Astra F 1998 – P0505 Idle Air Control

Forumindex Forums Modellen Astra Astra F 1998 – P0505 Idle Air Control

• Dit onderwerp is leeg.
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    ZakhooiTM
    Deelnemer

Hallo,

Ik ben samen met iemand(die veel sleutelt aan auto’s) de auto van mijn buurman aan het onderzoeken
      het is een Astra F uit 1998 met een X16SZR motor.

Het probleem wat hij heeft is dat de motor onrustig loopt, hij komt niet lager dan 950RPM waarbij 800 de ECU’s desired idle speed is.
      Wanneer de motor een beetje op temperatuur komt gaat het MM lampje branden en komt code P0505 naar voren.
      Daarna komt hij niet meer onder de 1075RPM.
      Verder schokt (nu schokte) hij wanneer je probeert weg te rijden in z’n 1, volgens de eigenaar zet hij hem dan altijd maar in z’n 2 want dan schokt hij niet :P

Wat hebben gisteren we vervangen / getest :
      1. Stappenmotor vervangen met een van de sloop, resultaat blijft het zelfde.
      2. Ander gasklephuis van de sloop erop gezet, hij loopt iets beter maar probleem blijft
      3. O2 Sensor ontkoppelt, er komt er geen code bij en is de motor iets rustiger(toerental schommelt minder).
      maar hij draait wel op een hoger toerental en in Open loop. De sensor meet tussen de 30 en 850mV, hier is een grafiekje

4. Volgens test C-27 de spanning van de stappen motor meten, mijn voltmeter komt alleen niet onder de 200V wisselspanning dus krijg rare waardes.
      We hebben wel via de Tech2 een test kunnen uitvoeren, hebben de stappenmotor uit de gasklephuis gehaald en zien dat de stappenmotor netjes heen en weer gaat dus hij werkt wel.

Wat kan ik zelf nog verzinnen :
      1. Pakking tussen gasklephuis vervangen, deze ziet er niet al te best meer uit maar zou volgens de gene waarmee ik samenwerk nog voldoende moeten dichten. Wat kan ik gebruiken om een leaktest daar uit te voeren ? heb gehoord dat carberateur reiniger spuiten nog wel eens wil werken.

2. Verdere meting verrichten op de kabel van de stappenmotor, heb nu wel een goede meter.
      3. SPS update uitvoeren, Opel heeft een update waarin dit probleem wordt opgelost :
      “Change calibration parameters to fix throttle body mechanical accuracy problem”
      Klinkt bekend ?
      4. Verdere leaktests uitvoeren op verschillende plekken

Dus dat is de situatie tot zo ver, hebben jullie nog suggesties ?
      Welke dingen kan ik verder gebruiken om op valse lucht te testen ?

Alvast bedankt :)

b07

je kan nog kijken of je vaciuum/lucht slangen nog goed erop zitten en ,niet lekken,er zitten er 2 rechts onder de gasklep en, 2 dunne slangetjes linksboven de gasklep op dat zwarte plastieken ding,kijk ook naar de slang die op de map sensor zit en, naar de slang die op de tankontluchting zit deze zit bovenop je luchtfilter geschoven .

P0505 is volgens mij de stappenmotor ,stationair regeling

ZakhooiTM
        Deelnemer

@b07 wrote:

je kan nog kijken of je vaciuum/lucht slangen nog goed erop zitten en ,niet lekken,er zitten er 2 rechts onder de gasklep en, 2 dunne slangetjes linksboven de gasklep op dat zwarte plastieken ding,kijk ook naar de slang die op de map sensor zit en, naar de slang die op de tankontluchting zit deze zit bovenop je luchtfilter geschoven .

P0505 is volgens mij de stappenmotor ,stationair regeling

Thanks!, we hebben gister dat hele ding eraf gehad (paddestoel en gasklephuis) en alle slangen opnieuw aangekoppeld maar kan geen kwaad om alle slangen daar nog eens te controleren.

En inderdaad P0505 is de stappenmoter, maar die werkt blijkbaar nog naar behoren, ding beweegt nog op en neer en we hadden er nog een van de sloop waar de motor het zelfde deed op reageerde.

b07

zit de rubberen ring ook nog op de stappenmotor ?
            die zorgt namelijk dat er geen lucht lekt.

ZakhooiTM
            Deelnemer

Ja die zit er nog op, een bruin ringetje is het.

wim-v6
              Deelnemer

p0505 is niet de stappenmotor, maar kan de stappenmotor zijn, storing zegt dat de Stationair regeling buiten beriek zit.

Dit komt vaker door Valse lucht dan een kapotte stappenmotor.

Willem

ZakhooiTM
                Deelnemer

Ok duidelijk, is het ook mogelijk dat de lamda/o2 sensor er iets mee te maken heeft.
                  Hij lijkt z’n werkt goed te doen, nu is het wel zo dat het mogelijk is dat de pakking of uitlaatspruitstuk lek is
                  (iemand attendeerde de gene waarmee ik dit projectje doe op dat het lijkt dat deze lek is)

Zou dat dit probleem ook kunnen veroorzaken?, lijkt mij dat je dan in iedergeval andere codes krijgt en dat je stationaire toerental niet veel hoger wordt of de ECU moet daartoe de opdracht geven.

Of denk ik verkeerd?
                  (Niet slecht bedoeld, wil alleen leren :) )

wim-v6
                  Deelnemer

Nee die staat los van de stationair regeling normaal gesproken

Verstuurd vanaf mijn GT-I8190 met Tapatalk

ZakhooiTM
                    Deelnemer

@wim-v6 wrote:

Nee die staat los van de stationair regeling normaal gesproken

Verstuurd vanaf mijn GT-I8190 met Tapatalk

Mooi, dus nu nog effe een busje carburateur reiniger vinden en dan zoeken naar een lek.
                      Zijn er ook andere dingen die ik kan gebruiken (rem reiniger bijv) of is propaan het enige alternatief?

b07

remmenreiniger kan je gebruiken maar ook een spuitbus deo

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.