Astra F (GSi) C18XE – schommelende toeren

Forumindex Forums Modellen Astra Astra F (GSi) C18XE – schommelende toeren

• Dit onderwerp is leeg.
11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    DarkDaedelus

beste mensen op het opel forum!

Ik ben hier al een tijdje lid, houd dan ook hier en daar wat in de gaten op het forum, maar
      vind helaas niet vaak iets om in te springen om anderen te helpen. Helaas ben ik nu zelf tegen
      een euvel aan gelopen.

Het gaat om:

Astra F GSi 1994
      HR-RR-46

Scenario:
      Mijn C18XE heeft een keer de koppakking vervangen gekregen, en eigenlijk is het hierna begonnen,
      de toeren schommelen.. (er is NIET aan het stationair toerental moertje gedraaid geworden).

1500 stationair, maar wanneer 1 keer op het gas getikt word, schommelt deze tussen 1100 en 1300 ongeveer.
      Dit dus ook wanneer ik wil wegrijden, en wanneer ik wil schakelen merkbaar. Vooral erg vervelend bij stoplichten.
      Opmerking: Geen storingslampje.

Al gedaan:
      – Open luchtfilter (voorheen nooit problemen mee gehad) vervangen door een dichte originele c18xe filterbak
      – Stappenmotor losgetrokken na starten motor -> Toeren 2000/2500, geen schommelen in toeren
      – Stappenmotor helemaal schoongemaakt met remmenreiniger en wd40
      – Stappenmotor vervangen met andere (2 maal) (uiteraard pakking ertussen)
      – Gasklep(huis?) eraf gehaald en volledig gereinigd (uiteraard pakking ertussen)
      – Luchtmassameter losgehaald -> Motor wilt direct uitvallen
      – Nokkenaspositiesensor los gehaald -> Motor bleef hetzelfde lopen, na starten zonder deze toeren erg hoog.
      – Kabels gecontroleerd nokkenaspositiesensor, deze sensor was blijkbaar al eens vervangen, gesoldeerd en
      getaped echter niet netjes met kabelbreuken en kabel bloot liggend. Deze opnieuw gesoldeerd.
      (wat een pokkewerk als die niet blijven zitten xd).

– Nokkenaspositiesensor doorgemeten (iets van een post van Wim-v6 teruggevonden):
      pin 1 en pin 2 gaf 11,7
      pin 1 en pin 3 gaf 12,0
      geen idee hoe ik 3 en massa moet doen

– Krukas sensor los gehaald en schoongemaakt en doorgemeten:
      pin 1 en pin 2 gaf 11,9
      pin 1 en pin 3 gaf 12,4
      pin 2 en pin 3 gaf 0,7

@Wim-v6 wrote:

wim-v6 schreef:Haal de sensoren eens los, ijzerslijpsel op de sensor kan ze in storing brengen..

Krukas positie sensor:
      Weerstand tussen 3 en aarde = 0 ohm

Nokkenas positie sensor:

tussen pin 1 en 2 10,7 t/m 14,7 Ohm
      tussen pin 1 en 3 11,2 t/m 15,2 ohm

Willem

Helaas heb ik zelf geen vervangende onderdelen voor deze sensoren,
      maar zou ze graag willen testen voor ik ze nieuw ga kopen..

Ik hoop dat jullie hiermee genoeg informatie hebben om mij een beetje op weg te helpen naar een oplossing.

Pim (DarkDaedelus)

gerben rsv
      Deelnemer

Gaskabel te strak?

Valse lucht?

Haasje17
        Moderator

Ik denk dat je een vacuum lek hebt of dat je stappenmotortje ernstig is uitgesleten waardoor het niet goed meer sluit.
          Vacuum lek kun je denken aan slangen , scheurtjes in de aanzuigbuis andere rubberen slangen of pakking tussen je kop en inlaatspruitstuk of pakking tussen de gasklep en het spruitstuk welke lekt.

DarkDaedelus

@gerben rsv
            De gaskabel is redelijk soepel afgesteld, wanneer ik het pedaal indruk (of aan de kabel trek)
            gebeurd eerst niets (komt op spanning) daarna wordt er pas gas gegeven.

@Haasje17

vacuum lek blijft zeker een mogelijkheid, helaas kan ik hier niets van terugvinden.

De aanzuigbuis is volgens mij niet lek;
            wanneer ik mijn filter eraf, en mijn hand hier op de aanzuigbuis houdt trekt deze vacuum en hoor ik nergens iets sissen
            en wilt het blok heeeel graag uitvallen / valt dan ook uit.

De pakking tussen kop en inlaatspruitstuk is er nieuw op gekomen.
            Pakking tussen gasklep en spruitstuk is helaas ook een nieuwe opgekomen.

De kleine slangetjes zijn zeker een mogelijkheid, maar ook hier word nergens aangezogen / gesist.
            Misschien dat er 1 fout zit, weet niet of dat een mogelijkheid kan zijn?

Denk niet dat het stappenmotortje ernstig uitgesleten is (heb 3 verschillende geprobeerd).

wim-v6
            Deelnemer

Kijk in Handleidingen en instructies topic (HOW-TO) in het 4cilinder benzine motoren gedeelte, en dan gasklep en carterventilatie gaatje C18XE X18Xe X20XEV X22XE Y22XE Z22XE motoren.

daar staat een omschrijving van hoe je probleem op te lossen, meestal is enkel de stappenmotor vuil.

Willem

DarkDaedelus

Ik heb inderdaad de how to meerdere keren doorgelezen, gasklep en stappenmotor zijn helemaal schoon.
                Het carterventilatiegaatje wat door sommigen opgeboord worden is bij mijn auto al redelijk groot / zit dan ook niet dicht.
                Maar dit is voorheen niet anders geweest toen hij wel wilde starten.

Heb momenteel een krukassensor en nokkenassensor besteld aangezien ik daar bekabeling en stekker zelf van gecontroleerd had,
                hierna startte de auto helemaal niet meer en kreeg ik foutcode 19..

Wanneer ik deze 2 heb vervangen kan ik pas weer een update geven.

syl-astra

doe er maar eens een nieuwe temp sensor in

DarkDaedelus

Wegens een klein ongeval (controleren van nokkenassensoren en krukassensoren) wilde de auto helemaal niet meer starten.
                    Hierbij is krukassensor vervangen geworden en auto start weer direct. Wel nog met schommelende toeren, echter wel minder.
                    Daar hij nog op noodloop loopt (4500 begrenst), moet die eerst gereset worden.

@Syl-Astra
                    , welke temp sensor bedoeld u / waar kan ik die vinden? Is dit de kleine witte sensor voor de luchtmassameter?

DarkDaedelus

Op-Com is binnen, foutcode 92 is opgelost. Verder totaal geen foutcodes erin.

Even een beetje info vanuit de opcom die misschien interessant is:

Stationair nog niet aan het gas gekomen:

Engine Speed, 1.568RPM
                      Throttle Position Sensor, 0,86V
                      O2 Sensor Loop, open, dicht, open, dicht, open, dicht
                      Idle Air Control, 102Steps
                      IAC Adaption Slope (Idle Air Control), 128 steps

Na 1 keer op het gas te hebben getreden:
                      Engine Speed: 1.472RPM (Edit: hier schommelt die dus van 1100 / 1500)
                      Throttle Position Sensor, 0,84/0,86
                      O2 Sensor Loop, OPEN
                      Idle Air Control, 105 steps
                      IAC Adaption Slope (Idle Air Control), 128 steps

Desired RPM bij beide waren 704 RPM.

wim-v6
                      Deelnemer

Buiten het hoge toerental geen vreemde dingen..

Wat zegt ie bij gasklep positiestand?? Idle / Open / Full trhrottle??

Willem

DarkDaedelus

Idle / niet ingedrukt: 0,86
                          Full throttle: 4,xx

(edit: even afbeeldingen gefixed)
                          (zal morgen even de juiste waardes pakken. Dit een tabel uitdraai van het stationair lopen voor een minuutje:

(piek was geen volgas, volgas is 4,xx)

spark angle, deze vind ik persoonlijk een beetje vreemd:

Excel sheetje: http://www.pimalford.com/downloads/UitdraaiStationair.xlsx

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.