Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra F GSi station C20XE
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
23 augustus 2011 om 15:04 #17872924
@oenatje wrote:
verdere plannen:
– cc inbouwen[GEREED]
– digidash inbouwen[BINNEN]
– station irmscher dakspoiler erop
– astra fase 1 spiegels erop [GEREED]
– electrisch dakraam inbouwen[GEREED]
– cv op afstand [GEREED]
– turbo remmen[LIGGEN KLAAR VOOR MONTAGE]hup en weer wat van het lijstje klaar
vandaag om 13:30 begonnen met Cruise Control inbouw en om 17:00 proefrit en werkt.
vanaf 40 per uur doet ie het
23 augustus 2011 om 15:10 #17872925AnoniemLid sinds:
1 January 1970Nice :)
23 augustus 2011 om 15:50 #17872926Goed man!
23 augustus 2011 om 17:47 #17872927foto van de unit
en voor de oplettende onder ons: originele GM accu geplaatst
23 augustus 2011 om 18:07 #1787292855Ah?
23 augustus 2011 om 18:14 #17872929wel mooi cc in een astra maar kan ik dit ook in mijn astra maken c16nz
en zo ja wat heb ik dan nodig ?
en wat kost het zo ongeveer ?michel
23 augustus 2011 om 18:34 #17872930@robert, idd 55 ah
benodigdheden:
– cc unit (mijne kwam uit een omega b1 van 1997)
– cc stekker
– remschakelaar met stekker (uit astra f of vectra a)
– cc hendel
– stekkertje waar cc hendel aanvast moet
– eventueel tech 2 stekker uit een astra g of zafira a, omega b. dit is optioneel.
– stuk geperforreerde rvs plaat van 8cm bij 18cm(om de unit vast te maken aan de accu bak)
– soldeerbout
– isolatietape
– wat draden23 augustus 2011 om 18:36 #17872931@okkie-001 wrote:
wel mooi cc in een astra maar kan ik dit ook in mijn astra maken c16nz
en zo ja wat heb ik dan nodig ?
en wat kost het zo ongeveer ?michel
Kosten liggen rond de 100euro tweedehands
@Baas J. wrote:
How to: Mechanische Cruise Control achteraf inbouwen Astra G.
Let op, deze how to gaat er van uit dat je totaal GEEN voorbereiding hebt in je auto, je kan dus eventueel inbouwstappen overslaan als jouw auto dat wel heeft!
Let op: Deze how to is niet voor E-gas modellen, je moet dus een fysieke mechanische gaskabel hebben dat aan je gasklephuis zit.
Let op: Ik gebruik alleen originele Opel onderdelen en bouw dit op een zoveel mogelijk fabrieksaf manier in!
Benodigd:
Gereedschap:
Kruiskopschroevendraaier
Torx bitjes set
Striptang
Boormachine met boor 8,5mm
Ringsleutel 13
Soldeerbout en tin
Platte schroevendraaierMateriaal: (zie ook afbeelding)
1 – Koppelingsschakelaar (106240093)
2 – Servo en stuurcomputer (en aansluitstekker)
5 – Secundaire gaskabel (101263444)
7 – Ophangbeugel (101263710)
8 – Bevestigingsstrip (100813834)
12 – Afstandsringetje
13/14 – Ring en moer M8 (102066915)
Stuurschakelaar met CC optie en contrastekker
Circa 1 meter trekhaak bekabelinsgdraad (13 polig)
Diverse kabelschoentjes en blauwe verbindblokjes
AfdichtkitMoeilijkheidsgraad: Average
Tijdsduur: ‘s Ochtends 08:00 beginnen, na het avondeten klaar!OK, daar gaatie dan apies..
– Verwijder je stuurkolom kappen (2x kruiskop / 3x torx).
– Verwijder tellerafdekkap + tellerunit (6x torx).Tellerunit voorzichtig loshalen door de lichtkleurige vergrendeling aan de bovenkant van de unit voorzichtig naar links om te halen.
– Verwijder oude stuurschakelaar (zit met 2 clipjes vast op je stuurkolom) en klik nieuwe CC hendel vast.
– Verwijder je opbergbakje aan de linkerkant (4 plastic platte “schroeven”).– Verwijder helemaal aan de onderkant van je dash de plaat die tussen je pedalen zit, deze zit met 2 soort zwarte klemmen vast. Klemmen loshalen en naar voren trekken.
– Verwijder je ruitenwissers (m8 moeren)
– Verwijder waterkeerrubber door naar boven te trekken
– Verwijder rubberenafdekstrip op je voorruit, gewoon eraf wippen, zit geklemd)
– Verwijder parafaanplaat (maak sproeislangetje even los)Ok, tot zover het sloop gedeelte…
Op de volgende foto zie je waar je de gaatjes van 8,5mm moet boren, deze gaten zijn door OPEL al AANGEGEVEN!
Boor ook uiterst rechts (waar je kabel om je motorkap open te doen naar buiten komt nog een gat (gat grootte afhankelijk van je kabelboom) Bij mij was 8,5mm genoeg.
Boor niet te dicht bij de bestaande kabel uiteraard.Nu gaan we verder met de kabelboom / elektrisch schema.
Het ziet er moeilijker uit dan het is…
Trek door het geboorde gat de 13 (of 9 als je hebt gestript zoals ik heb gedaan) kabels naar binnen toe. Kit het gat naderhand af tegen vocht!
Op de aansluitstekker van de servo/stuurcomp staan de letters vermeld die ook in het schema staan (A,B,C etc). Zorg er dus voor dat je de goede verbindingen maakt!
Ik heb een extra gat in het rubber geboord waar de stekker van je ruitenwissermotor naar buitenkomt en daar de 9 kabels doorheen getrokken en naar de servo geleid.
Binnen in je auto leg je A B C en F naar de nieuwe stuurschakelaar. Tevens leg je F naar een geschakelde plus draad, van je contactslot bijvoorbeeld.
Draad E gaat aan massa (op de dashboardkreukelbalk zit een centrale massa aansluiting, gebruik die).
Klik je koppelingsschakelaar in het vierkante gat dat zichtbaar is als je door het gat van je zekeringskast kijkt.
Let op, past maar op 1 manier.
Zorg ervoor dat je de 3 polige contrastekker op de sloop hebt gehaald! Zit bv op diesel astra g’s en sommige benzines.
De stekker heeft 3 draden, zwart, grijs en bruin.Bruin leg je aan aarde ergens
Zwart gaat naar F
Grijs naar DLeg draad G naar de zwartgele draad van je remlichtschakelaar, dit gaat t beste door via de plek waar je tellerunit zat de remlichtschakelaar een kwartslag te draaien en naar je toe te trekken. Nu kan je er makkelijk een draad opzetten.
Draad H gaat naar je OBD stekker, ik heb niet de moeite genomen deze aan te leggen, was me teveel moeite, en ging er van uit dat ik ‘t foutloos uit zou voeren :afro
Draad K is belangrijk, leg deze aan de blauwrode draad die naar je tellerunit gaat. Dat gaat het beste door de isolatie iets los te snijden en een beetje plek te maken voor de aansluiting.
Bouw alles weer in elkaar van binnen.
Monter de servo/stuurcomp met de beugel aan je auto door de tapeinden door de geboorde gaten te steken en aan de achterkant vast te zetten met M8 moeren.
Haal eerst je primaire gaskabel los (clipje).
Monteer de secundaire gaskabel op de servo, en de andere kant op je gasklephuis. Haal hem door het rechthoekige gaatje heen en klik ‘m vast. (Ook op 2de afbeelding te zien).Door middel van het klemmetje op de secundaire kabel kan je de vrije slag afstellen, zorg dat de kabel span staat maar niet je gasklep opentrekt.
Sluit de stekker van de servo aan op je servo.
Ga testrijden en check het volgende:
CC moet uitvallen bij aanraken koppeling, bij aanraken rempedaal, bij indrukken “0” op stuurschakelaar.
CC moet versnellen bij indrukken tweede knopje, vertragen bij eerste knopje van bestuurder uit gezien.
Werkt alles, proficiat, je hebt met succes CC op je assie gebouwd!
Werkt het niet, begin van voor af aan en check alles opnieuw!
Hier wat foto’s van t resultaat:
23 augustus 2011 om 18:38 #17872932Ronald, waar heb jij die geperforeerde RVS plaat vandaan?
23 augustus 2011 om 18:42 #17872933die van rvs heb ik in mijn vorige gsi gebruikt. nu heb ik een verzinkte uit de bouwmarkt gehaald. 2 euro
9 x 20 cm
ik heb er wel 1 over voor je. had er 2 gehaald
23 augustus 2011 om 18:50 #17872934@Oenatje wrote:
die van rvs heb ik in mijn vorige gsi gebruikt. nu heb ik een verzinkte uit de bouwmarkt gehaald. 2 euro
9 x 20 cm
ik heb er wel 1 over voor je. had er 2 gehaald
OK, neem ik zaterdag wel mee dan ;)
23 augustus 2011 om 18:56 #17872935dankje nu rustig rond zoeken
michel
24 augustus 2011 om 05:27 #17872936het ziet er moeilijk uit, maar het is vrij eenvoudig
7 september 2011 om 20:55 #17872937erg gave station ga hem zeker in de gaten houden
20 september 2011 om 10:08 #17872939hier wat foto’s van het nieuwe leren stuur:
oud versleten stuur:
airbag eraf (torx nr 30) eerst accu loshalen en min 15 min wachten
airbaglint losschroeven en laten zitten:
zo lijkt het net een brommer met die 2 hendelsnieuw stuur erop
airbag er terug op
en klaar. al met al half uurtje werk
20 september 2011 om 10:10 #17872940mistlamp vervangen omdat er in 1 een gat zat
oude:
oude en nieuwe
nieuwe op zijn plek:
20 september 2011 om 11:06 #17872941Netjes gedaan!
Zo hoe jij je stuur loshaalde moet dat ook zo voor een sportstuurtje?20 september 2011 om 13:28 #17872942heb je nu airbag stuur?
20 september 2011 om 13:29 #17872943bots
20 september 2011 om 13:41 #17872944AnoniemLid sinds:
1 January 1970Hele nette Astra!
Je hebt hem toch niet bij Stouten achter gelaten he? haha
Hebben die nog fatsoenlijke Fjes staan?20 september 2011 om 13:46 #17872945nee op moment niet, er staan er wel maar die worden altijd snel leeggeroofd. stond een goude met koplampsproeiers en stoelverwarming, is niks meer van over
20 september 2011 om 14:25 #17872946Ik heb een Airbag stuur ja,
Zal dat problemen geven?20 september 2011 om 14:27 #17872947AnoniemLid sinds:
1 January 1970pff, hierzo op de sloop staat het vol met Fjes :)
20 september 2011 om 14:46 #17872948waar heb jij dat elec dakraam mechanisme uit?? is dat icm compleet dakraam systeem of alleen dat kapje met schakelaar ofzo??
verder super nette bak zeg!!!
20 september 2011 om 14:58 #17872949@lambo452heb het uit een astra f gehaald. had geen optie’s maar wel electrisch dakraam :???:
@mr.f welke sloop is dat?
@mikoss, het is af te raden om een sportstuur te monteren om een paar redenen. verzekering kan moeilijk gaan doen als er iets gebeurt en jij hebt geen airbag meer. verder: auto’s die vanuit de fabriek geen airbag hebben, hebben een ander stuurhuis, 1 tje die wat meegeeft als je er met je kanis op klapt. auto’s met airbag stuur hebben een stuurhuis die NIKS mee geeft. dus letsel is veel groter als je dat airbag stuur verwijdert voor een sportstuur. neem dan een sportstuur met airbag. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.