Astra 1.6 8v welke motor olie en versnelingsbak olie

Forumindex Forums Modellen Astra Astra 1.6 8v welke motor olie en versnelingsbak olie

• Dit onderwerp is leeg.
14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    ghospel
    Deelnemer

Ik moet binnenkort mijn auto zijn olie weer verversen, alleen zit ik met een vraag.

Zover ik weet gaat er 5w30 in de astra, maar op de laatse olie ververs kaartje staat dat er nu 10w40 in zit. Plaatselijke automatrialenzaak en sommige monteurs zeggen dat ik beter 10w40 kan gebruiken.

Mijn auto: astra g uit 1998 1.6 8v 127.00 km. Wat zouden jullie mij aanraden? En is het wel verstandig om van 10w40 terug te gaan naar 5w30?

En moet ik de versnelingsbak olie ook eens doen of is dat nog niet nodig? Zoja welke olie moet erin?

Gr

Aapje

10w40 is prima, en versnellingsbakolie kan je doen, maar dan moet je ook een nieuwe pakking op de carterdeksel van de v-bak doen. Zit geen aftapplug op de bak namelijk. Ik zou dat persoonlijk gewoon laten zitten tot de bak lawaai of slecht schakelt.

harrynijhof

10w40 is nog beter dan 5w30 heb ik me laten vertellen.
          Aangezien die motor nog wel es een beetje olie wil verbruiken en een iets dikkere olie dat helpt tegengaan.

ghospel
          Deelnemer

Aha dat is al heel wat informatie. De versnelingsbak olie laat ik dan wel zitten. Dan doe ik er gewoon 10w40 in omdat die er in zit. Ik gebruik altijd castrol hebben jullie een voorkeur van merk? En waarom?

Gr

harrynijhof

Gastrol is altijd goed.
              En uiteraard gewoon de GM olie.

darknight2003

Ik gebruik Kroon Oil, 5w40 :) http://www.kroonoil.com :) toets je kenteken in en dan krijg je at goed is voor je motor. 5w30 is idd wel aan de dunne kant voor deze motoren :) 5w40 is net iets dikker maar vult je klepstoters sneller en beter :)

Astra F Vaassen
                Deelnemer

mijn 1.6 8v ook op 10w40 kroon olie, nog geen olieverbruik gehad in 3 jaar, hoef nooit bij te vullen.

Aapje

Ik gebruik altijd GM 10w40, omdat ‘t lekker goedkoop is en origineel is :-)

wim-v6
                    Deelnemer

1.6 8kleppertje, 10w40 is prima, mits je maar voldoende vaak ververst..

het heeft bij deze motortjes ook niet heel veel nut om er dure synthetische olieën in te doen.

Mocht je veel korte stukken rijden, is het raadzaam liever iets vaker te verversen, om de nokkenas goed te houden..

Liever vaker olie verversen, dan DURE olieën gebruiken.

Ik vul overigens altijd met valvoline olie 10w40 halfsynthetische olie kost mij 23 euro per 5 liter.

Willem

ghospel
                      Deelnemer

Ik rij alleen maar korte stukjes. En ik doe rond de 10.000 km olie verversen dat is wel goed toch?

wim-v6
                        Deelnemer

ja, let eens op of je last hebt van sludge vorming onder de oliedop.

Sludge is vervuiling van het niet warm worden van de motor (olie / metaal > niet gelet op de temperatuurmeter zeg maar, want die kan wel 80 of 90 graden aan geven, maar dan zijn de olie en velen metaaldelen van de motor nog vrijwel net aan lauw zeg maar).

Deze Sludge zou de weg van de smering van de nokkenas (nokken van cilinder 4) kunnen verminderen, dan krijg je verhoogde slijtage van deze nokken, met tikken, en dan op langer termijn zelfs vermogens verlies van de motor.

een oliebeurtje van mijn Ascona 1.6S 16SV (1986) (mechanisch exact gelijke motor, alleen iets ouder, en met Carburateur) kost mij nog geen 30 euro, daar ga ik niet op beknibbelen..

5 liter valvoline 10w40 semi syntheet kost mij +/- 25 euro (heb van de week eens een kannetje gehaald omdat de Ascona 16SH iets verbruikt), en een oliefilter 3 euro

Willem

darknight2003

@wim, ik weet niet er bij zijn motortje al de kleppendeksel van plastic is, dan heb je eigenlijk altijd wel vocht (sludge) daar zitten :) aangezien da plastic lang niet zo heet wordt als de motor zelf, ik heb daar namelijk last van. Kan geen kwaad zegt me baas :). En verversen doe ik altijd om de 10.000 liever te vroeg dan te laat! Houd het motortje lekker soepel zeg ik maar!

lukelaaf
                            Deelnemer

Sludge krijg je door condens vorming.
                              Het is dus water in de olie. Gewoon een keer in de maand een flinke rit maken zodat de motor goed heet is en dan is het goed.

Heb namelijk op school een keer meegemaakt dat de olie aanzuig buis van de olie pomp daar mee verstopt zat en het blok vast liep.

groeten Luke

darknight2003

@luke, ja dat weet ik, dat komt dan omdat de motor niet warm wordt, maar mijn motor wordt wel goed warm, rijd dik 450 km per week op snelweg :) dus dat zit wel goed, aangezien ik m op de snelweg nog wel eens wil geven als hij warm is :D. Toch zit er slugde in de kleppendeksel, dit is omdat die niet warm wordt, die kan je ook altijd aanraken ookal is de motor bloedheet :). En omdat die niet zo warm wordt als de rest van de motor, gaat hij alleen daar condenseren. En heb ik ook alleen boven in slugde, want als ik mijn motor spoel voordat ik nieuwe olie doe ( voordat ik de olie eruit haal doe ik er motorreiniger bij zodat hij die troep ook meeneemt, komt er niks uit. en blijft die zooi alleen boven in zitten :)). Dus haal ik volgende beurt de kleppen deksel er af en ga ik hem lekker schoonmaken :).

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.