Astra automaat 1-2 2-3 schokt

Forumindex Forums Modellen Astra Astra automaat 1-2 2-3 schokt

  • Dit onderwerp is leeg.
14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Berichten
  • #17274693
    YoJoe
      Lid sinds:
      9 December 2015

      Daar ben ik weer :) Post 3 inmiddels king:

      Astra GTC 1.6 2005 met een semi-automaat easytronic 134.000 km motorcode Z16XEP versnellingsbak code F17C394

      Bij het schakelen van 1-2 en 2-3 schokt de auto. Ik geef niet veel gas en dan lijkt het wel of die even twijfelt en met een schok in de volgende versnelling gaat. Bij flink optrekken nergens last van. Bij terugschakelen is dit ook, langzaam remmen -> schok, hard remmen -> niks aan de hand. Het is niet constant, maar wel vaak genoeg dat het vervelend is. De overige versnellingen hebben nergens last van. Ik heb niet het idee dat de koppeling slipt.

      Nu heb ik op internet wat zitten zoeken en kwam uit bij een aantal opties:
      – de multiriem nakijken of die wel goed uitgelijnd en recht zit
      – versnellingsbak olie flushen en reinigen
      – een reset doen van de auto of bak (niet gevonden voor specifiek opel), op zich handig want ik rijd er nu twee weken in
      – bak reviseren
      – de oorzaak zit in de robot constructie :wtf

      Aangezien ik twee linkerhanden heb, maar wel nieuwsgierig ben wil ik graag weten wat jullie denken dat het is en hoe dit op te lossen? Is het trouwens wel de bak of kan het de motor zijn?

      Weet iemand trouwens ook hoe ik hem kan resetten?

      #18305744
      bart-gsi
      Deelnemer
        Lid sinds:
        7 July 2012

        Je zou idd kunnen beginnen met het verversen van de vloeistof en filter…
        Ik weet niet of dit klopt maar de meeste nieuwe automaten zijn niet synchroom en dat de ecu afhankelijk is van diverse sensoren in de bak en motor
        Waaronder de snelheid van de hoofdas en krukas
        Als de ecu “zegt” tegen de automaat dat hij door moet schakelen dan volgt de automaat dat op of de versnellingen nu synchroom lopen of niet.. Dan kun je idd een schok/duw voelen tijdens schakelen…

        #18305745
        bart-gsi
        Deelnemer
          Lid sinds:
          7 July 2012

          Was in ieders geval iets met synchro nog iets.. Had dat in me boek van school staan maar heb dat nu even niet ter hand…

          #18305746
          Opeltje17
          Deelnemer
            Lid sinds:
            18 January 2012

            Is geen automaatbak maar een handbak met een robot erop.

            Deze bakken schakelen nooit vloeiend, zit hem idd in de robot constructie.

            Je kan de schakelmomenten eens opnieuw laten in leren en de progressiviteit van de koppeling.

            Daar kan het wel beter van worden eventueel i.c.m met nieuwe bakolie, maar vloeiend schakelen gaat ie nooit

            #18305747
            liviu2004
            Deelnemer
              Lid sinds:
              6 April 2014

              Rem liquid vervangen. Van bak reservoir.

              #18305748
              YoJoe
                Lid sinds:
                9 December 2015

                Erg bedankt voor de reacties! Ik ga de auto langsbrengen en een diagnose laten stellen, sowieso een flush en olie verversen. Dat van die robot constructie moet ik dan maar voor lief nemen. Ik laat het aan de garage over of ze de bak opnieuw inleren.

                Ik voel me er in ieder geval een stuk beter onder. Dank!

                #18305749
                SnowWolf
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  22 December 2015

                  @bart-gsi wrote:

                  Was in ieders geval iets met synchro nog iets.. Had dat in me boek van school staan maar heb dat nu even niet ter hand…

                  Synchromessen? :hmmz

                  Als het een handbak met robot is, dan denk ik eerder aan een verrotte drukgroep. Kan opzich geen kwaad maar kan op den duur gaan irriteren :P

                  #18305750
                  bart-gsi
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    7 July 2012

                    @SnowWolf wrote:

                    Synchromessen? :hmmz

                    Als het een handbak met robot is, dan denk ik eerder aan een verrotte drukgroep. Kan opzich geen kwaad maar kan op den duur gaan irriteren :P

                    Dat zou best eens kunnen..
                    Een automaat heeft een koppelomvormer ( pomp, turbine en stator) .. Niet echt een drukgroep te noemen

                    #18305751
                    SnowWolf
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      22 December 2015

                      @bart-gsi wrote:

                      @SnowWolf wrote:

                      Synchromessen? :hmmz

                      Als het een handbak met robot is, dan denk ik eerder aan een verrotte drukgroep. Kan opzich geen kwaad maar kan op den duur gaan irriteren :P

                      Dat zou best eens kunnen..
                      Een automaat heeft een koppelomvormer ( pomp, turbine en stator) .. Niet echt een drukgroep te noemen

                      Zoals ik het lees is het geen “echte” automaat maar een handbak met robot, dus dan heeft ie wel een drukgroep toch?

                      Verrotte synchromessen merk je wel, dan hoor je “krak” als je hem in de versnelling wilt zetten.

                      #18305752
                      bart-gsi
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        7 July 2012

                        Automaat heeft vaak nog iets wat een handbak niet heeft en dat is lock up… Dat gebeurd als de pomp en turbine de zelfde snelheid hebben qua rotaties en dan om slip te beperken als de auto op snelheid is

                        Als je en normale drukgoep hebt ( koppeling drukgroep en vliegwiel dan is er geen lock up… Het is dan eerder grijpen/klemmen of slippen…

                        #18305753
                        Opeltje17
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          18 January 2012

                          Werkt gewoon hetzelfde als bij een handbak, enige verschil is dat de robot schakelt en koppelt, hij heeft dus gewoon een druk groep met koppelingsplaat..

                          #18305754
                          bart-gsi
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            7 July 2012

                            Ok dan is dat uit de wereld.. Had me twijfels… Maar wat laat de koppeling dan bewegen zonder koppelingspedaal??

                            #18305755
                            Opeltje17
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              18 January 2012

                              Op de robot zit een reservoir met koppelingsvloeistof(rem vloeistof) in de robot zit een cilinder, die het druk lager in de bak bediend, dus wat je normaal met je pedaal doet, doet nu je robot met een apart reservoir en een cilinder in de robot.

                              #18305756
                              bart-gsi
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                7 July 2012

                                Ok duidelijk.. Weer wat geleert.. Maar dit was niet O conventioneel als normaal…

                              14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.