Forumindex › Forums › Techniek › 1,8 liter motoren › APK mogelijk zonder katalysator ?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 juni 2013 om 09:14 #17258818
Hallo,
Ik heb op dit moment het probleem dat mijn Opel Corsa C GSI Z18XE van eind 2001 met een Vialle LPI systeem (rijdt dus op LPG) te maken krijgt met een verstopte katalysator door te hoog olieverbruik gedurende de laatste 60.000 km (nee, ik heb er netjes mee gereden, ze hebben bij de ombouw een klein dingetje in de motor laten vallen waardoor dit is ontstaan en 1 liter bijvullen iedere 5000 a 6000 km is goedkoper dan revisie)
Symptomen:
Nu begint hij minder hard te lopen (170 in plaats van ruim 200), voelt ook gewoon als vermogen kwijt en als je een half uurtje 150 cruist (rijdt veel in buitenland) en stopt, voel je gewoon dat het uitlaatspruitstuk / katalysator meer warmte afgeeft als normaalDe vraag:
Ik heb eigenlijk geen zin om de katalysator te vervangen (kosten en ik heb niks aan schonere lucht) en wil de katalysator van binnen leeg maken, echter de auto moet wel door de APK kunnen, incl. 4-gas test.
Heeft iemand hier praktische ervaring mee (let op, loopt op lambda geregelde vloeibare LPG injectie= wellicht schoner?!), of in de praktijk het mogelijk is te keuren zonder katalysator (voor het zicht zit ie er gewoon natuurlijk, is alleen leeg)Alvast bedankt!
The Duke26 juni 2013 om 15:52 #18155106Auto moet een katalysator hebben, vol of leeg. Zolang je uitstoot maar niet te hoog is, is er niets aan de hand.
26 juni 2013 om 20:21 #18155107Dat laatste word toch wel een probleem, denk ik…
Willem
26 juni 2013 om 21:10 #18155108Ja, en dat laatste is net de vraag.. Of iemand dat in de praktijk ooit aan de hand heeft gehad..
Gr.,
The Duke26 juni 2013 om 21:16 #18155109Op goed afgesteld lpg kun je het goed halen zonder kat.
Maar even terug……ze hebben wat in je motor laten vallen????? :wtf
daardoor olieverbruik, is het er niet uigehaald dan??
26 juni 2013 om 23:11 #18155110Had een Civic op lpg-3, met een lege kat. Ieder jaar weer zeuren datíe op het randje zat, en 1 keer erover. Toen de gasinstallatie bij een specialist laten afregelen en zat hij weer keurig onder de norm. De gevulde kat heeft hier altijd spare gelegen (en is na de verkoop van de auto voor de hoofdprijs weggegaan). Als de rest van de auto 100% is kom je er vaak mee weg….
27 juni 2013 om 08:18 #18155111Ik verbrandde ieder jaar een kat, had op het laatst zo gemaakt dat ik ‘m er tussen kon schroeven voor de apk en dat er een loos stuk pijp zat voor de rest van het jaar.
Mijn Astra haalde de uitstootnormen niet zonder kat, ondanks dat velen zeiden dat het wel mogelijk was.27 juni 2013 om 08:29 #18155112een GOED afgestelde gasinstallatie (g3) haalt het altijd zonder kat.
heb zelf mijn jeep grand cherokee 5.2 v8 zo een paar keer gekeurd namelijk.
27 juni 2013 om 08:42 #18155113Die van mij is afgesteld door die kerel van verdampere.nl, toch wel een zeer bekende op LPG-gebied…
Ik weet dat het bij velen kan, maar het lukt niet bij iedere wagen.28 juni 2013 om 21:39 #18155114Maar even terug……ze hebben wat in je motor laten vallen????? :wtf
daardoor olieverbruik, is het er niet uigehaald dan??
Voordat ik gas in liet bouwen: uitlaat schoon en olieverbruik 200 ml op 30.000 km.
Toen ik 100 km had gereden na gasinbouw zwarte uitlaat, toen olieverbruik ineens 1 liter op 4200 km (ondertussen in ruim 60.000 km langzaamaan weer verbeterd naar 1 liter op 9200 km)Mijn conclusie was duidelijk: iets mechanisch kapot gemaakt, motor is niet uit elkaar geweest, maar wel inlaatspruitstuk eraf en injectoren inboren etc. Echt bewijzen wat precies gebeurd is betekende hele motor uit elkaar en dat was het me niet waard, voor iets wat verder prima loopt.
Lange termijn krijg je dan echter dit soort problemen weer natuurlijk :(
Verder bedankt voor alle antwoorden! Geen zekerheid, maar wel een kans dus.. Ik ga het even proberen met een reiniger door de brandstof en dan kijken we verder..
Gr,
The Duke29 juni 2013 om 07:44 #18155115AnoniemLid sinds:
1 January 1970tjah jou auto hoort een kat te hebben
dus zit die er niet onder s de kans groot dat het afkeur is
bij geval van een steekproef ckert is maar net of t apk station die gok wil wagen ;)
afkeur bij steekproef heeft ook gevolgen voor keurmeester ;)
29 juni 2013 om 10:31 #18155116Blijkbaar slijpsel/boor krul in je cilinder gekomen en dus krassen in de wand.
Waardoor je olieschraap veren die alles weghalen.Hoe zien je bougies eruit :?: naar mijn idee klopt je verbranding niet meer en moet je het eerder daar zoeken waardoor ie minder snel wil lopen.
30 juni 2013 om 12:02 #18155117Wat jij zegt denkt ik ook, slijpsel / krul o.i.d.
Over paar weken grote beurt en dan zal ik eens naar de bougies kijken i.d.d. Laatste logging die ik met de opcom maakte liet niet echt gekke dingen zien en enige foutcode was van lambada sensor 2 , wat je ook kan zien in de logging , dat die redelijk meebeweegt met die voor de katalysator, omdat die kat. Niet echt goed meer werkt..
Gr.
The Duke18 juli 2013 om 07:45 #18155118@Dr.Ed wrote:
Had een Civic op lpg-3, met een lege kat. Ieder jaar weer zeuren datíe op het randje zat, en 1 keer erover. Toen de gasinstallatie bij een specialist laten afregelen en zat hij weer keurig onder de norm. De gevulde kat heeft hier altijd spare gelegen (en is na de verkoop van de auto voor de hoofdprijs weggegaan). Als de rest van de auto 100% is kom je er vaak mee weg….
Een Honda is niet te vergelijken als een opel.
De opel motor haalt dat nooit.
Honda heeft dat gewoon goed voor elkaar. Heb hier een paar civics lopen die zonder kat ook door de co komen.
Maar ja er moet een kat onder hangen. alle auto’s van na 1995Zo ook een daihatsu zonder kat en lambda netjes waardes voor een auto van na 2001, terwijl hij uit 1997 is.
20 juli 2013 om 13:43 #18155119Nou, beurtje gedaan en onder andere de bougies vernieuwd..
Dit zijn de bougies na 25000 km:
Duidelijke aanwijzing lijkt me, dat de motor te arm loopt.. (als iemand het anders ziet, dan hoor ik het graag).Wat mij betreft is het nu de vraag wat dit veroorzaakt.. Het lijkt me dat of lambda-sensor of luchthoeveelheidsmeter de schuldige moet zijn, maar als je een goeie (lees originele) koopt zijn die nogal prijzig, dus wil ze zeker niet allebei vervangen als er maar 1 kapot is. In de OPCOM logging zie ik niet echt wat geks, de lambda pendelt gewoon netjes en ook de hoeveelheden KG/uur lucht zien er niet echt significant anders uit dan vroeger.
Iemand nog een idee hierover misschien ?
Gr,
The Duke20 juli 2013 om 14:05 #18155120Ja, huidige motoren lopen allemaal een beetje arm ivm emissie-eisen. Bougiebeeld is daarbij niet verkeerd.
21 juli 2013 om 08:26 #18155121Ik denk dat ik de gok ga wagen voor de luchtmassameter, n.a.v. tip kennis : helemaal niet meer aan gedacht, maar vol gas doet de lambda-sensor helemaal niets, gaat dan in open loop rijden..
Dus als het niets echt mechanisch is, zoals verstopte katalysator, denk ik 95% zeker dat het dus de LMM moet zijn.
Resultaten volgen..Gr,
The Duke24 juli 2013 om 13:47 #18155122Helaas.. Ruim 270 euro aan nieuwe originele lmm uitgegeven, en geen verschil. Heb logging gedaan met oude en nieuwe lmm en blijkbaar was de oude nog prima, want gaven zeer vergelijkbare waarden qua kg/uur bij zelfde omstandigheden (getest bij 50, 80 en 120 km/uur op cruisecontrol).
Kan alleen toch een verstopte kat zijn of iets geks zoals versleten nokkenassen, maar dat lijkt me niet, want die zien er normaal uit zonder gekke zichtbare slijtage . :hmmz
Gr.,
The Duke24 juli 2013 om 14:22 #18155123@arjontje wrote:
@Dr.Ed wrote:
Had een Civic op lpg-3, met een lege kat. Ieder jaar weer zeuren datíe op het randje zat, en 1 keer erover. Toen de gasinstallatie bij een specialist laten afregelen en zat hij weer keurig onder de norm. De gevulde kat heeft hier altijd spare gelegen (en is na de verkoop van de auto voor de hoofdprijs weggegaan). Als de rest van de auto 100% is kom je er vaak mee weg….
Een Honda is niet te vergelijken als een opel.
De opel motor haalt dat nooit.
Honda heeft dat gewoon goed voor elkaar. Heb hier een paar civics lopen die zonder kat ook door de co komen.
Maar ja er moet een kat onder hangen. alle auto’s van na 1995Zo ook een daihatsu zonder kat en lambda netjes waardes voor een auto van na 2001, terwijl hij uit 1997 is.
Ook opels komen op gas zeker wel door de keuring met een lege kat. Mits goed afgesteld. Mijn Z16XE haalt het zelfs met lege kat op benzine. Dus daar mag een z18xe zeker niet voor onderdoen helmaal al niet op gas. Moet wel zeggen dat die op het randje zit.
edit: Er moet wel een kat onder zitten voor de apk, maar vol of leeg maakt niet uit als die maar voldoet aan de uitstoot (of die leeg is kunnen ze toch niet zien).
5 augustus 2013 om 07:16 #18155124@the-duke wrote:
Ik denk dat ik de gok ga wagen voor de luchtmassameter, n.a.v. tip kennis : helemaal niet meer aan gedacht, maar vol gas doet de lambda-sensor helemaal niets, gaat dan in open loop rijden..
Dus als het niets echt mechanisch is, zoals verstopte katalysator, denk ik 95% zeker dat het dus de LMM moet zijn.
Resultaten volgen..Gr,
The DukeVolgas doet je lambda altijd niks. Dat is volkomen normaal.
6 augustus 2013 om 22:03 #181551257 augustus 2013 om 13:28 #18155126Hmm.. Ziet er wat rijker uit, maar is misschien iets ander LPG systeem.
Heb er een flesje forte gastreatment in gedaan en daarmee een tank op benzine gereden in de hoop de katalysator schoon te maken. Daarna ngk laserline Lpg bougies gemonteerd.
Uitlaateinde ziet er nu weer schoon / niet erg zwart meer uit en gaat weer vlot naar de 180-190 (niet echt de ruimte gehad om hem uit te laten lopen naar zijn topsnelheid) , dus op een of andere vage manier heeft dit het probleem opgelost..
Gr.
The Duke9 augustus 2013 om 18:36 #18155127Nekam-Koltec systeem Origneel geleverd op een Z18XE van 2002, toen met 200.000km erop.
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.