Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra F Accu
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 november 2010 om 15:58 #17228943
he mensen mijn accu is op sterven na dood.
moet hem nu weer reanimeren met startkabels na 10 min motor uit en radio aan.Nu ben ik opzoek naar een nieuwe accu, maar wat zijn de maximale maten die er in passen.
ik zou graag een banner running bull 70 AH met 760 ampere opstartstroom.
ik heb een astra F cabio 1.8 uit 1997
25 november 2010 om 16:57 #17765152en je weet zeker dat het je accu is?
Denk eerder je dynamo…
Meet het voltage eens van de accu als de motor loopt? Dan wel zonder startkabels eraan…
En de accu groote kunnen ze je in de winkel wel vertellen. Heb zelf ook een stapje of 2 groter als standaard in de astra gsi gepakt.groeten Twan
25 november 2010 om 17:30 #17765153dynamo komt wel op 13.8 tot 14v. mijn auto wil ook gewoon starten op de accu, maar je moet niks aan laten staan.
De accu is ook al meer is als 3 jaar oud.
hou oud die precies is weet ik ook niet, weet wel dat het niet een orginele is.de maten van een running bull weet ik ook wel.
27,8cm lang 17,5cm breed en 19cm hoog.ik weet dat een orginele gm 70AH past maar weet daar niet de maten van.
gm is 70AH met een startcapiciteit van 400Ampere
Running bull is 70AH met een startcapiciteit van 760Amperewat ik aan audio heb liggen is
4x 150 watt versterker van rockfort
2x 300 watt versterker van rockfort.totaal is dit dus 1200watt
dus theoretisch gezien zal daar 1200/14=86A maar je hebt nog verliezen dus max rond de 100Averder is het een cabrio
electrisch dak
elecktrische ramen
stoel verwarming
carputerdus vandaar zit ik te denken om een nog zwaardere accu in te zetten.
probleem2 is dat ik de accu alleen via een webwinkel kan kopen.
Hier in de buurt is er niemand die het verkoopt25 november 2010 om 17:36 #17765154misschien moet je eens na denken over een 2e accu voor de installatie? hoe en wat weet ik ook niet verder maar zullen wel mensen hier zijn die dat weten…
groeten Twan
25 november 2010 om 17:53 #17765155als jij je contact aanzet? gaat het dynamo/accu lampje branden?
25 november 2010 om 17:58 #17765156zit een condensator tussen om de klappen op te vangen.
verder een 50 kwadraat voedingskabel.
verder komt die normaal gesproken niet over de 70ampere heen volgens de condensator.25 november 2010 om 18:01 #17765157ja lampje brand, zodra ik start gaat die weer uit.
dus dynamo werkt wel.
ooit eens gehad toen ik met mijn oude astra de v-snaar kapot ging.
lampje ging branden dus de auto op een parkeerplaats gezet en zag dat de v-snaar kapot was nog 10km naar huis gereden en vsnaar vervangen toen.25 november 2010 om 18:31 #17765158ik heb een keer gehad dat het accu lampje kapot was, dan laad ie niet bij
25 november 2010 om 18:38 #17765159huh nog een keer als het lampje kapot is laad die niet meer bij???
maar oenatje ik las op het gsi forum dat jij een 70AH GM accu hebt wat zijn de maten daarvan???
25 november 2010 om 20:14 #17765160idd als het accu lampje kapot is, laad je accu niet bij, altijd controleren of het lampje brand als je hem op contact zet
de maat weet ik niet maar hij past maar net king:
25 november 2010 om 21:08 #17765161Sterker nog, als je een lampje er in zet met minder dan 2 watt vermogen laad je accu ook niet bij!! De stroom die dat lampje trekt bepaald primair hoeveel laadstroom je dynamo gaat leveren.
Meer laadstroom dan 1/10C is over het algemeen erg schadelijk voor een loodaccu trouwens. Daarvandaan dat met startkabels starten van een zeer lege accu al gauw nog meer schade aan de accu oplevert omdat er dan gigantisch veel stroom naar de lege accu gaat lopen…
Dan nog even, je berekening van 86A klopt niet helemaal hoor. Muziek is geen gelijkstroom heh.:vertag Dus die stroom loopt alleen maar als piekstroom. Gemiddeld zal dat aanzienlijk lager liggen, bij gemiddelde muziek zelfs een tiende van de piekstroom. Bij heftige house (blokgolven!) loopt er misschien een kwart van die stroom gemiddeld, maar écht niet meer….
Je berekening klopt aardig goed voor het berekenen van een voeding, want om die pieken op te vangen moet je voeding het eigenlijk wel continu kunnen leveren. Maar voor het berekenen van de accu duur is het zelfs conservatief om van een kwart uit te gaan….:angel
Dus die accu lijkt me wel aardig gaar inderdaad. Meestal gaat een auto accu niet veel langer mee dan vier jaar, en dat kan zo maar korter zijn als hij wel eens ‘mishandeld’ is. En dan bedoel ik niet eens heftig ontladen, want dat kunnen ze erg goed hebben, maar vooral te snel opladen is funest, eigenlijk is je accu al onmiddelijk beschadigd als je dit al één keer doet!
Eigenlijk zou je een erg ver ontladen accu eerst met een goede lader wat moeten opladen. Of als het dan persé snel moet, begrens dan in ieder geval de stroom naar de lege accu! Dit doe je door er een dikke weerstand tussen te plaatsen.
Heb je bijvoorbeeld een 70Ah accu, hou dan 7A aan als laadstroom. Om dus niet boven de 7A te komen pak je een minimaal 2ohm weerstand met een vermogen van minstens 100 watt.
http://nl.farnell.com/tyco-electronics-cgs/hsc1002r2j/resistor-100w-5-2r2/dp/1174284
http://nl.farnell.com/tyco-electronics-cgs/hsc1502r2j/resistor-150w-2r2-5/dp/1619322
http://nl.farnell.com/tyco-electronics-cgs/hsc2002r2j/resistor-200w-5-2r2/dp/272693Zeker als je een dure accu hebt raad ik dit ten strengste aan! Alleen wel effe opletten dat je daarna niet de auto gaat starten door die weerstand heen!!!
Bij een oude auto kun je vaak als de motor loopt ongestraft even de accu los koppelen om dan de weerstand te verwijderen, maar met een moderne auto met een kwetsbare ECU er in is dit zeer onverstandig.
Je zou dan een setje kunnen maken met wat poolklemmen en dikke kabel zodat je die weerstand er tussen kan hangen die zodra de motor loopt overbrugd kan worden met een kort stukje kabel zodat je weer ongestraft kan starten als de accu weer vol genoeg is (na een half uurtje rijden bijvoorbeeld) En als dat punt weer bereikt is haal je het setje er weer tussen uit als de motor niet loopt….
Wel altijd HEEL GOED opletten dat je geen kortsluiting maakt!:o
Ik raad dus aan om de lege accu massa los te maken van de auto massa voor het starten, dan de volle accu met de minpool aan de auto massa hangen en de lege accu met de weerstand massa laten maken. De + pool (die het gevaarlijkst is!) kun je dan op de gebruikelijke manier blijven doen. Als de motor dan loopt kun je als de volle accu er weer vanaf is de weerstand overbruggen met vaste kabel.
25 november 2010 om 21:33 #17765162ok morgen even een 72AH 2e hands accu testen die de zelfde maten heeft als een running bull.
toch makkelijk een vriend met een eigen garagebedrijf.
accu zou goed moeten zijn, maar komt uit een gesloopte auto.hopelijk weet ik morgen meer.
het ergste is dat ik wel een accu lader heb, en daar is die de 2e en 3e keer ook aan geweest.
1e keer stond ik maar 100km van me huis en kon hem dus ook niet even aan de lader gooien.maar als je er van uit gaat dat een accu ongeveer 5jaar mee gaat en in maart heb ik mijn auto 4jaar.
hoelang die daarvoor in zat weet ik ook niet, dus misschien leeft die al langer als 5 jaar.van dat bereken moet ik kunnen, ben namelijk zelf electricien.
moet altijd zekering waarde en dan het wattage omrekenen om installatie’s te maken.er staat namelijk nooit op motoren, jacusies, ovens, wasmachines en luchtbehandelings kasten hoeveel ampere ze gebruiken, maar wel hoeveel kw.
3600/230=15,nogwat dus 16A
voor elke lamp en elke wcd reken je 100 watt.
niet elke wcd wordt gebruikt maar is wel je uitgangspositie.dus in theorie is mijn berekening over mijn vermogen van de versterkers goed.
dit is dus echt de max, maar je hebt ook verliezen aan warmte en weerstand van kabels.in de praktijk zul je dit inderdaad nooit berijken wegens klippen van je versterkers.
of omdat je dan doof wordt van de muziek of omdat je de radio zacht hebt staan omdat je zit te praten.ik ga liever altijd uit van de max want dan kun je nooit verkeerd gaan.
kortsluiting is altijd gevaarlijk, zeker bij mij nu vanwege me condensator achter die kan ontploffen met kortsluiting, trouwens je accu ook.
mij is altijd geleerd eerst de plus pool, want het chasis is dan nog geen min pool en kun je geen kortsluiting maken.groetjes jurrian
25 november 2010 om 22:21 #17765163Ja, ok… maar wel riskant om zo maar te roepen, want als de Cosφ afwijkt ga je er gruwelijk mee de boot in. Die is namelijk bijvoorbeeld bij een TL bak niet 1 maar 0.5…. Dan kun je met 16A ineens nog maar 1840 watt afzekeren!
De formules voor VA (blindvermogen/werkelijk vermogen) kloppen alleen maar voor puur resistieve belastingen. Als er een spoel of capaciteit in optreedt (transformatoren, electromotoren…) dan gaat het enorm afwijken.
Ohm = Volt/Ampere
Watt = Volt * Ampere * cos phiEn dan wat verliezen, warmte etc. betreft in versterkers ok, maar de kabels zou niet significant moeten zijn. Maar het RMS vermogen is altijd opgegeven met een sinus, en muziek signaal is over het algemeen een verzameling van wat uitschieters/naaldjes. Hier gaat werkelijk veel minder vermogen nog in om. Jouw 70Ah accu zou als ik van een kwart uit ga dus toch zeker twee uur op vol muziek vermogen het uit moeten kunnen houden, laten we er anderhalf uur van maken om nog te kunnen starten.
Ik heb zelf zo’n leuke acculader die ook de werkelijke capaciteit aangeeft na het opladen, is erg handig voor dit soort dingen om de toestand van een accu mee te kunnen beoordelen. En zowaar een splinternieuwe accu, keurig op capaciteit, 45Ah in mijn geval was na één keer met startkabels starten (ivm defecte dynamo) terug gelopen naar 42Ah. Dus met die actie in een klap 3Ah capaciteit om zeep geholpen!
Dus voor wie een dure accu heeft lees nog eens mijn vorige antwoord goed door!:thumbup
26 november 2010 om 17:09 #17765164zo mensen heb vandaag de accu er in gezet.
past net dus heb nu een banner running bull bestelt.weet niet of het aan mijn auto ligt, maar wat zit het daar vol met draden.
groetjes jurrian
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.