astra break tijdsaanduiding blijft niet juist.

Forumindex Forums Modellen Astra astra break tijdsaanduiding blijft niet juist.

• Dit onderwerp is leeg.
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    haramo

Hey iedereen.

Wie kan me uitleggen waarom mijn opel astra break van bouwjaar 2000 raar doet?

Het uur op de digitale scherm stond altijd juist, ineens viel me op dat het uur een half uur verschil had. Dus als het 19u is dan staat op het scherm 18u30.

Ik heb dan het uur terug gezet, want dacht dat ik een fout had gemaakt bij het invoeren van de zomertijd. maar volgende dag merk ik dan een uur verschil. 19u , in plaats van 20u.

haramo

Het is heel raar, maar vandaag stond de tijd juist en ik heb de tijd niet meer gewijzigd.

Heeft de opel astra een soort synchronisatie met een of andere server (zoals windows uurtijd dat doet)??

hmm.

Meer info over mijn auto: opel astra break bouwjaar 2000 1.7 diesel, 55kW, benaming in het boekje: astra G caravan type t98/kombi.

wim-v6
        Deelnemer

Jup, deze synchroniseerd met de RDS van het gekozen radio station..

Willem

haramo

awel, als ik mijn auto gebruikte gisteren na enkele dagen stilstand, stond het uur op 10u en niets, en dat was rond 12u middags dat in de auto instapte, of 12u30 maar dat maakt nu niet uit. Mijn punt is duidelijk.

Ik rij riching een vriend, auto uit gezet, even in de tuin gezeten, dan even binnen, na een uur of twee terug de auto in om naar huis te rijden.

Maar ineens is de tijd wel juist.

… deze synchroniseerd met de RDS van het gekozen radio station..

Dus zal dat te maken hebben met mijn radio? is goed zeker? dat ‘m synchroniseerd?
            Maar is dat dan normaal dat deze Opel auto altijd vergeet hoe laat het is? MIjn vorige Opel astra van 1994(3 deurs) had dat probleem niet. Enkel als ik de batterij uit deed dan springt het uur op 00:00.

Maar deze Opel neemt eender welke uur. Want laatste keer toen ik auto gebruikt en parkeerde was in de avonds, maar toen ik gisteren de auto aanzette was het zogezegd 10u00 maar dat kan toch niet?

wim-v6
            Deelnemer

tijd via RDS kan je uit laten zetten door een Opel garage..

Dan blijft de tijd wel juist.

Willem

haramo

Waarvoor dient die RDS dan? ik begrijpniet dat dit de oorzaak is dat mijn tijd niet altijd klopt. Of is dat een extra optie van OPEL? raar.

McKaamos
                Deelnemer

RDS is een systeem dat onder andere gebruikt wordt om de naam van het radiostation, flits lokaties, het huidige spelende nummer van dat radiostation en reclame door te geven naar je radio. Zonder RDS zou je dus b.v. nooit de naam van het radiostation zien, maar slechts de FM/AM frequentie waarop je hem hebt ingesteld.

In dat systeem zit ook tijdsynchronisatie, zodat je in princiepe nooit de tijd op de klok in je auto hoeft te veranderen.
                  Veel wekker-radio’s voor naast je bed gebruiken dat systeem ook, zodat je je niet verslaapt wanneer de zomer/wintertijd omschakeling is, en zodat ze b.v. na een stroomstoring gewoon de goede tijd aangeven en ook weer netjes optijd af gaan.

En ja, een enkele keer gaat zoiets toch fout. Ik heb ook wel eens gehad dat mijn wekker een uurtje of wat verkeerd stond. Shit happens.
                  Zodra ze er achter zijn bij het radiostation, staat je tijd weer goed. En anders zet je je radio gewoon even op een ander station voordat je uitstapt.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.