Forumindex › Forums › Overige › Restauratie, verbouwingen en styling › Astra F Cabrio 20XE –>> de motor draaid!!
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 december 2013 om 19:50 #17262424
Aangezien ik toch ook al een tijdje bezig ben met het verbouwen van mijn astra cabrio wou ik toch ook even de verbouwing met jullie delen.
heel erg veel tijd heb ik tussen door ook niet om de verbouwing bij te houden met foto’s en dergelijken maar ik zal mijn best doen.Het begon vorig jaar de winter allemaal, toen ik besloot om me zelf bezig te houden in de winter, en ik een originele 20XE, ja een echte 20XE tegen kwam. Het blokje had net iets meer als 200.000km gelopen. Deze wezen op halen en besloten om eerst maar eens de motor op het gemakje te reviseren. Helaas zijn hier de foto’s van verloren gegaan omdat mijn harde schijf gecrasht was.
maargoed even het idee achter de 20XE en wat er tot nu toe aan gebeurt is, het blok compleet gestript tot op het kale onderblok, nieuwe zuiger veren, arp drijfstang bouten gemonteerd, de cilinder kop vlak laten slijpen en er 0,10mm af laten halen, de kop verder gereviseerd zoals het hoort alles nieuw.
en toen begon het natuurlijk te kriebelen, als we nu toch bezig zijn kunnen we het net zo goed doen, dus een tijdje lopen zoeken en meten, en uit eindelijk een setje risse 280gr nokkenassen aangeschaft, incl versterkte klep veren en verstelbare nokkenas poeli’s natuurlijk.
meteen een X20XER olie pomp op het blok gemonteerd en de olie zeef aangepast. De kop weer op het blok gemonteerd met een stalen koppakking en arp bouten, zo heeft het blokje een aantal maanden gestaan omdat ik het te druk kreeg op mijn werk, in de tussentijd een aantal delen in opel rood gespoten, en toch maar besloten om een lexmaul spruitstuk aan te schaffen, deze met de injectie galerij ook gespoten.
dit is hoe hoe het blokje er een tijd bij gestaan heeft
en toen kwam de vraag natuurlijk waar gaan we het blokje eens in bouwen, uit eindelijk afgelopen zomer (juli) met het mooie weer de beslissing genomen om een cabrio te kopen, aangezien ik op 5km van de zeeuwse kust woon en 15km van de belgse kust, is het hier heerlijk toeren met een cabrio.
na een aantal cabrio’s bezichtigt te hebben een mooi exemplaar in limburg gevonden, 144.000 km op de teller en een origineel nederlandse auto, en met een c20ne. hier toch nog een goede 2 maanden heerlijk van kunnen genieten en toen kon er begonnen worden met om bouwen, omdat de cabrio nu toch nog ree, eerst de auto maar eens een goede 70 mm voor en 60mm achter naar de grond gebracht. en een bumper lip gemaakt van een bumper lip van een renault espace.
en vervolgens met de motor ombouw begonnen, ik dacht nou dat doen we ”even” moest ik toch een beetje passen en meten met de motor steunen van de 20XE en de C20NE gelukkig past dit allemaal mooi op elkaar.
de C20NE er uit
en vervolgens omdat de motor ruimte toch leeg was de kabel boom maar aan passen, schema’s er bij en draadjes uit zoeken, wat altijd een leuk werkje blijft.
dit eindelijk voor elkaar gekregen en in de motor ruimte geplaatst en toen kon de 20XE er eindelijk in.
een beetje passen en meten, het heeft niet veel over maar het past haha (mag ook wel natuurlijk aangezien een gsi ook met een c20xe is) nu heeft de lexmaul niet veel plek over aan de achterkant.
even het kleppendeksel er op om een idee te krijgen
onlangs weer verder gegaan, en de kabel boom zit nu zo goed als aangesloten, de stuurpomp zit het kleppendeksel er op, nieuwe onsteking er op rotor, verdeler, kabels, en bougie’s
afgelopen week eindelijk na 3 weken wachten mijn ashley exhaust uitlaat spruitstuk binnen gekregen, voor de mensen die ook nog opzoek zijn naar een spruitstuk voor niet al te veel geld, hij kost ongv een kleine 300 euro incl verzend kosten, alleen moet je dan nog wel zelf even een flens of flexibel deel er aan maken.
verder ziet het er netjes uit en past ook netjes
ook een aantal meters binnen kregen, een olie druk en temp meter zijn geen overbodige luxe natuurlijk op zon blok. deze moeten nog op de plaats komen van de boardcomputer, aangezien deze toch alleen maar tijd en datum aan geeft en ik dit ook wel op mijn gsm kan zien. interieur ligt op het moment helemaal op zun kop hier zal ik nog proberen een aantal foto’s van te maken.
ondertussen ook al een deel van de uitlaat aangeschaft een kat vervanger, (aangezien het een 20XE is) en een midden demper vervanger van 63,5mm. het idee is om de originele einddemper aan te passen om deze zo origineel mogenlijk te houden.
olie koeler direct achter de grill geplaatst met een paar flexibele slangen die ik opmaat het laten maken bij de hydroliek boer hier op het industrie terrein. een kort olie filter gemonteerd in verband met de sensor plaat aan de olie pomp aangezien het origineel olie filter anders het draag arm raakte.
7 december 2013 om 21:05 #18197602Leuk project!
13 december 2013 om 17:40 #18197603vandaag de simmons compensator voor het spruitstuk binnen gekregen in 63,5mm
en de koude lucht toevoer die in de voorbumper moet komen, dus morgen kunnen we lekker verder.
nog een paar kleine dingen en hopelijk kan het blokje zun eerst toeren nog maken voor het nieuwe jaar.14 december 2013 om 17:40 #18197604vandaag nog een klein beetje werk verricht,
de compensator aan het spruitstuk gelast, het spruitstuk en de thermostaat gemonteerd.
en een lucht kelk in de voorbumper gemaakt voor de koude lucht toe voer.helaas vandaag niet egt verder gekomen aangezien we er voor een auto berging uit moesten, ook dit is mooi werk natuurlijk (voor ons dan toch, meestal voor de eigenaar van de auto die we moeten bergen niet bepaald)
14 december 2013 om 19:11 #18197605leuke cabrio reed deze niet eerst in born/susteren rond ??
leuk motortje heb zelf ook een echte 20xe liggen met costcast kop :P voor straks in mijn ascona
is dat een groep a spagetti ??? waar heb je deze vandaan lijkt me wel een leuke optie voor mijn ascona aangezien een standaard xe spruit stuk ni onder ascona c past en de rest van mijn uitlaat is al groep a..14 december 2013 om 22:08 #18197606ja klopt als ik het goed zeg heb ik hem uit Neer gehaald.
het is niet helemaal groep a het einde van het spruitstuk is geen 63,5mm maar 58 of 60mm
maar zoals je op bovenstaande foto kan zien toch een heel stuk groter als het origineel.
ik heb hem uit engeland laten komen http://www.ashleyexhausts.co.uk/” onclick=”window.open(this.href);return false; alleen staat dit spruitstuk bij hun op de website onder vauxhall nova 4-2-1ik heb er nu zelf een compensator van simmons op gelast, zat wel een klein beetje speling op, maar nou niet dat je een gat van 5mm dicht moet lassen rondom.
19 december 2013 om 21:07 #18197607afgelopen dagen lekker aan het vechten geweest met de radiateur en koelven, helaas paste. i.v.m. het ashley spruitstuk de koelven niet meer, en kwam ik ook niet lekker uit met de koelslang tussen radiateur en thermostaat. een nieuwe ”varkensstaart” had ik nog liggen dus zonde om een flexibele koelslang aan te schaffen
dus van de week een radiateur incl koelven voor een astra f gsi laten komen, en deze dan maar geplaatst na het verwijderen van de radiateur bak, die er origineel zit. helaas past de koelven nu nogsteeds niet, nu licht het probleem niet zo zeer bij het spruitstuk alleen zitten nu de servo leidingen in de weg :fy1 dus vanavond dan maar een platte spalven besteld die aan de juiste afmetingen voldoet zodat ik deze dan eindelijk passend krijg.
19 december 2013 om 22:09 #18197608wat voor bumper lip heb jij er ondergezet ?? :jerry
een laguna gok ik
21 december 2013 om 08:50 #18197609Mooi project hoor :thumb, met een XE blok lijkt het een heel stuk mooier (en voller)
@Gogogo_1555, ik las ergens dat de strip van een espace was, dus Renault was al een goede gok ;)succes verder en ik blijf dit topic volgen
groetjes Rinus21 december 2013 om 14:33 #18197610Dan gaat ik er ook os voor kijken ziet er Super dik uit
Sent from my RM-846_eu_euro2_357 using Tapatalk
21 december 2013 om 17:54 #18197611@GOGOGO_1555 bijna goed indd, deze lip heb ik vanonder een renault espace 2 gehaald,
er stond er nog 1 op me werkt voor onderdelen dus dat was de makkelijkste en goedkoopste oplossing en zelf ben ik vrij tevreden met het eind resultaat.
wel moest de lip iets aan gepast worden, aangezien een espace nogal wat breder is. het mooie is dat een terug lopen de rand heeft van boven, dus even een paar gaatjes boren een paar popnagels er door en vast zit hij.C-coupe71 haha dankje, en voller is het zeker! ik ben nogsteeds aan het puzzelen met de koelven aangezien dit niet egt lekker past, maar gelukkig hou je met zon lexmaul spruitstuk en berg ruimte onder het spruitstuk over voor je kabels e.d.
24 december 2013 om 15:56 #18197612Altijd balen als je een blok volledig hebt opgebouwd, in de auto hangt en je zover ben dat er koelvloeistof en olie in kan, na er 8L koelvloeistof in gedaan te hebben, er achter komen dat er een klein gaatje in 1 van de koelslangen zit :fy1
deze was zelfs nieuw vervangen, dus maar ff terug naar de leverancier en kijken of ik een nieuwe kan krijgen, want dit is nix natuurlijk1 februari 2014 om 17:53 #18197613Na een aantal weken ff geen tijd en plek meer gehad te hebben i.v.m. de bouw van een spuitcabine, nu eindelijk weer tijd gehad om aan de astra verder te gaan.
een nieuwe koelslang van de leverancier gehad omdat die ander lek was van nieuw af, deze dus gemonteerd.
en lekker draadjes aan het trekken geweest voor de meters in het dashboard.het dashboard lekker uit elkaar, en straks weer het heerlijke werkje om de kabels van de kachel terug te steken. hier heb ik egt een hekel aan, maarja het is niet anders.
blokje gevuld met 15w40 minerale olie voor de eerste ronde om alles weer te laten inlopen. en een paar nieuwe filters gehaald bij de dealer, verkorte filters in plaats van de normale 650401 heb ik nu de 5650305 deze zijn 70mm hoog.
8 februari 2014 om 16:43 #18197614Vandaag weer een dag lekker kunnen door doen aan het dashboard, na een hoop gekut met de kachel bedieningsdraden. Zit hij eindelijk weer terug op zun plek. de accu er maar even in gezet om te kijken of het ook echt werkelijk werkt.
Ook meteen maar even de nieuwe spal ventilator geplaatst, aangezien de originele koelven en de koelven van een gsi niet paste i.v.m. het ashley spruitstuk.
en in de garage is het heeerlijk te doen
ff een shot op de stallingsvelgen.8 maart 2014 om 19:40 #18197615Na even een tijdje niet veel meer gedaan te hebben, ben ik vandaag weer verder gegaan met de cabrio.
alleen de uitlaat moest er nog onder gehangen worden, en dan verder klaar gemaakt worden om te startten.nu zit de uitlaat er onder, alleen viel mij op dat de radiateur lekte… weer een kleine tegenvaller dus maar ff een nieuwe bestelen maandag.
Het blok gevuld met olie en eerst een paar keer gestart zonder dat de ecu er aan hing om overal toch een beetje olie te krijgen, op ten duur begon de olie druk meter netjes op te lopen dus de ecu er aan gehangen en geprobeerd te startten.
Helaas gebeurde er vrij weinig, dus als eerste maar even gecontroleerd of hij toch wel wil vonken, maar helaas… helemaal niks aansluitingen op de ontstekingsmodule gecontroleerd en netjes plus en min, signaal gemeten op de ecu en op de module ook hier netjes signaal op, dus helaas vrees ik dat de ontstekingsmodule kapot is, ook hier maandag maar even een nieuwe voor bestellen en dan nog maar weer eens proberen.12 april 2014 om 17:32 #18197617eindelijk is het er van gekomen, na een aantal weken de bekabeling na gelopen te hebben, een nieuwe ontstekings module geplaatst te hebben en vandaag een nieuwe MSD bobine gestoken te hebben draait de motor eindelijk! :jerry
deze even lekker laten in lopen, nog maar een nieuw filter er op en nieuwe olie er in en even op groene platen het eerste rondje rond het industrie terrein gereden, gewoon omdat ik het niet kon laten,
nu is het nog een kwestie van de kleinigheidjes afwerken, helaas raakt mijn olie filter nog steeds het draag arm, hier zit een sensor plaat tussen van raid en is er al een kort filter gemonteerd, heeft er toevallig nog iemand hier een oplossing voor??
12 april 2014 om 18:25 #18197616ik heb dat probleem ook met mijn ascona daardoor heb ik geen oliekoeler op mijn c20xe ik moet er ook ooit eens een oplossing voor vinden
12 april 2014 om 19:02 #18197618ik heb de op lossing voor de sensor plaat al gevonden/door gekregen
even de link door kijken, dan moet je er wel uit komen denk ik.gewoon die sensorplaat weg laten en het dan zo oplossen
viewtopic.php?f=20&t=140937&start=1521 april 2014 om 17:31 #18197619van het weekend weer even bezig geweest, en de adapter plaat voor de sensoren weg gehaald en de sensoren in het olie kanaal achter op het blok gemonteerd, de imbus kwam er lekker lastig uit, maarja wat wil je na 25 jaar
nu heb ik genoeg plek voor mijn filter, ik gebruik nu een knecht/mahle OC242 filter, deze is net zo groot als het verkorte filter dat ze bij m-tech verkopen.en aangezien die vorige week niet zo heel lekker remde, (voornamelijk omdat de blokken op waren) meteen de calibra turbo remmen maar even geinstaleerd
voor/origineelna/calibra turbo
moest wel even de balanceer gewichtjes aan de buitenkant van mijn velgen weg halen anders wouden de velgen niet zo lekker meer draaien aan de voor kant :jerry
21 april 2014 om 18:57 #18197620@Ludolf wrote:
ik heb de op lossing voor de sensor plaat al gevonden/door gekregen
even de link door kijken, dan moet je er wel uit komen denk ik.gewoon die sensorplaat weg laten en het dan zo oplossen
viewtopic.php?f=20&t=140937&start=15mijn probleem is anders als ik de adapter voor de oliekoeler en de olie filter monteer dan word mijn filter door de arm plat gedrukt dus daarom heb ik geen oliekoeler op mijn c20xe ook met de kleine olie filter haal ik t net niet meen ik
23 april 2014 om 17:05 #18197621oke op die manier, ja ik heb zelf nog zitten denken om de bout waar je je olie filter op draait te vervangen voor 1 met M20x1,5 draad dan kan je namelijk een filter van een renault (LS932 van purflux bijvoorbeeld) monteren deze zijn maar +/- 50mm hoog alleen durf ik ook niet te zeggen of hier een bout voor is, ben ik ook nog niet achter aan geweest.
24 april 2014 om 14:09 #18197622@opelpower89 wrote:
leuke cabrio reed deze niet eerst in born/susteren rond ??
leuk motortje heb zelf ook een echte 20xe liggen met costcast kop :P voor straks in mijn ascona
is dat een groep a spagetti ??? waar heb je deze vandaan lijkt me wel een leuke optie voor mijn ascona aangezien een standaard xe spruit stuk ni onder ascona c past en de rest van mijn uitlaat is al groep a..ik heb precies dezelfde, hij doet het goed.
Ik heb alleen waar de 2 naar 1 gaan gelijk ook grote pijp aan gebakken. Ik ben eigenlijk ook opzoek naar een nieuwe compensator of in iedergeval de ring.
Zo lastig als het allemaal custom is. Ooit wel eens via de brezan geregeld gekregen en nummer weg gegooit natuurlijk24 april 2014 om 19:05 #18197623ik heb mijn compensator hier vandaan gehaald
http://www.simons-uitlaten.nl/contents/nl/d542_Simons_63,5mm_Uitlaat_Accessoires.html” onclick=”window.open(this.href);return false;en die ringen zijn gewoon los te krijgen, als het goed is kan ik die gewoon krijgen tot iets van 70mm bij onze onderdelen leverancier dacht ik, alleen kosten ze dan ook wel een paar tientjes
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.