antenne vervangen astra j 5 deurs

Forumindex Forums Modellen Astra antenne vervangen astra j 5 deurs

• Dit onderwerp is leeg.
3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    sporkster

Beste forumleden,
      sinds gisteren wilde ik “ff” de antenne van mijn astra vervangen door een combi dab.
      eerst een forum bezocht naar soortgelijke vragen en er een gevonden, als antwoord schreef een van de leden dat het een kwestie is om de bekleding van de stijlen te rukken, zonnekleppen en grepen los en het dak komt er zo af…… uurtje werk.
      van te voren had ik bij “vauxhall workshop manuals” precies gekeken hoe dit moest en toen ging het blijkbaar mis.
      ik het geprobeerd de bekleding van de c stijl los te rukken waarbij nu dus de halve bekleding van het dakpaneel eruit hangt, ook heb ik aan de achterkant vlak bij de antenne aan het dakpaneel getrokken waarbij ik 2 plakkertjes (klittebandsluiting) en een witte pin kan zien, maar ik durf hier niet verder aan te trekken. Omdat ik het c paneel niet los kreeg, heb ik nog eens de manual bekeken en blijkt dat ik de onderkant van de c stijl ook los moet rukken, dit ging ook maar deels omdat de achterbank, welke ik ook niet los krijg (ik zie alleen 3 bouten aan de achterzijde op de bodemplaat maar als die los zijn, komt de bank alleen in de midden los) in de weg zit, met het losrukken hiervan hoorde ik tevens een veertje losschieten wat ergens onder de achterbank terecht is gekomen, kortweg ik denk dat ik mijn astra aan het verneu****** ben. ik geloof nog steeds dat ik geen 2 linker handen heb, maar je moet wel precies weten waar je kunt rukken aan een paneel en waar niet.
      kan iemand mij pls vertellen hoe ik te werk dien te gaan?

update:
      heb de zitting eruit gekregen (ook het veertje terug gevonden;-)) panelen los, dakbekleding aan de achterkant los, M10 moer van de bestaande antenne gedraaid met een soort ster veer, nu zit de antenne los maar ik krijg hem er nog steeds niet uit, het lijkt of er nog een kunststof klemverbinding zit?
      wie weet hoe ik dit loskrijg?

update:
      antenne zit erin, degene die schreef dat je dit in een uurtje doet, die liegt volgens mij.
      alleen de achterbank, het zit gedeelte krijg ik niet meer vast geklikt, is er hier een truc voor?

Vonkson

Dat is inderdaad een flink klusje.. of je moet er zo 10 per dag vervangen als werk, dan lukt het misschien wel in een uur..

Hoe heb jij de zonnekleppen eraf gehaald? Ik moet er bij mijn astra ook 1 vervangen.

sporkster

ik heb de zonneklep er niet vanaf gehaald,
          dit is wat ik heb gedaan:
          1 achterbank leuning eruit gehaald (3 moeren onderaan, daarna gewoon losrukken eerst in de midden dan aan de zijkanten (er zit ook nog een moer voor de veiligheidsriem, ook los)
          2 achterbank zit gedeelte eruit: aan de achterkant naar onder en achter duwen, aan de voorkant gewoon bruut losrukken (maar wel op de juiste plaats, zit op 2 plekken vast aan de voorkant (als je de achterkant optilt kun je precies zien waar)).
          3 dorpelbekleding gedeeltelijk lostrekken aan de achterkant
          4 de bekleding boven de dorpel bekleding losrukken, kan er helemaal vanaf, let op veertjes die los springen (van de klemverbinding naderhand)
          5 de bekleding hierboven bestaat uit 2 delen, het voorste (waar de hoedenplank op ligt, kun je naar het midden van de auto gewoon lostrekken, nou ja gewoon, je moet er wel ff aan rukken.
          6 de zwarte binnenbekleding van de kofferbak losrukken (met beleid en let op de linker-achterkant, hier zit bovendien een lampje, dit kun je naar beneden toe uittrekken en dan door het gat naar boven duwen. (ben ff kwijt of dit punt voor 5 komt, moet je zelf ff kijken.
          6 het gedeelte waar je het van lostrekt kan er niet helemaal af omdat de gordels erdoorheen lopen, bovendien zitten deze met 2 schroeven per kant vast.
          6a (vergeten) de handels om je vast te houden moeten er ook uit, die zitten met 2 M8 of zo vast.
          7 als je 6 los hebt, kun je de hemel zover laten zakken zodat je met een ratel aan de antennen komt, je moet ook de stekker van de antenne eerst los maken (is mij niet gelukt en omdat ik dit in de regen deed heb ik hem maar kapot gerukt) is trouwens niet aan te bevelen in de regen.
          8 als je de moer van de antenne los hebt, kun je er met een klein schroevendraaiertje links en recht een klein klemmetje induwen zodat je de antenne er naar boven toe kunt uitduwen.
          9 nieuwe antenne erin, houd er rekening mee dat je dit niet alleen kunt, je hebt hier absoluut hulp bij nodig om hem er “recht” op te krijgen.
          10 handel aan de voorkant passagierszijdes ook los nemen.
          11 bekleding van de a stijl lostrekken, maar let op NIET HELEMAAL. als hij ongeveer 3 cm los is , kun je er met een waterpomptang (een schone) achter om de klem waarmee hij vastzit samen te knijpen en hem dan helemaal lostrekken eerst bovenaan richting schakelpook en als hij hier los is achterwaarts naar de achterklep.
          je kunt nu de hemel aan de rechterkant voorzichtig lostrekken, maar niet meer als nodig. wat is nodig? net zoveel je er je antennekabel achter weg kunt duwen.
          12 onderaan naast het dashboard zit de deksel waar je de passagiers-airbag kunt uitschakelen, dit kun je met een kunststof werktuigje (bestellen bij aliexpress voor € 4,00 euro) waarmee je dit loswrikt, zit ook er goed vast.
          13 als je nu een stroomdraad met vaste kern neemt, kun je die in het hier verschenen gat invoeren tot hij bij je radio uitkomt, dan tape je er je kabels aan vast en trek je ze door tot in de radioruimte.

vanaf punt 9 zag ik achteraf, kun je er ook voor kiezen om de antennekabel onderlangs naar voren te voeren, je moet dan alleen de dorpel-bekleding helemaal los trekken.

Zo, heb jij in elk geval support gehad, dit geluk had ik niet op dit forum.
          en let ff niet op type/taal of weet ik welke fouten, heb dit tussen tv kijken en een biertje halen door getypt ;-)

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.