Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra Coupé, reageert slecht op gaspedaal en houdt in.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
10 juli 2014 om 20:36 #17266902
Hoi,
Een tijdje terug al een topic gehad over problemen met mijn auto (vermoedelijk de luchtmassameter), deze zijn nog niet opgelost. Binnenkort grote beurt/APK, dan laat ik dat doen.
Maar nu doet hij iets, en ik weet niet of dat er mee te maken heeft. Als ik tegenwoordig koud start, slaat hij soms goed aan maar valt meteen terug in toeren en slaat af. Ik moet dan meteen gas geven en blijven geven om hem aan te houden en te kunnen wegrijden..
Eenmaal onderweg reageert hij slecht op het gaspedaal. Als ik plankgas geef doet hij het vrij goed, wel wat trager dan normaal voor mijn idee. Maar als ik bijvoorbeeld 120 rijd met 3500 toeren, dan is het net alsof er constant iemand aan de auto trekt, en weer een duwtje geeft. Toeren zakken dan kortstondig terug, snelheid ook. Op de boordcomputer is dat goed te zien, hij heeft dan stukken 0,0L per 100km en dan opeens weer iets van 14L per 100km (ongeveer). Hij pakt dan echt weer op met een schok.
Dit is ook als ik stilsta in zijn vrij, en ik geef gas, dan kan hij het toerental niet vasthouden. Ik voel en de motor dan ook slecht lopen (anders dan normaal tenminste).
Luchtmassameter los of vast maakt geen verschil. Motormanagementlampje brandt al (door de LMM dus waarschijnlijk).Iemand een idee wat dit kan zijn? Of is dit ook door de LMM?
Alvast bedankt, voor eventuele suggesties!
O, en voor ik het vergeet het gaat dus om een Astra Coupé uit 2000, met een X18XE1 motor.
10 juli 2014 om 20:47 #18242281Klinkt mij als een slechte nokkenassensor. Overigens als het lampje brand wil het zeggen dat er wat mis is. Als je je luchtmassameter weer hebt gemonteerd en het lampje brand nog steeds na twee keer starten wil dat zeggen dat er gewoonweg wat mis is en kun je hem het beste eerst uitlezen.
11 juli 2014 om 13:41 #18242282Ik ben inderdaad van plan om het uit te laten lezen, aankomende donderdag gaat hij zijn grote beurt krijgen, dan gaan ze daar dus ook naar kijken. Even afwachten wat de garage vindt dus, vind het alleen wel fijn mogelijke oorzaken te weten. Ben anders toch ‘bang’ dat hij van alles gaat vervangen, zonder dat dat direct nodig zou zijn…
13 juli 2014 om 07:36 #18242283Ik had iets gelijkaardigs met mijn astra 1.4 benzine, vermogenverlies op hepaalde momenten met motorstoringslampje.
Bleek toen een kapotte ecu te zijn.
Heel het ding ollazie vervangen kostte mij iets rond de 400 euro.17 juli 2014 om 19:47 #18242284Vandaag servicebeurt gehad, en het lampje is voorlopig uit. Het had dus inderdaad met de LMM te maken, er is een extra/nieuwe massakabel naar de ECU getrokken, en dit is dus zeer waarschijnlijk de oplossing!
Verder waren er twee delen van de uitlaat niet goed meer/lek. Dus die zijn vervangen, zal wel redelijk duur zijn. Voor de rest was hij prima, dus kan er hopelijk weer een jaar lekker mee rijden!20 juli 2014 om 20:01 #18242285Net wilde ik weer richting Arnhem gaan, en na het starten geen lampje dus ik dacht mooi het is opgelost!
Echter na het tanken, weer het lampje, en op de snelweg weer rijden met horten en stoten zodra ik (voornamelijk) een constante snelheid probeer te rijden. Stationair schommelt het toerental heel iets, maar niet veel.
Als ik stilstaand in zijn vrij gas geef dan kan hij het toerental ook niet vasthouden en gaat het ook schommelen. Ook voel ik de motor dan heel duidelijk merkbaar slecht lopen/trillen…
Morgen weer langs de garage, maar heeft iemand nog ideeën?20 juli 2014 om 20:04 #18242286Wat komt er bij uitlezen?
20 juli 2014 om 20:11 #18242287Vorige keer P0100 en P0110, weet niet of dat nu nog steeds zo is. Dat weet ik morgen waarschijnlijk wel..
21 juli 2014 om 10:53 #18242288Laat je Dis (onstekings) module ook controleren, klinkt als wat ik heb gehad zowel met mijn astra als mijn moeders corsa.
Ik heb hem zelf vervangen en klachten waren opgelost, heb er een van ngk op gezet voor +/- 80,- euro die van mijn ouders is bij de Opel dealer gebracht waar ze ongeveer 400,- euro lichter waren.
22 juli 2014 om 15:39 #18242289Die module heeft hij vandaag gecontroleerd, die was nog goed. :)
Omdat er meerdere (nieuwe) storingen bij zijn gekomen, verdenken we de ECU. Deze gaat morgen opgestuurd worden en gecontroleerd worden. En dan gerepareerd/vervangen. Duur, maar ik hoop dan weer voor lange tijd probleemloos te kunnen gaan rijden uiteindelijk!22 juli 2014 om 15:54 #18242290Let op met herstellen Jesper!
Ik had mijne eerst ook opgestuurd om te herstellen, kwam zogezegd perfect in orde terug, maar bij monteren bleek de fout er gewoon nog steeds in te zitten!
Dan hebben we hem ook maar vervangen door een tweedehands, en sindsdien (nu twee jaar geleden ongeveer) geen enkel probleem meer gehad.Je moet natuurlijk zelf kijken wat je wil doen, maar ik zou hem eerder vervangen dan herstellen, afhankelijk van de prijs uiteraard.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.