Aluminium chemisch reinigen, hoe?

Forumindex Forums Overige Opel algemeen Aluminium chemisch reinigen, hoe?

• Dit onderwerp is leeg.
11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    2000
    Moderator

Ik ben al eenige dagen bezig om er achter te komen hoe ik bijv. mijn thermostaathuis chemisch kan reinigen. Ik ben diverse dingen tegen gekomen, en ook geprobeerd, maar ipv het “beloofde”resultaat is de alu deksel nu zowat zwart.
      Ik bedoel dus etsen/beitsen. :vertag
      Weet iemand waar je dit het beste mee kan doen? Ik heb zelf geprobeerd:
      -Verfafbijt: werkt aardig, maar blijf donkere plekken houden.
      -Zoutzuur: lijkt ok, maar het aluminium eindigt zwart
      -Gootsteenontstopper: nog zwarter.

Heeft iemand voldoende scheikunde gehad om dit (letterlijk) op te lossen :D

McKaamos
      Deelnemer

Wat wil je precies? Oxidatie wegwerken?
        Even een paar dagen laten weken in de meest zurig smakende tomatensaus (ketchup) die je kan vinden.

DeMeistah
        Deelnemer

cola?

2000
          Moderator

Ik wil dat het oppervlak er weer net zo uit ziet als vanuit de fabriek (en dan heb ik het over een injectiehuis) Ik weet dat je met stralen een vergelijkbaar resultaat krijgt, maar ik dacht: waarom niet chemisch? Er staat een hoop over op het internet, alleen werkt het bij mij (natuurlijk) niet.
            Elektrolyse zou ook een oplossing kunnen zijn.

kiyamizio

ik gebruik velgen reiniger daar voor en daarna ff poetsen met belgom.

2000
              Moderator

@kiyamizio wrote:

ik gebruik velgen reiniger daar voor en daarna ff poetsen met belgom.

Het is een gezandstraald oppervlak, daar kan ik met belgom niet veel mee

RickR91
                Deelnemer

Geen Soda gebruiken!
                  En die mooie kleur krijg je niet meer terug, tenzij je het gaat polijsten.

2000
                  Moderator

Het schijnt dat het zwarte weg krijgen wel mogelijk is zonder te poetsen

Hmmmz, morgen even schoonmaakazijn halen, net gelezen op het net

RickR91
                    Deelnemer

Aluminium is een metaal wat voortdurend bloot staat aan oxidatie!
                      Je zult er naderhand nog iets mee moeten doen om de glans te behouden

2000
                      Moderator

Het hoeft niet zozeer te glanzen. Als ik het schoon krijg dan spuit ik er meteen olie op om de poriëen te dichten.
                        Ik heb het injectiehuis trouwens al klaar: met een staalborstel op de haakse slijper, dan een zachtere op boormachine, daarna beetje scotch briten en het is mooi genoeg.

Maar ik wil graag wel weten of het chemisch mogelijk is. ;)

CommoCruiser
                        Deelnemer

http://www.biotwin.nl/produkten/prorenovate.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;

Gebruiken wij op het werk ook wel eens om verweerde traanplaat schoon te krijgen.
                          Werkt echt super, wel goed nabehandelen. Grondig afspoelen en daarna in de was i.o.d. zetten.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.