Forumindex › Forums › Modellen › Ascona › Ascona B ombouw naar steek 5×120.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
27 juli 2013 om 08:32 #18138462
“PS extreem verhitten, vermindert dit de sterkte van gietijzer?”
Die armpjes en de fusees zijn niet van gietijzer hoor; zijn smeedstukken met een veel lager koolstof gehalte. Gietijzer zou veel te makkelijk breken.
Plaatselijk kersrood opstoken en dan iets verbuigen lijkt mij geen probleem voor de sterkte.Maar hoe bereik je de juiste stand? Misschien vooraf een malletje maken :hmmz
27 juli 2013 om 08:53 #18138463En dan nog stuurarmpjes vinden die ongeveer dezelfde afmetingen hebben dan de 400 armpjes…
Manta a stuurarmpje lijkt in de buurt te komen, maar moet een stuk omlaag gebogen worden. Zo op vorige pics te zien.
27 juli 2013 om 08:58 #18138464@RacesconaB204 wrote:
Ik heb alle Commo-B spullen wel liggen, maar dat met die stuurarmpjes zit me nog niet lekker. Wanneer je rekening houdt met het ‘Ackerman principe’ dan zijn de commo-armpjes precies verkeerd om.
Het draaipunt van het spoorstangeind hoort bij een Ascona/Manta-B wat naar buiten te liggen t.o.v. draaipunt van het fuseestuk, omdat hier het stuurhuis met spoorstangeinden voor de as zitten (terwijl de spoorstangen bij de Commo achter de vooras zitten; hier zit het draaipunt van de spoorstangeinden dan juist wat naar binnen t.o.v. draaipunt van het fuseestuk). Het feit dat de bevestiging van de spoorstangeinden wat lager zit t.o.v. origineel Ascona vind ik nog niet zo verkeerd, omdat mijn auto zoveel lager ligt dat de spoorstangen vanaf het stuurhuis al omhoog gaan zonder verder in te veren. Wanneer de auto nu inveert bij aanremmen ontstaat daardoor meer toespoor. Wanneer de spoorstangeinden nu een kleine 20 mm lager aan het fuseestuk zouden komen dan zit ik weer veel dichter bij origineel.
Moet ik nog maar eens over na gaan denken (ben wel in de gelukkige omstandigheid dat ik twee van die Belgische nabouw 400-armpjes heb liggen als voorbeeld ;) )
links en rechts omwisselen?
deze pic is van een Noor zijn ascona B. Ik heb hem gevraagd welke armpjes dit zijn.
Mvg,
27 juli 2013 om 10:03 #18138465net nog even aan het brainstormen. Je kan de stuurarm van de commo links en rechts wisselen en hoogte van de aanhechting ongewijzigd laten door een soort uniball stuurhuisarmpje te gebruiken.
Het stuk waar de uniball in scharniert kan je in principe op maat maken en op gewenste hoogte.
Stuurarm moet dan nog enkel iets meer naar buiten geplooid worden afhankelijk van de stand van de banden ifv de achteras (ackerman).
27 juli 2013 om 10:41 #18138466Dit wordt een leuk topic!
Bedankt voor alle info en het ‘constructief’ ;) meedenken (haha!)Transeurope, twee van die nagebouwde Manta-400 armpjes heb ik hier liggen als voorbeeld (zijn niet van mij).
Nu ik de stuurarmpjes van Ascona/Mant-A heb gezien zou ik me hoogstens voor kunnen stellen dat je hiervan het voorte deel t/m eerste bevestigingsgat neemt, deel daarachter eraf slijpen en achterste deel van commo nemen, vastbouten tegen fusee en aan elkaar lassen (tussen de twee bevestingsbouten in).
Een andere optie is wat de Manta-A met Rover-V8 heeft gedaan. Twee Commo-armpjes links en rechts wisselen (i.v.m. Stuurhuis aan voorkant/achterkant van as) en deze heet stoken om de armpjes in de juiste (Ackerman-) stand te zetten. Feit dat dan de spoorstangeinden zo’n 2cm lager komen te zitten zie ik eerder als een voordeel bij mijn verlaagde wagenhoogte. De V8-Manta heeft het hele stuurhuis en stabilisator laten zakken, maar dat was ook vooral om ruimte te winnen voor de motor (zo als ik het lees).
27 juli 2013 om 12:38 #18138467Verduidelijking bij: “Feit dat dan de spoorstangeinden zo’n 2cm lager komen te zitten zie ik eerder als een voordeel bij mijn verlaagde wagenhoogte”
Helemaal uitgeveerd (= stuk minder ver dan bij standaard Ascona/Manta-B! i.v.m. kortere schokbrekers en verplaatste bevestiging in schokbrekertoren). Toch helt het vlakke deel van de onderste draagarm dan zelfs nog iets omhoog naar buiten toe (neem als referentie de oprijplaten van brug).
Zoals de auto normaal op de wielen staat. Dan hellen de spoorstangen ongeveer 1cm omhoog vanaf hart stuurhuisheugel tot spooreind. Bij inveren gaan ze nog verder omhoog, wat resulteert in toespoor.
Wanneer de spoorstangeinden nu met de Commo-B armpjes ca. 2cm lager komen te zitten dan is dat volgens mij hier helemaal niet zo verkeerd (zelfs beter). De ruimte in de velgen is er wel en ik kan nu niet bedenken waarom het niet zou kunnen (iemand?). ‘Alleen’ de armpjes nog in de juiste hoek buigen.
27 juli 2013 om 12:56 #18138468spoorstangen stuurhuis en onderste draagarm dienen idealiter evenwijdig te lopen neem ik aan?
27 juli 2013 om 14:11 #18138469@Transeurope wrote:
spoorstangen stuurhuis en onderste draagarm dienen idealiter evenwijdig te lopen neem ik aan?
Nou, evenwijdig is misschien wel het mooiste ja, maar wat volgens mij belangrijker is, is dat de draagarm (onder&boven) en spoorstang tijdens het rijden liefst ongeveer om een horizontale as bewegen; dus gewoon op de wielen staande dat dan de draaipunten aan het vaste deel van de as net iets hoger of gelijk zitten dan de draaipunten aan de buitenkant (fusee en spoorstangeind). Wanneer ie dan in-/uitveert is de impact op toespoor/uitspoor en spoorbreedte het kleinste.
Nu praat ik even ‘van horen zeggen’: ik heb wel eens iets via via opgevangen dat een vooras van een Ford Granada een beter geschikt geometrie zou hebben voor een verlaagde Ascona/Manta-B. Er zouden Duitsers zijn die vooral in de race daarom een Granada vooras pakken……maar hoe wat exact weet ik ook niet. Iemand hier die hier al iets meer van weet (of kan vinden)?
27 juli 2013 om 15:17 #18138470lijkt veel op een manta a as op t eerste zicht?
27 juli 2013 om 19:57 #18138471Ik zat eens even na te denken wat er dan gunstiger zou kunnen zijn aan ‘een onderdeel’ van zo’n Granada ophanging. :hmmz Anders gezegd: wat zou ik wel anders willen hebben (behalve sterkere lagers) zodat de geometrie van de zwenkarmen beter wordt in verlaagde toestand.
Dan zou ik de wielastap hoger willen hebben zitten t.o.v. de fuseekogels!
Even plaatje gezocht van een Granada fusee en jawel….hier zit de astap ongeveer in het midden tussen onderste en bovenste fusee. Dat is aanzienlijk hoger dan bij een standaard Ascona/Manta-B, of Commodore; hier zit de astap maar net boven de onderste fuseekogel.
Ik begin er redelijk van overtuigd te raken dat ‘ze’ alleen de fusees of “Achsschenkel” van een Granada gebruiken in de racerij/hillclimbing superplatte Ascona/Manta’s. Dit vraagt om nader onderzoek :hmmz
Misschien niet zo slim/zakelijk om dat hier te delen ;) want ik heb zelf nog geen set.27 juli 2013 om 20:34 #18138472Denk niet dat je je zorgen moet maken dat deze opeens schaars gaan worden hierdoor. Zoveel gaan er zich hier niet aan wagen ;-).
ik ga eens wat googlen, als ik iets vind laat ik’t je weten. As op zich is niet anders dana manta/ascona a/b, dus je zou wel eens gelijk kunnen hebben!Ps wat is het voordeel hiervan buiten dat je plat kan gaan? Op zich toch ook op te lossen door de uniballs?
27 juli 2013 om 20:41 #18138473Via google “achsschenkel Granada” ben ik intussen al bij race-onderdelen voor CIH-achtigen terecht gekomen waar al stond: “Granada 2.8 …..leider Achsschenkel sind schon weg.”
Dus ik vermoed dat ik wel op het goede spoor zit.27 juli 2013 om 20:42 #18138474http://www.opelz-blog.de/opel-kadett-c-risse-tuning-bergrennen/” onclick=”window.open(this.href);return false;
http://motorsport.hovemann-car-design.de/index.php/fahrzeuge/opel-kadett-risse-c-coupe.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
http://www.rennsporttechnik.ch/de/images/rennsporttechnik.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false;
http://www.racingclubairbag.ch/forum/search.php?keywords=granada&terms=all&author=&sc=1&sf=all&sk=t&sd=d&sr=posts&st=0&ch=300&t=0&submit=Suche” onclick=”window.open(this.href);return false;Beim Fahrwerk setzte Hovemann auf ein KW Gewindefahrwerk, der Querlenker vorne war ein Eigenbau und die Achsschenkel stammen von einem Ford Granada. Bei den Bremsen machte das Team auch keine Kompromisse. Die Wagenbalk Bremsanlage hatte eine vom Armaturenbrett verstellbare Bremskraft, die Wilwood Bremsen drückten die Bremsbeläge aus 4 Kolben auf die Bremsscheiben vom Opel Vectra A 2000.
27 juli 2013 om 21:00 #18138475AnoniemLid sinds:
1 January 1970@RacesconaB204 wrote:
Via google “achsschenkel Granada” ben ik intussen al bij race-onderdelen voor CIH-achtigen terecht gekomen waar al stond: “Granada 2.8 …..leider Achsschenkel sind schon weg.”
Dus ik vermoed dat ik wel op het goede spoor zit.heb je ook al iets ontdekt over de maten van de lagers??
maw zou je op deze astappen de 5x 120 naven van bv b commo kunnen gebruiken??5×120 blijft voor mij verreiste ;)
27 juli 2013 om 21:06 #18138476@louwe 16 klepper wrote:
heb je ook al iets ontdekt over de maten van de lagers??
maw zou je op deze astappen de 5x 120 naven van bv b commo kunnen gebruiken??5×120 blijft voor mij verreiste ;)
Nu ga je wel heel snel… :jerry
Geldt ook voor mij wanneer het een beetje wil.
Wordt uitgezocht…ik ben bovengemiddeld geïnteresseerd geraakt ;)
Eerst maar eens van die Granada “Achsschenkel” op de kop zien te tikken.27 juli 2013 om 21:20 #18138477@louwe 16 klepper wrote:
heb je ook al iets ontdekt over de maten van de lagers??
maw zou je op deze astappen de 5x 120 naven van bv b commo kunnen gebruiken??5×120 blijft voor mij verreiste ;)
Hier eentje die ze in het alu maakt. Neem aan dat hij je er een 5*120 patroontje op kan zetten
http://www.hispecbrake.co.uk/Hubs.html” onclick=”window.open(this.href);return false;edit nog eentje.
http://www.ekmpowershop17.com/ekmps/shops/gtforte/aluminium-front-hubs-47-p.asp” onclick=”window.open(this.href);return false;vind de prijzen nog meevallen in engeland!
http://www.ekmpowershop17.com/ekmps/shops/gtforte/aluminium-front-uprights-46-p.asp” onclick=”window.open(this.href);return false;
27 juli 2013 om 21:24 #18138478Lagermaten Ford Granada
Technische Daten:
Innendurchmesser 17,4 mm
Innendurchmesser 29 mm
Aussendurchmesser 40 mm
Aussendurchmesser 50,4 mmAndere bron:
Breite: 14,6 mm
Innendurchmesser: 17,5 mm
Innendurchmesser: 29 mm
Aussendurchmesser: 39,9 mm
Aussendurchmesser: 50,3 mmLagermaten Commodore-B:
Technische Daten:entspricht OE-Nummer: 1603109, 1604286, 1607286
Aussendurchmesser [mm]: 39,9
Aussendurchmesser [mm]: 59,1
Innendurchmesser [mm]: 17,5
Innendurchmesser [mm]: 31,8
Breite [mm]: 14,6
Breite [mm]: 16,827 juli 2013 om 21:45 #18138479@louwe 16 klepper wrote:
5×120 blijft voor mij verreiste ;)
5*112 is thans ook vet. Setje amg’s eronder. Is weer eens iets nieuws…
en ook adapters zijn beschikbaar http://www.performancewheeladapters.com/servlet/the-601/5×112-to-5×120-Wheel/Detail” onclick=”window.open(this.href);return false;
27 juli 2013 om 21:56 #18138480AnoniemLid sinds:
1 January 1970@Transeurope wrote:
@louwe 16 klepper wrote:
5×120 blijft voor mij verreiste ;)
5*112 is thans ook vet. Setje amg’s eronder. Is weer eens iets nieuws…
geen optie ;) ;)
en ook adapters zijn beschikbaar http://www.performancewheeladapters.com/servlet/the-601/5×112-to-5×120-Wheel/Detail” onclick=”window.open(this.href);return false;
dit zou kunnen maar liever niet :hmmz
27 juli 2013 om 21:58 #18138481AnoniemLid sinds:
1 January 1970sorry dubbel????
27 juli 2013 om 22:03 #18138482AnoniemLid sinds:
1 January 1970@RacesconaB204 wrote:
Lagermaten Ford Granada
Technische Daten:
Innendurchmesser 17,4 mm
Innendurchmesser 29 mm
Aussendurchmesser 40 mm
Aussendurchmesser 50,4 mmAndere bron:
Breite: 14,6 mm
Innendurchmesser: 17,5 mm
Innendurchmesser: 29 mm
Aussendurchmesser: 39,9 mm
Aussendurchmesser: 50,3 mmLagermaten Commodore-B:
Technische Daten:entspricht OE-Nummer: 1603109, 1604286, 1607286
Aussendurchmesser [mm]: 39,9
Aussendurchmesser [mm]: 59,1
Innendurchmesser [mm]: 17,5
Innendurchmesser [mm]: 31,8
Breite [mm]: 14,6
Breite [mm]: 16,8hmm niet helemaal plug and play dus :hmmz
wacht het nog even afwat voor mij ook nog wat meespeelt is de looks
daar de meine een 400 replica is dus in dat oogpunt zouden de granade fusse,s afvallen??
van andere kant komt toch ook een geheel andere motor in??27 juli 2013 om 22:12 #18138483Louwe, we hoeven vanavond nog niet te beslissen, haha!
……maar een super sturende Ascona is natuurlijk ook niet mis, en wat zie je er dan nog van zolang je geen adapters nodig hebt. Ik wil ook 1 op 1 de 5×120 want het moet nog steeds onder die smalle spatbordjes (zonder 45 graden camber :jerry )Ik geloof dat wij dezelfde belangen wel hebben. Wordt vervolgd…misschien niet vanavond meer haha!
27 juli 2013 om 22:17 #18138484AnoniemLid sinds:
1 January 1970@RacesconaB204 wrote:
Louwe, we hoeven vanavond nog niet te beslissen, haha!
……maar een super sturende Ascona is natuurlijk ook niet mis, en wat zie je er dan nog van zolang je geen adapters nodig hebt. Ik wil ook 1 op 1 de 5×120 want het moet nog steeds onder die smalle spatbordjes (zonder 45 graden camber :jerry )Ik geloof dat wij dezelfde belangen wel hebben. Wordt vervolgd…misschien niet vanavond meer haha!
nee zal n andere x worden ;)
morgen der vroeg weer uit :(maar blijf t wel volgen :thumb
27 juli 2013 om 22:19 #18138485de alloy hubs zullen wel op maat maakbaar zijn. Zal zoveel meerprijs niet zijn de engelsen kennenden. Daar valt het cnc werk nog goed mee weet ik uit ervaring.
mvg,
27 juli 2013 om 22:20 #18138486het enige vraagje waar ik mee blijf zitten is dat bij de granada fusees de stuurhuiskogels dan nog meer omhoog staan?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.