Ascona/Manta verlagen & de panhardstang

Forumindex Forums Techniek Banden, remmen en onderstel Ascona/Manta verlagen & de panhardstang

  • Dit onderwerp is leeg.
5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #17218755
    McLambo
    Deelnemer
      Lid sinds:
      24 September 2004

      Hier op het forum al wat over gelezen, en vorige week ook zelf eens onder de Ascona gekropen om de ‘panhard stang’ te bekijken.

      Het was mij altijd een raadsel waarvoor deze stang aanwezig was (en ook maar aan 1 kant van de as), maar zoals ik het nu begrijp is deze daar om de zijdelingse krachten op de as op te vangen.

      De panhard stang heeft een vaste lengte, dus als de as dichter tegen de auto aan komt (verlagen) drukt de panhard stang de as iets naar de rechterkant. Om dit te voorkomen maken sommigen op het forum hier een instelbare panhard stang.

      Mijn vraag is: is dicht echt nodig, en zo ja, bij hoevel cm verlaging wordt dit echt wenselijk?

      #17631452
      Anoniem
        Lid sinds:
        1 January 1970

        echt nodig is het niet
        want het gaat niet om grote getallen

        maar je zou na het verlagen

        even kunnen meten vanaf de spatbordrand
        tot aan de velg rand
        als je dit aan beide zijden doet
        en je meet geen verschil

        dan is je panhard stang op de juiste lengte

        meet je wel n verschil
        b,v 8 mm dan moet je panhardstang dus 4 mm in lengte veranderen;)

        #17631453
        McLambo
        Deelnemer
          Lid sinds:
          24 September 2004

          Ik neem aan dat dit pas bij serieuse verlaging gaat optreden?

          Hoe zit het met de belasting van de ophangrubbers en de sporing?

          #17631454
          Anoniem
            Lid sinds:
            1 January 1970

            inprincipe heb je dit met elke wijziging in de hoogte van de auto al :o

            maar hoe meer hoogte wijziging hoe erger de zijdelingse verplaatsing

            je sporing wordt natuurlijk allen maar beter als je bij n verlaagde auto de panhardstang
            op nieuw op maat maakt;)

            maar hoever moet je gaan

            moet je dan verschillende afstellingen gaan maken??

            b.v als je alleen in de auto zit of met 2 of 3 personen
            of als je veel gewicht in je kofferbak gooit:o;)

            dus kijk eerst hoeveel je wilt verlagen
            hoveel of weinig speakers der in je kofferbak komen
            enz

            en kijk daarna of t nodig is om je panhard stang te vernaderen

            kan dus gewoon een 1 malige actie zijn
            en is niet echt nodig om hem verstelbaar te maken

            tenzij je een auto voor het circuit bouwt
            waar je wel eens expirimenteerd met ander veren setup

            dan is n verstelbare mischien wel handiger

            ook bestaat er n systeem met n dubbel panhardstang
            die altijd de as recht onder de auto houd

            dat heet een “watgestange”
            kun je googlen
            of via de zoek functie hiero opt forum;)

            #17631455
            Anoniem
              Lid sinds:
              1 January 1970

              Mijn Commodore is verlaagt en ik heb geen flauw idee hoe of wat er met de panhardstang is gedaan, in ieder geval goed krom en verschil tussen de wielkasten en trillen vanaf 100 km. per uur:

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.