 gevallen de koppakking voor jan met de korte achternaam vervangen.
                                                  dan komen ze erachter dat dat niet het probleem is.

Willem

diemux

Vanmiddag even wat fotootjes van onder de kap gemaakt, zie hieronder.

soepkiepe
                                                    Deelnemer

goed zwart daar jah haha

kleppendeksel er ff afhalen, heel goed in spuiten met dasty (ontvetter bij de wibra wat goed werkt)
                                                      intussen tyd ff de pakking er af halen, beetje schoonmaken zodat je geen onevenheden heb waar de pakking weer op komt, nieuwe pakking er opleggen, dekselt ff met een schuursponsje schoonmaken, maar niet onwijs hard drukken op dat sponsje, dan ff goed schoon maken en ook daar ff de onevenheden weg halen, dan weer terug zetten, kruislings aandraaien (is geen must maar doe ik wel altijd, van binnen naar buiten)

en als ik het zo bekijk is een nieuw oliefilter ook geen overbodige luxe :P

en om ff op KadAstra-EF en wim v6 in te gaan

ik snap al die problemen over die lekke koppaking sowieso niet heel goed, ik rijd al meer dan een half jaar met een lekke koppaking, ook goed is het niet, maar kan maar weinig merken qwa rijgedrag, en zie toch zeher olie tussen de kop en onder blok weg komen dus hij is 100% wel lek, rookt veel, lekt nouwelijkskoelwater, verbruikt ampr olie, en dat terwijl ik met 140 over de snelweg ga, en ook met regelmaat een kar er achter knoop, en dat zijn ook niet altijd even ligte vrachtjes voor me corsa a 1.4 van 92 en toch blijft ie door gaan, he enigewat ik merk is dat ie soms zeer sloom is met een lege kar er op om vanauit stilstand weg te rijden maar als ie eenmaal rolt rolt ie zonder problemen door :P

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 43)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.