Astra 1995 Koppakking

Forumindex Forums Modellen Astra Astra 1995 Koppakking

  • Dit onderwerp is leeg.
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #17242758
    rlucas
      Lid sinds:
      19 October 2009

      Hallo,

      Heb nu al weer een paar jaar een Astra 1.6 uit 1995. Prima ding verder en altijd veel plezier van gehad. Week terug werd het ding op de snelweg opeens heel erg heet (boven het rood), klote was dat ik op de A2 reed en daar is de vluchtstrook spitsstrook en zet je niet ff zomaar de auto aan de kant zeg maar. Bij de eerste afslag er af en was niks te vroeg, auto sloeg zelf al af. Bleek een lekke koelslang te zijn en al het koelwater er uit geblazen was.

      Dus, koelslang vervangen en ook maar metteen olie ververst. Sindsdien loopt het allemaal niet heel lekker meer. Bij het starten komt er een berg witte rook uit de uitlaat, motor loopt stationair slecht, en vandaag olie gecheckt en wit/geel smurrie onder de oliedop. En voordat men roept dat dat ook condens zou kunnen zijn; ik rijd iedere dag van Nijmegen naar Maastricht op en neer. Kortom, het lijk mij dat de koppakking lek is. Tenzij iemand een ander idee heeft?

      Nou zit ik zelf in het vliegtuigonderhoud dus opzich zelf de koppakking vervangen is best een optie. Wat is nou wijsheid? Alleen de koppakking vervangen of op zoek naar een ander blok? Wat voor verdere schade zou er aan het blok kunnen zijn door het heet worden? Momentsleutel e.d. kan ik wel regelen. Heeft iemand misschien een Howto van een koppakking vervangen? Wat er allemaal precies moet gebeuren? Werkplaatshandleiding of iets dergelijks? Momentwaardes e.d.? Kop vlakken ergens laten doen?

      O ja, auto heeft inmiddels 270.000 gelopen en gaat om een X16SZ . Opzich is ie verder in best redelijke staat, niet heel veel rottigheid ofzo.

      Thanks,
      Roel

      #17934022
      kaneelschep
      Deelnemer
        Lid sinds:
        30 November 2004

        Dat is wel een lekke koppakking ja.. Hoe lang heb je zo nog door gereden?
        Als je denkt dat je het kan, moet je het gewoon doen. Als je monteur bent, ben je wel wat gewend denk ik.
        Alle tandwielen op markeringen zetten, riem los en kop loshalen en wegbrengen voor vlakken. Dat moet wel als ie echt te warm is geweest. Die kunnen je dan meteen zeggen of de kop niet compleet krom is. Kost ook niet echt veel. Mocht het niks worden kan je dan altijd nog stoppen en een ander blok regelen.
        Nieuwe bouten, pakking, thermostaat, waterpomp en distributie allemaal in 1 keer vervangen is het netst.
        Tenzij het er allemaal net op zit ;) Maar dat is je eigen keus. De 1 vervangt altijd alles. de ander niet.

        #17934023
        b07
          Lid sinds:
          24 February 2009

          voor dat je dingen gaat kopen zou ik eerst je kop eraf halen en ,kijken hoe je cillinderwand er uit ziet,als je auto zo heet word gaan de zuigers te veel uitzetten waardoor ze gaan aanlopen en, klem zitten daardoor is je auto waarschijnlijk ook uitgevallen,in het ergste geval zitten er nu krassen/groeven in je cillinderwand ,dan zal die gehoond moeten worden in dat geval zou ik voor een ander blok gaan.

          #17934024
          KadAstra-EF
          Deelnemer
            Lid sinds:
            24 July 2010

            Oei, das beroerd voor je en een vervelende situatie.

            Dat de motor zelf afgeslagen is betekend dat hij vastgelopen is. Geen smering meer van de olie dus waarschijnlijk meer vervangen dan alleen
            nieuwe koppakking.

            Tja, ik heb het 2x gehad met mn Astra F. Ik zag het op tijd en ben gelijk gestopt.
            De schade viel dus mee. Alleen een lekke koppakking a 600 Euro destijds.
            Motor heeft nu ruim 460.000 gelopen.(een C1.6NZ, deze motor ligt nu in de Kadett E van mij die ik niet alle dagen gebruik)
            Ik heb overigens de koppakking uitbesteed aan het garagebedrijf, vandaar die 600 Euro.

            het valt mij nog mee dat de jouwe uberhaupt nog rijd ondanks dat ie niet lekker loopt en alles door elkaar gooit.

            Of koppakking vernieuwen OF ander blok. Moeilijke vraag.
            Ik geef je op een briefje dat je er met een nieuwe koppakking er nog niet bent.
            ik denk dat er ook nog zuigers, zuigerveren, kleppen enzovoort. vervangen moet worden.

            En een ander blok is ook afwachten of die goed is. Dat is een gok vind ik.

            Ik wens je veel sterkte met het nemen van de juiste beslissing.

            Rik ;)

            #17934020
            rlucas
              Lid sinds:
              19 October 2009

              Bedankt voor de reacties! Ik vrees dus ook dat mogelijk meer schade is dan alleen pakkingkje… Dus even afwegen. Ik heb bij bedrijf in venlo wel wat blokken te koop gevonden:

              http://auto-onderdelen.marktplaats.nl/opel-onderdelen/496537966-opel-astra-f-motorblok-x16szr-1997-148-000-km.html” onclick=”window.open(this.href);return false;?

              Heeft iemand ervaring met dit bedrijf? (Autorecycling Heijnen Motors. Had ze gebeld en hadden 1.6 liggen die 148.000 zou hebben gelopen, moest 300 euro kosten. Redelijke prijs? Of heeft iemand anders een adres waar blokken verkrijgbaar zouden zijn? Beetje af te wegen kosten e.d.

              #17934025
              kaneelschep
              Deelnemer
                Lid sinds:
                30 November 2004

                Ik zou persoonlijk een blok op marktplaats zoeken die nog in een auto zit en te horen is… Komt nog wel eens voor. Prijs van dit blok lijkt me echter wel redelijk als dat klopt en hij goed loopt. ;)
                Maar haal eerst maar gewoon die kop eraf joh. Dan kan je de cilinderwanden ook even bekijken. en als je het dan nog niet vertrouwt haal je een ander blok.

                #17934027
                rlucas
                  Lid sinds:
                  19 October 2009

                  Zo, knoop doorgehakt om er toch een ander blok in te hangen en dat blok wat ik eerder had gevonden er maar in te hangen. Prijs leek wel ok en weet dat je garantie natuurlijk nul is, maar vind het ook wel weer een leuke uitdaging!

                  Maar, het blok wat ik heb gevonden is een 16SZR ipv een16 SZ. Volgens de handelaar geen probleem, maar voordat ik het oude SZ blok er uit ga halen en de SZR er in lepel wel graag even zeker weten! Iemand hier ervaring mee? Evt. morgen beginnen. Heeft iemand nog ergens iets van een topic waar een en ander beschreven word? Tips? Werkplaatshandleiding? wat aandachtspunten altijd welkom. Belangrijke aanhaalmomenten bij het vervangen van blok? Alvast bedankt!

                  Nieuwe blok:

                  #17934028
                  trashmetal
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    1 February 2007

                    de x16sz is gelijk aan de szr alleen de computer is anders

                    Gr. Mario

                    #17934026
                    rlucas
                      Lid sinds:
                      19 October 2009

                      Thanks Mario! Klinkt ok. Dus is het een “plug en play” vervanging? of moet ik evt. ook nog andere dingen vervangen? Qua elektronika e.d.?

                      #17934021
                      trashmetal
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        1 February 2007

                        Nee alles past zo
                        zou het oude blok bewaren voor spare parts want alles is uitwisselbaar king:
                        ik zie op de foto dat de kabelboom is afgeknipt, die kun je ook van de sz gebruiken

                        Groeten, Mario

                        kleine edit…
                        nu ben ik zelf nog al een zeikerd wat onderhoud betreft
                        maar ik zou voor plaatsing het blok flushen met de tuinslang
                        dan olie er uit carterpan er van onder
                        kun je gelijk zien of er ijzerschaafsel of andere vieze derrie onder in ligt
                        terug monteren met nieuwe pakking
                        verse olie en filter
                        mocht ie zweten op het kleppendeksel wat veel 1.6 8v’s doen ook ff vervangen
                        als de distririem multieriem spanrollen en waterpomp bijna aan vervanging toe zijn zou ik het ook gelijk doen
                        mocht de waterpomp van jou oude blok nog niet zo oud zijn zou ik die pakken en de rest nieuw
                        bougies ff schoonmaken
                        klaar voor plaatsing:thumb

                      10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.