Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra 2.0 16v DTI motor storing
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
21 augustus 2013 om 16:45 #17260131
Hallo allemaal daar ben ik weer.
Ik heb een Astra 2.0 16 DTI met zo’n 294d km erop.
Op zich loopt ie nog zeer netjes voor zijn km stand MAAR sinds kort heb ik een storing in de motor zitten.Het motor lampje gaat oranje branden en dan verlies ik de normale turbodruk.
Het lampje brand niet altijd en dus is de storing ook niet altijd aanwezig.Als ie koud is is er meestal niks loos.
Na een paar km gaat dan het lampje branden en loopt ie naar mijn mening op “nood”loop.
Als ik dan zo ongeveer 50kmh rijd gaat ie weer uit en zijn de problemen weg.
Ik heb hem ook al aan gehad bij 80kmh.
Ik vind het erug wazig.Het lijkt mij een probleem met de EGR dop op het inlaat spruitstuk die ook asap gereinigd gaat worden alhoewel ie nog geen 3000km gereinigd is.
Onderdruk lijkt mij sterk want dan zou ie het ook doen als ie net gestart is.Iemand ideeën wie, wat, waar ik moet zoeken ???
Hoop op jullie reacties.
Greet Leon.
21 augustus 2013 om 18:50 #18168609Dat probleem heb ik met beide Astra G’s gehad en bij allebei was het de EGR klep.
Na vervangen waren bij mij bij beide auto’s het probleem opgelost.
Zeg niet dat je hetzelfde probleem hebt , maar lijkt er wel verdacht op.
Gr,
21 augustus 2013 om 19:20 #18168610Het is wel erg makkelijk om direct de EGR klep de schuld te geven, het kan van alles zijn. Als je gewoon eerst het storingsgeheugen uitleest dan weet je in ieder geval in welke richting je moet zoeken.
21 augustus 2013 om 19:23 #18168611@ PaulAstra: ik verdenk hier zeker ook de EGR van.
@ Leon Kok: je kan deze eens proberen te reinigen..
Willem
21 augustus 2013 om 19:27 #18168612Ik bedoel ook niet dat het de EGR niet kan zijn, maar het is kort door de bocht zoiets te stellen.
Even foutcodes uitlezen kan een hoop onzinnig werk schelen. Het kan bijvoorbeeld ook een slechte stekkerverbinding aan de druksensor zijn, wat ook vrij veel voorkomt….
21 augustus 2013 om 19:32 #18168613Of 1 van de elektropneumatische vacuumklepjes!!
21 augustus 2013 om 19:36 #18168614het is wel het STIP! het meest voorkomende verschijnsle dat deze manier van storingen veroorzaakt.
Als je m uitleest is het ook maar te hopen of je duidelijke informatie krijgt.
de ene Y20DTH geeft p0400 EGR, de andere weer: Storing lekkage inlaat, en weer een andere geeft: Turbo druk te hoog, of waarde Turbodruksensor buiten bereik.
Allemaal storignen voor een vervuild inlaat traject en EGR klep.
Dit is een mooi voorbeeldje:
Deze gaf Storing Turbodruksensor – waarden buiten bereik, Turbodruksensor – Turbodruk te hoog
De oorzaak was een Klemmende EGR klep, en Vervuild inlaat, waardoor de wervelkleppen niet meer goed werkten en af en toe dicht bleven zitten.
Inlaat gereinigd, kort voor deze auto op Wintersport door duitsland ging, en advies gegeven zo veel mogenlijk Voluit rijden opgegeven
Zo gezegd zo gedaan, storing is 2x tijdens de rit opgetreden, daarna nooit meer…Willem
21 augustus 2013 om 19:42 #18168615Fout codes gaf ie niks op als ik tenminste het goed uitlees apparaat heb gebruikt…
De complete inlaat is eraf geweest +/- 3000km geleden voor me vakantie en hij heeft zich perfect gehouden sinds dien.
De EGR klep en de kleppenbalk zijn gereinigd en waren weer als nieuw.(zag er net zo uit als op jouw foto’s Willem)(mijn foto’s staan in mijn enige andere topic)
Ik ga de EGR klep nogmaals reinigen.
EGR klep nieuw vind ik aardig aan de prijs, ik wil graag een gebruikte met wat minder km als de mijne erop.
Iemand een idee waar te verkrijgen behalve de sloop ?21 augustus 2013 om 19:48 #18168616@ Wim-v6 Jij weet waarschijnlijk dat er ongeveer 1000! verschillende foutcodes bestaan en dat het storingslampje daardoor kan gaan branden.
Ik ben het helemaal met je eens wat betreft jouw bovenstaande verhaal, maar het is gewoon te kort door de bocht om zomaar iets te roepen.
Dat is geen storing zoeken, maar trial and error. En dat kan soms nog wel eens onnodig duur worden doordat er geadviseerd word om bepaalde onderdelen te vervangen wat dan vervolgens het probleem niet oplost.Wat betreft de wervelkleppen, die heb ik in mijn werk nog nooit schoongemaakt om een storing op te lossen, een egr klep vervangen wel meerdere malen gedaan, maar dan ook alleen maar de electrische niet de vacuumgestuurde.
Wel eens een keer gezien bij een y22dth dat er een wervelklep van het stangetje afgebroken was….21 augustus 2013 om 20:00 #18168617@ PaulAstra: Ik zal ook niet zeggen dat ie m moet vervangen voor een nieuwe exemplaar, ik had het over reinigen.
het is wel een richting om te zoeken, ik adviseerde daarom Reinig deze eerst eens.@ Leon Kok: Minder kilometers, neuh zou ik niet doen!!!!
de vervuilde Dieselmotor waar je tegenaankeek op mijn foto’s was in 2012, de auto was toen 8jaar, en had slechts 140.000km op de klok.
Dit was dan ook de oorzaak van de vervuilde EGR, Veel Korte (koude) ritten, in Combinatie met een Rustige rijstijl.21 augustus 2013 om 20:06 #18168618@ wim-v6 excuus voor het niet goed lezen over het reinigen van de EGR, ik kan er alleen niet zo goed tegen dat er direct iets gezegd word, zonder dat er een duidelijke indicatie is.
21 augustus 2013 om 20:10 #18168619Klopt, ik ben daar ook zeker geen voorstander van, ben van de: Goed gerepareerd is beter als nieuw, en zoals bij jouw onder je naam, Don’t Fix it, if it ain’t broken.
22 augustus 2013 om 11:29 #18168620EGR opnieuw gereinigd + een beter afsluitende O-ring geven dat ie nu minder storing heeft.
Nog niet veel gereden maar tot nu toe komt het lampje alleen als ik stil ga staan bv. voor een stoplicht.
Ga ik dan weer rijden gaat het lampje bij +/- 50kmh weer uit en is het vermogen weer terug.Ik zal eens kijken of ik kan vinden hoe je de EGR klep kan testen…..niks te vinden OF weet iemand van hier of en dan wel hoe je een EGR klap kan testen.
Ik heb iig hier bij de sloop een gebruikte gevonden voor € 50,00 en misschien mag ik hem wel testen.
22 augustus 2013 om 18:48 #18168621vacuum met een pomp op de egr zetten en kijken of die op druk blijft, zo niet dan is ie lek
22 augustus 2013 om 19:16 #18168622Effe een andere vraag ivm de vraag van Nick-GSi:
heb je een Vacuum EGR, of een Electrische EGR.
bij een electrische kan je er geen Vacuum op zetten uiteraard..
Willem
22 augustus 2013 om 19:18 #1816862322 augustus 2013 om 21:22 #18168624Ik heb een vacuum klep zoals op de onderste foto.
Zal der morgen ff vacuum opzetten en zien wat er gebeurt.
Ben nadat mijn vrouw nog weg geweest is dat het de EGR is want zij melde dat het gedrag van de fout veranderd is tov voor de reiniging van vanmorgen.
Het is er eigenlijk slechter op geworden zei mijn vrouw.
Ik ga morgen naar de sloop hier om een ander te proberen als dat mag.23 augustus 2013 om 18:59 #18168625Zo vanmorgen de EGR klep getest dmv de zuiger indrukken en het ondergat dicht houden, de zuiger zou nu moeten blijven hangen…..niet dus otw is hoogst waarschijnlijk het membraam defect.
Naar de sloop gereden en voor € 50,00 een gebruikte EGR klep getest die wel ok is en er gelijk op geschroefd.
Probleem opgelost en hij loopt zelfs nog beter als voorheen wat mij duidelijk maakt dat het membraam al niet meer de beste was.
Ik ga de defecte klep nog opereren en misschien zelfs repareren.
Heren BEDANKT voor het mee denken en tot de volgende keer.
24 augustus 2013 om 05:20 #18168626Mooi hoor..
Dus toch die befaamde EGR klep..
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.