Astra 1999 (X18XE1, 85kW 115PK) onderdelen vraagje

Forumindex Forums Modellen Astra Astra 1999 (X18XE1, 85kW 115PK) onderdelen vraagje

  • Dit onderwerp is leeg.
4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #17255941
    Warheart1985
      Lid sinds:
      7 March 2013

      Hallo mede-Opel liefhebbers,

      Al enige tijd ben ik op zoek naar enkele onderdeeltjes voor mijn auto (zie onderwerp voor type).
      Omdat een forum toch ook wel de nodige flair heeft, een kleine uitleg erbij hoe en wat.

      Vering:

      Mijn veer aan de linkerachterkant is gebroken. Mijn (inmiddels voormalig) monteur heeft mij hier een maand of 4 geleden een , volgens de rekening, nieuwe veer opgezet, omdat de oude afgebroken was. Deze “nieuwe” veer heeft het welgeteld 3 maanden vol gehouden, totdat ook deze enkele weken terug wederom gebroken is. Bij nakijken (ben zelf metaalbewerker) is gebleken dat dit tweedehands veren waren. Lang verhaal kort, na een hoop ontkenning en gedoe met de monteur, heb ik het afgebroken stuk in zijn brievenbus gedumpt en ben ik gaan zoeken naar anderen. Omdat de auto toch al wat ouder is en waarschijnlijk geen jaren meer mee zal gaan, wil ik toch eens kijken waar ik voor een beetje een leuke prijs fatsoenlijke veren voor achter kan krijgen. (ik heb me laten vertellen dat bij vervanging beide achterveren aan te raden is in plaats van slechts 1 kant).

      Tips en/of adresjes zijn welkom!

      Uitlaat – spruitstuk:

      Waarschijnlijk zullen diegene die dit model kennen zelf al de koude rillingen over de ruggengraat krijgen nu. Ik heb een scheurtje op de bovenkant van mijn uitlaat – spruitstuk zitten en het is een ware hel om hier een fatsoenlijke oplossing voor te vinden. Dicht lassen ben ik zelf absoluut geen voorstander van en de zogenaamde “hittebestendige pasta” heb ik geen ervaring mee, dus ben ik enigszins huiverig voor. Nu ben ik al een aardig lange tijd aan het zoeken naar een goede tweedehandsje voor dit motorblok, maar daar is de ellende begonnen. Dit specifieke type heeft namelijk ook nog eens verschillende uitvoeringen en is een van de meest irritante om te vinden. Ik heb al met tig verschillende handelaren/slopers/onderdelenverkopers gebeld en gemailed. Alle marktplaats peoples die ik gesproken heb, blijken de verkeerde aansluitingen te hebben. Is het niet de aansluiting naar het blok die verschilt, dan is het wel de aansluiting naar de rest van het uitlaatsysteem waar deze niet overeen komt.

      Nu zullen er mogelijk enkele leden hardop denken: Koop dan een nieuwe, :agent

      Nou, daar zit wederom het probleem. Ik ben absoluut niet de eerste persoon die moeilijk zal doen over een cent of wat meer of minder, maar een uitlaat – spruitstuk voor €200 of zelfs meer, dat is deze auto gewoonweg niet meer waard. Ik wil de kleine mankementjes oplossen, er nog een jaartje of wat mee rijden en hem dan voor ene beetje een leuke prijs gaan inruilen voor een nieuwer model (waarschijnlijk wederom Astra, rij hier al sinds behalen rijbewijs in en bevalt me verder prima).

      Ook wat dit betreft: Tips/Tricks zijn zéér welkom!

      Bij voorbaat mijn dank voor je/jullie moeite en respect voor allen die deze hele post gelezen hebben ;)

      #18113405
      Haasje17
      Moderator
        Lid sinds:
        8 September 2009

        Indien je met nieuwe vere gaat rijden en je gebruikt geen orginele maar wil wel nieuwe.
        Zou ik kijken op cargoods.nl deze verkopen verlangingsveren voor weinig. Beide vervangen anders hangt je auto scheef.
        Of koop gewoon 1 nieuwe bij de dealer ben je ook rond de 5 tientjes kwijt voor 1 veer.

        200 euro voor een spruitstuk als dat nieuw is is niks te veel en ja hij is het niet waard mischien, maar is wel de beste oplossing.

        Mocht je een 2e hands spruitstuk hebben en je bent niet gaan kijken zul je nooit weten of de handelaren het ook echt niet hebben.
        Veel handelaren weten / zien het verschil tussen de x18xe x18xe1 en z18xe spruitstukken namelijk niet of weten niet wat de verschillen zijn.

        Gewoon naar een x18xe1 opzoek op marktplaats die in onderdelen word verkocht. En nu is de vraag hoe weet jij of dat het niet gaat pasen?

        De x18xe1 is enkel geleverd met 1 en hetzelfde spruitstuk dus mocht je een echte x18xe1 spruitstuk vinden kopen en klaar is kees.

        #18113406
        arjontje
        Deelnemer
          Lid sinds:
          31 March 2006

          Er zijn 2 spruitstukken geleverd voor de X18XE1.
          Namelijk een ongemodificeerde en een gemodificeerde.
          Het verschil is een zaag snee tussen de 3de en 4de cilinder.

          Ik zelf heb mijn spruitstuk vervangen bij mijn x18xe1 Maar ik had 2 problemen.
          Ik had ook een afgebroken tap eind. (Daar is de modificatie voor)

          zie foto

          #18113407
          Warheart1985
            Lid sinds:
            7 March 2013

            @Haasje17: ik heb mijn eigen spruitstukje gezien na verwijdering hitteschild en na het vinden van de juiste pakkingen(wel nieuw uiteraard) weet ik nu beide aansluitsdelen hoe ze er uit zien.


            @arjontje
            : de website waar die foto vandaan komt ben ik reeds geweest.Het schijnt dat deze gemodificeerde variant(volgens een goede fvriend van me ) hetzelfdw type is als wat er hij mij op zit. Ik heb hem nog niet los gehad ivm pakking maar, ik denk er toch hard aan om deze nieuwe te kopen. Kost wat meer dan ik had gehoopt maar dan is het gezeik meteen afgelopen, haha.

            Beide bedankt voor je reacties!

          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.