Astra Coupé met RWD

Forumindex Forums Modellen Astra Astra Coupé met RWD

• Dit onderwerp is leeg.
12 berichten aan het bekijken - 176 tot 187 (van in totaal 187)
  • Auteur
    dion87

is het niet eigenlijk gewoon makkelijker om de motor achterin te gooien?

dan zal die ook niet veel zwaarder worden..

RISL
      Moderator

Hmm, maar dan weet je zeker dat je niet door de RDW-keuring komt.
        Plus dat je dan de carrosserie op die plek flink moet versterken (dus de wagen wordt dan wel zwaarder).

En ik vind het leuk als je er niet teveel van kan zien dat de auto RWD heeft, hooguit zal de achterkant wat breder worden. En motor voorin met achterwielaandrijving vind ik zelf een prettigere set-up, zowel voor onderhoud (zie maar eens aan een motor op de achterbank te sleutelen), als voor het rijden. Heb met al wel een paar vlotte wagens gereden met achterwielaandrijving met de motor achterin (opgevoerde Kevers/Kever Buggy’s), motor in het midden (Lotus Elise) en voorin (diverse BMW’s, Jaguar XJ12 en MB Sl500) en van die die drie vind ik de motor voorin toch het prettigst. Nu reden die Jag en MB wel erg afstandelijk natuurlijk, maar de BMW’s reden heerlijk.
        De Kevers schoven vrijwel continu over hun voorbanden weg, aangezien er amper gewicht op de voortrein ligt en de middenmotor (de Lotus) gaat wel het snelst rond, maar een beetje dwarsgaan mag wel en ik kreeg de Lotus niet echt dwars.

Vanwege het rijden en het onderhoud kies ik dus liever voor de motor voorin met achterwielaandrijving :)

dion87

ja dan is het wel te begrijpen :P

RISL
          Moderator

Samenvatting:

Grofweg zijn er drie opties, ik heb ze hieronder beschreven en de voor- en nadelen proberen te benoemen. Mocht iemand mijn samenvatting kunnen aanvullen, dan graag :)

Optie 1 (deze is al afgevallen): Vectra of Calibra 4×4 onder de Astra Coupé
            – V6 van Opel
            – F20 of F28-bak, omgebouwd naar RWD
            – Corsa of Calibra-tank met uitsparing voor cardanas of FIA-tank in kofferbak

Voordelen:
            – Motorblok dwars
            – Weinig extra gewicht
            Nadelen:
            – Zwak diff achter en zwakke cardanas voor alleen RWD
            – Tussenbak vreet vermogen
            – Calibra/Vectra 4×4 is moeilijker te vinden en duurder in aanschaf

Optie 2: Omega-aandrijflijn onder de Coupé
            – V6 (x30xe of x25xe) in lengterichting
            – Handbak van x25xe
            – Omega bodemplaat gedeeltelijk overzetten
            – Omega achteras + Omega “vooras”

Voordelen:
            – Geen ongelijke wielen
            – Zoveel mogelijk van de Astra Coupé gebruiken
            – T.o.v. optie 3 minder laswerk aan bodemplaat&carrosserie
            – V6 Omega voor een paar €100

Nadelen:
            – Sperdiff is moeilijk te vinden, mogelijk van BMW E30 (bestaat overigens wel voor de Omega)
            – Spoorbreedte achter: wielkasten uitrollen
            – Stuurinrichting veranderen
            – Handbak voor V6-Omega is moeilijk te vinden

Optie 3: Astra Coupé carrosserie op Omega-bodemplaat
            Bodemplaat + cardanas inkorten, zodat deze geschikt is voor de carrosserie van de Astra

Voordelen:
            – Geen problemen met uitlijning van aandrijflijn
            – V6 Omega voor een paar €100

Nadelen:
            – Problemen met torsiestijfheid
            – Handbak voor V6-Omega is moeilijk te vinden
            – Problemen met spoorbreedte & wielbasis
            – Ik kan wel wat lassen, maar ben niet zo’n held dat ik plaatwerk weer netjes kan lassen.
            – Bij verbreden van de carrosserie: problemen met voor- en achterruit

1985
            Deelnemer

Eeem. Met het bovenstaande lijstje in gedachten: Is een andere rwd kopen niet makkelijker, goedkoper, veiliger en heeft dat niet een langere levensduur? ;)

MAAR: voor de hobby? Direct de spullen in huis halen :thumb :jerry

RISL
              Moderator

Haha, ja, ik zou ook wel graag vandaag nog wel spullen gaan halen. Maar wil eerst nog even wat meer lezen of het opvoeren van een x30xe e.d.

En, ik zit eigenlijk nu midden in de verhuizing en moet nog op zoek naar een andere daily:P
                Dus ja, morgen beginnen met het strippen van m’n Astra gaat helaas niet…
                Ben benieuwd of ik veel onderdelen kan verkopen op de hobby een beetje te sponsoren.

1985
                Deelnemer

@risl: AH kijk! ik zal het meer jaren project blijven volgen :jerry

;) ;) ;) ;)

RISL
                  Moderator

Ja, het zal inderdaad wel een meerjarenplan worden (helaas). Had er direct op m’n 19e aan moeten beginnen (drie jaar geleden), dan wassie nu wel af geweest…
                    Nu eerst maar eens alles goed voorbereiden, keuzes maken en op zoek naar koopjes ;)

1985
                    Deelnemer

@RISL wrote:

Ja, het zal inderdaad wel een meerjarenplan worden (helaas). Had er direct op m’n 19e aan moeten beginnen (drie jaar geleden), dan wassie nu wel af geweest…
                      Nu eerst maar eens alles goed voorbereiden, keuzes maken en op zoek naar koopjes ;)

Dat deed ik ook, maar toen was mijn motivatie voor een project op :wub :jerry

en rij tegenwoordig lease en heb prive nog 1 voor de deur staan. Vraag me alleen nog af of dat wijsheid, ouderdom om ontsporen is :jerry

The Undertaker

Ik kwam deze nog tegen: http://www.migweb.co.uk/forums/projects-restorations/490841-astra-g-rwd.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

Ik weet dat je coupé er niet meer is maar wie weet voor in de toekomst ;)

RISL
                        Moderator

Kijk, daar hebben we wat aan!

Het is inmiddels 99% zeker dat een maat van me volgend jaar begint om zijn Coupé om te bouwen naar RWD.
                          En even afhankelijk van hoe dat gaat, kies is of voor een RWD oldtimer Opel, of voor aan Astra Coupé die ook omgebouwd gaat worden naar RWD.

RISL
                          Moderator

Om hier nog eens op terug te komen.
                            We zijn inderdaad begonnen met de RWD Astra Coupé.
                            Plan is om de body van de Astra Coupé om een RWD-platform te maken. De Astra is inmiddels gestript en een donor-Omega B1 Caravan was aangeschaft, maar er wordt nu getwijfeld of er niet beter gekeken kan worden naar een (ouder) BMW-platform i.v.m. omkeureisen enzo. Dus het ligt weer even stil voor wat meer uitzoekwerk.

Plan is verder om zoveel mogelijk elektronica te weren, dus we gaan voor een carburatiemotor (in het geval dat BMW-platform een BMW zes-in-lijn, maar dat is dus nog even onder voorbehoud), ABS gaat er af, stuurbekrachtiging, enz. De bedoeling is om er een echte rijdersauto van te maken.

Foto’s ga ik niet plaatsen, m’n maat heeft liever niet dat er teveel over op internet komt. Maar wellicht komen er hier nog wel vragen/problemen waar we tegen aan gaan lopen. Zelf zou ik het liefst voor zoveel mogelijk Opel-onderdelen gaan (OEM+ zeg maar :P ), maar goed, het is niet mijn auto. Hopelijk komt dat in de toekomst toch nog.

12 berichten aan het bekijken - 176 tot 187 (van in totaal 187)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.