Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › amper frictie handrem – corsa b
- Dit onderwerp bevat 7 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 april 2018om 10:28 door computerbug.
-
AuteurBerichten
-
30 maart 2018 om 12:41 #18354392
Volgend probleem heb ik voor met handrem welk ik niet in orde krijg.
Heb de remschoenen vernieuwd alsook hele boeltje eens deftig gereinigd gehad. Remmen via hydr circuit werkt prima.De handrem echter krijg ik dus niet in orde.
Ik heb de afstelmoer van de handrem – passagierzijde (dus aan de achteras) losgespannen. Handremfunctie aan de zijde van de bestuurder zou weliswaar nog steeds moeten functioneren lijkt mij ?
Kan het probleem te wijten zijn aan feit dat ik het afstelmechanisme in de remtrommel niet goed heb gemonteerd – aan de zijde van de bestuurder heb ik de vork met markering “L” aangebracht ? Volgens werkboek moet ik na montage ettelijke malen remmen en dat mechanisme horen verschakelen, maar ik hoor niets. Echter zou ik denken dat, vanwege dit nieuwe schoenen zijn, er dus nog niets af te stellen is…
Verder enkele afbeeldingen van de schoenen aan de bestuurderzijde. Remmen is dus geen probleem, maar de handrem zelf geeft nauwelijks frictie (aan beide zijden van de as).
Iemand die iets gelijkaardig heeft meegemaakt ?
Alvast bedankt voor advies.
31 maart 2018 om 19:42 #18354465Iemand een idee waar het probleem zich kan situeren; zoals gesteld is handremmechanisme momenteel dus <span style=”text-decoration: underline;”>niet</span> afgesteld.
Maar gezien de handremkabel aan de bestuurder zijde met de handrem zelf is geconnecteerd, zou ik daar op zijn mist al correcte werking moet hebben. De passagier zijde kan dan later worden afgeregeld. Echter heb ik evenmin aan de bestuurder zijde enige frictie.
2 april 2018 om 07:40 #18354515Hoe weet je dat remmen via pedaal geen probleem is? Veel mensen merken het niet eens als achter niet meeremt, alleen bij harder remmen is dat heel snel duidelijk.
Stelschroef zo strak mogelijk afstellen, zodat trommel er nog net oppast, daarna nog strakker zetten met schroevendraaier via stelgat aan de achterkant.
Trommel mag al wat frictie hebben als je dan probeert te draaien, moet uiteraard nog wel draaibaar zijn.
2 april 2018 om 16:16 #18354545Hoe weet je dat remmen via pedaal geen probleem is? Veel mensen merken het niet eens als achter niet meeremt, alleen bij harder remmen is dat heel snel duidelijk.
Wel ik heb de rempedaal0 maximaal ingeduwd en de achterwielen proberen te verdraaien, welke dan echt geklemd staan. Zodra ik de rempedaal loslaat dan draaien de wielen terug vrij, ik ga niet rondrijden zonder zekerheid van werking van mijn achter remmen.
Stelschroef zo strak mogelijk afstellen, zodat trommel er nog net oppast, daarna nog strakker zetten met schroevendraaier via stelgat aan de achterkant.
U stelt dus dat ik de stelschroef zelf manueel zo strak mogelijk afstel ? Ik dacht dat het hele boeltje zelf-afstellend is en ik daar zelf niets aan dien uit te voeren, tenminste volgens werkboek toch.
Trommel mag al wat frictie hebben als je dan probeert te draaien, moet uiteraard nog wel draaibaar zijn.
Ik deel weliswaar de analyse die u stelt. Bij bedienen van de handrem klemmen de schoenen onvoldoende (amper) en dus onvoldoende afstelmechanisme; tenminste toch bij de handremfunctie. Via hydr remcilinder worden de roemen daarentegen meer als voldoende uitgeduwd, zie ook feit dat er correcte remfunctie optreedt dan. Het afstel mechanisme dient enkel wanneer remschoen slijtage plaatsheeft en er dus bijstelling van de vork nodig is.
Maakt het uit dat ik bij het plaatsen van de remschoenen, hydr leiding heb afgekoppeld, zodoende de schoenen geinstalleerd te hebben op een volledig ingedrukte remcilinder. Ttz. monteer u gewoonlijk de remschoenen zo op de plaat, de remcilinder “topjes” krijg ik dan immers niet zomaar ingedrukt.
3 april 2018 om 07:21 #18354573Zelfstellend: In theorie ja, in praktijk werkt het vaker niet dan wel. Daarom zo strak mogelijk afstellen.
3 april 2018 om 09:33 #18354583Zo strak mogelijk, bedoelt u dus dat de stelschroef zo ver mogelijk moet worden staan en de hele “vork” dan breder wordt – zodoende dus de schoenen reeds maximaal uit elkaar te verwijderen. Correct zo ?
Verder nog: de handrem functie zou (sowieso) dan langs 1 zijde reeds moeten werken, begrijp ik.
Dank.
3 april 2018 om 13:30 #18354605Correct, als die te slap staat is de beweging die je creert door aan handrem te trekken te weinig om de schoenen tegen de trommel te duwen.
Andere kant ook doen! Kabel trekt aan 2 kanten.
6 april 2018 om 10:28 #18354739Heren
Van uitgaande dat deze foto van de hier besproken remmen zijn.
BJ1997 is heel dichtbij.
U stelt dus dat ik de stelschroef zelf manueel zo strak mogelijk afstel ? Ik dacht dat het hele boeltje zelf-afstellend is en ik daar zelf niets aan dien uit te voeren, tenminste volgens werkboek toch.
Deze kunt u niet langs achter afstellen, deze is zelf stellend.
Draai zoals al eens is aangegeven de stel schroef aan tot de trommel er net over heen gaat,
de schoenen moeten iets weerstand hebben om zich te kunnen stellen,
anders kunt u trekken aan de handrem tot u een ons weegt, en zal dan inderdaad amper frictie hebben.
Daarna trekt u meerdere keren aan de handrem, een x of 10 om te beginnen.
Trek de handrem daarna aan en controleer tot de auto niet meer van zijn plek komt.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.