Forumindex › Forums › Modellen › Ascona › Ascona C – '88 schokbreker/veer vraag
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
12 februari 2011 om 16:17 #17232650
Hallo allemaal!
eerst zal ik mij ff voorstellen:
D ick.sr, en ben sinds een maand of 5 in bezit van een rode Ascona C 1.8 uit 1988.
Deze Ascona heb ik van de eerste eigenaar gekocht die er altijd zeer zuinig op is geweest en heeft altijd optijd zijn onderhoud gehad. De Ascona is dus eigenlijk in top-conditie voorzover dat mogelijk is natuurlijk ;)
In het verleden heeft het beestje in de vakanties een caravan getrokken en heeft dus flink gewerkt in zijn leven.
Ikzelf gebruik de Ascona voor dagelijkse ritten van en naar werk, en rijd dan een combi van snelweg en B-weg 1:14 haalt hij makkelijk (weet niet wat normaal is voor deze wagens) maar met filerijden zakt het terug naar 1:11 oid.
Voor de rest is het een prima wagen waar ik met plezier in rondrij :)Omdat de Ascona dus een sleurhut heeft getrokken, heeft de vorige eigenaar er langere (?) schokbrekers achter + langere veren ondergezet, waardoor bij normaal rijden (lees zonder caravan) een beetje een zwabberbak is. Ook de schokbrekers voorzijde zijn wmb aan vervanging toe. Nu wilde ik een compleet set schokbrekers/veren gaan monteren met een lichte verlaging (zeg 20mm – 40mm), maar deze zijn lastig (niet) te vinden voor de 88-er Ascona. Wel heb ik her-en-der wat schokbrekers gevonden (olie en gas), maar dit zijn de normale maten en zonder de veren – deze heb ik echt nodig voor de achterkant, voor de voorste zou ik de oude kunnen hergebruiken eventueel.
Maargoed, ik zou dus graag een lichte verlaging hebben en dus een compleet set van schokbrekers met passende veren.
Is er een set verkrijgbaar van mogelijk een ander type of zelf ander model die ook goed past onder mijn C Asconatje?Zou iets van een Kadett oid gaan passen?
Oja,, wat is nu beter: gas of oliegevulde schokbrekers??
Graag tips!
greetz, D ick.sr
12 februari 2011 om 18:39 #17815791Hmmmm zit hier op een site te kijken voor een set schokbrekers/veren voor de Ascona B, maar passend op de Ascona C……… kan dit?
Zijn dit dezelfde soort schokbrekers? dus B = C?? of kun je dit niet zondermeer stellen???12 februari 2011 om 23:41 #17815792De voordempers van een B-Ascona zijn zondermeer anders dan van een C-Ascona.
Verlagingsveren zijn nog wel te krijgen.
Let ook op dat er bij de C-Ascona 2 soorten veerpoten zijn gebruikt. Hier zitten verschillende lengtes schokdempers in. Ook de veren hebben een andere vorm.
Kijk even in het topic: “C-Ascona verlaagd”
13 februari 2011 om 10:31 #17815793[rquote=1867185&tid=142533&author=postbusmanta]De voordempers van een B-Ascona zijn zondermeer anders dan van een C-Ascona.
Verlagingsveren zijn nog wel te krijgen.
Let ook op dat er bij de C-Ascona 2 soorten veerpoten zijn gebruikt. Hier zitten verschillende lengtes schokdempers in. Ook de veren hebben een andere vorm.
Kijk even in het topic: “C-Ascona verlaagd”[/rquote]
Tha voor je reply :)
Van die veren had ik al opgemerkt ;) volgens mij zitten er in de 88-er cylindrische veren… hopelijk kan iemand dit bevestigen?!Is er ergens op te zoeken welke lengte dempers voor welke ascona is gebruikt? of kom je hier enkel achter door het geheel te demonteren?
op de een-of-andere manier is het type Ascona die ik heb lastig terug te vinden in de compatabiliteits schema’tjes van de dempers.
Het gaat om een 1.8 motorcode E1.8NV S6, vermogen 62kW. bj mei-1988.13 februari 2011 om 12:43 #17815794heb een aantal complete sets gevonden voor de ascona-c, maar nergens wordt gesproken over de verschillen in veren en/of lengte schokbrekers……
Het gaat dus om een complete set van shocks+veren voor- en achterzijde.
Maakt dit uit bij een complete set??? hoe kom ik er achter of de schokbreker lang genoeg is?
Maakt het uit of er een konische of cylindrische veer bijzit als alles als set wordt geleverd? Kan me voorstellen dat als je je oude veren wilt gebruiken dit erg belangrijk is, maar wanneer het een setje is dat deze zaken op elkaar zijn afgestemd – of is dit een te simpele zienswijze??graag hulp!
13 februari 2011 om 13:47 #17815795Ik weet niet wat voor gevolgen het heeft als je de complete poot van een ander type overzet.
Ik weet alleen: bij een bepaald type veerpoot horen de conische veren en daarbij de langere schokdempers. (dan heb ik het dus over de bussen die IN de veerpoot komen)
Bij het andere type veerpoot horen de cilindrische veren met daarbij de kortere dempers.
Met lengteverschil van de bussen (de cilinders) van de schokdempers is slechts 1,5 cm.
Aan de achterkant is het probleem veel kleiner:
Als je hier verlagingsveren monteert, moet je zorgen dat de veren net niet los komen te zitten wanneer je de auto opkrikt onder de carrosserie.19 februari 2011 om 21:14 #17815796Volgens Suplex katalogus 1999-2000:
Ascona C 09/81-06/82 heeft rechte voorveren
07/82-10/88 heeft halfconische voorveren
daarin zijn er nog vier verschillende types in:
handbak, sportvering, automaatbak,en Diesels geloof ik.
die hebben wel allemaal dezelfde schokdemperpatronen.Grtz, John
19 februari 2011 om 21:19 #17815797Ohja, voor de achterveren is er verschil tussen de 2deurs en de 4deurs !
20 februari 2011 om 13:18 #17815798De verschillende schokdempermerken zijn niet echt duidelijk wat betreft de twee
modellen voorste schokdemperpatronen, van wanneer tot wanneer !
Ik dacht dat sommige merken dat oplosten met een los afstandstukje om het
lengteverschil op te lossen.27 februari 2011 om 15:54 #17815799ondertussen is het set wat ik had besteld bezorgd, 40mm verlaging. Met de goede voorveren btw ;)
Maargoed, hier komt het rampverhaal:
Achterkant eerst; rechts de ‘bobbel’ op de onderste veerschotel weggerot.Voorkant: 2 gebroken veren, beide schokbrekers lek (vandaar het complete set)
Remklauw wil niet los, ook na inweken niet, fusee’s los halen (damn was het maar een fordje of volvo’tje of wat dan ook, wat een k u t systeem heeft opel) naaf/poot eronderuit, verenspanners erop – en hop – nix meer mee te doen.moer komt niet los van bovenkant schokbreker, slijptol erop- hopla weg moer.
Zit die driedubbel overgehaalde [Censored]-schokbreker onder een een-of-andere dop om hem in de poot op te sluiten – niet los te krijgen! wat nu?zekers een hele nieuwe naaf/poot aanschaffen? wat een @#!x#@!*&$#@**!!!
heb die ouwe prutbak profesories weer op zn pootjes gezet, anders knal ik die zut in de rijn.
Iemand tips?
naaf/poot te verkrijgen? duur?
die opsluitdop, te krijgen? waar?
iemand belangstelling voor een 88 ascona met 3 wielen?ben er goed ziek van, dat is wel te begrijpen denk ik zo ;)
komt denkik door dat ’88’, kan niet veel goeds voorspellen ;)hopelijk kan iemand me een tip oid geven, anders gaat die gare bak richting sloop :(
28 februari 2011 om 17:07 #17815800Ik had ook moeite met de grote moer waarmee de schokkdemper in de huls zit opgesloten.
Door een flinke pijp aan de schokdemperpoot te bevestigen met een paar slangklemmen en een grote “moordenaar” lukte het uiteindelijk.
De nieuwe moer zat bij mij BIJ de schokdempers geleverd.
28 februari 2011 om 18:58 #17815801Das een mooie tip! thanx postbusmanta. dat met die pijp had ik niet verzonnen :)
hahaha, ja er zat me de hele tijd een kleiner prop-achtig pakje in de weg. Helemaal niet aan gedacht om eens te kijken wat er nou in dat propje zat en in de buurt gehouden – je raad het al: 2 van die moeren!!! :swear
iig dat obstakel weer uit de weg :)nu nog een veerschotel bemachtigen… is een veerschotel van een E-Kadett hetzelfde? en kan het electrisch gelast worden of toch maar niet?
Zie alles weer wat zonniger in :)
28 februari 2011 om 20:11 #17815802Ben je er al uit met de lengte van je voordempers?
Ik heb even op de rode Koni’s die ik heb liggen gekeken. Daar zit onderop in de bus een soort kerfje waar je de de bus moet doorzagen als je iets kortere dempers er in hebt. Dit is inderdaad iets van 1,5 cm lengteverschil.Groeten, MArk
13 maart 2011 om 16:19 #17815803Tijdje geleden al de schokbrekers en veren gemonteerd, en alles past primadokie ;)
4cm verlaging is toch wel een hele hoop :P Vooral in vergelijking met de hulpveren aan de achterzijde die hij eerst had ;)Enige wat ik nu dus nog moet doen is de veerschotel lassen komende week en daarna kijken of de dealer mn asci’tje kan uitlijnen aan de voor-en achterzijde. Is wel nodig want door de verlaging staat alles anders nu, de voorwielen lijken nu een tikkie naar buiten te wijzen en bij snelheden boven de 50km/h hoor ik mn wiel lichtjes klapperen – dit is ook te voelen.
Voor de rest lijkt alles goed te zijn gegaan mbt de verschillende veren/schokbrekers :)Minder puntje wat ik vond, is dat de asci waarschijnlijk schade heeft gereden en rechts-voor een flinke tik heeft gehad, ben benieuwd of dit nog invloed heeft of gaat hebben.
Dusssssss, ‘k moet nog ff geduld hebben alvorens ik weer lekker kan rondrijden :hmmz
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.