Forumindex › Forums › Overige › Restauratie, verbouwingen en styling › Astra F c20let ( Update ER ZIT WEER LEVEN IN )
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
16 augustus 2011 om 22:42 #17236451
Hallo mensen,
Ik ben vanaf mei 2010 bezig een c18xe vanaf kale karrosserie opnieuw op te bouwen.
Het gaat hier om een Astra c18xe uit ’93 die oorspronkelijk bedoeld was als motordonor voor de station van mijn broertje. Toen hij eens tegen mij zei dat ik eens dringend naar de karrosserie moest komen kijken ben ik direkt in mijn auto gestapt en ben ik naar Nijmegen gereden. Het was een 3-deurs karrosserie die nog kompleet origineel was ( niets gelast) met 0,0 roest. Dit vond ik echt wonderbaarlijk. We weten zelf allemaal wat de zwakke plekken van de Astra’s van die tijd zijn. Vanaf toen was ik verkocht en ben ik met de planning voor de heropbouw begonnen.
Al snel had ik het gehele interieur gestript ( wat een ruimte ineens )
Toen gingen de lampen enz eruit om wat meer ruimte te hebben voor het c18xe blok dat ik nog had liggen. Het blok lag er binnen een paar uur in en het was direkt starten – lopen.
Het blok heeft een kleine 135.000 km gelopen en ook na het eerste starten na 2 jaar te hebben stilgelegen was er niet 1 tik in het blok te horen. Dat alles zo makkelijk ging en perfect verliep heeft mij erg gemotiveerd om verder te gaan. Elke vrije minuut was en ben ik met de auto bezig en nu neemt hij wel heel erg snel de vorm aan die hij uiteindelijk gaat krijgen.Even een aantal zaken die erop en eronder zitten of nog gaan komen;
– 18 inch lichtmetaal ( 7 x 18 ET35 met 215-35 18 banden )
– Groot vouwdak van 82 cm breed en 111,5 cm lang
– Verlaging van 30 mm rondom ( lager gaat problemen veroorzaken met de 18 inch en de
bumperset in combinatie met de geweldige drempels in Nederland.
– Strakke achterklep ( alles is glad gemaakt: geen ruitenwisser meer, geen slot, geen
Opel-teken. Heb zelfs de afdekkap die over het slot heen gaat gecleant. Die wil ik toch
graag houden voor het kenteken.
– Antennegat dichtgelast.
– Glad tankklepje
– Zwarte Koplampen, elektrisch verstelbaar in combinatie met een Rieger-grill mochten in mijn ogen ook niet ontbreken.
– Qua kleur(en) is mijn oog gevallen op een combinatie van 2 Opel-kleuren. Het
originele Marseillerood metallic en Novazwart.
– C20LET EDS Phase3 met F28 bak en 136.000 km op de teller en bij 122.000 compleet nieuw opgebouwd door M-Tech.Zo kreeg ik hem in mei vorig jaar
16 augustus 2011 om 22:50 #17866184Binnen een paar maanden werd de astra al dit.
De kabelboom ging erinde motor heb ik er met mijn broer ingehangen
en daarna ben ik aan de gang gegaan met het exterieur om te zien of alles past en zo uitpakt zoals ik het had gehoopt.
en het elektrische vouwdak ging erin
16 augustus 2011 om 23:01 #17866183Zoals jullie kunnen zien lopen de lijnen nog niet helemaal zoals ik had gehoopt.
De skirts zijn er inmiddels af en weer verkocht. Welke ik nu heb zien jullie binnenkort.Al mijn vrije uurtjes van de laatste 7 maanden van 2010 gingen in de opbouw van de astra.
Als ik niet aan het sleutelen was was ik onderweg om onderdelen te halen.
FF voor de beeldvorming:
Velgen uit de provincie Zeeland
Later kwam daar voor de interieurkabelboom nog een donor GSI met frontschade uit dezelfde provincie bij.
Zelf woon ik net over de duits nederlandse grens in Duitsland.
Bepaalde interieurdelen komen uit Heerlen
Het beige lederen dashbord en deurpanelen uit Frankfurt
De Recaro’s uit Rotterdam en Den Bosch
Voorbumper uit de buurt van Trier
enz,enz,enz
Mijn Astratje heeft nog geen meter gereden en heeft nu al een geweldig verhaal.In december 2010 was de Astra weer compleet gedemonteerd om richting de spuiter te gaan.
Dit werk moest ik uitbesteden, kan ik helaas niet zelf.
Begin december ging de Astra dus richting Elst om voorbewerkt en gespoten te worden.Alles er dus weer af en uit
17 augustus 2011 om 06:16 #17866181Nu begon voor mij het lange wachten en af en toe kijken wat de vorderingen waren.
toen ik de kleurencombinatie eenmaal zag werd het wachten voor mij alleen maar moeilijker
17 augustus 2011 om 06:43 #17866187En toen kwam eindelijk de dag waarop ik de Astra op kon halen.
Broertje even mee met de ambulance van zijn werk.
De opbouw kon eindelijk beginnen.
17 augustus 2011 om 06:48 #17866186Aangezien ik de astra uiteindelijk wilde ombouwen naar 3 liter V6 werd het even omdenken nadat ik hier tegenaan was gelopen.
Een C20LET EDS Phase 3 van M-Tech
De opbouw werd dus even iets anders als gepland.
Remmerij moest een stukje groter.
Hier ingebouwd met de 298er schijven
Met 16 Inch past het maar net.
17 augustus 2011 om 18:47 #17866190gaat er volgens mij super uit zien, maar maak je foto’s wat groter.
kijkt een stuk makkelijker.
ben benieuwd naar het eind resultaat.groeten.
17 augustus 2011 om 18:52 #17866191Bedankt voor je reactie. Ben zelf ook heel benieuwd naar het uiteindelijke eindresultaat. Helaas moeten we hier nog even een tijdje op wachten. Eerst moet ik de auto in Duitsland invoeren en laten keuren bij de TÜV ( Dit is een nederlandse C18XE op kenteken geweest ). Dit doe ik nog met de standaard GSI bumperset en de C18XE erin. Direct erna wordt ie zo gebouwd zoals ie uiteindelijk bedoeld is te worden. Met andere bumpers en de C20LET. Deze keuze heb ik zo moeten maken omdat er in de duitse regelgeving weer eens iets is veranderd en alles natuurlijk weer meer geld voor hun opbrengt. Moet je denken aan een lading vrij dure papieren die een nog duurdere stemper erop moeten hebben als de auto uit het buitenland komt en al omgebouwd is. ( Testbaanrapporten, Testbank, Uitstootcertificaten, enz )
De foto’s kopieer ik via URL vanaf Imageshack en deze grootte worden de foto’s dan als ik de berichten post.
Moet ff naar de instellingen van imageshack kijken of daar iets veranderd kan worden zodat de foto’s groter worden.Wat ik tijdens de bouw van deze auto geleerd heb is dat het nooit zo gaat zoals je zelf in gedachten hebt. Zulke grote projecten kosten heel erg veel tijd, geld en moeite als je het goed wilt doen. Met die instelling ben ik er ook aan begonnen. “Doe het goed of doe het niet”. Wat me wel heeft verbaast is hoeveel geld deze projecten kosten en wat er altijd aan extra kosten bovenop je eigen berekeningen komen. Gelukkig is dit project een hobby van me en die mogen gewoon geld kosten.
18 augustus 2011 om 07:21 #17866185Als eerste werd het interieur opnieuw opgebouwd. Dit ging door de aanpassingen ook niet zonder horten en stoten.
Zeker de aanpassingen aan de hemel nemen erg veel tijd in beslag.
Het interieur begon al snel vorm aan te nemen.
De deuren, de achterste wielbakken en de vloer van de kofferbak met Dynamats bekleed voor de demping van het geluid.
Ook omdat dit er ook nog alles in moet komen.
Tussentijds kwamen de splinternieuwe ruiten binnen.
Direkt inbouwen met een collega van me.
18 augustus 2011 om 07:25 #17866192De gespoten aluminium Wiechers rolbeugel past toch erg mooi bij het totaalplaatje.
En is ook hard nodig als deze erin komt. ( even de looks wat opgefrist )
De Angel Eyes toch maar weer verkocht en zwarte koplampen erin. ( lichtopbrengst is toch stukken beter )
18 augustus 2011 om 07:45 #17866193zeer nette astra zo zeg :thumbup
goed bezig daar
18 augustus 2011 om 08:09 #17866194Heel vet hoor, mooie Astra :D
18 augustus 2011 om 09:27 #17866189zeer netjes en strakke astra… :thumb :thumb
blijf zeker deze even volgen…
BPR
18 augustus 2011 om 11:30 #17866195Erg mooie wagen :thumbup
18 augustus 2011 om 12:47 #17866196Erg netjes bezig.
Is het niet makkelijker de auto eerst in NL op C20LET kenteken te zetten en dan in te voeren in duitsland? Ik vraag me echter af of het wel zin heeft de auto uberhaupt in te voeren….
Vergeet niet dat je voor je luchtfilter, velgen, remschijven, verlagingsveren, uitlaat, stuur (zonder airbag) en je kooi een ABE/gutachten moet hebben. Zonder die papieren hoef je al niet eens bij de TÜV aan te kloppen.
Als je de andere bumpers gaat monteren moet je daar ook de papieren bij hebben en die moeten vrijgegeven zijn voor de hogere top ivm je C20LET.
Banden moeten de vrijgegeven zijn voor jouw auto en velgen en moeten ivm de hogere top ook het juiste snelheidsgetal hebben, boven 250 kmh = W.
Vooral je katalisator om je emissie waardes te halen gaat straks niet goedkoop worden. Daar kun je de meeste problemen verwachten. Vooral je emissie klasse kan dan nog wel eens duur uitpakken met de belasting. Ik denk dat je bij een Euro 2 uitkomt, eventueel moet je dan nog een koudstart-regelaar erbij laten plaaten.
Teller moet je nog aanpassen, daar je ver over de 220 gaat. Banden moeten ook passen bij je teller en die moet je laten eiken met een rapport.
Voor “Abname” moet je ook een uitlijnrapport meenemen.
Let er ook op dat je banden nergens aanlopen. Test doen ze zo dat je auto bv LV en RA (diagonaal) tot het maximum ingeveerd word en dan kijken ze waar hij aanloopt.
Verwacht niet dat je met 1 bezoek aan de TÜV klaar bent, al met al zonder invoer ben je aan de goedkeuring van je LET minimaal 1000 euro armer.
Zodra je weer iets verandert, velgen bv kun je weer terug voor een abname en weer €€€€ betalen.Als je eenmaal alles op papier hebt staan is de rust echter nog niet voorbij. Iedere polizei agent houd je aan om het verhaal nog een keer te kontroleren (getunede auto’s zijn een makkelijke buit). We je gebeente als er een ding niet duidelijk is of als hij het niet vertrouwd. Zonder tegenspraak mag hij jouw auto dan nog een keer bij de TÜV aanbieden en een andere keurmeester kijkt er dan nog een keer naar. Helaas is de ene de andere niet en kan het dus zijn dat je auto afgekeurt wordt en stilgelegd.
Zorg altijd voor een gevarendriehoek, EHBO-kast (niet verlopen) en je Fahrzeugschein met daarbij alle ABE’s (dat kan vaak een boekwerk worden).
Dit zijn de ervaringen die ik heb met vrienden van mij in duitsland die dus alle keuringen hebben moeten doen. Is niet altijd even makkelijk en levert veel frustatie op.Is het al met al niet makkelijker om hem op NL kenteken te laten staan? Dan heb je dit alles niet nodig. Motor inbouwen, auto helemaal van binnen strippen ivm gewicht op kenteken, naar de RDW en voor 50 euro heb je de C20LET op kenteken.
Woon ook al 8 jaar in duitsland en tot nu toe heb ik enkele auto’s nog op NL kenteken laten staan vanwege de TÜV. Te veel dingen waarvan ik de papieren niet had.
Met NL kenteken een paar keer aangehouden door de polizei, die kijken met grote vragende ogen naar het NL kentekenbewijs (snappen ze helemaal niets van) en laten je dan direkt verder rijden. Scheelt een boel gezeur en rijdt net zo goed.18 augustus 2011 om 13:22 #17866197Bedankt voor al de positieve reacties. Dit motiveert me weer extra.
Wat al die TUV-zaken betreft ben ik me er zeker van bewust dat ze overal weer papieren van willen zien.
Deze heb ik grotendeels ook verzameld. Voor de zaken die geen papieren hebben hebben ze in Duitsland weer een andere paragraaf ( paragraaf 21 ). Is natuurlijk weer stukken duurder die zaken in de papieren te krijgen. De hele ombouw is tot nu toe zo gedaan dat de TUV hier niets op aan te merken kan hebben. Aangezien er een immens verschil tussen keurmeesters in Duitsland is is de planning dat ik de auto via een Tuningbedrijf laat keuren ( heb ik ook met mijn omgebouwde motor gedaan ).
De Astra heeft nu nederlandse exportpapieren. Ik weet dus niet of ik de auto weer op nederlands kenteken kan krijgen. Heb die optie niet overwogen en me daar dus ook niet in verdiept. Als mij iemand kan vertellen hoe ik de auto op nederlands kenteken kan zetten met een huis in Duitsland zou ik dat zeer op prijs stellen. Ken die procedures niet. Zou mij een hoop ergernis en papieroorlog schelen.18 augustus 2011 om 14:56 #17866198zie PM.
19 augustus 2011 om 04:56 #17866199@ max: Hartelijk bedankt voor de info. Ga deze optie zeker goed overwegen.
Even een kleine update hoe de Astra er nu bij staat. Hiervoor ook mijn dank voor de hulp met de skirts en daklijsten aan Dragon1 ( Mathias, mein broer )
Ik moet nog op een paar onderdelen van de spuiter wachten en ben op zoek naar de bevestigingsclips van de GSI deurplaten en de afdekplaat op de kofferklep zodat ik ze vast kan klicken. Is altijd beter als plakken.
Van het interieur maak ik in de loop van het weekend weer foto’s en post ze dan zondag of maandag.
19 augustus 2011 om 05:20 #17866200ziet er goed uit kerel, mooie kleuren combi vind ik , vooral met het interieur. Dikke bak hoor ! king:
19 augustus 2011 om 06:44 #17866201lijkt van buiten wel op deze ook met turbo
19 augustus 2011 om 06:58 #17866202Nondeju, de kleurencombinatie lijkt er inderdaad wel erg veel op. :swear :wtf
Waar komt die ineens vandaan? Ben alleen niet kapot van die monster voorbumper en de wel erg duidelijk zichtbare intercooler.
Zou die keuze zelf nooit maken. Moet een beetje een verrassing blijven voor de ander automobilisten. Zeker voor de grotere BMW, Audi en Mercedes-rijders.
Maar je hebt zeker gelijk, de kleuren lijken wel erg op die van mijn Astratje.
Origineel willen zijn in je ontwerp schijnt toch lastiger te zijn als men denkt.
Ga hem nu alleen niet meer omspuiten naar een andere kleur. Het zij zo.19 augustus 2011 om 20:16 #17866203Even een kleine interieur update.
Na 3 dagen bezig te zijn geweest met het leggen van de kabels aansluiten van de boxen, versterkers, condensator en het modificeren van de deurkabelbomen om de boxenkabels netjes te kunnen leggen ben ik creatief geweest met MDF.
Ik wilde van de versterkers niets zien en daar moest ik dus iets voor verzinnen.
Dit is het dan uiteindelijk geworden.
De hoogte van de vloer wil ik doortrekken tot net achter de stoelen, zodat er een grote “laadvloer” ontstaat.
Het begin is in ieder geval gemaakt.Verder ben ik nog bezig geweest met het verder afwerken van het interieur. Veel kleine detailwerkzaamheden, maar het maakt straks wel het verschil in mijn ogen.
19 augustus 2011 om 21:52 #1786620420 augustus 2011 om 11:56 #17866205De 16 Inch gaan er met de tijd weer onder vandaan. Zijn alleen geleend van mijn broertje i.v.m de verlaging die er nu onder zit. Nu passen de 18 inch niet meer.
Ben nu nog op het in hardheid verstelbare Koni-onderstel ( geel ) aan het wachten. Als dat binnen is gaan de -30 veren van Koni eronder en passen de 18-ers ook weer. Deze laat ik eerst weer repareren en en dan pouwdercoaten. Zat te denken aan de kleur van het interieur, maar ben me daar nog niet helemaal zeker van ( qua kleur dan ).
Nieuwe remmenset voor achter is inmiddels ook al besteld, dus volgende week wordt weer een drukke week met opbouwen.Ik wil bij deze even iedereen bedanken voor de geweldige reacties. Is echt erg motiverend en helpt me echt bij de opbouw. Af en toe was de motivatie erg ver te zoeken. Thanks mensen.
:wors :wors :wors
20 augustus 2011 om 16:04 #17866206mooi ding, alleen jammer van je dak…
smaken verschillen maar koop dan een echte cabrio ipv dit :jerry
verder nice job
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.