Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra Coupé met RWD
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
9 december 2011 om 17:36 #17244075
Is er iemand op het forum die ervaring heeft met het ombouwen van Astra G (Coupé) van voorwielaandrijving naar achterwielaandrijving?
Ik wil dit in de toekomst gaan doen om mijn auto als circuitwagen te gaan gebruiken en wat meer rijplezier te hebben. Ik heb wel eens wat gedrift in oude BMW’s en Volvo’s en wil dat met mijn Astra Coupé.
Ik weet dat er in de UK een paar gasten zijn die hun Coupé hebben omgebouwd tot een V8 met RWD, maar dat gaat me wat te ver (wordt ook wel erg zwaar). Het liefst heb ik een zescilinder in de lengte erin met RWD (bijvoorbeeld het systeem van een Omega, daarvan heb ik al bijna helemaal uitgezocht hoe het pas te maken is op mijn Astra). Een collega van me rijdt een flink opgefokte Impreza en die tipte mij er dus ook op dat je een 4×4 systeem (zoals bijvoorbeeld van een Calibra) ook kunt ombouwen naar RWD. Zou dat gemakkelijker zijn? En zwaarder?
Ik hoor graag alle ideeën hierover.
Alvast bedankt.9 december 2011 om 17:42 #17956850Check het topic van rallyastra eens, daarin staat ook een RWD Astra G Kitcar
9 december 2011 om 17:45 #17956851Bedankt voor de tip! Ik ga zijn topic zeker volgen.
Ik weet dat er meer Astra G’s moeten zijn met RWD (zoals in de DTM en BTCC reden), maar ook met 4WD, die werden voornamelijk gebruikt voor het ijsracen enzo. Die waren trouwens ook vierwielgestuurd…9 december 2011 om 17:57 #17956852Ik neem aan dat je met ijsracen de Trophée Andros bedoelt?
De DTM astra had een oldsmobile aurora v8.
De carrosserie lijkt er zeer sterk op, maar onderhuids zit er een groot verschil.9 december 2011 om 18:02 #17956853Ja, klopt, ik kwam ff niet op de naam.
Dat de Astra DTM heel erg afwijkt van de gewone Astra Coupé, wist. Volgens mij delen ze zelfs geen enkel onderdeel op de achterlichten na. De koplampen zijn platter dan die van de gewone Astra’s.9 december 2011 om 18:39 #17956854achterwiel aandrijving op je astra :wtf
denk dat je dat wel kan vergeten. is de auto helemaal niet op gebouwd. scheur je hem dan niet uitmekaar?9 december 2011 om 18:47 #17956855Robert, wat te denken van al die Corsa’s met C20XE’s en LET’s ??
Die zijn daar al helemaal niet voor gebouwd.
En waarom zou RWD de auto uit elkaar moeten scheuren??Het hangt helemaal af van de vaardigheden van de ombouwer.
9 december 2011 om 19:12 #17956856Op een wagen om dagelijks mee te rijden zou ik geen achterwiel aandrijving willen…
Als het om races gaat… een andere zaak natuurlijk :thumb9 december 2011 om 19:59 #17956857nou, met vrij simpele aanpassingen kun je op een goeie manier een c20ne inbouwen in je corsa a tr. enkele verstevigingen en aangepastonderstel, en rijden maar.
coupe is een lange auto, achterin helemaal niet stevig. de coupe en tordeert al heel erg achterin. als je dan ook nog achterwielaandrijfing heb, denk ik dat je wel het 1 en ander krom trekt.
9 december 2011 om 20:59 #17956858Koop er gewoon een leuke RWD coupe naast, veel makkelijker.
9 december 2011 om 21:59 #17956859@robert_corsa wrote:
nou, met vrij simpele aanpassingen kun je op een goeie manier een c20ne inbouwen in je corsa a tr. enkele verstevigingen en aangepastonderstel, en rijden maar.
coupe is een lange auto, achterin helemaal niet stevig. de coupe en tordeert al heel erg achterin. als je dan ook nog achterwielaandrijfing heb, denk ik dat je wel het 1 en ander krom trekt.
C20NE en C20XE / C20LET verschillen nogal wat hoor .
C20NE is 115 pk en is zonder aanpassingen in een corsa A te lepelen en is bijna gelijk aan pk’s tov de 1.6 gsi .
C20XE is 150 pk en kan ook zonder aanpassingen in een A corsa , ken er namelijk genoeg die zo rond rijden .
C20LET is 204 pk , ja daar heb je wat versteviging voor nodig in je motor ruimte .
enigste aanpassing wat wel noodzakelijk is en wat nog wel eens vergeten wordt is de remmen ;)
9 december 2011 om 22:08 #17956860Tuurlijk kan je een coupe wel rwd maken.
Met een fatsoenlijk las apparaat kom je een heel eind. Maar makkelijk is het niet.
Komt nog wel ff iets meer bij kijken dan alleen een motor en asje achterop.Bodem achter moet zoiezo al compleet aangepast worden voor de achterasophanging.
Tis haast zonde om in een nette coupe te gaan slijpen. Pak dan een coupe koetswerk….om leeg te halen en aan te passen. Je huidige ombouwen is dan gelijk weer zo rigoreus :jerry
9 december 2011 om 22:42 #17956861Vergeet niet dat mijn Coupé een ex-schadeauto is en dus helemaal niet zo netjes is. Ik heb ‘m opgeknapt zodat ik ‘m als daily kan gebruiken, maar wel met het plan in m’n achterhoofd om er een mooie circuitwagen van te maken.
De auto zal inderdaad flink verstevigd moeten worden, maar ik denk dat dat niet het grootste probleem wordt. Het grootste probleem zal (denk ik) het aanpassen van het brandschot en de bodem worden.Iemand enig idee wat beter, gemakkelijker, goedkoper of iets anders voor wat betreft de Omega-aandrijving of Calibra 4×4 aanpassen?
In ieder geval al heel erg bedankt voor de gegeven reacties.
9 december 2011 om 22:56 #17956862@crossagek wrote:
@robert_corsa wrote:
nou, met vrij simpele aanpassingen kun je op een goeie manier een c20ne inbouwen in je corsa a tr. enkele verstevigingen en aangepastonderstel, en rijden maar.
coupe is een lange auto, achterin helemaal niet stevig. de coupe en tordeert al heel erg achterin. als je dan ook nog achterwielaandrijfing heb, denk ik dat je wel het 1 en ander krom trekt.
C20NE en C20XE / C20LET verschillen nogal wat hoor .
C20NE is 115 pk en is zonder aanpassingen in een corsa A te lepelen en is bijna gelijk aan pk’s tov de 1.6 gsi .
C20XE is 150 pk en kan ook zonder aanpassingen in een A corsa , ken er namelijk genoeg die zo rond rijden .
C20LET is 204 pk , ja daar heb je wat versteviging voor nodig in je motor ruimte .
enigste aanpassing wat wel noodzakelijk is en wat nog wel eens vergeten wordt is de remmen ;)
Een Corsa A zou ik persoonlijk ook aanpassen want zelfs de orginele A GSI heeft verstevigingen. Alleen al op de veerpoten zitten dikke platen gelast vanaf de fabriek. :vertag
9 december 2011 om 23:01 #17956863@RISL wrote:
Vergeet niet dat mijn Coupé een ex-schadeauto is en dus helemaal niet zo netjes is. Ik heb ‘m opgeknapt zodat ik ‘m als daily kan gebruiken, maar wel met het plan in m’n achterhoofd om er een mooie circuitwagen van te maken.
De auto zal inderdaad flink verstevigd moeten worden, maar ik denk dat dat niet het grootste probleem wordt. Het grootste probleem zal (denk ik) het aanpassen van het brandschot en de bodem worden.Iemand enig idee wat beter, gemakkelijker, goedkoper of iets anders voor wat betreft de Omega-aandrijving of Calibra 4×4 aanpassen?
In ieder geval al heel erg bedankt voor de gegeven reacties.
Bereid je voor op een pens werk en ik zou eens kijken in het topic van Kadett4x4, die heeft zijn wagen kadett E, verbouwd naar een 4×4. Dat is naar mijn idee de makkelijkste manier (nog steeds een enorme klus hoor waarvoor je moet weten wat je doet) om aangedreven wielen achter te krijgen omdat je dan enigzins de orginele constructie van de auto nog (een beetje) intact laat doordat het blok gewoon dwars voorin kan blijven liggen. Als je een lengte motor erin gaat leggen dan ga er maar vanuit dat dat bijna niet te doen is tenzij je kan toveren met lasapparaten.
Christian-tsx heeft zijn D-Kadett naar RWD omgebouwd omdat hij er een 400 replica van aan het maken is, dan heb je ook een idee wat daarbij komt kijken.
Persoonlijk zou ik het niet doen. Als je er een circuitwagen van gaat maken, spaar dan voor een leuk turboblok en zet daar een goed geregeld differentieel in wat met het vermogen overwerg kan. Dan kun je ook met FWD heel leuk rijden. Kost wel wat.
9 december 2011 om 23:06 #17956864Bedankt voor de tip.
Het liefst zou ik de motor wel in de lengte leggen, maar dat is inderdaad wel een flinke ingreep. De motor dwars voorin is natuurlijk wel waar de wagen op gebouwd is inderdaad. Ik ga het topic zoeken en lezen. Bedankt voor de tip.9 december 2011 om 23:15 #17956865Jah precies, ik wil je niet ontmoedigen hoor, maar ik weet dat beide mannen die dat doen hier enorm veel tijd ingestoken hebben maar ook veel know-how hebben en nie bang zijn om een carroserie te verslijpen. Ik daarintegen bijv. ben iemand die niet graag het wiel opnieuw uitvind omdat ik weet dat als ik dat ga proberen ik na een half jaar met een gesloopte auto in de schuur sta en het nie meer zie zitten en dan ligt het project stil. Dan is voor ons wat eenvoudiger om op een bestaand concept voort te borduren en daarin te investeren want er is enorm veel te krijgen en als je bijvoorbeeld een LET blok pakt dat biedt enorme potentie.
Ander voordeeltje, rijd je je wagen kort dan kun je makkelijk onderdelen die het overleefd hebben overzetten op een andere carroserie en gaan, als je dan weer een 4×4 of RWD conversie moet doen….
9 december 2011 om 23:21 #17956866Ja, dat klopt, vooral dat laatste punt vind ik erg goed opgemerkt, daar had ik nog niet over nagedacht. Okay, dan ga ik mij idee van het Omega-onderstel voorlopig even zitten (daar zitten echt al veel uren in) en eens kijken naar het Calibra-onderstel. Eens even kijken waar er een 4×4 op de sloop staat om alles eens te gaan meten. Of is er iemand op het forum die het 4×4-systeem van een Calibra al eens onder een Astra gebouwd heeft?
Kan natuurlijk ook kijken naar een Subaru met 4×4, daar is een collega van me ontzettend goed mee. Weet alleen niet of dat heel veel meer aanpas werk is, aangezien het van een ander merk is.9 december 2011 om 23:41 #17956867Meest makkelijke is om hiervoor het systeem van een calibra of vectra 4×4 te gebruiken.
Omdat deze versnellingsbak ook te gebruiken en monteren is in de astra g je motorlbok blijft dan in de breedte liggen ipv de lengte, maar dit is ook veel prettiger rijden dan andersom omdat de gewichtsverdeling van je auto dan niet helemala meer is zoals zou moeten.
Wil je echt een rwd. zou ik eerder een manta of kadett kopen die als rwd zijn. En deze ombouwen. Voor een astra g zou ik enkel rwd niet eens aan beginnen, maar zou ik gewoon een 4×4 maken, dit is voor in de rally enkel alleenamar voordeel. Ga je er echt mee sprinten zou enkel achterwiel of voorwiel voordeliger zijn.
Als je de gehele achteras en onderste deel van de carroserie van een vectra of kalibra koopt voor een astra g kun je een heel eind komen voor een 4×4 sysysteem, is ongeveer gelijke breete van de auto, je kunt dan aan het huidige karrosserie 4 extra ophangpunten maken welke vrij logisch zijn als je dat vergelijk met die van een vectra 4×4. En een extra balk tussen de chaciesbalken en je hebt eigenlijk al gewoon een grotendeels ondersetl van de vectra of kalibra 4×4.
10 december 2011 om 07:32 #17956868Bedankt :)
Ik was inderdaad even vergeten dat de Vectra ook 4×4 is geweest. Volgens mij had je na de Vec-A 4×4 ook nog een Vec-B in 4×4 toch? Dat is inderdaad uit dezelfde periode als mijn G, dus daar is inderdaad de kans het grootst dat er meer past dan uit andere wagens.
Ik weet dat je met 4×4 vaak sneller bent, zeker in een rally of op een natte baan, maar naast regelmatig een circuitrondje ga ik ook graag driften met wat vrienden en met een vierwielaangedreven wagen vind ik dat veel minder leuk. En volgens mij (ja, ik ben groot fan van m’n eigen auto :jerry ) is er weinig gaver dan een dikke Coupé de bocht om zien driften :D10 december 2011 om 07:53 #17956869Ik zou om te beginnen een V6 (opel/ saab/chevrolet) blok kopen wat er gemakkelijk in te hangen is. Vervoglens een 4×4 bak van een calibra of vectra. Als je dit alles erin hebt hangen en tijdelijk ombouwd naar voorwiel kun je je motor gaan tunen tot wat je aang ewenst vermogen zou willen. Als je dan tevens je uitlaat obouwd zodat deze bij de voordeuren uitkomt heb je eigenlijk al bijna een tunnel van voor naar achter onder je g voor je achteraandrijving. Als je dan de auto zonder nog achterwielaandrijving, ombouwd naar de achterasmontage punten van een calibra of vectra en de achteras al monteerd zonder difrentieel enz.. ben je al een heel eind als je dan een difrentieel monteerd en een tussenas. Zou ik vervolgens de bak ombouwen naar enkel achterwielaangedreven of zo bouwen dat je voor achterwiel en 4×4 kunt inschakelen. Denk dat je dan eigenlijk iets hebt wat met veel orginele onderdelen en met niet al teveel laswerk te maken is.
10 december 2011 om 08:00 #17956870Ja, ik was ook al van plan om de tunnel waar de uitlaat door heen loopt, te gaan gebruiken voor de cardanas. De uitlaat zullen twee sidepipes worden waarschijnlijk. Vraag me af hoe moeilijk het zal worden om een 4×4-systeem om te bouwen naar naar achterwielaangedreven. Het lijkt mij dat dat niet meer is dan het verwijderen van een aantal tandwielen en assen? 4×4-inschakelbaar zal wel moeilijker worden, denk ik.
10 december 2011 om 08:10 #17956871Nouja mijn g ombouwen naar 4×4 staat ook nogsteeds op de planning, maar zoek hievoor eigenlijk een rotte calie of vectra 4×4. Omdat het sonde is om zon ding anders te slopen. Ik heb toen vrij veel info verzameld en er zijn F20 en F28 4×4 bakken Beide kun je ombouwen naar enkel FWD dus en ook zodat je 4×4 of enkel FWD heb dus andersom moet ook kunnen denk ik. De uitlaat licht bijna recht naar achter. Maar halverwegen zit je tank in de weg, hiervoor moet je even kijken.
Er is een corsa tank en een calibra vectra tank welke een vrijwel rechte uitsparing hebben. Welke je zonder veel moeite onder een g kunt monteren zodat deze mooi recht naar achter kan.
Dan dien je een deel van de achteras van een vectra a of calibra tussen je chasisbalken te lassenachter. Waaraan je de achterassen kunt monteren. Nu zou ik als je RWD gaat rijden wel de achterassen versterken. En je chasisbalk extra verstevigen op sommige plekken.
10 december 2011 om 08:19 #17956872http://www.migweb.co.uk/forums/projects-restorations/381713-ronnies-project-rwd-d-mk3-astra-gsi-turbo-rear-wheel-drive-%3B-4.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
Mischien heb je hier ook wat aan
10 december 2011 om 08:21 #17956873Kijk, dat is nog eens een hoop goede info :D
De tank zou ik niet zo’n last van hebben, aangezien ik zo’n aluminium FIA-tank in de kofferbak zou zetten. Die tank heb ik al, staat bij een maatje van me.
Jij zou dus de achteras van je G behouden niet kiezen voor de as van de Vectra/Calibra 4×4? De auto moet inderdaad flink verstevigd worden, dus ik denk ook aan het doorlassen van de carrosserie, anders gaat het torderen.Ik zou inderdaad ook voor een rotte Cali/Vec kiezen. Een goede wagen zou veel te veel geld kosten en zou inderdaad zonde zijn. Alleen de motor en aandrijving is ook prima, anders zou ik tijdelijk twee auto’s een plekje moeten geven.
De uitlaat die recht naar achteren ligt is dus een probleem, aangezien daar dus de cardanas zou komen, dus dat wordt zelf knutselen om de uitlaat opzij te brengen.
P.s. bedankt voor de site, ik zal ‘m eens gaan doorlezen :)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.