Ascona B ombouw naar steek 5×120.

Forumindex Forums Modellen Ascona Ascona B ombouw naar steek 5×120.

• Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 59)
  • Auteur
    RacesconaB204
    Deelnemer

“PS extreem verhitten, vermindert dit de sterkte van gietijzer?”

Die armpjes en de fusees zijn niet van gietijzer hoor; zijn smeedstukken met een veel lager koolstof gehalte. Gietijzer zou veel te makkelijk breken.
      Plaatselijk kersrood opstoken en dan iets verbuigen lijkt mij geen probleem voor de sterkte.

Maar hoe bereik je de juiste stand? Misschien vooraf een malletje maken :hmmz

Transeurope

En dan nog stuurarmpjes vinden die ongeveer dezelfde afmetingen hebben dan de 400 armpjes…
        Manta a stuurarmpje lijkt in de buurt te komen, maar moet een stuk omlaag gebogen worden. Zo op vorige pics te zien.

Transeurope

@RacesconaB204 wrote:

Ik heb alle Commo-B spullen wel liggen, maar dat met die stuurarmpjes zit me nog niet lekker. Wanneer je rekening houdt met het ‘Ackerman principe’ dan zijn de commo-armpjes precies verkeerd om.

Het draaipunt van het spoorstangeind hoort bij een Ascona/Manta-B wat naar buiten te liggen t.o.v. draaipunt van het fuseestuk, omdat hier het stuurhuis met spoorstangeinden voor de as zitten (terwijl de spoorstangen bij de Commo achter de vooras zitten; hier zit het draaipunt van de spoorstangeinden dan juist wat naar binnen t.o.v. draaipunt van het fuseestuk). Het feit dat de bevestiging van de spoorstangeinden wat lager zit t.o.v. origineel Ascona vind ik nog niet zo verkeerd, omdat mijn auto zoveel lager ligt dat de spoorstangen vanaf het stuurhuis al omhoog gaan zonder verder in te veren. Wanneer de auto nu inveert bij aanremmen ontstaat daardoor meer toespoor. Wanneer de spoorstangeinden nu een kleine 20 mm lager aan het fuseestuk zouden komen dan zit ik weer veel dichter bij origineel.

Moet ik nog maar eens over na gaan denken (ben wel in de gelukkige omstandigheid dat ik twee van die Belgische nabouw 400-armpjes heb liggen als voorbeeld ;) )

links en rechts omwisselen?

deze pic is van een Noor zijn ascona B. Ik heb hem gevraagd welke armpjes dit zijn.

Mvg,

Transeurope

net nog even aan het brainstormen. Je kan de stuurarm van de commo links en rechts wisselen en hoogte van de aanhechting ongewijzigd laten door een soort uniball stuurhuisarmpje te gebruiken.

Het stuk waar de uniball in scharniert kan je in principe op maat maken en op gewenste hoogte.

Stuurarm moet dan nog enkel iets meer naar buiten geplooid worden afhankelijk van de stand van de banden ifv de achteras (ackerman).

RacesconaB204
            Deelnemer

Dit wordt een leuk topic!
              Bedankt voor alle info en het ‘constructief’ ;) meedenken (haha!)

Transeurope, twee van die nagebouwde Manta-400 armpjes heb ik hier liggen als voorbeeld (zijn niet van mij).

Nu ik de stuurarmpjes van Ascona/Mant-A heb gezien zou ik me hoogstens voor kunnen stellen dat je hiervan het voorte deel t/m eerste bevestigingsgat neemt, deel daarachter eraf slijpen en achterste deel van commo nemen, vastbouten tegen fusee en aan elkaar lassen (tussen de twee bevestingsbouten in).

Een andere optie is wat de Manta-A met Rover-V8 heeft gedaan. Twee Commo-armpjes links en rechts wisselen (i.v.m. Stuurhuis aan voorkant/achterkant van as) en deze heet stoken om de armpjes in de juiste (Ackerman-) stand te zetten. Feit dat dan de spoorstangeinden zo’n 2cm lager komen te zitten zie ik eerder als een voordeel bij mijn verlaagde wagenhoogte. De V8-Manta heeft het hele stuurhuis en stabilisator laten zakken, maar dat was ook vooral om ruimte te winnen voor de motor (zo als ik het lees).

RacesconaB204
              Deelnemer

Verduidelijking bij: “Feit dat dan de spoorstangeinden zo’n 2cm lager komen te zitten zie ik eerder als een voordeel bij mijn verlaagde wagenhoogte”

Helemaal uitgeveerd (= stuk minder ver dan bij standaard Ascona/Manta-B! i.v.m. kortere schokbrekers en verplaatste bevestiging in schokbrekertoren). Toch helt het vlakke deel van de onderste draagarm dan zelfs nog iets omhoog naar buiten toe (neem als referentie de oprijplaten van brug).

Zoals de auto normaal op de wielen staat. Dan hellen de spoorstangen ongeveer 1cm omhoog vanaf hart stuurhuisheugel tot spooreind. Bij inveren gaan ze nog verder omhoog, wat resulteert in toespoor.

Wanneer de spoorstangeinden nu met de Commo-B armpjes ca. 2cm lager komen te zitten dan is dat volgens mij hier helemaal niet zo verkeerd (zelfs beter). De ruimte in de velgen is er wel en ik kan nu niet bedenken waarom het niet zou kunnen (iemand?). ‘Alleen’ de armpjes nog in de juiste hoek buigen.

Transeurope

spoorstangen stuurhuis en onderste draagarm dienen idealiter evenwijdig te lopen neem ik aan?

RacesconaB204
                  Deelnemer

@Transeurope wrote:

spoorstangen stuurhuis en onderste draagarm dienen idealiter evenwijdig te lopen neem ik aan?

Nou, evenwijdig is misschien wel het mooiste ja, maar wat volgens mij belangrijker is, is dat de draagarm (onder&boven) en spoorstang tijdens het rijden liefst ongeveer om een horizontale as bewegen; dus gewoon op de wielen staande dat dan de draaipunten aan het vaste deel van de as net iets hoger of gelijk zitten dan de draaipunten aan de buitenkant (fusee en spoorstangeind). Wanneer ie dan in-/uitveert is de impact op toespoor/uitspoor en spoorbreedte het kleinste.

Nu praat ik even ‘van horen zeggen’: ik heb wel eens iets via via opgevangen dat een vooras van een Ford Granada een beter geschikt geometrie zou hebben voor een verlaagde Ascona/Manta-B. Er zouden Duitsers zijn die vooral in de race daarom een Granada vooras pakken……maar hoe wat exact weet ik ook niet. Iemand hier die hier al iets meer van weet (of kan vinden)?

Transeurope

lijkt veel op een manta a as op t eerste zicht?

RacesconaB204
                      Deelnemer

Ik zat eens even na te denken wat er dan gunstiger zou kunnen zijn aan ‘een onderdeel’ van zo’n Granada ophanging. :hmmz Anders gezegd: wat zou ik wel anders willen hebben (behalve sterkere lagers) zodat de geometrie van de zwenkarmen beter wordt in verlaagde toestand.

Dan zou ik de wielastap hoger willen hebben zitten t.o.v. de fuseekogels!

Even plaatje gezocht van een Granada fusee en jawel….hier zit de astap ongeveer in het midden tussen onderste en bovenste fusee. Dat is aanzienlijk hoger dan bij een standaard Ascona/Manta-B, of Commodore; hier zit de astap maar net boven de onderste fuseekogel.

Ik begin er redelijk van overtuigd te raken dat ‘ze’ alleen de fusees of “Achsschenkel” van een Granada gebruiken in de racerij/hillclimbing superplatte Ascona/Manta’s. Dit vraagt om nader onderzoek :hmmz
                        Misschien niet zo slim/zakelijk om dat hier te delen ;) want ik heb zelf nog geen set.

Transeurope

Denk niet dat je je zorgen moet maken dat deze opeens schaars gaan worden hierdoor. Zoveel gaan er zich hier niet aan wagen ;-).
                          ik ga eens wat googlen, als ik iets vind laat ik’t je weten. As op zich is niet anders dana manta/ascona a/b, dus je zou wel eens gelijk kunnen hebben!

Ps wat is het voordeel hiervan buiten dat je plat kan gaan? Op zich toch ook op te lossen door de uniballs?

RacesconaB204
                          Deelnemer

Via google “achsschenkel Granada” ben ik intussen al bij race-onderdelen voor CIH-achtigen terecht gekomen waar al stond: “Granada 2.8 …..leider Achsschenkel sind schon weg.”
                            Dus ik vermoed dat ik wel op het goede spoor zit.

Transeurope

http://www.opelz-blog.de/opel-kadett-c-risse-tuning-bergrennen/” onclick=”window.open(this.href);return false;
                              http://motorsport.hovemann-car-design.de/index.php/fahrzeuge/opel-kadett-risse-c-coupe.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
                              http://www.rennsporttechnik.ch/de/images/rennsporttechnik.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false;
                              http://www.racingclubairbag.ch/forum/search.php?keywords=granada&terms=all&author=&sc=1&sf=all&sk=t&sd=d&sr=posts&st=0&ch=300&t=0&submit=Suche” onclick=”window.open(this.href);return false;

Beim Fahrwerk setzte Hovemann auf ein KW Gewindefahrwerk, der Querlenker vorne war ein Eigenbau und die Achsschenkel stammen von einem Ford Granada. Bei den Bremsen machte das Team auch keine Kompromisse. Die Wagenbalk Bremsanlage hatte eine vom Armaturenbrett verstellbare Bremskraft, die Wilwood Bremsen drückten die Bremsbeläge aus 4 Kolben auf die Bremsscheiben vom Opel Vectra A 2000.

Anoniem

@RacesconaB204 wrote:

Via google “achsschenkel Granada” ben ik intussen al bij race-onderdelen voor CIH-achtigen terecht gekomen waar al stond: “Granada 2.8 …..leider Achsschenkel sind schon weg.”
                                Dus ik vermoed dat ik wel op het goede spoor zit.

heb je ook al iets ontdekt over de maten van de lagers??
                                maw zou je op deze astappen de 5x 120 naven van bv b commo kunnen gebruiken??

5×120 blijft voor mij verreiste ;)

RacesconaB204
                                Deelnemer

@louwe 16 klepper wrote:

Nu ga je wel heel snel… :jerry
                                  Geldt ook voor mij wanneer het een beetje wil.
                                  Wordt uitgezocht…ik ben bovengemiddeld geïnteresseerd geraakt ;)
                                  Eerst maar eens van die Granada “Achsschenkel” op de kop zien te tikken.

Transeurope

@louwe 16 klepper wrote:

Hier eentje die ze in het alu maakt. Neem aan dat hij je er een 5*120 patroontje op kan zetten :-)
                                    http://www.hispecbrake.co.uk/Hubs.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

edit nog eentje.
                                    http://www.ekmpowershop17.com/ekmps/shops/gtforte/aluminium-front-hubs-47-p.asp” onclick=”window.open(this.href);return false;

vind de prijzen nog meevallen in engeland!
                                    http://www.ekmpowershop17.com/ekmps/shops/gtforte/aluminium-front-uprights-46-p.asp” onclick=”window.open(this.href);return false;

RacesconaB204
                                    Deelnemer

Lagermaten Ford Granada
                                      Technische Daten:
                                      Innendurchmesser 17,4 mm
                                      Innendurchmesser 29 mm
                                      Aussendurchmesser 40 mm
                                      Aussendurchmesser 50,4 mm

Andere bron:

Breite: 14,6 mm
                                      Innendurchmesser: 17,5 mm
                                      Innendurchmesser: 29 mm
                                      Aussendurchmesser: 39,9 mm
                                      Aussendurchmesser: 50,3 mm

Lagermaten Commodore-B:
                                      Technische Daten:

entspricht OE-Nummer: 1603109, 1604286, 1607286
                                      Aussendurchmesser [mm]: 39,9
                                      Aussendurchmesser [mm]: 59,1
                                      Innendurchmesser [mm]: 17,5
                                      Innendurchmesser [mm]: 31,8
                                      Breite [mm]: 14,6
                                      Breite [mm]: 16,8

Transeurope

@louwe 16 klepper wrote:

5*112 is thans ook vet. Setje amg’s eronder. Is weer eens iets nieuws…

en ook adapters zijn beschikbaar http://www.performancewheeladapters.com/servlet/the-601/5×112-to-5×120-Wheel/Detail” onclick=”window.open(this.href);return false;

Anoniem

@Transeurope wrote:

@louwe 16 klepper wrote:

5*112 is thans ook vet. Setje amg’s eronder. Is weer eens iets nieuws…

geen optie ;) ;)

en ook adapters zijn beschikbaar http://www.performancewheeladapters.com/servlet/the-601/5×112-to-5×120-Wheel/Detail” onclick=”window.open(this.href);return false;

dit zou kunnen maar liever niet :hmmz

Anoniem

sorry dubbel????

Anoniem

@RacesconaB204 wrote:

Lagermaten Ford Granada
                                              Technische Daten:
                                              Innendurchmesser 17,4 mm
                                              Innendurchmesser 29 mm
                                              Aussendurchmesser 40 mm
                                              Aussendurchmesser 50,4 mm

Andere bron:

Breite: 14,6 mm
                                              Innendurchmesser: 17,5 mm
                                              Innendurchmesser: 29 mm
                                              Aussendurchmesser: 39,9 mm
                                              Aussendurchmesser: 50,3 mm

Lagermaten Commodore-B:
                                              Technische Daten:

entspricht OE-Nummer: 1603109, 1604286, 1607286
                                              Aussendurchmesser [mm]: 39,9
                                              Aussendurchmesser [mm]: 59,1
                                              Innendurchmesser [mm]: 17,5
                                              Innendurchmesser [mm]: 31,8
                                              Breite [mm]: 14,6
                                              Breite [mm]: 16,8

hmm niet helemaal plug and play dus :hmmz
                                              wacht het nog even af

wat voor mij ook nog wat meespeelt is de looks
                                              daar de meine een 400 replica is dus in dat oogpunt zouden de granade fusse,s afvallen??
                                              van andere kant komt toch ook een geheel andere motor in??

RacesconaB204
                                              Deelnemer

Louwe, we hoeven vanavond nog niet te beslissen, haha!
                                                ……maar een super sturende Ascona is natuurlijk ook niet mis, en wat zie je er dan nog van zolang je geen adapters nodig hebt. Ik wil ook 1 op 1 de 5×120 want het moet nog steeds onder die smalle spatbordjes (zonder 45 graden camber :jerry )

Ik geloof dat wij dezelfde belangen wel hebben. Wordt vervolgd…misschien niet vanavond meer haha!

Anoniem

@RacesconaB204 wrote:

Louwe, we hoeven vanavond nog niet te beslissen, haha!
                                                  ……maar een super sturende Ascona is natuurlijk ook niet mis, en wat zie je er dan nog van zolang je geen adapters nodig hebt. Ik wil ook 1 op 1 de 5×120 want het moet nog steeds onder die smalle spatbordjes (zonder 45 graden camber :jerry )

Ik geloof dat wij dezelfde belangen wel hebben. Wordt vervolgd…misschien niet vanavond meer haha!

nee zal n andere x worden ;)
                                                  morgen der vroeg weer uit :(

maar blijf t wel volgen :thumb

Transeurope

de alloy hubs zullen wel op maat maakbaar zijn. Zal zoveel meerprijs niet zijn de engelsen kennenden. Daar valt het cnc werk nog goed mee weet ik uit ervaring.

mvg,

Transeurope

het enige vraagje waar ik mee blijf zitten is dat bij de granada fusees de stuurhuiskogels dan nog meer omhoog staan?

25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 59)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.