ascona b 2.2e koude start storing

Forumindex Forums Techniek Cih ascona b 2.2e koude start storing

• Dit onderwerp is leeg.
22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Auteur
    manta-senator

help. heb sinds kort weer een ascona b met 2.2e motor. alleen koud start en loopt de motor slecht. moet echt beetje het gas er op houden en met het gas spelen om em te laten lopen. loopt dan ook niet zuiver op alle cilinders. als ie eenmaal op temp is gaat ie als een kogel. temp sensor al verwisseld voor een nieuwe en de luchtregelklep al verwisseld voor een schoon exemplaar. ook nog even zitten pielen met de ontsteking en de aanslagschroef van de gaskabel. maar dat heeft volgens mij meer betrekking op je CO. stationair warm staat dan wel iets beter. was ook niet helemaal 800rpm. het vreemde wil, dat als ik de stekker van de temp sensor neem en ik lus de 2 polen naar elkaar in verbinding, dan start de auto wel en blijft ie ook bijna gelijk lopen. even paar tellen het voetje licht op het gas en loopt stationair.
      wie oh wat oh waar moet ik wezen.
      tips zoals webers etc…. been there, done that at other project… :agent

manta-senator

bij koude start en slecht stationair (tussen 400rpm en doodslaan) ontsteking wel flink van zn tijd af trouwens

postbusmanta
        Deelnemer

Aanslagschroef van je gasklep mag je niet verdraaien!

Werkt de gasklep-positiesensor goed?

Heb je de leerlaufregler (zwarte kastje) al een keer uitgewisseld? Ik ga ervan uit dat je een luchtomloopklep hebt met stappenmotor?

Werkt de koudstart-injector (als je die hebt op de achterkant van het spruitstuk)?

manta-senator

ha die postbusmanta. ben al ff druk geweest omdat ik aardig thuis ben in dit gebeuren, maar hier moeten we met meerderen over brainstormen. dan zijn er voor vele 2.2 rijders een hoop problemen opgelost.
            1: de gaskleppositiesensor moet ik nog een keer uitwisselen met een andere en kijken of ie wel goed staat (stationair= stap 1 van de 3 stappen)
            2: de leerlaufregler heb ik nog niet uitgewisseld. ik geloof ook niet dat ik die nog in reserve heb liggen en ja ik heb een luchtomloopklep (beschreef ik eerder als luchtregelklep)
            3: koudestartinjector heb ik niet. die tref je merendeels aan op 2.0e
            aan de gasklep heb ik wel iets gedraaid. ong 90graden. was precies goed om m bij warme motor net iets beter te laten lopen en zo ook minder roetaanslag achter boven de uitlaat te krijgen. ben er van overtuigd dat mn CO nu ook beter staat als eerst. de motor loopt dan ook rustiger, stabieler en minder zwaar als voor de verstelling
            het vreemde is ook dat ik nu de 2 polen van de tempsensor doorverbonden heb en de auto loopt prima. even getest. ook met warme motor nog gewoon prima. alleen ben ik bang dat de motor bij warme temp nog steeds via de temp sensor stekker (nu 0 ohm door doorverbinding) foute inspuiting/luchttoevoer krijgt. kan het niet merken bij rijden etc. loopt gewoon werelds

postbusmanta
            Deelnemer

Ik ben wat minder thuis in de 2.2E

Is de temperatuursensor, waar jij het over hebt, bruin van kleur?
              dan is het de temperatuur-tijdschakelaar.

Deze moet ook goede massa krijgen vanaf het thermostaathuis.

Zitten er massa-kabels aangesloten achterop je injectie-spruitstuk?
              Zijn de contactoppervlakken hiervan goed schoon?

Gasklep-positiesensor kun je meten.
              Stekker eraf. Multimeter op “weerstand meten” en meetpennen op contacten van gasklep-positie-sensor. Stationair dienen er twee (van de drie) contacten met elkaar doorverbonden te zijn. Vol-gas dient het middelste contact doorverbonden te zijn met het andere contact. (volgens mij is het middelste contact de “common”).

manta-senator

massa krijgt de tempsensor wel wel op het thermostaathuis. daar ben ik geen bang van. hij is direct gemonteerd in het huis zonder kit of iets.
                ik zal die gasklepsensor eens doormeten.
                in principe heeft het spruitstuk wel massa via het massakabeltje achterop, maar ik zal dat nog eens goed doormeten ivm corrosie. dit zal ik ook nog eens doen met de sensor. het vreemde is ook, dat ie bij iets warme motor gewoon goed loopt :hmmz

postbusmanta
                Deelnemer

Via de startmotor krijgt het systeem ook een signaal om extra in te spuiten.
                  Volgens mij loopt dat kabeltje naar je brandstofpomprelais.

Misschien ook even iets om te checken (dit heeft alleen met het starten te maken, natuurlijk niet met het moeilijke koud stationair lopen.

manta-senator

kunnen we altijd controleren. weet jij toevallig ook welk draadje voor naar de benz.pomp is? hij staat nl nu op contactstroom. en hij zit in de motorruimte. ik wil de pomp weer naar achter plaatsen, maar dan wel op de juiste manier aangesloten. en ik heb meerdere stekkers los liggen. ook in de auto, kort bij de computer. zijn meerpolge stekkers. zit daar dan toevallig ook een aansluiting bij voor de toerenteller dat jij weet? kan ik er met de tijd een gsi cockpit in zetten zonder al te ver kabels te trekken. zou wel beter wezen. al die losse draden onder de kap stoor ik me nu al aan. mijn vermoeden is dat die stekkers aansluitingen zijn voor boardcomputer en dash van de rekord waar de motor uit komt. vandaag nog even gereden met de asci. starten… wel het voetje iets op het gas houden… netjes 4 cilinders… na 500mtr bleef ie al stationair lopen… lekker in de rondte gescheurd… en dit alles met doorgeluste tempsensorstekker.
                    heb gelijk even in de schuur gekeken. geen lehrlaufregler voor mn 2.2. wel voor een 2.0. die zit bij mn 2.2 spruitstuk met 2.0 kabelboom (met shokesproeier). is dat niet wat om op een 2.2 te zetten? of krijgt de 2.2 dan te weinig inspuiting? (ivm 2.0computer etc). bij die set heb ik trouwens geen lmm… voor de rest wel compleet

postbusmanta
                    Deelnemer

Voeding voor de brandstofpomp komt uit het brandstofpomprelais.

Als het goed is, is deze kabel blauw. Deze kabel moet wel afgezekerd worden tussen relais en benzinepomp..

De kabel voor de toerenteller is groen. Deze komt uit de ontsteking en loopt naar de computer. Deze kun je aftakken voor het signaal naar de toerenteller.
                      Dit is een pulserende massa. Geen rare metingen aan verrichten en niet verkeerd aansluiten!!

manta-senator

oh ja. dat was het. voor de juiste aansluiting van de brandstofpomp moet ik nog ff gaan kijken. hij werkt nl nog op contact. relais is wel gemonteerd. eens kijken of ie daar wel op aangesloten is. misschien wordt ie daar wel verkeerd aangestuurd. zal em gelijk zekeren als ie onder de auto wordt gemonteerd. wat betreft koude start. laat alle tips maar binnen komen. de LLR heb ik geen reserve van om te testen. ja net een andere. nu heb ik er een met 1 brede stekker in de motorruimte. voor mn andere spruitstuk (met 3.0e gasklep en witte of blauwige sproeiers) die nog in de schuur ligt, heb ik een andere LLR. het is ook een hele andere boom. wat eenvoudiger. zonder teveel loze stekkers. of dit dan een 2.0e boom is, weet ik niet. kan deze boom met spruitstuk ook op mn 2.2? deze bevat wel een koudestartsproeier. en gelijk noet zo’n chaos onder de kap. ik mis daar alleen nog een LMM en de slang van LMM naar spruitstuk. misschien kan iemand me daar ook aan helpen. heb hier wel een LMM, maar de stekker past niet (te kort of te smal). ik ga de codes v d week ff opschrijven en hoop met jullie hulp dan een eind verder te komen. zet ik misschien het andere setje er wel in. zolang ik er maar niet op achteruit ga qua koudestart en vermogen….

manta-senator

en bij deze nog even de melding dat ik waarschijnlijk 1 of 2 weken geen response zal geven, omdat mijn meissie op het punt staat te bevallen. er is een (2e) zoontje onderweg. daarna klappen we er weer vol tegenaan om de storingen met behulp van jullie tips, te gaan herstellen.
                          groetjes daan

manta-senator

zoooo ben ik weer ff, met een zoontje rijker in ons leven. alles is goed gegaan en het is een heerlijk ventje. ik heb nog eens zitten kijken naar de electra van de ascona 2.2 er zit wel een kastje onder de kap met net zo’n stekker als de comp. dit is denk ik niet de LLR van de 2.2. ik kwam wel in de auto, vlakbbij de comp 2 stekkers tegen onaangesloten. die stekkers lijken precies op de aansluiting van een LLR van een 2.0 die ik nog in de schuur heb liggen. zou dat het probleem zijn? dat er helemaal geen LLR aangesloten is?

manta-senator

zou ik de LLR van die andere kabelboom kunnen proberen?

manta-senator

postbusmanta? ben je er nog?

postbusmanta
                                Deelnemer

1 dagje ben je er niet……………en gelijk paniek…………. :jerry

Wat is er aan de hand?

Over je vraag van de Leerlaufreglung?

Deze kun je alleen uitwisselen als de nummers corresponderen.
                                  (als de reeds gemonteerde natuurlijk de originele is………..)

postbusmanta
                                  Deelnemer

Je kunt ook de boel testen door die hele luchtregelklep er tussenuit te gooien en de twee slangen even door te verbinden met een stukje pijp.

Door nu met een griptang, of lijmtang of moordenaar te zorgen dat de slang wordt dichtgeknepen, zodanig dat er nog een klein sleufje openblijft………….kun je testen of de boel dan wel goed start.

manta-senator

@postbusmanta wrote:

1 dagje ben je er niet……………en gelijk paniek…………. :jerry

Wat is er aan de hand?

Over je vraag van de Leerlaufreglung?

Deze kun je alleen uitwisselen als de nummers corresponderen.
                                      (als de reeds gemonteerde natuurlijk de originele is………..)

Ha pie postbus. Als iok me dan niet vergis moeten de nummers dan overeen komen met de nummers van de computer. Nunmmers van de LLR 2.2 heb ik niet, want hij zit er niet op. Ik zal eens nummers gaan verzameen die ik hier heb. Ook van de andere kabelboom die ik heb liggen

manta-senator

even een update van het spul in de auto en het spul wat ik heb liggen. wie kan mij er bij helpen met tips van combineren of vervangen of aanschaffen voor mijn 2.2e:

in de auto: computer: 0280 000 304
                                        90 122 322
                                        LMM : 0280 202 068
                                        luchtomloopregelklep : 0280 140 502
                                        LLR : heeft ie niet . (stekkers zitten er wel.)
                                        injectoren : geel-bruinig

in de garage liggend (spruitstuk met 3.0e klep en koudestartinjector)
                                        zelfde kabelboom als in de auto
                                        computer : 0280 140 502
                                        90 144 512
                                        LMM : niet aanwezig
                                        LLR : 0280 220 018
                                        luchtomloopregelklep: heb 2 soorten liggen. die naast het spruitstuk (buisvorm, nu ook in de auto) en naast thermostaathuis ( schijf met voor en achter pijpjes voor de doorvoer en stekker)
                                        : 0280 140 112 en 0280 140 121. allebei de zelfde werking, als ik me niet vergis. alleen de schijfvormige past niet echt qua montage . daar moet een beugeltje voor gemaakt worden. normaal zit ie op het thermostaathuis, maar ik heb een ander huis (de compactere met piramide rond vormig dekseltje en minder stekkers)
                                        wie kan mij helpen met tips

manta-senator

postbusmanta?

manta-senator

heb al een beetje gekeken op http://www.senator-monza.de al wel wat wijzer geworden. ga denk ik toch proberen de LLR op te zetten die ik los heb liggen

manta-senator

heb de LLR er op gehad. was alleen voor een 2.2 automaat of klima. loopt ie dus te hoog stationair. kwam JS400 tegen bij onderdelenbeurs in maarssen. die had misschien de LLR liggen voor een 2.2 schakel. ik hoor nog van em. dan zal ie wel goed gaan lopen. mss in 1 keer alle problemen opgelost… we wachten af

manta-senator

zooo….. john had m niet liggen…. dus wie heeft er een leerlaufregler liggen voor me met bosch-nummer 0280220017

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
                                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.