Alvast voorstellen, helaas nog geen auto in mijn bezit!

Forumindex Forums Overige Even voorstellen dit ben ik Alvast voorstellen, helaas nog geen auto in mijn bezit!

• Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 62)
  • Auteur
    Channtal

Goedemorgen!

Ik zal mezelf even voorstellen, Ik ben Chantal, ik ben 23jaar oud en ik woon in Overijssel.
      Helaas heb ik nog geen auto in mijn bezit. Maarrr…. Als het goed is komt daar volgende maand verandering in en ga ik op zoek naar mijn eerste autootje! Ik ben al een tijdje op internet aan het rondkijken naar wat voor een auto ik graag zou willen hebben.. Verschillende merken voorbij zien komen, maar nooit gedacht eigenlijk aan een Opeltje. Ik had wel eens een Tigra (oudere versie) voor bij zien komen op marktplaats, aangeklikt en weer weggeklikt. Totdat ik gister weer een Tigra tegenkwam op marktplaats, weer aangeklikt en ditmaal niet weggeklikt. Goed bekeken en ik vind deze oudere Tigra’s wel erg leuk! Hier gaat dan ook zeker mijn voorkeur naar uit, om volgende maand te gaan halen! Ik ben nu eigenlijk wel een beetje verliefd op de Tigra. :wub Lekker sportief, stoer en toch een vierzitter al zal je achterin niet veel ruimte hebben, denk ik? Maar het is handig dat het een vierzitter is! Wel moet ik eerlijk bekennen, dat mijn Tigra straks een automaat moet zijn! Tsjaa waarom? Omdat ik nu nog 2 weken bezig ben met mijn automaat rijles en dan hoop mijn rijbewijs te mogen halen! Waarom automaat? Omdat het schakelen/koppelen en dergelijk een grote chaos in mijn hoofd veroorzaakt en dit het voor mij erg lastig maakt om auto te kunnen rijden. En om niet in moeilijken maar in mogelijkheden te denken, ben ik dus om deze reden heel bewust voor automaat gegaan. Dit geeft mijzelf rust en een veilig gevoel. Wetende dat ik nooit in een schakelauto mag rijden, vind ik helemaal niet erg. Nu is mijn vraag wel, heeft er iemand hier ervaring met een Tigra automaat auto?

Chantal.

Daan1908
      Deelnemer

Welkom op het forum
        En alvast succes met het halen van je rijbewijs

Channtal

Dankjewel Daan! :) Ik hoop deze in 1x te mogen behalen.. :)

Vannos
          Deelnemer

Tigra,tjes in automaat heb ik nog niet veel gezien, ze zullen er vast wel zijn

Succes met het halen van je rijbewijs :jerry

bassie16V
            Deelnemer

Hey welkom.
              Ik rij zelf in een Senator A1 automaat en het bevalt mij prima…

bart-gsi
              Deelnemer

Tigras zijn idd geclassificeerd bij de RDW als 4 zitter.. Al zou ik persoonlijk dat me passagiers achterin niet aan doen…
                Tigras zijn wel een stuk zwaarder dan een corsa dus dir kosten iets meer in wegen belasting

Als je voor een tigratje gaat kijken laat als je motor warm is de motor lopen en kijk achter bij de uitlaat of er na een minuutje blauwe rook pluimen uitkomen… Als dat zo is dan gaat dat je geld kosten voor reparaties.. Als je dat er niet voor over hebt loop er dan van weg en kijk voor een andere… En let ook op roest bij de dorpels/kokerbalk en wielkast achter.. Opels staan bekend om roest…

Succes met het behalen van je rijbewijs.. Ik had mijn B rijbewijs in 1 keer gehaald.. Stelt geen drol voor.. Zorg dat je niet gespannen bent want daar beginnen de meeste fouten mee… En welkom op het opel-forum

Channtal

Dankjulliewel! :D

Vannos, op marktplaats en op speurders heb ik meerdere Tigra automaatjes gezien. Zowel oude Tigra’s als nieuwe Tigra’s. Zelf ga ik straks voor een oude Tigra, de nieuwen zijn en boven mijn budget en ik wil geen “nieuwe” auto als eerste autootje. Wat ik wel apart vond, de oude Tigra’s op marktplaats zaten allebei een 1.4 blok in. Maar de 1 was pittiger als de andere.. Ik denk dat dit ook met type te maken heeft?

Bassie16v, ik wist niet wat een Senator a1 was, ik ben niet zo heel bekend met Opels, natuurlijk ken ik er wel een paar maar heel veel ook niet.. :$ En heb dit even gegoogled, maar eerlijk gezegd, is deze te “groot en lomp” voor mij! Maar in ieder geval een Opel automaat rijder hier op het forum die het bevalt een automaat te rijden! :D

Bart gsi, Gelukkig hoef ik straks zelf niet te “gemarteld” te worden door achterin de Tigra te zitten! :P Maar als er passagiers zijn die achterin willen zitten, mogen ze dat gerust! :P Op eigen risico hahaa! Een Tigra weegt bijna 1000 kilo, nu weet ik zo niet wat een Corsa weegt, maar mijn auto mag maximaal 1050 wegen.. Of mag, mag.. Ik bedoel, ik wil een auto die niet meer als 1050 weegt. Dat vind ik nog niet zo heel duur in de belasting. De auto van mijn vriend weegt 1005 en betaald 33euro per maand (benzine) dus dat zal ik straks dan ook voor de Tigra betalen, aan de belasting. Dat vind ik nog wel te doen! Heel erg bedankt voor je informatie over het motorische gedeelte en de roest. Motorische reparaties zou mijn vriend eventueel zelf kunnen, (aangezien hij zijn auto en vorige auto’s ook motorisch zelf heeft gemaakt na dat ze kapot gingen) maar ik weet niet of ik daar wel geduld voor heb, om dagen te wachten tot mijn autootje weer klaar is.. Wachten duurt altijd zo lang, hahaa.
                  Dankjewel, ik hoop dat ik mijn rijbewijs in 1x mag behalen, ik moet hem gewoon in 1x behalen om mijn Tigraatje te kunnen kopen en rijden! :D

trashmetal
                  Deelnemer

Hey chantal, welkom op het opel forum!

Als aanvulling op wat bart-gsi poste,
                    die blauwe rookpluimen worden veroorzaakt door versleten klepsteelrubbers en of versleten olieschraapveren
                    dit is zelfs voor een doorgewinterde sleutelaar een :swear karweitje, hele motor moet dan open
                    ook moet je opletten of hij veel water spettert uit de uitlaat wat kan wijzen op een lekke koppakking
                    als het koelvloeistof reservoir ook vol drab zit, hard wegrennen en niet omkijken :jerry

Roest, ook de balk onder de radiateur is erg roestgevoellig
                    gezien je aangeeft een handige vriend te hebben
                    zou ik hem dit preventief laten aanpakken, mocht je een tigra aanschaffen
                    heeft ie ook wat te doen :jerry

Proefrit goed warm rijden
                    stukje snelweg pakken en flink laten werken
                    opletten of hij in een keer goed doortrekt zonder haperen/inhouden
                    als alles top is kopen kopen kopen :D

trashmetal
                    Deelnemer

P.s. over het automaatrijbewijs,
                      Als ik jou was zou ik over een aantal jaar
                      toch rijbewijs voor schakel gaan halen
                      zodra je zelfverzekerd achter het stuur zit
                      en een ervaren bestuurder bent geworden

stel je bent met iemand weg met een schakelauto
                      er gebeurt iets waardoor hij/zij niet meer kan rijden, ziek geworden of zo
                      dan kun/mag je niet weg :(

Vannos
                      Deelnemer

@Channtal wrote:

Dankjulliewel! :D

Vannos, op marktplaats en op speurders heb ik meerdere Tigra automaatjes gezien. Zowel oude Tigra’s als nieuwe Tigra’s. Zelf ga ik straks voor een oude Tigra, de nieuwen zijn en boven mijn budget en ik wil geen “nieuwe” auto als eerste autootje. Wat ik wel apart vond, de oude Tigra’s op marktplaats zaten allebei een 1.4 blok in. Maar de 1 was pittiger als de andere.. Ik denk dat dit ook met type te maken heeft?

Bassie16v, ik wist niet wat een Senator a1 was, ik ben niet zo heel bekend met Opels, natuurlijk ken ik er wel een paar maar heel veel ook niet.. :$ En heb dit even gegoogled, maar eerlijk gezegd, is deze te “groot en lomp” voor mij! Maar in ieder geval een Opel automaat rijder hier op het forum die het bevalt een automaat te rijden! :D

Bart gsi, Gelukkig hoef ik straks zelf niet te “gemarteld” te worden door achterin de Tigra te zitten! :P Maar als er passagiers zijn die achterin willen zitten, mogen ze dat gerust! :P Op eigen risico hahaa! Een Tigra weegt bijna 1000 kilo, nu weet ik zo niet wat een Corsa weegt, maar mijn auto mag maximaal 1050 wegen.. Of mag, mag.. Ik bedoel, ik wil een auto die niet meer als 1050 weegt. Dat vind ik nog niet zo heel duur in de belasting. De auto van mijn vriend weegt 1005 en betaald 33euro per maand (benzine) dus dat zal ik straks dan ook voor de Tigra betalen, aan de belasting. Dat vind ik nog wel te doen! Heel erg bedankt voor je informatie over het motorische gedeelte en de roest. Motorische reparaties zou mijn vriend eventueel zelf kunnen, (aangezien hij zijn auto en vorige auto’s ook motorisch zelf heeft gemaakt na dat ze kapot gingen) maar ik weet niet of ik daar wel geduld voor heb, om dagen te wachten tot mijn autootje weer klaar is.. Wachten duurt altijd zo lang, hahaa.
                        Dankjewel, ik hoop dat ik mijn rijbewijs in 1x mag behalen, ik moet hem gewoon in 1x behalen om mijn Tigraatje te kunnen kopen en rijden! :D

Dan neem ik aan dat de nieuwe tigra wat pittiger was ? Kan natuurlijk dat er wat vermogen verdwijnt na verloop van jaren, en dat de Tigra b wat feller aanvoeld

bart-gsi
                        Deelnemer

Chantal qua gewicht.. Een corsa 1.4 die ik gehaf heb woog 845 kilo en de gsi met bijna alles erop en eraan (had geen airco) woog 945 kilo… Heb nu een vectra station die bijna 1350 kilo weegt… Voor me vectra betaal ik 55 euro per maand aan wegen belasting..

Channtal

Sowieso wil ik geen auto waar nog aan gesleuteld moet worden. En als de auto al niet lekker rijd of rare dingen vertoont dan word dat niet mijn auto! ;) nee het waren allebei “oude” Tigra’s 1.4 eentje uit ’95 die was pittiger en de andere uit ’96 die was minder pittig. Na ze even allebei bekeken te hebben op de kenteken check. Heel misschien dat ik over een aantal jaar alsnog mijn normale rijbewijs wil behalen, dit weet ik nu nog niet.. En het drap in de koelvloeistof, vorig jaar heb ik een auto gekocht voor mijn vriend, die geen drap had in koelvloeistof,alles zag er mooi uit alleen helaas bleek toch de koppakking lek! :( Maar we zullen straks met 3 of 4 man gaan om een auto te kopen. 3man die de auto helemaal nakijken en Ik om te kijken of ik hem fijn vind rijden en hem leuk vind..
                            iedereen bedankt! :)

Vannos
                            Deelnemer

Het verschilt toch wel eens per auto, ook hebben ze dezelfde motor. De een heeft een beter leven gehad dan de ander blijkt wel. Ik zie vaak auto,s met vieze koelvloeistof reservoirs. Krijg soms het idee dat de mensen per ongeluk olie in dat reservoir gooien krijg je ook zulke drap er in.

Om hem goed na te kijken heb je een brug nodig. globaal kijken geeft je wel een beeld van de wagen, maar even de brug op kan je alles zien

Succes :thumb

Channtal

Dankjewel Vannos, de enige keer dat hij de brug op kan, is met APK.. Aangezien we wel een hele loods hebben om te “sleutelen” aan auto’s, maar geen brug hebben. Misschien dat ik de oude eigenaar hem laten keuren voor koop. Ongeacht hoelang er nog APK opzit. Dan is die direct op de brug geweest en nagekeken! ;) dat is misschien wel een optie..

Vannos
                                Deelnemer

@Channtal wrote:

Dankjewel Vannos, de enige keer dat hij de brug op kan, is met APK.. Aangezien we wel een hele loods hebben om te “sleutelen” aan auto’s, maar geen brug hebben. Misschien dat ik de oude eigenaar hem laten keuren voor koop. Ongeacht hoelang er nog APK opzit. Dan is die direct op de brug geweest en nagekeken! ;) dat is misschien wel een optie..

Geen dank hoor :thumb

Pas wel op met handelaren, Vaak doen ze er een jaar keuring op zonder dat ie bekeken is, :argue

Channtal

Hmmm, dat is wel lastig weer! :( Ik hoop een eerlijke Tigra van een eerlijke verkoper te kunnen kopen. Dat wil iedereen natuurlijk. Een eerlijke auto van een eerlijke verkoper, soms zijn deze ver te zoeken. En zijn soms zelf garages niet eerlijk! :( vorig jaar meegemaakt.. Maar ik hoop dat er een leuke fijne Tigra op mijn pad komt.. Waar ik veel kilometers mee kan maken! En plezier aan mag hebben

Channtal

En heeft misschien iemand een idee wat een Tigra (of over het algemeen een Opel) op de teller kan hebben? De aantal kilometers. Misschien een stomme vraag? Dat weet ik niet. Maar ik weet dat sommige auto’s bij de 2ton al afgeschreven zijn als het ware, terwijl andere auto’s makkelijk 2,5 ton of 3 ton op de teller kan hebben en ze nog prima een tijdje mee kunnen

bart-gsi
                                      Deelnemer

ligt eraan hoe ze door de eigenaar behandelt zijn.. als er veel mee getrapt wordt en geen drol aan onderhoud gedaan wordt kan het bij 160.000 km einde verhaal zijn.. waarbij een netjes ingereden en altijd bijgehouden auto nog voorbij de 4,5 ton kan gaan.. goed voorbeeld is kijk maar een op YouTube bij klokje rond.. de schrootbakken vallen uit elkaar bij net over de 2 ton terwijl een goed onderhouden auto op zijn sloffen de 5 ton aantikt

bart-gsi
                                        Deelnemer

en wat betreft de keuringen.. als de auto je bevalt .. koop de auto zonder keuring.. en rijdt dezelfde dag naar een apk keuringstation.. daar kun je binnen rijden zonder afspraak en weet je 100% zeker dat je een apk hebt en dat deze gemeld staat… en zo niet dan krijg je een lijstje met afkeurpunten of adviespunten.. zij voeren geen reparaties uit… dus je wordt ook niet achteraf genaait met extra kosten dat ze iets vervangen… dat mag je dan zelf doen in hun geval..

Channtal

Ik wil sowieso geen afgetrapte auto, ik ga zelf ook niet trappen met de auto.. En hoop dat de vorige eigenaar dit dan ook niet heeft gedaan.. Sowieso zal ik zelf mijn auto netjes onderhouden. En hoop dat die dan nog aantal jaar mee kan. Wil natuurlijk geen auto voor een maandje en vervolgens op zoeken naar een nieuwe.
                                            En wat Bart gsi zegt, dit is natuurlijk ook een optie. En misschien nog wel een betere optie, aangezien ik dan direct weet, hoe en wat bij de keuring. Wat er aan mankeert (als er iets aan mankeert)

alfawiel
                                            Deelnemer

Kopen en dan keuren is niet slim, bij ernstige problemen bij de keuring heb je de auto al.
                                              Stel liever voor de auto APK te laten keuren op jouw kosten en koop afhankelijk van de uitslag van die keuring.
                                              Dat ga maximaal voor de paar tientjes keuringskosten het schip in als het een miskoop zou zijn.

bart-gsi
                                              Deelnemer

@alfawiel wrote:

Kopen en dan keuren is niet slim, bij ernstige problemen bij de keuring heb je de auto al.
                                                Stel liever voor de auto APK te laten keuren op jouw kosten en koop afhankelijk van de uitslag van die keuring.
                                                Dat ga maximaal voor de paar tientjes keuringskosten het schip in als het een miskoop zou zijn.

Ik neem aan dat je een auto pas koopt als je een succesvolle testrit gedaan hebt.. Niet dat je een autokoop als gezien… Dus als je dan een miskoop doet heb je geen goede testrit gedaan.. Plus chantal neemt mensen mee…
                                                Maar als ze alle punten naloopt..
                                                Blauwe rook, hoe de auto spoort.. Of er speling op de stuur inrichting zit , rammeltjes en bonkjes van de ophanging , roest op de bekende plekken en zo zal de lijst doorgaan als dat allemaal goed is en je koopt dan een auto is de kans zeer klein dat je een miskoop hebt.. Maar daar zeg ik wel bij.. Weet waarvoor je zoekt..

Als stuurkogeltjes/fuseekogeltjes. Versleten zijn dat is tientjes werk dat mag/kan een koop niet drukken als je niet meer besteed dan 1500 euro… Voor maximaal 1500 euro moet je geen perfecte nieuwe auto verwachteb.. Dan moet je gewoon een nieuwe auto kopen.. De eerste auto is altijd een test auto als je net je rijbewijs hebt.. Er zullen dingen kapot gaan door verkeerd gebruik.. Maar dat leert vanzelf.. We have all been there…

Channtal

Lastig allemaal..

Of er moet net een keuring opzitten (van niet langer dan 2maand geleden) dan wil ik het keuringsrapport zien. En anders stel ik de verkoper voor om hem te laten keuren op mijn rekening, zonder dat hij er reparaties aan laat doen, want dat kan mij natuurlijk duur te komen staan, en dan nog eens de koop erbij. Als de auto op teveel punten / te dure punten afgekeurd word dan word het niet mijn auto in ieder geval. Maar als hij of vlekkeloos door de keuring komt of er moet iets kleins vervangen worden (bijvoorbeeld een lampje of een stuurkogeltje inderdaad) dan wil ik de auto wel kopen! :D

Er gaan inderdaad meerdere mensen met mij mee, omdat ik zelf al zo weinig verstand heb van auto’s en daardoor een miskoop kan doen. Inderdaad word de auto motorisch bekeken en een uitgebreide proefrit gedaan. Mocht er ook maar getwijfeld worden over hoe die rijd of iets niet doet zoals het hoort te doen, dan neem ik de auto niet met mij mee natuurlijk.

Channtal

Lastig allemaal..

Of er moet net een keuring opzitten (van niet langer dan 2maand geleden) dan wil ik het keuringsrapport zien. En anders stel ik de verkoper voor om hem te laten keuren op mijn rekening, zonder dat hij er reparaties aan laat doen, want dat kan mij natuurlijk duur te komen staan, en dan nog eens de koop erbij. Als de auto op teveel punten / te dure punten afgekeurd word dan word het niet mijn auto in ieder geval. Maar als hij of vlekkeloos door de keuring komt of er moet iets kleins vervangen worden (bijvoorbeeld een lampje of een stuurkogeltje inderdaad) dan wil ik de auto wel kopen! :D

Er gaan inderdaad meerdere mensen met mij mee, omdat ik zelf al zo weinig verstand heb van auto’s en daardoor een miskoop kan doen. Inderdaad word de auto motorisch bekeken en een uitgebreide proefrit gedaan. Mocht er ook maar getwijfeld worden over hoe die rijd of iets niet doet zoals het hoort te doen, dan neem ik de auto niet met mij mee natuurlijk.

bart-gsi
                                                    Deelnemer

Daarom.. Dan zal het vast wel goed komen…
                                                      Lijstje waar je o.a. oo kunt letten is
                                                      Tijdens het remmen je stuur loslaten.. Als de auto naar links of rechts trekt heb je remverschil links of rechts..
                                                      Blauwe rook uit de uitlaat zoals verteld waarom
                                                      Kijk hoe de oliedop eruit ziet.. Of er “sludge” aan zit.. Dan heeft olie en water zich gemengt doordat er korte afstanden gereden is.. Een onderhoudsbeurtje zou voldoende zijn met vloeistoffen verversen..
                                                      Bonkend geluid van de ophanging zijn vaak versleten ophangrubbers
                                                      Draai bij stationair draaien je stuur vol naar links en rechts en kijk naar de hoezen van de aandrijfassen.. Als deze kapot zijn is het een APK afkeur en is er mogelijk slijtage van je aandrijfassen/homokineten zolang die geen geluid maken met het rijden dan zijn die nog te redden door nieuw vet en nieuwe stofhoezen
                                                      Schijn ook tevens met een zaklamp op de schokdempers.. Zijn de zwart van de troep en glimment zijn de schokdempers lek.. Ook dit is een APK afkeur
                                                      Zet de auto op de handrem en in de versnelling en laat zonder gas te geven je koppeling opkomen.. Pakt deze vroeg dan moet deze afgestelt worden.. Pakt hij in het midden dan is deze perfect.. Pakt deze laat ( ter hoogte van het rempedaal of hoger) dan is je koppeling versleten of zal deze afgestelt moeten worden
                                                      Vraag of het bedrijf of eigenaar bewijs heeft wanneer de distributieriem vervangen is.. Heeft hij/zij deze niet kun je overwegen dit te doen na de aankoop.. Als de riem knapt is het einde motor.. Dan gat de boel kapot..

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 62)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.