Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra 2.216v M62 Supercharged
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
13 januari 2013 om 16:47 #17254430
OK, hier is dan mijn projecttopic over mijn Opel Astra 2.216v met M62 Supercharger…
Begin 2008 heb ik de auto gekocht bij de Opel-dealer in Velsen. Twee jaar gebruikt voor woon-werkverkeer en de laatste jaren gebruik ik hem vooral als sleutelobject. Is echt een hobby-auto geworden inmiddels : ). Ik heb geen achtergrond in de auto-techniek. Vind het wel erg leuk om te sleutelen in de vrije tijd die ik over heb als tegenhanger voor een hectische baan. Mijn neef werkte in een revisiebedrijf / garage in de buurt van Hoorn. Van hem wat dingen geleerd en steeds meer zelf gaan doen. Met een gezonde dosis lef, een goede handleiding en wat goed gereedschap kom je een heel eind. En met mijn neef als back-up heb ik gedurende de jaren een aantal grote en minder grote reparaties en modificaties gedaan. Aanpassingen die ik gedaan heb zijn de xenon-inbouw, de Astra Turbo-wielen en de inbouw van climate control (monnikenwerk, wel leuk!).
Ik maakte in 2010 kennis met de mogelijkheid op de z22se motor de M62 compressor te bouwen, zoals die in Amerika in o.a. de Chevrolet Cobalt SS standaard geleverd is. En dat idee heeft mij niet meer losgelaten. In Engeland is dit een vrij vaak voorkomende conversie, vooral bij de Vauxhall VX220 oftewel de Opel Speedster. Ook in Nederland rijden er een paar met de supercharger rond. Aanzienlijk minder conversies zijn er gedaan met Vectra’s en Astra’s.
De z22se motor is in grote lijnen hetzelfde als het 2 liter “LSJ-blok” van de Cobalt, een paar verschillen daargelaten. Het inlaatspruitstuk van de LSJ past 1 op 1 op de Z22se en daarbovenop gaat dan weer de supercharger. De poelie van de supercharger lijnt perfect uit met de andere, bestaande poelies op het blok. De LSJ-motor heeft 6-rib poelies, de z22se 5-rib. In heb gewoon de originele 6-rib poelie van de S/C gebruikt en laat de riem op de binnenste 5 lopen. Hieronder zie je de poelies van de dynamo en die van de S/C.
Standaard leveren de Amerikaans auto rond de 200 pk. Met de z22se-conversie ga je al gauw richting de 250 pk, o.a. door het toevoegen van een chargecooler systeem. Hier zie je mijn chargecooler-setup voor installatie.
Het principe hiervan is dat de laadlucht gekoeld wordt door de zogeheten laminova’s die in het LSJ spruitstuk zitten. Hier zie je ze zitten in het spruitstuk. Een voor een heb ik ze er uit gehaald om schoon te maken, wat wel nodig was ook! Een pomp stuurt koelvloeistof door een aparte radiateur naar het spruitstuk, een tank en weer terug. Een compleet apart koelsysteem dus, onafhankelijk van het koelsysteem van de motor.
Op een gegeven moment de knoop doorgehakt: laten doen vond ik veel te duur en bovendien leek het me erg leuk om het zelf te doen. De benodigde onderdelen zijn met een beetje geduld redelijk makkelijk in de VS te vinden en de rest van de benodigde spullen vind je bij Courtenay Sport in Engeland. Eerst gezocht naar de S/C en het inlaatspruitstuk en toen kwam ik op eBay al snel onderstaande set tegen.
Wegens een kleine beschadiging aan een onderdeel wat ik toch niet nodig had, kreeg ik hem voor een hele goede prijs mee. Volgens de verkoper kwamen de spullen uit een schade-auto die 15.000 mijl had gereden. Helemaal zeker weet ik het niet natuurlijk, maar het ziet er allemaal wel goed uit. Daarna natuurlijk transportkosten, inklaringskosten en een hoop geduld, maar een maandje na aanschaf kreeg ik een telefoontje dat de spullen op kon halen in de haven van Rotterdam.
Daarna de overige spullen bij elkaar verzameld en zo rond maart / april had ik alles compleet om te kunnen beginnen. Gewapend met een bak aan informatie van het Internet natuurlijk. In de weekenden, soms samen met mijn neef, aan de klus. Eigenlijk ging het mechanische gedeelte prima. Na dag 1 zat ie er al op namelijk.
Daarna begon het grote aanpassen. Wie de Z22se motor in de Astra kent, zal zien dat de luchtinlaatkant van de compressor op de plek van de accu zit. Die moest dus naar achteren en er moest een custom luchtinlaattraject komen. Ik heb uiteindelijk gekozen voor een 90gr. Flowmaster van dBilas waarvan de aanzuigmond verticaal naast de radiator loopt. Best mooi, al zeg ik het zelf. Op zich kan een open luchtfilter hier ook, maar ik wilde dat niet vanwege de temperatuur in de motorruimte en omdat ik later nog een tankje voor het chargecooler-systeem op die plek kwijt wilde. Op een gegeven moment was het mechanische deel van de conversie min of meer klaar en stond ie er zo bij, in de garage van mijn neef.
Toen begon het software gedeelte en daarmee…. ook de problemen. Na deze inbouw is namelijk aanpassen van de ECU nodig om de boel goed en verantwoord te laten lopen. O.a. het ontstekingstijdstip moet worden aangepast en de hoeveelheid ingespoten bezine bij verschillende toerentallen. In eerste instantie hebben we het geprobeerd bij een lokale tuner. Die claimde dat hij met de z22se-ecu wel overweg kon. Lang verhaal kort: dat kon hij dus niet. Uiteindelijk er voor gekozen om contact op te nemen met Courtenay Sport in Engeland die wel de aangepaste software hebben voor de Opel Speedster en de Vectra B. Die software was helaas niet 1 op 1 over te zetten naar de Astra ivm airco, traction control, cruisecontrole en ik geloof dat ook de fanaansturing van de Astra anders is dan die van Speedster en de Vectra.
Dus dat betekende dat ik erg lang moest wachten op de basismap, een maand of 2. Auto heeft al die tijd in de garage gestaan bij die tuner, maar op de één of andere manier is wel mijn subwoofer toen verdwenen. Geen inbraakschade, dus ja…… Wie zal het zeggen? Toen eindelijk de ECU met de basismap terugkwam, natuurlijk meteen ingebouwd. Helaas liep ie nog niet goed. Motor liep veel te rijk en foutcode p1514 kwam regelmatig opzetten voorbij de 2500 toeren. Overigens wel rijdbaar, maar je voelde dat het niet helemaal goed zat. Bellen, mailen, op Internet speuren wat er aan de hand kon zijn. Ook nog langs geweest bij Klasen Motorsport in Oberhausen, helaas zonder succes. Uiteindelijk, met geweldig veel hulp van Courtenay Sport, gevonden wat er aan de hand was: MAP-sensor kapot en bij de montage van het inlaatspruitstuk op het blok de verkeerde bouten gebruikt waardoor deze niet luchtdicht was. Pffff… Toen dat ook aangepast en toen…………. VRROEMMMM!!!!
In één keer liep ie keurig, geen storingen meer en het enige dat er nog hoefde te gebeuren was rijden met dat ding! Die eerste paar keren dat je flink het gas openzet zijn echt geweldig. Ik wist niet wat ik meemaakte. Natuurlijk went het wel iets, maar zeker omdat ik weinig rijd met de auto en doordeweeks nog wel eens in een slome Suzuki zit, is het steeds weer een leuke ervaring om in te stappen en weg te rijden. Helemaal omdat het een DIY-project is.
In het najaar ben ik nog naar Courtenay Sport geweest om de zogeheten ‘final map’ te doen, waarbij ze op de rollerbank de auto fijnafstellen. Resultaat: 248pk en 300nm aan de krukas.De laatste 2 maanden ben ik vooral bezig geweest met het optimaliseren van de ‘open eindjes’ na de conversie. Koeltankje voor het chargecoolersysteem, CC-pomp net even op een andere plek, de oliedruksensor verplaatsen, dat soort dingetjes. Motorruimte staat er nu zo bij:
Oh ja, heb er ook een fatsoenlijk onderstel opgezet, wat beter past bij het vermogen van de motor: Bilstein B12 setje. Auto staat er nu zo bij, net na de wasstraat.
Zo dat was het. Veel te lang verhaal voor een forum, ik weet het. Maar als je eenmaal aan het typen bent over iets wat je leuk vindt, dan vliegen de woorden er uit. Als iemand vragen heeft over de inbouw, stel ze gerust. Ik deel graag mijn opgedane ervaring met anderen en ben van hulp waar het kan. Het mechanische deel weet ik inmiddels redelijk wat van, het software gedeelte is mij iets te specialistisch. Ik zal zelf af en toe ook wel wat vragen hebben over dingen waar ik weer tegenaan gelopen ben.
Groeten, Amsch
13 januari 2013 om 16:57 #18095390Heerlijk projectje :) , zeker nice zon auto waar je aan de buitenkant denk, haha wat een loser, terwijl je dan tegen zon scheurijzer toch wel lekker mee kan trekken!! :)
Zit te denken hoe ik wat meer power uit mijn Z16SE kan krijgen :( 85 pktjes, zouden toch wel na 100 mogen:( (het is een automaat :))
13 januari 2013 om 17:00 #18095391mooi verhaal van een mooie snelle astra 2.2 :wors
13 januari 2013 om 17:07 #18095392Zeer gave Astra, ultieme sleeper :wub :wub :wub
13 januari 2013 om 17:07 #18095393:wub :thumbup :thumbup
gaaf hoor!!
13 januari 2013 om 18:04 #18095394Goed dat je doorgezet hebt en dit lekker werkend hebt gekregen! Het ziet er ook nog vet mooi uit, zo’n sc voorop je blok. :thumb
Veel plezier!13 januari 2013 om 18:10 #18095395heel netjes gedaan :wors
13 januari 2013 om 18:19 #18095396@kaneelschep wrote:
Goed dat je doorgezet hebt en dit lekker werkend hebt gekregen! Het ziet er ook nog vet mooi uit, zo’n sc voorop je blok. :thumb
Veel plezier!Thanx allemaal! Het is inderdaad een kwestie van doorzetten geweest, want er waren best een paar momentjes waarop ik dacht: ik parkeer hem in de sloot….
13 januari 2013 om 19:47 #18095397Wauw dat ziet er goed uit!! Lijkt me inderdaad super in 1x 100pk erbovenop!
13 januari 2013 om 20:04 #18095398:wub :wub mijn god.
13 januari 2013 om 20:18 #18095399Mooi, heb ook wel eens met de gedachte gespeeld, verder ben ik niet gekomen ;)
Woon je ook in de buurt van Velsen, of alleen de auto daar gescoord?13 januari 2013 om 21:05 #18095400@2000 wrote:
Mooi, heb ook wel eens met de gedachte gespeeld, verder ben ik niet gekomen ;)
Woon je ook in de buurt van Velsen, of alleen de auto daar gescoord?Ja, in Haarlem. Was toen nog een echte Opel-dealer, nu opgegaan in het motorhuis-conglomeraat
14 januari 2013 om 10:48 #18095401:thumbup
14 januari 2013 om 18:12 #18095402geweldig project! Ik stond op het punt om dit ook te doen, zelfs de supercharger had ik in huis, alle info ook. Op het laatste moment afgeblazen omdat ik de auto door omstandigheden dagelijk nodig had en er nog wat geld geinvesteerd moest worden.
14 januari 2013 om 19:40 #18095403@AsconaC20NE wrote:
geweldig project! Ik stond op het punt om dit ook te doen, zelfs de supercharger had ik in huis, alle info ook. Op het laatste moment afgeblazen omdat ik de auto door omstandigheden dagelijk nodig had en er nog wat geld geinvesteerd moest worden.
Ja, ik ben wel eens wat van jou tegengekomen op het web volgens mij. Als ik het weer zou doen, zou ik de auto zo lang mogelijk rijdbaar houden. Dus alle klusjes van de conversie die niet met het spruitstuk en de supercharger te maken hebben al doen (chargecooler installeren, bedrading aanpassen, dynamo wisselen, accu naar achteren, etc. Zodat het alleen nog maar een kwestie is van oude inlaat er uit, nieuwe er op, nieuwe map en klaar. Courtenay heeft nu de basismap voor de Astra, dus binnen een week kan je je ECU terug hebben. Overweeg je het alsnog?
14 januari 2013 om 20:06 #18095404Nice!!!! :thumb
14 januari 2013 om 20:59 #18095405Heel mooi!
Heb je niet toevallig een filmpje? :D
14 januari 2013 om 21:11 #18095406zeer bijzonder project.
mijn collega ook maar een kietelen om dit te doen.
die vind de ruimte van een zafira a geweldig. zijn ideale auto.
helaas is hij snelle wagens gewend. bmw 6 cilinders, mercedes diesel etc.
zijn zafira heeft een 1.8 16v, en trekt dus niet erg makkelijk een caravan.
met een 2.20 16 lukt dat natuurlijk wel. helemaal met zo’n leuke update.
liefst koop hij een opc:) maar een 2.2 is toch wel veel leuker.je broer heeft een revisie bedrijf in hoorn zeg je? mag ik weten waar?? mijn x16xe moet gereviseert worden namelijk. en kom uit wognum
14 januari 2013 om 21:35 #18095407@robert_corsa wrote:
zeer bijzonder project.
mijn collega ook maar een kietelen om dit te doen.
die vind de ruimte van een zafira a geweldig. zijn ideale auto.
helaas is hij snelle wagens gewend. bmw 6 cilinders, mercedes diesel etc.
zijn zafira heeft een 1.8 16v, en trekt dus niet erg makkelijk een caravan.
met een 2.20 16 lukt dat natuurlijk wel. helemaal met zo’n leuke update.
liefst koop hij een opc:) maar een 2.2 is toch wel veel leuker.je broer heeft een revisie bedrijf in hoorn zeg je? mag ik weten waar?? mijn x16xe moet gereviseert worden namelijk. en kom uit wognum
Ik weet niet of de zafira genoeg ruimte heeft onder de kap, maar meten is weten!
Mijn neef werkte bij een revisiebedrijf in Winkel, min of meer in de buurt van Hoorn. Noord-Hollandse motorrevisie heet het. Goed bedrijf met hele kundige mensen. Ze hebben daar apparaten staan die ik nog nooit gezien had. Mijn neef vertelde wel dat het plaatsen van een 2ehands of nieuwe motor vaak goedkoper is dan reviseren. Hangt er wel vanaf wat er gedaan moet worden natuurlijk en hoe zeldzaam of populair de motor is14 januari 2013 om 21:36 #18095408@Laserlite wrote:
Heel mooi!
Heb je niet toevallig een filmpje? :D
lijkt mij ook superr dat geluid van die charger :wub
14 januari 2013 om 21:51 #18095409@NoFear1696 wrote:
@Laserlite wrote:
Heel mooi!
Heb je niet toevallig een filmpje? :D
lijkt mij ook superr dat geluid van die charger :wub
Ik heb geen filmpje, maar dit is een link naar een clip van een jongen in duitsland die met bijne dezelfde setup als mij rijdt. http://www.youtube.com/watch?v=NMFAvM3AHmQ” onclick=”window.open(this.href);return false; Hij heeft een open filter waardoor je dat aanzuiggeluid meer hoort. Dat hoor je bij mij alleen vanaf 4500 toeren ofzo. Z’n motor is overleden en hij bouwt er nu een andere motor in die meer vermogen toestaat.
14 januari 2013 om 21:57 #18095410:jerry :jerry :jerry wel een Vet geluid hoor :thumb loopt echt als een kanon
14 januari 2013 om 22:32 #18095411@NoFear1696 wrote:
:jerry :jerry :jerry wel een Vet geluid hoor :thumb loopt echt als een kanon
Leuk he? Bedenk me nu wel dat hij een cabrio heeft en waarschijnlijk daar met open dak reed. Dan hoor je het helemaal goed natuurlijk. In de Speedster zit die compressor vlak achter je, da moet ook een ervaring zijn…
15 januari 2013 om 18:27 #18095412wow wat ontzettend gaaf!!
wat heeft je dit project nou ongeveer gekost?
15 januari 2013 om 18:55 #18095413@Tusk wrote:
wow wat ontzettend gaaf!!
wat heeft je dit project nou ongeveer gekost?
Haha, veel te veel. De auto is een klein half jaar geschorst geweest en niet rijden betekent ook geen benzineverbruik. Ik had begroot 2000 euro, maar de mapping heeft duurder uitgepakt, dus kwam op bijna 2500 uit. En daar zit dan ook een compleet nieuwe uitlaatlijn bij.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.