Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra Coupé met RWD
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
13 december 2011 om 22:05 #17956923
@Haasje17 wrote:
Vraagje voor beide heren, heeft een van jullie ook daadwerkelijk van een voorwielaandrijven een achterwiel aandrijver gemaakt?
Oja, ik had het over de ascona en manta 400 assen en niet om de normalen achteras van de manta.
Zoja, wat hebben jullie hiervoor gebruikt, en welk type auto was dat ?
Toevallig wel ja :D … Alfa 33 voorzien van de complete bodem van een Giulietta. En een vriend van mij is een Golf 1 en een Jetta 1 aan het ombouwen naar RWD. Verder heb ik een BMW E30 as onder een c-kadett gemaakt. Mijn Alfetta GTV heeft een Saab motor met een BMW bak en een Alfa Sei achteras en in mijn Alfetta sedan komt hoogstwaarschijnlijk een bmw 2.5 TDS motor met bak.
Ik heb dus wel wat ervaring met dit soort dingen :angel …. Nu jij weer. :jerry
13 december 2011 om 22:44 #17956924Ik denk dat alvorens je zo’n ombouw aangaat ook even moet nadenken over de algehele kosten die je er aan wilt besteden, tuurlijk si het wel nobel om te streven naar de GM onderdelen, maar je zit vaak wel met zaken als een sper oid. wat het vaak wel weer duurder maakt omdat die wat zeldzamer zijn, verder is het ook zaak na te denken wat je eermee gaat doen, zoals eerder opgemerkt is voor het driften een starre as wel lekkerder, maar voor wat circuitwerk een onafhankelijke achteras ook erg aantrekkelijk ivm de grip.
verder is het ook wat je wil, de bmw as is zeker een aantrekkelijke optie met de sperdiff. die wat goedkoper zijn en de eigenschap dat de wielen wat meer camber krijgen als je hem wat lager zet.
Ik dacht overigens dat alle bmw’s (ook de jongere) op 5×120 zaten ipv de 5×110, dus achter kunnen dus andere velgen komen dan voor, is dat wat je wil of iets wat juist niet boeit, verder is de totale breedte ook wel leuk om te weten.Dan heb je het over de basis begrippen en nog niet over de evt. aanpassing, plug en play is het niet echt, maar het is wel te doen.
De motor in lengterichting plaatsen is wel een optie die ik zou doen, maar dan moet je ook nadenken over zaken als de stuurinrichting die verplaatst moet worden en de aanpassing aan de vooras (voor zover je daar over spreken kan bij een Astra G)
4×4 materiaal van een Calibra (of vectra A) is wel te vinden, zwak punt schijnt de tussenbak te zijn en ook omdat meestal die dingen verlaagd werden (konden ze slecht over heb ik gehoord).
De meest handige optie wat voor de hand ligt zou zijn inderdaad een donor Omega-A vinden (het mooiste is een 2.0) en dan die zaken om te bouwen, het lijkt mij dat je dan het voorbeeld hebt en en meteen ook alle zaken hebt voor zo’n ombouw.
Voor aleen circuitwerk heb je niet zo’n zware sper nodig, een std. 45% is goed genoeg, meer sper moet je niet willen.
13 december 2011 om 22:47 #17956925@Haasje17 wrote:
Vraagje voor beide heren, heeft een van jullie ook daadwerkelijk van een voorwielaandrijven een achterwiel aandrijver gemaakt?
Oja, ik had het over de ascona en manta 400 assen en niet om de normalen achteras van de manta.
Zoja, wat hebben jullie hiervoor gebruikt, en welk type auto was dat ?
Ik heb ook van een voorwielaandrijver een rwd gemaakt, een D-kadett met de bodemplaat van een ascona 400. (en wel meer toruwens)
Maar goed, er zijn er wel meer die een ombouw FWD naar RDW gedaan hebben en ieder doet het op z’n eigen manier.14 december 2011 om 15:36 #17956926AnoniemLid sinds:
1 January 1970@Haasje17 wrote:
Vraagje voor beide heren, heeft een van jullie ook daadwerkelijk van een voorwielaandrijven een achterwiel aandrijver gemaakt?
Oja, ik had het over de ascona en manta 400 assen en niet om de normalen achteras van de manta.
Zoja, wat hebben jullie hiervoor gebruikt, en welk type auto was dat ?
nee ik heb nog nooit een voorwielaandrijver
omgeboud naar achterwielaandrijving ;)
heeft ook n reden ik heb altijd al n voorliefde gehad voor achterwielaangedreven wagens
heb ook wel verschillende voorwielaandrijvers erbij gehadook heb ik wel verschillende as ombouwen
en motor ombouwen onderstelaanpassingen gedaanoa m,n ” ascona 400 rr project”
wat wel te vinden is hier als je de zoekfunctie gebruikt
kun je met eigen ogen zien dat ik niet enkel een praat er/post er ben ;)
en dus wel weet waar ik over praat en wat je tegen komt
en waar je dus om moet denken ;)maar nu de vraag terug ;)
waar heb jij je ervaring mee opgedaan dan???
wat voor ver / ombouwen heb jij reeds gedaan :hmmz :hmmz ?????nu even back on topic
henk haalt even aan dat alle bmw,s ook nu nog 5 x120 hebben
das inderdaad waar bij de grotere bmw,smaar ik zat aan een bmw as te denken van een 3 serie
en das 4x 100 een astra coupe is voor vrij simpel om te bouwen naar ook 4×100
dan ben je het wielen / steek probleem ook kwijtmaar ook ik denk dat een omega as de nog betere optie is
dan heb je voor en achter 5×110
een as kost weinig
een complete auto kost zelfs weinig
een complete v6 koop je al beneden / rond de 500 ;)dan heb je ook de meeste delen al bij elkaar ;) ;) motor ,bak ,plaatwerk van de bodum/tunnel,achteras tussen as (die je waarschijnlijk wel in lengte moet(laten) aanpassen
maar de aansluiting aan bak en as zijde heb je dan in iedergeval aldenk ook dat een complete omega de beste optie is om het redelijk lowbudget te houden
;)14 december 2011 om 15:42 #17956927wat je zegt over die steek, dat kan je toch ook oplossen door een adaptersetje, die heb je in vrijwel elke maat als je goed zoekt..
14 december 2011 om 15:48 #17956928AnoniemLid sinds:
1 January 1970@dion87 wrote:
wat je zegt over die steek, dat kan je toch ook oplossen door een adaptersetje, die heb je in vrijwel elke maat als je goed zoekt..
is inderdaad ook n oplossing maar dan zit je meest wel weer met je et waarde
want de dikte van die addapters moet je wel kwijt kunnen ;) ;)14 december 2011 om 16:03 #17956929Het klopt, die ouwe meuk van bmw heeft 4×100, vanaf de e36 hebben ze weer 5×120.
14 december 2011 om 16:50 #17956930Okay, het blijft dus bij de Omega.
Maar een sperdiff, daar had ik nog niet aangedacht. Is het gemakkelijk om dit in een Omega-achteras te bouwen? En de Omega-veerpoten, die zal ik ook wel gaan gebruiken voor het gemak, zijn daar schroefsets voor te vinden? Of zal ik dan zelf iets moeten produceren van een Astra schroefset die onderaan past op de Omega as?14 december 2011 om 17:45 #17956931Ik heb diverse motor ombouws gedaan. een Astra G van Z16XE naar X20XER.
X20XER naar X20XER omgebouwd naar een turbo motor.Z16XE omgebouwd naar een kompressor motor.
En een Kadet B omgebouwd naar C18XE motor met 5 bak en manta 400 achteras.
even ontopic.
Je zult de veerschotels zeker een stuk naar voren moeten plaatsen omdat deze op de omega as
ook een stuk verder naar voren zitten dan op je huidige as. Die bij je huidige zitten bijna recht achter je wielnaaf.En die van een omega zitten een heel stuk naar voren. Bij een vectra a of calibra a zitten ze wat dichter richting de wielnaaf.
Ik heb vandaag eens beide assen bekeken, kwa verschillen ze lijken wel wat op elkaar, ze zijn op ongeveer dezelfde wijze gebouwd.
Nu is alleen de omega as een stukje breder dan die van de vectra / calibra.Mischien moet je eens kijken wat je als maximum wielbais (EDIT:spoorbreette) wil. Wil je je spatborden uitrollen en breder gaan of wil je ze juist bijna de orginele breette houden?
14 december 2011 om 17:58 #17956932Een sper ombouwen hoeft niet, je kan simpelweg het gehele diff.huis ombouwen.
Nu heb ik jaren terug een Vectra A gezien met RWD, dacht dat die wel een 4×4 achterasophanging gebruikt had, maar dan wel de aandrijflijn van een Omega.
14 december 2011 om 18:01 #17956933En bedenk ook hoe je je motor wil hangen in verband met keuzen van versnellingsbak en diffrentieel. Omdat je ook rekening moet houden met de overbrengingsverhoudingen van je achteras en je versnellingsbak.
14 december 2011 om 18:01 #17956934Als je het goed aanpakt las je gewoon het stuk bodem waar de achteras onder hangt om… dan heb je ook alle ophangpunten en veren e.d. meteen op de goede plek zitten. ;)
wielbasis is de afstand tussen voor en achterwielen. Jij hebt het over de spoorbreedte. astra coupe 1.8 16v 1452mm en Omega 3.0 MV6 1528mm, 76 mm verschil dus.
Had je b-kadett toevallig 5 gaats wielen?
14 december 2011 om 18:13 #17956935@ giuliettaevo voor 4 gaats achter 5 gaats met stalen wielen met chrome deksels, creme/geele kadett b sedan.
Ik bedoelde inderdaad spoorbreedte, die van de vectra / calibra 4×4 is 1446mm en dus maar 6mm verschil.
Voor de omega bestaat een 40% sperdif dat geleverd werd in diverse modellen.
14 december 2011 om 18:21 #17956936En als je de complete Omega techniek gebruikt hoef je je ook geen zorgen te maken over overbrengingen die niet bij elkaar zouden passen…. ;)
14 december 2011 om 18:36 #17956937bij gebruik van motor bak en achteras van omega, word de wagen wel in zijn geheel een stuk zwaarder.
Vooral de versnellingsbak van een omega maak het geheel stukken zwaarder.Bij het draaien van de motor in de lengte, moet je aan de vorozijde ook je stuurinrichting veranderen, omdat deze tegen het schutbord zit welke dan dus in de weg komt te zitten.
14 december 2011 om 19:24 #17956938Misschien ook maar een stuurinrichting van de Omega dan.
Ook maar eens kijken of die te verkorten is (niet inkorten, maar verkorten).14 december 2011 om 20:12 #17956939@Haasje17 wrote:
bij gebruik van motor bak en achteras van omega, word de wagen wel in zijn geheel een stuk zwaarder.
Vooral de versnellingsbak van een omega maak het geheel stukken zwaarder.Bij het draaien van de motor in de lengte, moet je aan de vorozijde ook je stuurinrichting veranderen, omdat deze tegen het schutbord zit welke dan dus in de weg komt te zitten.
Dit is echt onzin :ass …. De bak van een Omega is zelfs lichter als de bak van een Astra. Zit immers geen diff in.
En het alternatief is een 4×4 bak te gebruiken? :wtf die is een stuk zwaarder als de Omega R28 bak. :hmmz De Omega bak zit trouwens ruim achter de vooras en heeft met zijn gewicht een stuk minder invloed op de wegligging. Als je de omega motor zo ver mogelijk achterin houdt komt het de gewichtsverdeling ook nog ten goede, zeker vergeleken met de motor dwars voorin, daar hangt de motor namelijk in zijn geheel voor de vooras ipv er half overheen zoals bij de omega.
De auto zal best iets zwaarder worden maar dat hangt er helemaal van af wat je allemaal doet en hoe je het doet.
14 december 2011 om 20:18 #17956940De auto wordt sowieso zwaarder door de benodigde verstevigingen en een rolkooi.
Ik hoop weer iets van het gewicht af te snoepen door het interieur te verwijderen (en die zware LPG-tank achterin) en hier en daar lichtgewicht materialen te gebruiken (zoals voor de achterruit)En ik wil inderdaad gaan proberen de motor zoveel mogelijk naar het midden te bouwen, maar wel onder de motorkap en niet op de achterbank. Hoe dat allemaal gaat uitpakken en wat de gewichtsverhouding wordt, ga ik vanzelf wel merken. En dan is er met dingen zoals de accu, benzinetank enzovoort nog wel een beetje spelen om zo dicht mogelijk bij een ideale gewichtsverhouding te komen :)
14 december 2011 om 20:34 #17956941Precies. En met de techniek van een Omega kom je gewoon makkelijker en beter uit.
En hoeveel auto’s met de motor dwars voorin en achterwielaandrijving zijn er gebouwd? precies, hoogstens een enkele. Al jaar en dag houden fabrikanten voor een achterwielaangedreven auto vast aan de formule met de motor in de lengte. ;)
Het zal allemaal niet heel makkelijk zijn en je zult best problemen tegenkomen maar het kan gedaan worden en de aanhouder wint. En als je er helemaal niet meer uitkomt moet je maar even een gil geven, ik ben nooit te beroerd om een keer te helpen of mee te denken voor een oplossing. :thumb
En ik ben niet bang voor een uitdaging…
14 december 2011 om 20:44 #17956942Zooo, daar ben je flink bezig geweest met een slijptol ;)
Ik zie dat je ook in Brabant woont, ik woon zelf tussen Roosendaal en Breda.
Ik ga het onthouden, want die hulp heb ik zeker weten een keer nodig :)14 december 2011 om 20:48 #17956943Ach, dit soort dingen zijn altijd leuk. Mijn vrienden en ik hebben allemaal dergelijke projecten en auto’s waar helemaal niks meer van klopt. Hetgene wat we het meeste doen is dikkere motoren inbouwen in van alles en nog wat. :D
14 december 2011 om 21:17 #17956944@Haasje17 wrote:
Nouja mijn g ombouwen naar 4×4 staat ook nogsteeds op de planning, maar zoek hievoor eigenlijk een rotte calie of vectra 4×4. Omdat het sonde is om zon ding anders te slopen. Ik heb toen vrij veel info verzameld en er zijn F20 en F28 4×4 bakken Beide kun je ombouwen naar enkel FWD dus en ook zodat je 4×4 of enkel FWD heb dus andersom moet ook kunnen denk ik. De uitlaat licht bijna recht naar achter. Maar halverwegen zit je tank in de weg, hiervoor moet je even kijken.
Er is een corsa tank en een calibra vectra tank welke een vrijwel rechte uitsparing hebben. Welke je zonder veel moeite onder een g kunt monteren zodat deze mooi recht naar achter kan.
Dan dien je een deel van de achteras van een vectra a of calibra tussen je chasisbalken te lassenachter. Waaraan je de achterassen kunt monteren. Nu zou ik als je RWD gaat rijden wel de achterassen versterken. En je chasisbalk extra verstevigen op sommige plekken.
waarom zou je een rotte wagen gaan zoeken, die vind je zo.
een harde zoeken, dat is pas moeilijk.
ik was blij dat de vectra die ik gesloopt heb voor mijn project, een keiharde wagen was, zelfs roest was er weinig.
kijk eens in het topic van lemmuh, hoe die onderdelen aan het zoeken zijn.een 4×4 bak gebruiken is geen optie, en ze zijn zeker niet zwaarder dan een omega bak.
een achteras van een 4×4 is geen ijzer sterke uitvinding, maar dat het een slappe bedoeling is ben ik het niet eens mee.
en zelfs zonder diff, zijn ze niet zwaarder als een starre achteras.
diffje weegt echt geen 100kg hoor.nu je er toch uit bent dat het een omega gaat worden, zou ik een complete omega met v6 kopen.
je hebt alles bij de hand, en kunt stukken overzetten of uitmeten.als je de astra alleen voor het circuit gaat gebruiken, en niet meer op de openbare weg.
zal het geen €10.000,- gaan kosten, maar met €500,- ga je het ook niet redden.
als je met een lasapparaat en een slijptol overweg kunt, kom je een heel eind.mijn kadett heeft wat meer gekost, maar die moest dan ook weer op de openbare weg, en met goedkeuring er op.@louwe 16 klepper wrote:
maar ook ik denk dat een omega as de nog betere optie is
dan heb je voor en achter 5×110
een as kost weinig
een complete auto kost zelfs weinig
een complete v6 koop je al beneden / rond de 500 ;)dan heb je ook de meeste delen al bij elkaar ;) ;) motor ,bak ,plaatwerk van de bodum/tunnel,achteras tussen as (die je waarschijnlijk wel in lengte moet(laten) aanpassen
maar de aansluiting aan bak en as zijde heb je dan in iedergeval aldenk ook dat een complete omega de beste optie is om het redelijk lowbudget te houden
;)hier heeft louwe 100% gelijk in.
ik hou het hier even bij.
groeten.
17 december 2011 om 09:30 #17956945AnoniemLid sinds:
1 January 1970@Haasje17 wrote:
Ik heb diverse motor ombouws gedaan. een Astra G van Z16XE naar X20XER.
X20XER naar X20XER omgebouwd naar een turbo motor.Z16XE omgebouwd naar een kompressor motor.
En een Kadet B omgebouwd naar C18XE motor met 5 bak en manta 400 achteras.
hier zou ik wel heel graag wat foto,s van zien
met name van de bodumplaat ;) ;)even ontopic.
Je zult de veerschotels zeker een stuk naar voren moeten plaatsen omdat deze op de omega as
ook een stuk verder naar voren zitten dan op je huidige as. Die bij je huidige zitten bijna recht achter je wielnaaf.En die van een omega zitten een heel stuk naar voren. Bij een vectra a of calibra a zitten ze wat dichter richting de wielnaaf.
Ik heb vandaag eens beide assen bekeken, kwa verschillen ze lijken wel wat op elkaar, ze zijn op ongeveer dezelfde wijze gebouwd.
Nu is alleen de omega as een stukje breder dan die van de vectra / calibra.Mischien moet je eens kijken wat je als maximum wielbais (EDIT:spoorbreette) wil. Wil je je spatborden uitrollen en breder gaan of wil je ze juist bijna de orginele breette houden?
18 december 2011 om 19:39 #17956946Nog meer tips, weetjes, handige topics? :angel
19 december 2011 om 09:10 #17956947AnoniemLid sinds:
1 January 1970ff als voorbeeld
als je n duitse omega der bij zoekt
zit je ook niet met n kenteken waar je vanaf moet
of moet schorsen todat je hem kaal genoeg hebt gepluktmeeste sloperijen geven geen vrijwaring af
als het restant niet op hun terein staat
bovendien kun je ook beter het restant zelf naar de oudijzerboer brengen
beur je der nog wel wat voor ;)dan als laatste als je wel voor n complete auto gaat
chek dan voortijd ff of t om n automaat gaat
neem aan dat je dat niet wild :hmmz
maar die zijn er wel t meest ;) -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.