Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra Coupé met RWD
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 januari 2012 om 10:25 #17956998
@RISL wrote:
Klopt :)
Maar nu weer ontopic….wie kan me meer vertellen over de V6’en en de handbakken uit de Omega B’s?In de B1 heb je de 2.5 V6, 3.0 V6 (X25XE/X30XE) en diesel 2.5, 6 in lijn, BMW.
B2 heb je dezelfde 2.5 V6, 3.0 V6 en de 2.5 TD en 2.5 DTI.
In de B2 heb je ook een 2.6 V6 en een 3.2 V6 benzine, dat zijn Y motoren, ik geloof Y26SE/Y32SE.Nu is er ook nog een Cadillac Catera, die heeft geloof ik een X30XE met andere ECU, waardoor die 10 pk ofzo minder heeft dan een Opel/Vauxhall X30XE.
Handbakken zie je bij een B1 niet snel met een 3 liter, B2 al helemaal vrij zeldzaam.
Ik zou lekker voor een 2.5 gaan, staan genoeg te koop (zoals ik je al gestuurd had) en evt nog chiptunen, enkele Omega rijders hebben hier ervaring mee.
Zelf heb ik dan wel een saaie B1 2.5 V6, maar mijn favoriet is nog steeds de A Omega, ik wil er zeker volgend jaar wel weer een.
Persoonlijk zou ik het dus zonde vinden als je een Senator B of Omega A 6 in lijn als donor gaat gebruiken, maar ik geloof dat de kwaliteit van de 6 in lijn motoren wel beter zijn.
Succes en ik blifj het volgen :thumbup
Gr Colin
6 januari 2012 om 10:29 #17956999Wielbasis zou ik me niet zo heel druk over maken, je moet waarschijnlijk toch je tussenas aanpassen. Spoorbreedte scheelt 5cm voor en 6,5-7cm achter, is ook nog wel te overzien. Je ontkomt er dan idd niet aan om je carrosserie aan te (laten) passen. Enige waar ik problemen mee verwacht, is dat je ophangpunten van je achteras op niet zulke fijne plekken uit zouden komen, dus bijvoorbeeld op een stuk slap plaatwerk van de bodem, of ergen bij de dorpels bijv :P
Ik heb zelf met mijn maat ook nog zo’n soort project voor de boeg. Ga een BMW E21 helemaal opknappen en voorzien van een 6 cilinder en de complete 4 wiel aandrijving van een BMW 325 IX :hmmz
6 januari 2012 om 10:33 #17957000@ Colin, bedankt voor de info. Ik ga eens op onderzoek uit. Ook nogmaals bedankt voor de links in je pm :)
@ Jurgen, dat bedoel ik eigenlijk met het wielbasisprobleem, dat dus de wielkast van mijn carrosserie boven de dorpels van de Omega-bodemplaat komen.De BMW E21 is echt mijn favoriete BMW (okay, op de E24 na misschien), is dat project ook ergens te volgen?
6 januari 2012 om 10:55 #17957001@RISL wrote:
@ Colin, bedankt voor de info. Ik ga eens op onderzoek uit. Ook nogmaals bedankt voor de links in je pm :)
@ Jurgen, dat bedoel ik eigenlijk met het wielbasisprobleem, dat dus de wielkast van mijn carrosserie boven de dorpels van de Omega-bodemplaat komen.De BMW E21 is echt mijn favoriete BMW (okay, op de E24 na misschien), is dat project ook ergens te volgen?
Komt nog wel, zal hier ook wel eens een topicje maken in het verbouw gedeelte. Beide auto’s staan al een tijdje bij m’n maat in de schuur, maar hebben nog geen tijd gevonden ivm het ombouwen van mijn eigen corsa naar 2.0 en m’n maat die problemen had met z’n sportkoppeling van zijn Astra gsi 3.0 v6. Maar binnen nu en een paar weken moet dat goed komen.
Maar ga je aan de voorkant ook de ophanging en dergelijke van de Omega pas maken? Lijkt mij het makkelijkst als je gewoon het Astra spul houdt, dan heb je daar al geen last meer van de spoorbreedte. Aan de andere kant heb je dan wel een verschil van zo’n 6,5 cm tussen voor en achter. Staat wel bruut natuurlijk :P en met ET waardes is natuurlijk ook nog iets te spelen
6 januari 2012 om 11:03 #17957002Voor wil ik inderdaad het Astra-gedeelte houden. Niet moeilijker maken dan het is, natuurlijk.
Alleen met verlagen en dergelijke wordt dat misschien lastig, ik weet nog niet of er schroefsets zijn voor de Omega-achteras. En ik zit dan natuurlijk altijd met Astra-achterkant en Omega-voorkant die ik ga overhouden.Een lekker brede achterkant is inderdaad wel gaaf, maar mocht het door de rdw-keuring komen, moeten er wel flinke spatborden overheen ;)
Ben ook benieuwd hoeveel lichter ik m’n Astra kan maken, gastank enzo wegen natuurlijk gigantisch veel, en ook het interieur gaat er grotendeels uit. Maar een V6 en achterwielaandrijving wegen ook behoorlijk wat, om over een eventuele rolkooi nog maar niet te spreken. Maar goed, dat zien we later allemaal wel. Nu eens de laatste puntjes op de i in SolidWorks en dan onderdelen en een donorOmega gaan aanschaffen.
6 januari 2012 om 11:10 #17957003Denk idd niet dat ie lichter gaat worden met de omega achteras en het 3.0 motorblok met bak. Die achterschermen kan lastig worden, misschien dat je iets van een astra g kit car pas kunt maken. Alleen geen idee hoeveel deze breder is en of hier wat voor te krijgen is. Of anders wielkast bogen van een ander type opel of ander merk.
6 januari 2012 om 11:21 #17957004Ja, inderdaad, maar dat is voor later zorg.
Alsie niet zwaarder wordt, vind ik het ook al prima. Maar een volle LPG-tank weegt ook al gauw tegen de 100 kg, denk ik.6 januari 2012 om 11:34 #17957005Hallo,
Kan je alles wat je wilt gaan doen nu op een mooi rijtje zetten????
6 januari 2012 om 11:59 #17957006Heey kun je ook een paar plaatjes uit solid works posten? Voor het idee?
6 januari 2012 om 12:02 #17957007ja :) alles ff goed op een rijtje voor de duidelijkheid :D
6 januari 2012 om 12:09 #17957008Ik ga van het weekend eens samenvatten inderdaad en zal dat dan posten.
Zal eens kijken of ik in SolidWorks wat leuks kan renderen, anders wordt dat een printscreen waarschijnlijk. Maar verwacht dat op z’n vroegst zondag, moet vanavond, morgen en zondagochtend weg :)6 januari 2012 om 12:12 #17957009oke.
Maak je ook een nieuw project topic aan?
6 januari 2012 om 12:18 #17957010Weet ik nog niet, misschien is het wel handig om het hierin te houden.
Aan de andere kant kan het dan ook wel onoverzichtelijk zijn. Wanneer het echte ombouwen begint, heb ik nog niet gepland. Ik wil eerst alles zoveel mogelijk van tevoren voorbereiden, plannen, aanschaffen enz.
Voordat die V6 er in hangt, zijn we zeker een jaar verder, aangezien ik ook niet heel ruim in m’n vrije tijd zit en m’n vriendin daar ook nog wat uurtjes vanaf snoept :)9 januari 2012 om 08:55 #17957011Pff, druk weekend achter de rug, start ik gisteravond m’n computer op om wat plaatjes te posten, is m’n solidworks-licentie verlopen (van school). Nu dus eerst maar op zoek naar een nieuwe licentie (ken nog wel wat mensen die nog op school zitten). Het zit ook niet altijd gewoon mee….
9 januari 2012 om 10:09 #17957012AnoniemLid sinds:
1 January 1970@RISL wrote:
Voor wil ik inderdaad het Astra-gedeelte houden. Niet moeilijker maken dan het is, natuurlijk.
persoonlijk zou ik er voor kiezen om daar ook het omega deel te pakken
dan hoef je ook al niet meer iets te bedenken om je naven bij 1 te houden
want dat doen nu de aandrijfassen ;) en die zitten daar dadelijk niet meer ;)even in een notendop hoe ik het zou doen
ik zou beginnen de omega te slopen
ën dan wel van af onderkant voorruit naar achteren
en naar benden dus deurstijlen nog net mee weg nemen maar voorste binnenschermen+brandschot eerst laten staan (voorschermen en motorkap parrafan grill koplampen enz wel weghalen)
dan de wielbasis van de astra meten en dan de omega bodum plaat opzelfde wielbasis
maken (waarschijnlijk iets inkortten)dan van de astra zou ik de gehele bodumplaat eruitsnijden
dus tot aan binnen zijde dorpels en ook het brandschot in eerste instantie geheel weghalen
deurstijlen en parrafan net WEL laten zittendan de omega bodum plaat in de breedte aanpassen zodat de astra koets eroverheen kan
ook de hoogte van dat brandschot aanpassen zodat de astra ver genoeg kan zakkendan alles weer aan werken zodat de bodumplaat en carresorie weer 1 geheel is
dan de voorstebinnen schermen aanpassen zodat de astra voorschermen motorkap en front er weer op past
dan kooi dashbord interieur enz enzgroote voordeel hiervan is dat je motor en bak mooi uigelijnd blijven liggen
ook de achter as zit dan al redelijk goed op z,n plekmits je de strook (die heel waarschijnlijk) uit de omega bodumplaat moet(ivm overlengt) er zuiver recht/haaks uithaald ;)
spoorbreedte zou ik me geheel niet druk over maken
zou haast zeggen hoe breder hoe mooier
en dan een uitbouw er opmaken alla astra extreme
wil je de carresorie de originele uitstraling laten houden
kun je er zelfs voor kiezen de carresorie in de lengte door te halen en op de breedte van de omega te maken dus strookje ertussen op zich al niet eens een hele grote klus meer
op zo,n project
enkel het voor en achter raam zou voor mij een probleem worden
want die zou dan ook breder moete wordenal met al een heeel project hoop dat je de moed kunt vinden er aan te beginnen en het ook tot een rijdend einde te maken :thumb :wors :thumbup :thumbup
Alleen met verlagen en dergelijke wordt dat misschien lastig, ik weet nog niet of er schroefsets zijn voor de Omega-achteras. En ik zit dan natuurlijk altijd met Astra-achterkant en Omega-voorkant die ik ga overhouden.
Een lekker brede achterkant is inderdaad wel gaaf, maar mocht het door de rdw-keuring komen, moeten er wel flinke spatborden overheen ;)
Ben ook benieuwd hoeveel lichter ik m’n Astra kan maken, gastank enzo wegen natuurlijk gigantisch veel, en ook het interieur gaat er grotendeels uit. Maar een V6 en achterwielaandrijving wegen ook behoorlijk wat, om over een eventuele rolkooi nog maar niet te spreken. Maar goed, dat zien we later allemaal wel. Nu eens de laatste puntjes op de i in SolidWorks en dan onderdelen en een donorOmega gaan aanschaffen.
9 januari 2012 om 10:27 #17957013Hey Louwe, de opel Xtreme vind ik zelf niet erg mooi, ook omdat het (volgens mij) een beetje een tekenfilmauto is, zo breed. Ik wil mijn auto bouwen zoals ie (volgens mij) bij Bertone uit de fabriek had moeten rollen).
Bedankt voor je stappenplan, zal het eens goed gaan overdenken. Het breder maken van de Astra carrosserie geeft inderdaad problemen bij de ramen. Heb al eens geinformeerd wat het kosten om ramen op maat te laten maken (was toen voor het choppen van een dak met een voorruit met een dubbele radius erin). Dat is redelijk onbetaalbaar gebleken, dus ik ga er nog even alles overdenken.
Zal proberen vanavond een soort samenvatting van alles hier te plaatsen.11 januari 2012 om 18:35 #17957014Heb je hier misschien wat aan?
http://www.opel-tuning.nl/?View=page&nid=2069&hid=322″ onclick=”window.open(this.href);return false;
11 januari 2012 om 19:44 #17957015Leuke wagen! Maar wel met de 2-liter, viercilinder turbo en dat is juist waar ik vanaf wil (die viercilinder). Maar wel bedankt voor het meedenken, ze hebben altijd mooie wagens staan bij Mtech!
Heb het nu erg druk (ga in het weekend dus verhuizen), heb echt even geen tijd om dit eens netjes op een rijtje te zetten en dat SolidWorks-gedoe te regelen.
Tot die tijd, alle info is natuurlijk van harte welkom.
13 januari 2012 om 08:42 #17957016Tijdens mijn werk kreeg ik een idee!
Een V6 past voorin een Coupe, maar dan wel dwarsgeplaatst. In de lengterichting komt ie tegen het brandschot aan, dat sowieso aangepast moet worden.
Een 4 cilinder is stukken makkelijker.Maar omdat je graag een V6 wilt…
Toen kwam opeens in me op dat Mazda de MX3 ook met een 1.8 V6 leverde.
Als je daarvan het onderblok gebruikt, en dan aanpast om een opel cilinderblok op te zetten?Blijft de versnellingsbak nog over.
Een bak met een compact huis gebruiken en die aanpassen? Om zoveel mogelijk het dashboard te kunnen laten zoals het is (ervanuitgaande dat je die wil behouden) en de bodemplaat zoveel mogelijk intact te laten met het oog op de RDW.13 januari 2012 om 08:52 #17957017AnoniemLid sinds:
1 January 1970@RickR91 wrote:
Tijdens mijn werk kreeg ik een idee!
Een V6 past voorin een Coupe, maar dan wel dwarsgeplaatst. In de lengterichting komt ie tegen het brandschot aan, dat sowieso aangepast moet worden.
Een 4 cilinder is stukken makkelijker.Maar omdat je graag een V6 wilt…
Toen kwam opeens in me op dat Mazda de MX3 ook met een 1.8 V6 leverde.
Als je daarvan het onderblok gebruikt, en dan aanpast om een opel cilinderblok op te zetten?neem aan dat je een cilinderkop bedoelt??
en welke opel kop past er volgens jou op een mazda onderblok???en wat is dan het voordeel??????
ervanuitgaande dat het lukt he
want mij lijkt het errug sterk dat dat zo ff pas te maken isBlijft de versnellingsbak nog over.
Een bak met een compact huis gebruiken en die aanpassen? Om zoveel mogelijk het dashboard te kunnen laten zoals het is (ervanuitgaande dat je die wil behouden) en de bodemplaat zoveel mogelijk intact te laten met het oog op de RDW.13 januari 2012 om 09:03 #17957018Het motorblok van mazda (Dus waarom kop wisselen??? Anpassen? Enz?) past prima in een opel met een adapterplaat op zijn huidige bak. Maar kwa afmetingen wijkt het nu niet echt ernstig veel af van de opel v6 motorblokken. Dus tja, ik zie het voordeel er niet van in omdat een opel v6 motorblok er dan ook in past. Hij is mischien net een cm of 6/7 smaller.
Tip voor RISL mischien moet je je niet zo focusen op een omega waar alles al op en aan zit wat je nodig hebt bij zoeken van een auto. Maar gewoon motor, bak en auto gescheiden van elkaar aanschaffen.
13 januari 2012 om 09:14 #17957019Louwe, ik ga uit van de volgende opbouw van een automotor : onderblok : gedeelte waar de krukas, drijfstangen e.d zich bevinden
Cilinderblok : gedeelte met de cilinderbussen, sommige motoren hebben losse blokken. Komt op het onderblok
Cilinderkop : gedeelte waar de verbrandingskamer,kleppen, nokkenassen e.d zich bevinden. Komt bovenop het cilinderblok.Ik weet niet wat de afmetingen van het mazda blok zijn, maar als het aan te passen valt, zou het een mooie oplossing zijn denk ik.
Het voordeel is dat het vrij compact is, dus meer speelruimte.
Haasje, het blijft natuurlijk het mooist om zoveel mogelijk GM te gebruiken.
13 januari 2012 om 09:33 #17957020Hey, weer bedankt voor al het meedenken :)
Maar zoals jullie misschien gelezen hebben, ga ik op zeer korte termijn samenwonen en verhuizen, dus de komende tijd komt de auto echt even op de tweede plek te staan. Moet nu nog echt veel gaan regelen (internet, tv, verzekeringen, inschrijven in Breda, enz.) en alles na werktijd. Een samenvatting van de gegevens tot nu probeer ik dit weekend nog te doen, maar daarna wordt het ff stil rond de V6 Coupé met RWD.Ik wil graag een V6 omdat ik tot nu nog niet zoveel goede ervaringen heb met de viercilinders van Opel. Tevens wil ik het liefst een atmosferische motor houden (mogelijk ooit eens uitbreiden met een compressor), want een turboblok spreekt me gewoon ook niet zo aan.
Ik zal de afmetingen van de 1.8 V6 eens uitzoeken, ik weet er toevallig eentje in het dorp te staan. Die jongen eens een briefje onder z’n ruitenwisser stoppen met de vraag of ik het één en ander mag opmeten.
Een Opel-kop op een Mazdablok passen wordt misschien wel lastig, er moet natuurlijk zoveel kloppen (oliekanalen, cilinderboring, enz.) Maar ik ga het uitzoeken :)
Dank jullie wel voor de tips weer.13 januari 2012 om 10:42 #17957021AnoniemLid sinds:
1 January 1970@RickR91 wrote:
Louwe, ik ga uit van de volgende opbouw van een automotor : onderblok : gedeelte waar de krukas, drijfstangen e.d zich bevinden
Cilinderblok : gedeelte met de cilinderbussen, sommige motoren hebben losse blokken. Komt op het onderblok
Cilinderkop : gedeelte waar de verbrandingskamer,kleppen, nokkenassen e.d zich bevinden. Komt bovenop het cilinderblok.
met alle respect maar de motoren die losse cilinders hebben liggen echt niet in onze opeltjes
wij hebben enkel een onderblok dwz
lagers,krukas,drijfstangen,zuigers,cilinders
het feit dat jij denkt dat het wel kan zegt nog niet dat het mogelijk is ;)en waarom dan niet de kop van die mazda gebruiken?? die past namelijk wel op dat onderblok
maar dan kun je weer beter een vr6 nemen is ook een v6 maar met zo,n kleine hoek dat het haast een lijn 6 is ;)
maar de t,s heeft voorlopig andere dingen aan z,n hoofder zijn veel meer mensen met “goede ideeen”
maar maar weinig die ze daadwerkelijk uitvoeren ;)
Ik weet niet wat de afmetingen van het mazda blok zijn, maar als het aan te passen valt, zou het een mooie oplossing zijn denk ik.Het voordeel is dat het vrij compact is, dus meer speelruimte.
Haasje, het blijft natuurlijk het mooist om zoveel mogelijk GM te gebruiken.
13 januari 2012 om 11:25 #17957022Ja, ik begon daar zojuist ook aan te denken, we hebben helaas geen losse cilinders bij Opel, onder het onderblok hangt alleen nog de carterpan. Wel nog natuurlijk de cilinderkop met daarboven weer kleppendeksel.
En zoveel mogelijk GM, dat is wel de bedoeling, het moet een Coupé OEM+ worden :)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.