Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra Coupé met RWD
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
5 januari 2012 om 11:35 #179569745 januari 2012 om 12:14 #17956954
Ja, van die MR2 vind ik alleen het uiterlijk behoorlijk bedroevend…
5 januari 2012 om 12:35 #17956975das een kwestie van smaak heh, en ondanks dat, je ziet er niks van als je erin zit :jerry
5 januari 2012 om 12:45 #17956976Klopt :)
Maar nu weer ontopic….wie kan me meer vertellen over de V6’en en de handbakken uit de Omega B’s?5 januari 2012 om 13:02 #17956977Die handbak past gewoon achter de 3 liter v 6 motoren.
Of een omega a motor de 3.0 6 in lijn.. is ook leuk!5 januari 2012 om 13:07 #17956978In lijn is wel erg mooi ja. Maar door de bouw ook relatief lang. Een V6 is wat korter en past daardoor verder naar achter in de motorruimte, waardoor de gewichtsverdeling iets gunstiger zou moeten worden. Wil de accu ook achterin om zoveel mogelijk richting de 50/50 te komen.
Een Omega handbak kom je weinig tegen, en de handbak van een Vectra V6 past waarschijnlijk niet (want gebouwd voor voorwielaandrijving). Maar die van de 2,5-liters en 3,0-liters zijn dus hetzelfde? Beide vijfbak?5 januari 2012 om 13:30 #17956979Misschien moet je eens ergens mee beginnen! Al die tijd die je besteed om elk topic te volgen, had je er 3 kunnen bouwen!
En honderden foto’s kunnen plaatsen. Dromen heb ik ook!5 januari 2012 om 13:32 #17956980@Supermotard wrote:
Misschien moet je eens ergens mee beginnen! Al die tijd die je besteed om elk topic te volgen, had je er 3 kunnen bouwen!
En honderden foto’s kunnen plaatsen. Dromen heb ik ook!das lekker makkelijk lullen!
alsof het ff knip en plak werk is om em achterwiel aangedreven te maken
5 januari 2012 om 13:38 #17956981:afro daar gaat het niet om, ik zie liever foto’s van goed project dan een vol topic.
Maar begrijp me niet verkeerd, ieder zijn ding5 januari 2012 om 13:40 #17956982@supermotard, beetje offtopic onzinreactie, vind je ook niet?
Ten eerste ben ik al begonnen! Ben bezig om alles te modelleren in SolidWorks, zodat ik problemen van tevoren zoveel mogelijk kan voorzien.
Ten tweede, zelfs als ik alles al had uitgezocht, had ik ‘m nu nog niet gebouwd, aangezien ik ook nog op zoek ben naar een andere daily.
En als laatste punt: het is wel gemakkelijk als je een motorkeuze maakt hè, voordat je begint met zo’n ombouw!Droom jij lekker verder, dan ga ik door met keuzes maken en de ombouw voor bereiden.
5 januari 2012 om 15:51 #17956983Jordi, ik heb het met een vriend over je plannen gehad.
De makkelijkste (lees meest praktisch) manier om dit te doen is de bodemplaat van een Omega te nemen, en de carrosserie van je coupe er bovenop lassen.
Het lastigste zal de RDW keuring worden…Waar het hier eigenlijk op neerkomt : Het enige wat je zal behouden zal de carrosserie zijn. Onderhuids zal echt alles anders worden.
5 januari 2012 om 17:27 #17956984Nouja, het afslijpen en opnieuw oplassen van het carrosserie is hardstikke leuk idee, maar er zijn heel erg veel verschillen tussen het onderstel van de omega en van de astra g dus je gaat dan veel meer dingen tegenkomen dan wanneer je volgensmij de astra g gewoon ombouwd. En de bodemplaat van een g is nu niet echt heel erg onlogisch om toch een rwd van te maken.
Zelf begin ik binnenkort ook met mijn achterwiel aandrijving 4×4 ombouw van de g. Moet voor de 14e een complete achteras enz ophalen.
En dan gaan we zien of we het voor elkaar krijgen. Met ene lasapparaat en slijptol gaan we een heel eind komen vermoed ik.5 januari 2012 om 17:41 #17956985Haasje, het probleem is hier vooral het formaat van de Omega aandrijflijn.
5 januari 2012 om 17:49 #17956986Maar Rick, als ik de carrosserie van de Coupé op een Omega bodemplaat ga lassen, dan kom ik zeker weten in de problemen, met bijv. spoorbreedte en wielbasis, breedteverschil tussen carrosserie en bodemplaat.
Daarnaast denk ik dat de stijfheid behoorlijk wordt aangetast. Ik ga nadenken over je idee, maar ik denk dat het moeilijker haalbaar is.De aandrijflijn van de Omega is inderdaad erg groot, waarschijnlijk zal de versnellingsbak ongeveer onder het dashboard komen, zodat het in de lengte allemaal past. Ik ben al een heel eind met de onderkant en motorruimte van m’n auto in 3D tekenen. Nu nog eens op zoek naar de maten van een x30xe+handbak en kijken wat er mogelijk is. Daarna ook maar eens op zoek naar afmetingen van diff, achteras enzovoort.
RDW-goedkeuring zou leuk zijn, maar hoeft voor mij niet per sé, aangezien het mijn circuitwagen zou worden. Al is het natuurlijk wel makkelijk om met de wagen zelf naar het circuit te kunnen rijden, ipv achterop een ambulance.
5 januari 2012 om 17:51 #17956987Voor sommige circuitdagen moet je auto goedgekeurd worden, en als dat gewoon via de RDW kan scheelt dat heel wat.
5 januari 2012 om 17:58 #17956988Ja, dat is ook weer zo.
Eerst eens de RDW benaderen, wat zij gemakkelijker zouden goedkeuren….Hier had ik zelf nog niet aangedacht.
5 januari 2012 om 18:00 #179569895 januari 2012 om 18:11 #17956990Om terug te komen op de keuring.
Als je auto op kenteken staat met geldige apk, en door de keuring komt op het circuit is er geen probleem.
Als je zelf een auto bouwt, zul je maar eerst door de RDW keuring heen moeten komen, en daarna ook nog een goedkeuring voor het circuit.
Niet alle circuits en evenementen hanteren dezelfde regels, voor sommige heb je FIA goedkeuring nodig.En dan wordt het een heel gedoe met berekeningen, formules, tekeningen, alles om te laten zien dat die aan de eisen voldoet die gesteld worden.
Een 4 cilinder motor zal een stuk makkelijker worden, daarvoor hoef je een stuk minder aanpassen.
5 januari 2012 om 18:22 #17956991@2000, mijn Coupé heeft de nodige schades, dus vandaar. En mocht ik (voor het slijpwerk) tegen een andere Coupé aanlopen met nog meer schades, dan gaat daar de zaag in en herstel ik mijn eigen Coupé in volle glorie.
@ Rick, maar een Omega bodemplaat met daarop een G Coupé-carrosserie zal ook niet door de rdw-keuring komen, lijkt me zo?
Ik ga wel eens rijden via vrijrijden.nl, er is me nog nooit om m’n apk-bewijs gevraagd. Zal eens zoeken of dat verplicht is bij hun.Een viercilinder met RWD heb ik ook over getwijfdeld, maar om heel eerlijk te zijn, ben ik niet zo tevreden over de viercilinders van Opel. En om er nou zo’n turboblok van een Impreza of Evolution of iets dergelijks in te hangen, vind ik ook weer niet leuk.
Ik zou m’n Coupé namelijk zo willen bouwen zoalsie (volgens mij) bij Bertone gebouwd had moeten worden, met een V6, achterwielaandrijving en een dik, maar beschaafd uiterlijk.
5 januari 2012 om 21:20 #17956992@RickR91 wrote:
Om terug te komen op de keuring.
Als je auto op kenteken staat met geldige apk, en door de keuring komt op het circuit is er geen probleem.
Als je zelf een auto bouwt, zul je maar eerst door de RDW keuring heen moeten komen, en daarna ook nog een goedkeuring voor het circuit.
Niet alle circuits en evenementen hanteren dezelfde regels, voor sommige heb je FIA goedkeuring nodig.En dan wordt het een heel gedoe met berekeningen, formules, tekeningen, alles om te laten zien dat die aan de eisen voldoet die gesteld worden.
Een 4 cilinder motor zal een stuk makkelijker worden, daarvoor hoef je een stuk minder aanpassen.
Waarom zou je voor een 4 of 6 cilinder meer of minder moeten aanpassen? Als het een v motor word past die zelfs in een FWD astra g zonder al teveel aanpassingen. Eignelijk enkel de steun voor de bak en motor moet je dan zelf maken.
5 januari 2012 om 21:40 #17956993Ik denk dat Rick bedoeld dat een 4 cilinder in lijn wat gemakkelijker in de motorruimte past dan een v6, aangezien het in de lengterichting moet komen voor de achterwielaandrijving.
5 januari 2012 om 22:24 #17956994Maar dan is en blijft nogsteeds de v6 niet langer als de viercilinder…
Als je een 6 in lijn neemt wel.5 januari 2012 om 22:31 #17956995Dat klopt. Maar het moet ook nog in de breedte tussen de veerpoten passen. Ben inmiddels zover dat de auto bijna helemaal in SolidWorks staat. Nu eens op zoek naar de maten van een x30xe
6 januari 2012 om 09:36 #17956996Ik zou over de motor in de breedte niet zo druk maken. Zo’n motor is echt niet breder dan dat ie lang is, dus als ie er over dwars in kan, moet ie in de lengterichting makkelijk passen. Enige waar je mee zit zijn dan de motorsteunen, maar dat kunstje moet je dan gewoon bij de omega afkijken.
En die carrosserie op een omega bodemplaat zetten is wel ver gezocht denk ik. Een tunneltje maken is stukken minder werk en wel redelijk te doen lijkt me. De achterasophanging zou ik ook gewoon overnemen van de omega en dan steuntjes tekenen in Solidworks en uit laten laseren en aan de bodemplaat lassen. Ik weet dat het makkelijk klinkt, maar met een boel gezond verstand en een boel meetwerk moet je een heel eind komen.
6 januari 2012 om 09:55 #17956997Een Coupé-carrosserie op een bodemplaat van een Omega zetten, durf ik niet aan, dat is me wel duidelijk. Volgens mij moet je dan je carrosserie verzagen om zaken als spoorbreedte en wielbasis kloppend te krijgen.
Wielbasis Astra Coupé: 2606 mm
Spoorbreedte Astra Coupé voor/achter: 1464/1452 mmWielbasis Omega B: 2730 mm
Spoorbreedte Omega B voor/achter: 1514/1528 mmDat scheelt dus behoorlijk.
Daarnaast, ik kan wel wat lassen enzo, maar ik ben geen goede plaatwerker ofzo, dus het verlengen van plaatwerk om bij de juiste wielbasis te komen, zou ik moeten uitbesteden en dan gaat dat gauw in de papieren lopen. SolidWorks wordt inderdaad mijn grote hulpmiddel bij dit project, hiermee kan ik alle benodigde steunen uittekenen, doorrekenen enzovoort en vervolgens laten maken door er ff een NC-code van laten maken. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.