Forumindex › Forums › Techniek › Banden, remmen en onderstel › Ascona/Manta verlagen & de panhardstang
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
17 maart 2010 om 09:28 #17218755
Hier op het forum al wat over gelezen, en vorige week ook zelf eens onder de Ascona gekropen om de ‘panhard stang’ te bekijken.
Het was mij altijd een raadsel waarvoor deze stang aanwezig was (en ook maar aan 1 kant van de as), maar zoals ik het nu begrijp is deze daar om de zijdelingse krachten op de as op te vangen.
De panhard stang heeft een vaste lengte, dus als de as dichter tegen de auto aan komt (verlagen) drukt de panhard stang de as iets naar de rechterkant. Om dit te voorkomen maken sommigen op het forum hier een instelbare panhard stang.
Mijn vraag is: is dicht echt nodig, en zo ja, bij hoevel cm verlaging wordt dit echt wenselijk?
17 maart 2010 om 09:48 #17631452AnoniemLid sinds:
1 January 1970echt nodig is het niet
want het gaat niet om grote getallenmaar je zou na het verlagen
even kunnen meten vanaf de spatbordrand
tot aan de velg rand
als je dit aan beide zijden doet
en je meet geen verschildan is je panhard stang op de juiste lengte
meet je wel n verschil
b,v 8 mm dan moet je panhardstang dus 4 mm in lengte veranderen;)17 maart 2010 om 10:02 #17631453Ik neem aan dat dit pas bij serieuse verlaging gaat optreden?
Hoe zit het met de belasting van de ophangrubbers en de sporing?
17 maart 2010 om 10:58 #17631454AnoniemLid sinds:
1 January 1970inprincipe heb je dit met elke wijziging in de hoogte van de auto al :o
maar hoe meer hoogte wijziging hoe erger de zijdelingse verplaatsing
je sporing wordt natuurlijk allen maar beter als je bij n verlaagde auto de panhardstang
op nieuw op maat maakt;)maar hoever moet je gaan
moet je dan verschillende afstellingen gaan maken??
b.v als je alleen in de auto zit of met 2 of 3 personen
of als je veel gewicht in je kofferbak gooit:o;)dus kijk eerst hoeveel je wilt verlagen
hoveel of weinig speakers der in je kofferbak komen
enzen kijk daarna of t nodig is om je panhard stang te vernaderen
kan dus gewoon een 1 malige actie zijn
en is niet echt nodig om hem verstelbaar te makentenzij je een auto voor het circuit bouwt
waar je wel eens expirimenteerd met ander veren setupdan is n verstelbare mischien wel handiger
ook bestaat er n systeem met n dubbel panhardstang
die altijd de as recht onder de auto houddat heet een “watgestange”
kun je googlen
of via de zoek functie hiero opt forum;)31 maart 2010 om 16:33 #17631455AnoniemLid sinds:
1 January 1970Mijn Commodore is verlaagt en ik heb geen flauw idee hoe of wat er met de panhardstang is gedaan, in ieder geval goed krom en verschil tussen de wielkasten en trillen vanaf 100 km. per uur:
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.